Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 00:26

Ik zou idd ook voor de mixta versie gaan dan. Klinkt verder als een fijn zadel! Maar zo te horen toch de goede beslissing om zo'n zadel voor 'later' te bewaren en eerst voor een wat 'dressuurmatiger' zadel te gaan zoals een AE.
Is hier iemand met een alta escuela en een heel braaf paard waar ik es op zou kunnen zitten?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 00:29

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 00:34

Wat ik me nog af vroeg, hoe flexibel is het? Te flexibel is niet goed, dan kom je op de ruggegraat te zitten. Heeft het zadel wel een normale boom, of werkt het meer als een boomloos zadel?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 00:54

Francis schreef:
Wat ik me nog af vroeg, hoe flexibel is het? Te flexibel is niet goed, dan kom je op de ruggegraat te zitten. Heeft het zadel wel een normale boom, of werkt het meer als een boomloos zadel?

Zeker niet té flexibel. Je kon zadel niet buigen op de zitting door met de handen op te duwen, zoals ik bij de Monturas Lucas wel kon.

Ik heb foto's toegevoegd waar je beetje constructie van zadel kunt zien:
Afbeelding
Ik heb ook details gevraagd, maar ze blijven er heel vaag over. Ik wou graag weten hoe je zadel verstelde, maar dat wilden ze ook niet zeggen. Je kon de voorkant wat meer open of iets meer dicht duwen met de hand als je zéér veel macht op zette (mijn vriend kon dat, ik niet), maar zou dat niet doen, vrees dat de kans erin zit dat ene kant meer toegeduwd wordt dan andere kant.
Als je zadel bij hun koopt, kost aanpassen zadel aan paard: 180 euro. Koop je echter zadel tweedehands over, dan kost aanpassen plots meer dan 400 euro, naargelang werk dat ze hebben. Was toch wel eventjes schrikken van de prijs...

Ik ben dit jaar naar de re-enactement van de Slag van Waterloo gaan kijken. Herken dit zadel, had een hele serie in een kamp zien liggen:[url]http://cgi.benl.ebay.be/Selle-de-reconstitution_W0QQitemZ260353700685QQihZ016QQcategoryZ22177QQcmdZViewItemQQ_
trksidZp4340.m444QQ_trkparmsZalgo%3DCRX%26its%3DC%252BS%26itu%3DSI%252BUA%
252BLM%252BLA%26otn%3D5%26ps%3D63[/url]
Prachtig zadel, zo zou ik er ook wel een willen, maar denk loodzwaar en niet zo voor dressuur wegens minder feedback die je krijgt. Zou wel heel graag eens testen.

Ik zou ook wel interesse hebben om zo'n alta escuela te testen, lijkt me fijn zadel...
Ik ken deze man, François Lespes:http://www.lespes-caballeros.com/page18.html
is zeer sympatiek iemand, misschien kan ik hem vragen om er paar te testen voor ons 2 voor de fun, woon je ver van België?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 07:45

Cambiar schreef:
Ik zou ook wel interesse hebben om zo'n alta escuela te testen, lijkt me fijn zadel...
Ik ken deze man, François Lespes:http://www.lespes-caballeros.com/page18.html
is zeer sympatiek iemand, misschien kan ik hem vragen om er paar te testen voor ons 2 voor de fun, woon je ver van België?

Dankje voor alle Bentaiga-foto's Cambiar! +:)+
Dat ziet er inderdaad heel degelijk uit.

François Lespes heb ik niet zo lang geleden gezien op een demonstratie met Iberische paarden. Heeft mijn vriend helemaal gek gemaakt met zijn zadelloze, bitloze kunstjes met zijn hengst :D Was ook erg leuk. In Cimay, in de veemarkt geloof ik.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 10:04

Cambiar schreef:
Prachtig zadel, zo zou ik er ook wel een willen, maar denk loodzwaar en niet zo voor dressuur wegens minder feedback die je krijgt.

Het is juist een model wat zwaar leunt op het zadel van de gouden eeuw van dresuuur als kunst voor de kunst. Hét zadel voor ´dressuur´. Zie voor ´dressuur´ de voorgaande paginas over wélke dressuur.
Het overblijfsel van a-la-brida in post Franse Revolutie cavallerie. Dit zadel is voor de zware cavallerie; die zát door en reed manouvres in melée. Zeg ´dressuurmatig´ ;) Vandaar.

Dit zadel is ideaal voor lange dagen van de paden door de bergen; lang in het zadel, extreme dressuur.
Zitten al vakken op de zweetbladen voor reparatiespul, ehbo-materiaal en mobiele com.-kit.
Edit; draadknip-tang, ik vergeet de draadknip-tang 8)7 HEEL belangrijk in het terrein.

