[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 19:17

Oryani schreef:
Een vraagje voor Pmarena: Bij de happy vally zit er een gecontourde tussenlaag voor een smallere zit. Kan deze ook los gekocht worden en gebruikt worden voor de andere Barefoots?

Als het goed is wordt deze over een tijdje leverbaar :)

Safiera

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 19:22

Hm, ik vind die kleine droge plekken en ook die kleine witte plekken toch een beetje eng.
Denk dat ik voorlopig mijn HD inlages toch maar blijf gebruiken. Ik heb wel droge plekken namelijk, maar die zijn echt groot. Over grote droge plekken maak ik me niet zo'n zorgen.
Wel heeft mijn pony links een witte plek (had hij al) en daar lijkt het af en toe ook een beetje opgezet/gevoelig. Maar dat houd ik gewoon in de gaten, kan best dat het opgezette ook oud is. Witte plek komt (naar zeggen vorige eigenaar) van een slecht passend boomzadel.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 19:25

pmarena schreef:
Oryani schreef:
Een vraagje voor Pmarena: Bij de happy vally zit er een gecontourde tussenlaag voor een smallere zit. Kan deze ook los gekocht worden en gebruikt worden voor de andere Barefoots?

Als het goed is wordt deze over een tijdje leverbaar :)

Voor mij toch weer een plus om Barefoot weer te overwegen! Altijd tevreden over geweest, tot het te breed begon aan te voelen. Ondertussen ontzettend veel spijt dat ik m'n Barrydale heb verkocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 19:28

romyloverrr schreef:
Vergeet niet dat hoe kleiner het oppervlak op de rug is, dus hoe breder de kussens staan, hoe meer druk er komt op het andere deel van de kussens. En ik denk niet dat die druk zich voor een deel netjes naar de zijkant gaat verplaatsen als je de kussens breder plakt.

Dat probleem heb je ook met de zadels met een flexibele boom en losse kussens; hoe verder je de kussens uit elkaar zet, hoe meer druk er op de binnenranden van die kussens zal komen te staan doordat het zadel daarboven flexibel is en het gewicht van de ruiter de zitting plat duwt richting de wervelkolom.
Bij een boomzadel volgt de harde boom al de ronding van de rug, dus als je de kussens daar verder naar buiten zou verplaatsen/de kamer zou verbreden dan blijft de boom erboven net zo rugvormig en blijft er dus (tot op een zekere hoogte) een gelijkmatige druk op de kussens bestaan.

Maar ik blijf dat ook lastig vinden met boomloos. Zo vertelde mijn osteo dat bij mijn paard de kamer van een (boom) zadel net zo breed moet zijn als de breedte van zijn doornuitsteeksels + links en rechts 2 vingers breed. Dan zit je dus al op 6 vingers, en dat is een erg breed kanaal voor boomloos zadel.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 23:51

Ok ik ben officieel nu helemaal "naturel" boomloos en bitloos :+
Het laatste overigens niet uit vrije wil, mijn fjord heeft bedacht dat hij zn tanden moest zetten in iets en heeft zn lip kapot getrokken...

Afbeelding

Wel aangezien er hier veel meer zijn die bitloos rijden, hij krijgt wat schuurplekken van zn bitloos hoofdstel op de plek van de ringen iemand die daar wat op weet?

Wbt de plekken van Hobbelheks, hoe zijn je inlages uit de panelen van je zadel?
Die van mij bleken achteraf héél dun geworden, wat er gebeurt is geen idee maar ben blij dat ik er achteraf op tijd ben achter gekomen(geen schade aan rug volgens fysio en ook niets te zien)
En heb ze nu vervangen door een nieuw set van Ghost waarvoor nog mijn dank voor de snelheid van leveren Kwetal!

Schrik niet, links de oude(dunste plek is waar de beugelriem ophanginh zit), rechts de nieuwe!
Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 00:03

Ach jeetje Dieseltje - wat een pech met die lip!!! Kusje er op :(:)

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 07:51

Dieseltje, hoe lang had je je Ghost al toen de inlages van je kussens zo werden?

