Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Francis schreef:Wat ik me nog af vroeg, hoe flexibel is het? Te flexibel is niet goed, dan kom je op de ruggegraat te zitten. Heeft het zadel wel een normale boom, of werkt het meer als een boomloos zadel?
Cambiar schreef:Ik zou ook wel interesse hebben om zo'n alta escuela te testen, lijkt me fijn zadel...
Ik ken deze man, François Lespes:http://www.lespes-caballeros.com/page18.html
is zeer sympatiek iemand, misschien kan ik hem vragen om er paar te testen voor ons 2 voor de fun, woon je ver van België?
Cambiar schreef:Prachtig zadel, zo zou ik er ook wel een willen, maar denk loodzwaar en niet zo voor dressuur wegens minder feedback die je krijgt.
Huertecilla schreef:Cambiar schreef:Prachtig zadel, zo zou ik er ook wel een willen, maar denk loodzwaar en niet zo voor dressuur wegens minder feedback die je krijgt.
Het is juist een model wat zwaar leunt op het zadel van de gouden eeuw van dresuuur als kunst voor de kunst. Hét zadel voor ´dressuur´. Zie voor ´dressuur´ de voorgaande paginas over wélke dressuur.
Het overblijfsel van a-la-brida in post Franse Revolutie cavallerie. Dit zadel is voor de zware cavallerie; die zát door en reed manouvres in melée. Zeg ´dressuurmatig´Vandaar.
Dit zadel is ideaal voor lange dagen van de paden door de bergen; lang in het zadel, extreme dressuur.
Zitten al vakken op de zweetbladen voor reparatiespul, ehbo-materiaal en mobiele com.-kit.
Edit; draadknip-tang, ik vergeet de draadknip-tangHEEL belangrijk in het terrein.
@Bentaiga: wie daarin geïnteresseerd is, doet er verstandig aan ook te kijken naar Zaldi, Sayra Armenta en een vaquera uit India. Dat geeft je wat referentiekader van het type zadel opdat je wat zíet aan een Bentaiga.
Wat betreft de fñexibiliteit van de boom; bij zeker dit type zadel is flex in de lengterichting SLECHT. Gaat op den duur doorzakken. Enige vrijheid in torderen is gewenst, meer niet.
Persoonlijk vind ik dit type zadel zoals dit ontworpen is met ´boom´ van rogge het beste. Het is dan, na goed inrijden, een zadel wat 20 jaar met hetzelfde paard samengaat. Zie de opmerkingen hierover mbt continuïteit.
Huertecilla schreef:Het is juist een model wat zwaar leunt op het zadel van de gouden eeuw van dresuuur als kunst voor de kunst. Hét zadel voor ´dressuur´. Zie voor ´dressuur´ de voorgaande paginas over wélke dressuur.
Het overblijfsel van a-la-brida in post Franse Revolutie cavallerie. Dit zadel is voor de zware cavallerie; die zát door en reed manouvres in melée. Zeg ´dressuurmatig´Vandaar.
Dit zadel is ideaal voor lange dagen van de paden door de bergen; lang in het zadel, extreme dressuur.
Zitten al vakken op de zweetbladen voor reparatiespul, ehbo-materiaal en mobiele com.-kit.
Edit; draadknip-tang, ik vergeet de draadknip-tangHEEL belangrijk in het terrein.
@Bentaiga: wie daarin geïnteresseerd is, doet er verstandig aan ook te kijken naar Zaldi, Sayra Armenta en een vaquera uit India. Dat geeft je wat referentiekader van het type zadel opdat je wat zíet aan een Bentaiga.
Cambiar schreef:Ok, heb ook wel interesse in alternatief voor de dure Bentaiga, maar zijn die Vaquera's van Zaldi ook verkrijgbaar voor Iberische paarden met héle brede schouders en kort van lengte? Da's meestal probleem, dat die zadels zo lang zijn en verder dan de 18e wervel komen. Of mag dat wel in geval van Vaquera zadel?
Cambiar schreef:Misschien dat zo'n cavalerie zadel in die tijd de top was voor dressuur (maar inderdaad, het gewicht doet er niet toe), toch heb ik gevoel dat je met zo'n Spaanse zadels hoger boven je paard zit en ik had iets minder voeling van wat onder me gebeurde, is mijn persoonlijke mening.
Malenka schreef:Cambiar schreef:Ik vroeg me af wat er in die ribbels zitten? Zijn dat soort flexibele bamboe-stokjes?
Als ik het goed heb is dat gewoon stro. Dat was bij mijn vaquera's in ieder geval zo en voor zover ik weet 'hoort' dat ook. Ik ga er dus vanuit dat dit bij die van jou ook zo is.
bedouin schreef:In tegenstelling tot eerdere berichten kan ik melden dat de zgn. houten 'berber'zadels nog wel gemaakt worden, vanaf 180 TDinar op bestelling door een ambachtsman.
De houten panelen, die met metalen verbindingsplaatjes worden vastgezet, worden overtrokken met dromedarissenleer en met decoratieve steken vastgezet.
fojoe schreef:, maar als die echte oude types met 'boom' van roggestro nog te krijgen zijn, én goed kunnen passen op een tonnetjerond paardje, ga ik mijn bankrekening even checken
Francis schreef:Hmpf.. eerst een nieuwe keuken aanschaffen voor ik een zadel kan laten maken... heb geen oven![]()
Francis schreef:Groot voordeel van dit ding is dat je zelf de pasvorm van je zadel kan blijven checken door de jaren heen. 5 keer te gebruiken staat er dus dan weet je voor een paar jaar toch relatief zeker of je zadel nog past.