@Bentaiga: wie daarin geïnteresseerd is, doet er verstandig aan ook te kijken naar Zaldi, Sayra Armenta en een vaquera uit India. Dat geeft je wat referentiekader van het type zadel opdat je wat zíet aan een Bentaiga.
Wat betreft de fñexibiliteit van de boom; bij zeker dit type zadel is flex in de lengterichting SLECHT. Gaat op den duur doorzakken. Enige vrijheid in torderen is gewenst, meer niet.
Persoonlijk vind ik dit type zadel zoals dit ontworpen is met ´boom´ van rogge het beste. Het is dan, na goed inrijden, een zadel wat 20 jaar met hetzelfde paard samengaat. Zie de opmerkingen hierover mbt continuïteit.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:04

Huertecilla schreef:
Cambiar schreef:
Prachtig zadel, zo zou ik er ook wel een willen, maar denk loodzwaar en niet zo voor dressuur wegens minder feedback die je krijgt.

Het is juist een model wat zwaar leunt op het zadel van de gouden eeuw van dresuuur als kunst voor de kunst. Hét zadel voor ´dressuur´. Zie voor ´dressuur´ de voorgaande paginas over wélke dressuur.
Het overblijfsel van a-la-brida in post Franse Revolutie cavallerie. Dit zadel is voor de zware cavallerie; die zát door en reed manouvres in melée. Zeg ´dressuurmatig´ ;) Vandaar.

Dit zadel is ideaal voor lange dagen van de paden door de bergen; lang in het zadel, extreme dressuur.
Zitten al vakken op de zweetbladen voor reparatiespul, ehbo-materiaal en mobiele com.-kit.
Edit; draadknip-tang, ik vergeet de draadknip-tang 8)7 HEEL belangrijk in het terrein.

@Bentaiga: wie daarin geïnteresseerd is, doet er verstandig aan ook te kijken naar Zaldi, Sayra Armenta en een vaquera uit India. Dat geeft je wat referentiekader van het type zadel opdat je wat zíet aan een Bentaiga.
Wat betreft de fñexibiliteit van de boom; bij zeker dit type zadel is flex in de lengterichting SLECHT. Gaat op den duur doorzakken. Enige vrijheid in torderen is gewenst, meer niet.
Persoonlijk vind ik dit type zadel zoals dit ontworpen is met ´boom´ van rogge het beste. Het is dan, na goed inrijden, een zadel wat 20 jaar met hetzelfde paard samengaat. Zie de opmerkingen hierover mbt continuïteit.

Echt??? Misschien omdat mijn zadeltje zeer kort was (49 cm) dat het na 5 jaar nog niet doorboog (heb het tweedehands gekocht op ebay). Ik kon het echt niet met m'n handen plooien in de lengte, hoe hard ik ook duwde! Ik voelde eigenlijk niet dat het flexibel was, alleen kon ik goed de beweging voelen van paard, wat ik minder voelde met een potrera-type zadel.
Misschien dat zo'n cavalerie zadel in die tijd de top was voor dressuur (maar inderdaad, het gewicht doet er niet toe), toch heb ik gevoel dat je met zo'n Spaanse zadels hoger boven je paard zit en ik had iets minder voeling van wat onder me gebeurde, is mijn persoonlijke mening ;-). Toch zaten zo'n zadels hyper comfortabel en had je veel zekerheid, vooral op zadel van nubuck. Klopt dit nubuck? Of is het een ander soort leer dat stroever aanvoelt?
Met de Bentaiga had ik goeie voeling met paardje, maar zat wel tamelijk breed op een ronde ton en daardoor iets minder vast, op smallere paarden zat ik wel goed met dit zadel.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:14

Huertecilla schreef:

Ok, heb ook wel interesse in alternatief voor de dure Bentaiga, maar zijn die Vaquera's van Zaldi ook verkrijgbaar voor Iberische paarden met héle brede schouders en kort van lengte? Da's meestal probleem, dat die zadels zo lang zijn en verder dan de 18e wervel komen. Of mag dat wel in geval van Vaquera zadel?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:33

Cambiar schreef:
Ok, heb ook wel interesse in alternatief voor de dure Bentaiga, maar zijn die Vaquera's van Zaldi ook verkrijgbaar voor Iberische paarden met héle brede schouders en kort van lengte? Da's meestal probleem, dat die zadels zo lang zijn en verder dan de 18e wervel komen. Of mag dat wel in geval van Vaquera zadel?

Ja en ja (binnen grenzen en onder randvoorwaardes uiteraard).
Het zadel is ontworpen om tegen de rand van de schouderbladen te liggen en ook aan de achterkant minder kritisch te zijn.
Daarom is doorbuigen een NoNo en tordeervrijheid een must. Zomaar een flexboom of zomaar een stijve houten kan niet zonder verschuiven van de randvoorwaardes omdat het consequenties heeft voor hoe kritisch de maatvoering is en ook voor het gebruiksdoel. Dat een oversingel op een doorbuigende boom héél wat anders is dan op een in die richting stijve mag helder zijn. Bijvoorbeeld.

