voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joliene

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:57

Ik zou dan ook gaan voor barefoot drytex. Dan heb je veel betere kwaliteit. :j
De cheyenne en arizona zitten volgens mij niet heel veel anders. Maar volgens mij is de zitten van de arizona wel groter en je hebt met dat zadel natuurlijk veel meer contact met het paard.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:01

uudje schreef:
@ jennyxx, jij hebt denk ik een freemax of freeform of niet, toevallig heb ik laatst een mail gehad van de gene die verkoopt, als het goed is hebben die zadels metalen boogje voor in het zadel en een uitsparing voor in het zadel, zoals ik het van haar begrepen heb hoor, alleen kun je die er niet uithalen maar wel in verschillende maten zadel kopen.Anders moet je zelf even een mail sturen naar haar.

Goed onthouden :D Alleen heb ik intussen een ander zadel gekocht, omdat de freemax helaas wat te lang blijkt voor mijn uber korte pony. En in dit zadel zit dus geen boogje..... ;(

Overigens kan je uit mijn freemax wel het boogje halen :j Die heb ik namelijk met veel moeite een klein beetje wijder weten te maken, zodat hij beter op mijn brede pony past :+ Het boogje zit met klittenband vast tussen het zadel en de zitting. Zitting kan je loshalen en zo het boogje er af halen. Maar ik heb wel een aparte freemax...echt de dressuuruitvoering. In Engeland kan je ook losse boogjes bestellen. In Nederland niet dan?
Laatst bijgewerkt door Jennyxx op 11-05-11 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:02

vandaag eens uitgebreid gereden met mijn barefootje maat1, zit veel beter, alleen 1 nadeel met dressuur rijden vind ik de fenders nu niet lekker zitten, omdat die met een maat 1 nu wat verder naar achter zitten, drukt de gesp van de fender tegen mijn been en krijg blauwe plekken, morgen mijn dressuurbeugelriemen gaatjes bij laten maken en dan ga ik weer met gewone beugels rijden,e n gebruik de fenders alleen nog voor buitenritten.
Even 2 foto's bij gedaan voor vergelijking, foto 1 is maat 2, foto is 2 is maat 1
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LAGZLFEV-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UHAJPAS3-D.jpg

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:10

jennyxx, heb net nog even op mijn mail gekeken, en je kunt inderdaad het boogje vervangen voor een grotere, maar dat is dan toch hetzelfde als bij barefoot, alleen dit is een ijzer boogje en barefoot heeft een kunstof pommel.
Wat ik freeform wel mooi vind is dat je er grotere zittingen op kunt zetten, dus heb je een paardje met korte rug dan kun je er toch een 18'' zitting opzetten, zat erg te twijfelen om dit zadel te kopen voor udo met zijn korte rug, maar vond het zadel erg hard, zeker als je barefoot gewend bent[hoezo verwend].

RedjevenStal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:17

Hallo,
Ik heb op mijn Deense Knabstrupper merrie ook een boomloos zadel liggen....een Trekker zadel (uit Hamburg,Duitsland) is een erg kwalitatief en zeer comfortabel zadel,ook geschikt voor endurance rijden!
Er zit echt heel veel verschil in boomloze zadels,heb ook andere zadels geprobeerd en er waren enkele bij die mij niet zo goed bevallen hebben!
De Trekker Sattel kan ik echt geen nadelen over vertellen...is te verstellen zodat het op ieder paard perfect past!
Hier is een link naar de website en het zadel wat ik heb!
http://www.das-sattelhaus.de/
http://www.das-sattelhaus.de/Trekker-Pr ... assic.html

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:19

VonNeueBeek, heb je geen last van een stoelzit of van het voorboogje?

Uudje, mijn verhaal ging over een ander dressuurzadel, mijn nieuwe. Eentje waar helaas geen boogje in zit :D (ps mijn 'oude' nieuwe zadel is een freemax dressuur, die is wel zacht en flexibel, maar amper te koop)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:32

Jennyxx, had het nu ook door hihi, heb net in een ander topic je zadel gezien, dit is een wat stugger zadel en met dikkere kussens omdat dit zadel wat meer meer weg heeft van een boomzadel hoeft er ook geen pommel of dergelijke in.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:37

uudje schreef:
Jennyxx, had het nu ook door hihi, heb net in een ander topic je zadel gezien, dit is een wat stugger zadel en met dikkere kussens omdat dit zadel wat meer meer weg heeft van een boomzadel hoeft er ook geen pommel of dergelijke in.

:D

Het zadel is alleen helaas niet stug genoeg om te voorkomen dat je bij aansingelen de kussens naast de schoft in de huid drukt ;( Hij is denk ik juist te flexibel? Hij drukt namelijk ook op de ruggengraat op de plek waar je zit, daar zakt hij in..

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:40

oe da's niet best, heb je er al iemand naar laten kijken, misschien dat ie meer weet, of misschien even een pb naar pmarena sturen, is dan wel verkoper van barefoot, maar misschien kan kan ze je wel helpen.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:53

@uudje. bedankt voor de uitleg.
wie weet of er veel verschil is kwa zitcomfort (voor zowel paard als ruiter) tussen die echt leren of die nepleren cheyenne zegmaar.

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 17:17

In dit hele toppic staat ontzettend veel info
het is wel even doorlezen en tijd aan besteden, maar zeker de moeite waar

en op www.boomloosrijden.nl en www.becidor.nl en www.equixantos.nl kun je veel info vinden over de soorten zadels en welke vorm enz. ze hebben.

