Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:04

Zinn schreef:
maar aangezien mijn benen nu al helemaal los van de wrongen liggen als ik mijn bekken op de juiste manier kantel en dan mijn benen onder me probeer te houden.

Ze móeten ook niet tegen de wrongen hoor, da's meer luxe en voor-het-geval-dat. Neemt niet weg dat je zitting er wel wat royaal uitziet ja...

Zinn

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:50

Nee, dat weet ik, maar ze liggen er dan helemaal vanaf, kan er wel een hand tussen steken denk ik. Dat is dus niet de bedoeling, m'n knieën moeten gewoon mooi mee de vorm volgen zeg maar, en als ik op m'n zitbeenknobbels ga zitten, gebeurt dat dus absoluut niet.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:01

Jammer dat je zo ver woont. Anders had je mijn 16 inch wel mogen proberen om te kijken of dat beter zit.
Maar ik zit in midden NL.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:09

Hier ook iemand die in stoelzit gaat zitten met een Wow. Met de ene (diepste zit) meer dan de ander (minder diepe zit.

Heb wel wat foto's ter illustratie:

Wow diepste zit (dit zadel heb ik overigens niet meer):
Afbeelding

Wow minder diepe zit:
Afbeelding

En mijn nieuwe zadel, Arno Brandt zadel met extra diepe zit. (stoelzit is nog niet helemaal weg, maar wel zo goed als.. En 100x beter dan de eerste foto):
Afbeelding

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:09

Even een vraag als je stoelzit krijgt op de wow hebben jullie dan de beugels op de achterste haak?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:14

Cardy schreef:
Hier ook iemand die in stoelzit gaat zitten met een Wow. Met de ene (diepste zit) meer dan de ander (minder diepe zit.

Heb wel wat foto's ter illustratie:

Wow diepste zit (dit zadel heb ik overigens niet meer):
[ Afbeelding ]

Wow minder diepe zit:
[ Afbeelding ]

En mijn nieuwe zadel, Arno Brandt zadel met extra diepe zit. (stoelzit is nog niet helemaal weg, maar wel zo goed als.. En 100x beter dan de eerste foto):
[ Afbeelding ]

Ik vind je op die laatste foto toch ook nog hard in stoelzit zitten hoor. foto is in een bocht-weg genomen zeg maar.
Bij de eerste heb ik de idee dat de zit idd voor jou niet ideaal is, want je gaat quasi op de lepel zitten. En is mss ook niet de meest ideale foto qua beweging. Tweede vind ik netjes

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:16

Snap wat je bedoelt bulck, heb even snel een screenshot gemaakt vanaf een filmpje. Stoelzit is echt veel meer verminderd (benen zitten meer op 1 lijn met heup, etc.). Heb helaas alleen nog geen betere foto.

edit:
Dit is misschien een ietswat betere foto? Helaas wel slechte kwaliteit..
Afbeelding

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:30

Een iets te grote zitting hoeft geen stoelzit te veroorzaken.
Bij stoelzit kan door een pompje lucht meer of minder vaak al goed gekorrigeerd worden, en ook gebruik van de achterste haken i.p.v. de voorste is bevorderlijk voor een goede (dressuur)zit.
Waar je ook baat bij kunt hebben, als je zadel verder goed is, is een centered riding les, je leert je lichaam daarbij door bepaalde oefeningen een betere houding aan in het zadel.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:43

Waar ik idd nog bij het verhaal van marchak wil aanvullen is het van belang dat je als ruiter al in het bezit moet zijn van een eigen balans, een onafhankelijke zit- als je met een wow rijdt. op het moment dat je als ruiter geen goed evenwicht hebt, kom je snel in de problemen op een wow. Ik zie geregeld mensen ' zwemmen' op een wow. Wat marchak noemt met centerdriding noem ik het vermogen om zelfstandig op een paard in evenwicht te zitten en zonder steun van diepe stoelen, steunende lepels en wrongen de bewegingen van het paard mee te volgen... Kijk maar eens om je heen, zadels met open zit zonder wrong zijn bijna niet meer te krijgen- op bestelling... Mensen leren niet meer zitten in de zin van : licht en meezijn in de beweging van een paard, alles wordt ondersteund met toeters en Bellen en dan krijgen de zadels de schuld van het houdingsprobleem. Vroegah, leerde je eerst zelfstandig zitten op een plat zadel- model schultheiss, geen wrong geen lepen, zitten
Zoals t bedoeld is, nu heet t allemaal naar een stroming... Voor mij gewoon rijkunst, vanuit klassiek ontstaan

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:46

Ik weet niet of cr helpt als het zadel je zelf gewoon verkeerd neer zet. In mijn wow zadel zat ik altijd in stoelzit, op een ander zadel niet.