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 08:53

Caaatje schreef:
Dieseltje, hoe lang had je je Ghost al toen de inlages van je kussens zo werden?

Geen idee hoe oud ze waren helaas(gok zo'n 1,5 jaar gezien zadel ongeveer jaar oud was toen ik het overnam). Vanaf dat moment dat ik hem had al gedacht dat de inlages aan de dunne kant waren alleen kon ik me niet meer voor de geest halen hoe dik ze waren met het testzadel dus gedacht dat het wel goed zou zijn.
Helaas beken ze dus wel degelijk veel te dun geworden.

Thanks Kwetal, banketstaaf hannes 1e klas hoor die van mij :Y) En helaas voor hem als ie denkt dat wedstrijden nu niet hoeven hij gaat gewoon bitloos mee de M1 in 8-)

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 09:51

Yeey dieseltje :wow: dat is even schrikken zeg, goed checken dat zadel dus... Ik ben nu gewoon met een nieuwe set begonnen, ghost pad met sympanova en nieuw ghost zadel maar het begint toch wel te kriebelen om er eens een kundige blik op te werpen allemaal.
Dieseltje, jij hebt een half pad onder jou dekjes liggen als het goed is, heb daaronder schaap of sympanova?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:15

De oude inlages lijkt ook van heel ander materiaal dieseltje?

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:37

Gladijs schreef:
Yeey dieseltje :wow: dat is even schrikken zeg, goed checken dat zadel dus... Ik ben nu gewoon met een nieuwe set begonnen, ghost pad met sympanova en nieuw ghost zadel maar het begint toch wel te kriebelen om er eens een kundige blik op te werpen allemaal.
Dieseltje, jij hebt een half pad onder jou dekjes liggen als het goed is, heb daaronder schaap of sympanova?

Ik heb gewoon de ghost pad er tussen liggen inderdaad met sympanova onderzijde. Ben aan het kijken naar een halfpad van grandeur maar nog mee bezig aangezien de halfpads te lang zijn zoals grandeur ze nu maakt.(komen hierdoor onder het dekje vandaan en in combi met een piccolo maat is dat geen gezicht vind ik)

@ pleiada, ja klopt zijn inderdaad van een ander materiaal, in mn ghost pad zitten wel wel de inlages die in nu ook in mn zadel heb maar de oude panelen hadden inlages van een soort moosgummi.

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:42

Ik meld mij ook even met een vraag (zit al heel lang onder de mee-lees-steen), weten jullie ook waar je een bob marshall kan testen? Ik wil, wanneer ik genoeg heb gespaard, een bob marshall of een freemax kopen voor mijn paard met hoge schoft. Ik moet wel eerlijk zijn om te zeggen dat ik erg verliefd ben op de donkere freemax (en dan natuurlijk die cow-versie vanwege de toffe flower tooling). Op equiday heb ik de freemax al op de bok getest (net als de bf arizona en de ghost, maar de freemax vond ik echt veel mooier en fijner zitten).
Een BM heb ik ook al eens ingezeten, maar niet op mijn eigen paard. Het leek mij nl een goed idee om beide zadels op mijn eigen paard te testen. Of heeft Liliane ook een BM in haar collectie paszadels?

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:45

nanda1980 schreef:
Ik meld mij ook even met een vraag (zit al heel lang onder de mee-lees-steen), weten jullie ook waar je een bob marshall kan testen? Ik wil, wanneer ik genoeg heb gespaard, een bob marshall of een freemax kopen voor mijn paard met hoge schoft. Ik moet wel eerlijk zijn om te zeggen dat ik erg verliefd ben op de donkere freemax (en dan natuurlijk die cow-versie vanwege de toffe flower tooling). Op equiday heb ik de freemax al op de bok getest (net als de bf arizona en de ghost, maar de freemax vond ik echt veel mooier en fijner zitten).
Een BM heb ik ook al eens ingezeten, maar niet op mijn eigen paard. Het leek mij nl een goed idee om beide zadels op mijn eigen paard te testen. Of heeft Liliane ook een BM in haar collectie paszadels?