Hopelijk krijg ik mijn Barefoot Cherokee maat 1 zaterdag om te testen _/-\o_

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 17:41

De drytex kraken als je met drytex beugelriemen rijd, en t is misschien iets stroever. Andere beugelriemen (echt leer) en ze zijn bijna tzelfde

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 18:16

@Uudje als je een nieuwe cheyenne heb kan je de beugelophanging verplaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:00

cynthiar schreef:

hoe kan je dit doen dan? en wat is een 'nieuwe; cheyenne? die gene met vps ?

en had nog een vraagje, kan je de pad van de cheyenne ookonder de cherokee gebruiken?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:13

Ik zit nu te twijfelen tussen cheyenne en cherokee. En als ik de cheyenne neem de drytex of de leren. En nieuw of tweedehands :s er is zoveel keus.
Ik bestel sowieso testzadel. Wil het iig proberen voor ik iets koop.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:22

Heel verstandig , maar ik heb wel slecht nieuws voor alle twijfelaars.....

Ik heb van de week prijswijzigingen doorgekregen van Barefoot , die gaan in principe vanaf morgenmiddag in en die hakken er behoorlijk in.... de prijzen waren echt te laag , prijzen van het ruwe DryTex materiaal zijn samen met de olieprijzen omhoog geschoten. De fenders hebben tot nu toe nog steeds dezelfde prijs gehad als in 2002 en zijn veel beter nu. De zadels zijn ook weer mooier en beter geworden.

Wat flinke prijsverhogingen dus. Fenders worden nu in 1 keer 20 !! euro duurder om ze op een haalbare prijs te krijgen. Die waren dan ook nog wel erg goedkoop. Maar de meeste zadels worden ook duurder , tussen de 20 en 50 euro komt erbij. Dekjes worden 10 euro duurder vanwege het gebruik van echt schaap in plaats van fleece.

Dus als iemand deze week wilde bestellen , doe het dan NU want ik ga vanmiddag de prijzen vast wijzigen op de site en alle verkopers zijn wereldwijd verplicht om de nieuwe prijzen te gaan hanteren , vrijdagmiddag ga ik mijn laatste bestellingen voor de oude prijzen doorgeven aan Barefoot :=

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:06

He oliebol. Wat vervelend. Misschien op de gok bestellen?

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:45

Ik weet dat het lastig is vanaf deze foto, maar heeft iemand enig idee welk merk zadel dit zou kunnen zijn:
Afbeelding

Ik heb sinds kort een bijrijdpaardje waar dit zadel op ligt. Het is in elk geval geen barefoot maar wat het wel is....?
Vergeet het steeds aan de eigenaar te vragen.
Er ligt een normaal dekje onder, wat ik persoonlijk een beetje vreemd vind omdat ik dacht dat er altijd speciale dekjes onder moesten. Maar als ik weet welk merk het is, kan ik meer info gaan zoeken over die zadel.
Zal binnenkort eens kijken of ik een goede duidelijke foto kan maken. Zou het merk ook nog ergens op het zadel kunnen/moeten staan?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:05

Het lijkt een stuggere Freeform-achtige , alleen de wrongetjes herken ik niet direct , zal wel een look-a-like van de Freeform zijn , een Freemax versie of Eric Thomas ofzo ?

Ik volg dat niet allemaal meer zo en de foto is vrij onduidelijk. Staat er geen merknaam op het zadel , achterop de cantle of elders ? :)

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:06

Ik heb ondertussen ook wat zitten google-en en vond het idd ook wel iets weg hebben van een Freeform. Zal eens kijken voor een Eric Thomas.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:08

Freeform staat er meestal in koeienletters op aan de achterkant , dus dat kun je bijna niet gemist hebben als je je afvraagt wat het merk is :P

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:34

cynthiar schreef:

Ja was ik gister avond ook achter hihi, ga het vanavond even proberen.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:38

Jeetje pmarena de prijzen gaan ook echt niet een klein beetje omhoog zeg, heb ik nog net optijd een ander gekocht.
peca, de beugel ophanging zit vast met klitteband, kun je dus zo losmaken, wel apart dat me dat met de maat 2 nog niet opgevallen was.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:55

Ja , jammer hè. Maar het is gewoon echt een keer nodig want de productiekosten zijn zo ver omhoog gegaan. Alles is qua materialen ook een stuk duurder geworden , ze pakken zelf wel wat verlies net zoals de meeste bedrijven doen op dit moment , maar moeten toch ook het 1 en ander doorberekenen. Op zich is het natuurlijk al apart dat veel artikelen nog steeds hetzelfde kosten als 8 jaar geleden , bij veel artikelen gaan de prijzen jaarlijks omhoog , Barefoot doet het in 1 keer nu :=

De BBPads zouden ook een stuk duurder worden maar dat hebben ze gelukkig beperkt gehouden tot een 5-10 euro.

Op zich is 1 en ander nu nog zeker niet te duur voor wat je krijgt vind ik , als je de zadels van nu vergelijkt met hoe ze in 2003 begonnen dan is dat wel even een wereld van verschil :)

En de prijzen zitten nu nog steeds best laag als je het vergelijkt met andere merkzadels , alhoewel bvb. die duurdere western-modellen toch wel erg heftig zijn hoor :o

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:17

ik ben ook sinds gister de eigenaar van een cheyenne. Ikzat direct een stuk vaster als in mijn boom dressuurzadel met dikke wrongen,,apart he,haha. nou rij ik ook graag en regelmatig zonder zadel, dus qua onafhankelijke zit zit ik wel goed.
wat ik gister wel zag was dat op de plek waar de beugels hangen, niet gezweet was, dus soort van drukplekje zegmaar, van boven naar beneden over het midden van de buik, naar de ruggegraat. Nou moet ik eerlijkheidshalve bekennen dat ik mijn inlages nog niet heb, en de christpad er zo onder gedaan heb :D omdat ik niet kon wachten... |(

heeft 1 van jullie wel eens zelf inlages gemaakt, en zo ja, waarvan?