Knollentuin, ja ik zat altijd op de achterste beugelriemhaken en toch mega stoelzit.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:12

Ik had voorheen ook nooit een stoelzit en ook een aardig goede zit met veel balans.. Dit is sinds de Wow toch wel veranderd.. Kan natuurlijk niet de Wow alleen de schuld geven, in mijn geval is het ook gekomen door een boel spanning dankzij het paard wat ik ermee reed (maar dat hoef ik jou niet te vertellen denk Knollentuin hihi :+ ).

Merk dat mijn balans een stuk minder is geworden dan voorheen, maar sinds paar maanden gaat het toch weer veel beter! En in de ene Wow had ik het erger dan in de ander... Maar dat kan dus ook de combinatie paard - zadel zijn geweest.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:08

Ik heb eerder ook op jonge paarden met een wow gereden en dat vond ik niet zo interessant. Kan ook aan het paard gelegen hebben. Op mijn eigen paard wil ik niks anders meer, ik zit 10x stiller dan ervoor, hij heeft meer looplust, hoef niet strak aan te singelen en hij schuift in geen geval. Ik heb niet het idee dat ik in stoelzit zit, heb de beugelriemen aan de achterste haak, en het zweetblad "achteraan".

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:10

Ik ben nu sinds enkele weken ook mijn andere jonge paard aan het rijden met een wintec en dat gaat ehct stukken beter wat betreft mijn eigen houding...daar is uiteraard ook verbetering mogelijk, maar dat kan imo gewoon niet op deze manier op mijn wow... het dwingt me heel subtiel in een heel verkeerde houding...

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:12

Is het dan geen optie om een standaard-zadel te kopen en daar Flair in te bouwen? Wel weer een dure grap. Welke fitter heb jij?

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:14

Dat is op dit moment ook een beetje het probleem, een wow geraak je aan de straatstenen niet kwijt en ik heb een heel gevoelig paard die op zich wel super reageert op de wow, dus ik heb liever dat het opgelost wordt natuurlijk.
Normaal kwam de fitter vandaag, helaas wegens de regen moeten verplaatsen naar waarschijnlijk volgende week...misschien toch eens de wintec erop gooien van de week om te zien of dat voor mezelf enig verschil maakt.
Ik heb Equilotus.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:35

Even om in te springen op jullie verhaal over stoelzit e.d.
Mijn nieuwe jonkie heb ik net onder het zadel en mijn wow was het enige zadel dat ik had liggen voor hem. Niet ideaal want hij lag natuurlijk niet helemaal passend op hem aangezien hij op mijn andere paard pas gemaakt was, maar goed genoeg om de beginselen mee te starten. Nu werden wel mijn vermoedens bevestigd dat dit niet helemaal aan mij te wijten was dat ik totaal uit balans was op de wow. Dit heb ik altijd al gehad ermee, heb er nooit helemaal lekker mijn zit in kunnen vinden en heb het altijd weggewuifd als zijnde een probleem te wijten aan mij, maar nu op mijn "wel in balans lopend paard" en puppy paard, net onder het zadel, was er weinig verschil, bij beide paarden had ik geen balans in het zadel, hetgeen ik wel heb met een ander zadel op een van de 2. Ik heb het zadel een tijd gehad, misschien wel niet goed aangemeten, geen idee, maar voor mij in combinatie met de weinige fitters die er zijn, heb ik besloten om mijn wow de deur uit te doen. Dan wel voor een prikkie want anders raak je hem inderdaad aan de straatstenen niet kwijt... Voor mij nooit meer een wow....

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 00:34

Wat ik me nu hebt gerealiseerd na al het bovenstaande - en na 5 jaar op een Wow rijden en ook lang onbalans van mezelf in het zadel, knieën optrekken en dus ook richting stoelzit, was ook telkens m'n beugels kwijt - is dat ik eigenlijk geleidelijk aan beter ben gaan zitten sinds ik zelf bij de osteopaat ben geweest.
In mijn eigen lijf zaten kennelijk ook zaken niet helemaal ok. Paard liep al lekkerder onder de Wow dan onder een wolzadel, maar eigenlijk sinds de osteopaat gaan we samen als een speer vooruit.
Ik pleit er dus ook voor dat als je onbalans in je zadel hebt, niet alleen naar je paard of je zadel of je fitter te kijken, maar ook kritisch naar jezelf.