Ik heb een BM getest bij Alida Hadders (dealer van BM) (http://www.newwaystable.nl/contact.html ). Misschien dat je met haar contact op kan nemen?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:48

dieseltje09 schreef:
Gladijs schreef:

Ik heb gewoon de ghost pad er tussen liggen inderdaad met sympanova onderzijde. Ben aan het kijken naar een halfpad van grandeur maar nog mee bezig aangezien de halfpads te lang zijn zoals grandeur ze nu maakt.(komen hierdoor onder het dekje vandaan en in combi met een piccolo maat is dat geen gezicht vind ik)

@ pleiada, ja klopt zijn inderdaad van een ander materiaal, in mn ghost pad zitten wel wel de inlages die in nu ook in mn zadel heb maar de oude panelen hadden inlages van een soort moosgummi.

Als je hulp nodig hebt met een passende half pad van Grandeur, kun je altijd even mailen hoor!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:49

Voordat dit inlagen-verhaal een geheel eigen leven gaat leiden....
De nieuwe inlagen zijn de inlagen die we - op het moment - aangepast hebben voor mensen die serieus endurance rijden, dit even als een gebaar naar Dieseltje. Ik heb geen idee wat er met die oude inlagen aan de hand is, want we gebruiken Kompripol/Polypress al heel lang in de kussens en de pads. Dat is het zelfde materiaal wat er in onder andere Christ pads en Schaapsvacht zadels zit (en in nog 1000 andere toepassingen waar mensen op zitten) Dus een uitgebreid, goed getest materiaal en geen rotzooi.

Desalniettemin is Ghost altijd op zoek naar verbetering. Het zou stom zijn om op je achterwerk te gaan zitten en te denken "dit was het wel, niks meer aan doen" :P
De wetenschap staat niet stil, inzichten veranderen en daar blijven we in mee gaan.

Verder is het denk ik bij iedereen aan te raden om de inlagen van pads en eventueel kussens regelmatig te controleren (van alle merken). Ook bij Christ waren de inlagen na verloop van tijd aan vervanging toe. Zweet en warmte van je paard, of soms doorsijpelend zadelvet, drogen bij een verwarming etc. dat heeft allemaal invloed op die inlagen. En het is niet voor niets dat merken zoals Trekker, Startrekk, Hidalgo, nieuwe kussens in hun assortiment hebben. Bij Ghost hoef je alleen de inlagen te vervangen, dat scheelt enorm in de kosten (een paar tientjes tegenover ruim 100 euro!)

Dieseltje - bij mijn weten is er nooit moosgummi in de kussens gegaan???

Soms heb ik ook het gevoel dat de ene partij Kompripol de andere niet is - het bestaat tenslotte uit resten verschillend schuimrubber die onder druk, met lijm, geperst worden. Dieseltje liet een paar weken geleden een foto zien hier op Bokt en al die laagjes hadden een andere kleur. Het lijkt me dat er dan ook wat kwaliteitsverschil kan zijn tussen de verschillende leveringen. Er bestaan wel gradaties in (dichtheid/soortelijk gewicht) maar het uiteindelijke resultaat zou anders kunnen zijn (het zelfde merk en model spijkerbroek, in dezelfde maat past soms beter dan de andere, die je een week later koopt)

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:53

Mayflower_ schreef:
nanda1980 schreef:

Ik heb een BM getest bij Alida Hadders (dealer van BM) (http://www.newwaystable.nl/contact.html ). Misschien dat je met haar contact op kan nemen?

Dank je wel mayflower. Die link kende ik nog niet. Zal ik zeker eens doen binnenkort. Is het bij jou ook een BM geworden of ben je voor een ander zadel gegaan?

Jammer dat er van de freemax nog niet veel tweedehands te koop zijn. In DL wel wat, maar dat zijn de short versies mijn paard kan zeker een normale versie hebben met zijn ruglengte. Ik heb begrepen dat de druk dan beter wordt verdeeld.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 12:15

nanda1980 schreef:
Mayflower_ schreef:

Dank je wel mayflower. Die link kende ik nog niet. Zal ik zeker eens doen binnenkort. Is het bij jou ook een BM geworden of ben je voor een ander zadel gegaan?

Jammer dat er van de freemax nog niet veel tweedehands te koop zijn. In DL wel wat, maar dat zijn de short versies mijn paard kan zeker een normale versie hebben met zijn ruglengte. Ik heb begrepen dat de druk dan beter wordt verdeeld.[/quote]

Ik heb destijds een BM gekocht. Echt heerlijke zadels! Heb hem gekocht via een Bokker die hem heeft laten importeren uit Amerika. Nieuw zat er voor mij toen (financieel) niet in.

Freemax is ook een fijn zadel! Ik had toen het geluk dat er 1 te koop stond en ben zo brutaal geweest om een mailtje eraan te wagen of ik hem mocht testen. Zelf vond ik de BM fijner zitten, maar dat is persoonlijk.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 12:43

Kwetal schreef:
Voordat dit inlagen-verhaal een geheel eigen leven gaat leiden....
De nieuwe inlagen zijn de inlagen die we - op het moment - aangepast hebben voor mensen die serieus endurance rijden, dit even als een gebaar naar Dieseltje. Ik heb geen idee wat er met die oude inlagen aan de hand is, want we gebruiken Kompripol/Polypress al heel lang in de kussens en de pads. Dat is het zelfde materiaal wat er in onder andere Christ pads en Schaapsvacht zadels zit (en in nog 1000 andere toepassingen waar mensen op zitten) Dus een uitgebreid, goed getest materiaal en geen rotzooi.

Desalniettemin is Ghost altijd op zoek naar verbetering. Het zou stom zijn om op je achterwerk te gaan zitten en te denken "dit was het wel, niks meer aan doen" :P
De wetenschap staat niet stil, inzichten veranderen en daar blijven we in mee gaan.

Verder is het denk ik bij iedereen aan te raden om de inlagen van pads en eventueel kussens regelmatig te controleren (van alle merken). Ook bij Christ waren de inlagen na verloop van tijd aan vervanging toe. Zweet en warmte van je paard, of soms doorsijpelend zadelvet, drogen bij een verwarming etc. dat heeft allemaal invloed op die inlagen. En het is niet voor niets dat merken zoals Trekker, Startrekk, Hidalgo, nieuwe kussens in hun assortiment hebben. Bij Ghost hoef je alleen de inlagen te vervangen, dat scheelt enorm in de kosten (een paar tientjes tegenover ruim 100 euro!)

Dieseltje - bij mijn weten is er nooit moosgummi in de kussens gegaan???

Soms heb ik ook het gevoel dat de ene partij Kompripol de andere niet is - het bestaat tenslotte uit resten verschillend schuimrubber die onder druk, met lijm, geperst worden. Dieseltje liet een paar weken geleden een foto zien hier op Bokt en al die laagjes hadden een andere kleur. Het lijkt me dat er dan ook wat kwaliteitsverschil kan zijn tussen de verschillende leveringen. Er bestaan wel gradaties in (dichtheid/soortelijk gewicht) maar het uiteindelijke resultaat zou anders kunnen zijn (het zelfde merk en model spijkerbroek, in dezelfde maat past soms beter dan de andere, die je een week later koopt)

Ja wat er met die inlages is gebeurt zou ik ook heel graag willen weten... kan me ook echt niet voorstellen dat dit door normaal gebruik is gekomen!

Dus ook vanuit mij, ga er zeker niet vanuit dat Ghost hier slecht materiaal in heeft gestoken, het lijkt namelijk wel alsof ze ooit heel warm zijn geworden waardoor dit gekomen is.