Edit: Het totaalplaatje mag je dus nooit uit het oog verliezen.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 00:38

Ik ben al bij de kine/kraker geweest :j Was niets scheef ofzo!

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 00:50

Kine/kraker is iets heel anders dan een osteopaat.
De eerste kijkt meer naar het basale bewegingsapparaat, spieren, botten, pezen, het grovere bewegingsapparaat dus.
Een osteopaat kijkt verder dan dat, beïnvloedt organen, zenuwbanen, gewrichtjes waarvan je denkt 'wat heeft dat nu voor invloed', zorgt ervoor dat alle onderdelen, inclusief dus ook organen, van je lichaam weer goed kunnen samenwerken. Voorbeeld: Met een volle maag is het niet fijn paardrijden, dat zit in de weg. Een orgaan dat niet in orde is en zich anders gedraagt dan normaal, zit je andere organen op dezelfde manier in de weg.
(maar ik ga er hier niet verder op door, daar zijn andere topics voor ;-) )
Back to Wow now!

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 08:42

Dat is een goeie tip waar ik wat mee kan maar dan zou de onbalans niet alleen bij een wow moeten zijn lijkt me. Tenzij je natuurlijk een zadel met hele vaste gedwongen zit hebt

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 08:57

MarChak schreef:
Kine/kraker is iets heel anders dan een osteopaat.
De eerste kijkt meer naar het basale bewegingsapparaat, spieren, botten, pezen, het grovere bewegingsapparaat dus.
Een osteopaat kijkt verder dan dat, beïnvloedt organen, zenuwbanen, gewrichtjes waarvan je denkt 'wat heeft dat nu voor invloed', zorgt ervoor dat alle onderdelen, inclusief dus ook organen, van je lichaam weer goed kunnen samenwerken. Voorbeeld: Met een volle maag is het niet fijn paardrijden, dat zit in de weg. Een orgaan dat niet in orde is en zich anders gedraagt dan normaal, zit je andere organen op dezelfde manier in de weg.
(maar ik ga er hier niet verder op door, daar zijn andere topics voor ;-) )
Back to Wow now!

Dat weet ik, maar ik bij een osteo nog nooit baat gehad en bij de kine/kraker wel, dus ik ga daar naartoe :)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:28

mellamoshan schreef:
Dat is een goeie tip waar ik wat mee kan maar dan zou de onbalans niet alleen bij een wow moeten zijn lijkt me. Tenzij je natuurlijk een zadel met hele vaste gedwongen zit hebt

Als je in onbalans zit, komt dat juist in een Wow zadel eerder tot uiting, omdat de kussens met lucht gevuld zijn. Een kleine verplaatsing van je zwaartepunt wordt direct gevolgd door een verplaatsing van lucht in de kussens, en dus ook voelbaar voor je paard, die op zijn/haar beurt daar ook op reageert.
Ik denk dat dat ook wel een reden is dat sommige mensen en sommige paarden niet aan een Wow kunnen wennen.
Zodra je je eigen zwaartepunt stabiel in het zadel hebt, kun je met minimale veranderingen daarvan richting, tempo en houding van je paard beïnvloeden. Bij een gewoon wolzadel wordt dat overgebracht op het totale oppervlak van je kussens, dus over de hele zadelplek verdeeld, bij Wow voelt het paard dat dichtbij jouw zwaartepunt, en dus directer.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:14

MarChak, heb je wel eens gereden op een ander merk zadel met Flairkussens?
Dan weet je namelijk direct dat jouw bewering niet waar is.
De onbalans komt niet door de met lucht gevulde kussens. Andere zadels met flairkussens geven namelijk niet hetzelfde gevoel van onbalans. Daarmee heeft de onbalans die menig ruiter ervaart in een Wow dus niet de Flairkussens als oorzaak.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:18

Ik zeg ook niet dat onbalans veróórzaakt wordt door de met lucht gevulde kussens. Het effect van je persoonlijke onbalans is met een Wow zadel anders dan met een wolgevuld zadel.
Bovendien, andere zadels met flairkussens hebben doorgaans geen flexibele boom zoals de Wow, een factor die ik niet genoemd had, maar ook invloed heeft op het doorgeven van subtiele gewichtshulpen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:34

Je zegt letterlijk dat de onbalans veroorzaakt wordt door de met lucht gevulde kussens, zie hieronder de zin waarin je dit aangeeft:

MarChak schreef:
Als je in onbalans zit, komt dat juist in een Wow zadel eerder tot uiting, omdat de kussens met lucht gevuld zijn.

Dit is niet kloppende informatie.