Kwetal ja moosgummi is niet het goede woord het is gewoon een of andere zwarte harde massa geworden. De stukjes die nog wel mooi waren zijn zeker erg schokdempend te noemen.

En ik ben Ghost en jou kwetal heel dankbaar voor deze oplossing! Vind het een heel fijn zadel en rij er met waanzinnig veel plezier mee. Kwaliteit is heel goed(zeker voor her geld!) en concept voor mij en pony nog beter

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 12:45

Het lijkt wel of de orginele inlages vervangen zijn door oude gebruikte inlages..Kan ook maar zo toch?

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 13:02

Kwetal schreef:
Ik denk dat we hier langs elkaar heen praten??? Iedereen verplaatst ze - er is echter 1 iemand in de VS die heel ver gaat in het individueel aanpassen, met behulp van andere, of extra inlagen en "wiggetjes" en andere materialen, zoals vilt/Poron XRD etc. Maar iedereen zet ze verder uit elkaar, of schuin - zodat het past op de ruggen van alle paarden.

Dan praatten we inderdaad flink langs elkaar heen. Ik vond het al zo vreemd! :+ Maar ik snap het nu..

romyloverrr schreef:
Vergeet niet dat hoe kleiner het oppervlak op de rug is, dus hoe breder de kussens staan, hoe meer druk er komt op het andere deel van de kussens. En ik denk niet dat die druk zich voor een deel netjes naar de zijkant gaat verplaatsen als je de kussens breder plakt.

Dat is ook een goeie inderdaad! Ik zal vandaag nog eens goed kijken naar wat de kussens doen onder het gewicht wanneer ze verder uit elkaar staan, of ze de druk goed opvangen of dat alleen de binnenkant belast wordt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 13:05

Moosgummi is net neopreen, dat werkt prima om hete pannen mee op te pakken zonder dat het vervormd ofzo en ik heb eigenlijk ook nog geen inlages gezien van Moosgummi die platgedrukt werden, is wat mij betreft echt geweldig materiaal voor inlages, nooit gedoe mee :)

Het zal vast niet onmogelijk zijn dat moosgummi platter wordt want ieder materiaal zal uiteindelijk vast wel een keer slijten of op zijn, maar ik vind het wel frappant dat Barefoot het al zo lang levert en dat ik het nog eigenlijk nooit platgedrukt heb gezien +:)+

Oude materiaal wel dat de eerste paar jaartjes geleverd werd, dat vervormde en moest je na 1 of 2 jaar intensief rijden toch wel vervangen omdat dat dunner werd aan de randjes :j

Dat ging ook helemaal krom staan naar de rug, was wel grappig om te zien :)

Het geperste vlokjes spul kan ook slecht worden hoewel er natuurlijk wel verschillende kwaliteiten zijn.
Je weet nooit welke kwaliteit je hebt en hoe lang die mee zal gaan, maar daar heb ik wel platgedrukte stukken van gezien.

Lijkt eerder "moe" te worden dan Moosgummi, net als die oudere Grandeur inlages die grijzig van kleur waren :)

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 14:41

*gaat naar aanleiding van de berichtjes toch de Ghost-kussens maar eens even checken*

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 15:52

P marine wat voor inlages kan ik nou het beste gebruiken. Ben zelf iets zwaarder en heb een Barrydale.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 16:56

Beetje blonde vraag misschien, maar kan ik de inlages van de kussens er gewoon zelf uithalen?
Heb de kussens er nog niet af gehad omdat het nu goed ligt op mijn paard en ik bang was dat ik ze niet meer goed kreeg, haha.

Zijn er voor in de kussens ook verschillende inlages te bestellen?

moos1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 17:05

Iemand ervaring met het maken van een bokriempje aan een barefoot London? Standaard bokriempjes zijn net te kort. Heb er nu een strotouwtje aan zitten maar dat staat niet zo mooi ;)