Vaquera zadels worden zelfs gemaakt voor koudbloeden.
De picadores op hun ´percheron´ hebben een vaquera met leren overtrek ipv bont.
Met de romeria van SanJuan zag ik een paar jaar terug een turf van hooguit een jaar of 10 op een forse Belg met een perfect passend traditioneel vaquera zadel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:44

Cambiar schreef:
Misschien dat zo'n cavalerie zadel in die tijd de top was voor dressuur (maar inderdaad, het gewicht doet er niet toe), toch heb ik gevoel dat je met zo'n Spaanse zadels hoger boven je paard zit en ik had iets minder voeling van wat onder me gebeurde, is mijn persoonlijke mening ;-).

Dit is ruimschoots gepasseerd op dit topic.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-4KJG747C.jpg : de zitting is láger dan de werveluitsteeksels 3 vingers achter de schouderrand. Mijn selle a piquer zit nog een cm. lager dan het zadel van de foto...

Vergelijk dit met de torens die met engelse ´dressuur´ zadels gebouwd worden :D

Maar goed dat is al ruímschoots gepasseerd in dit topic.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:01

HC bevestigt dus mijn gevoel dat die 'flex' helemaal niet zo gunstig is bij een vaquera. Ik had er ook altijd al m'n vraagtekens bij bij de westernzadels, ik ben er niet zo zeker van dat 'flexen' in lengterichting gunstig is bij dat type zadel (en dan zeg ik het voorzichtig). Daar waar in mijn ogen juist ruimte zou moeten zijn voor het rond maken van de rug, creeer je door het 'doorzakken' juist minder ruimte. Paard kan zijn rug dus niet meer rond maken omdat het zadel te veel 'rock' krijgt.

Cambiar, ik woon in Garderen, da's op de Veluwe, maar ik heb geen probleem met 'een stukkie rijden' als het om dat soort dingen gaat (ik rij grote afstanden voor minder belangrijke/interessante dingen ;) ) Als jij een super braaf paard hebt waar ik op kan stappen (sinds m'n val niet meer zo'n held, al helemaal niet met vreemde paarden) wil ik graag een keer komen testen.
Paardjes van meneer Lespes hebben trouwens ook stuk voor stuk érg korte ruggetjes.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:07

Cambiar schreef:
Ik vroeg me af wat er in die ribbels zitten? Zijn dat soort flexibele bamboe-stokjes?

Als ik het goed heb is dat gewoon stro. Dat was bij mijn vaquera's in ieder geval zo en voor zover ik weet 'hoort' dat ook. Ik ga er dus vanuit dat dit bij die van jou ook zo is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:13

Malenka schreef:
Cambiar schreef:
Ik vroeg me af wat er in die ribbels zitten? Zijn dat soort flexibele bamboe-stokjes?

Als ik het goed heb is dat gewoon stro. Dat was bij mijn vaquera's in ieder geval zo en voor zover ik weet 'hoort' dat ook. Ik ga er dus vanuit dat dit bij die van jou ook zo is.

Níet vanuit gaan!!!

Roggestro was vroegah, is traditioneel. Tegenwoordig eerder uitzondering. Het combineert ook niet per definitie goed met een boom van hout/ijzer of fiberglas. Bij een flexibele boom is het mogelijk ongewenst omdat deze dunne bundels dan kunnen breken. Hangt van de mate van flexibiliteit en constructie van de boom af.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:32

In tegenstelling tot eerdere berichten kan ik melden dat de zgn. houten 'berber'zadels nog wel gemaakt worden, vanaf 180 TDinar op bestelling door een ambachtsman.
De houten panelen, die met metalen verbindingsplaatjes worden vastgezet, worden overtrokken met dromedarissenleer en met decoratieve steken vastgezet.
Ik zal eens zien of ik de ambachtsman een keer kan opzoeken.

Ik vind het oude zadel dat wij hebben erg aan de lange kant voor de korte paardenruggen, het drukt ook echt over de hele lengte op de rug.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:44

bedouin schreef:
In tegenstelling tot eerdere berichten kan ik melden dat de zgn. houten 'berber'zadels nog wel gemaakt worden, vanaf 180 TDinar op bestelling door een ambachtsman.
De houten panelen, die met metalen verbindingsplaatjes worden vastgezet, worden overtrokken met dromedarissenleer en met decoratieve steken vastgezet.

*\o/*

Goed nieuws zeg. Kón ook niet anders dan een kwestie van het juiste adres weten zijn.

Dat overtrekken is dan traditioneel met nat ´rawhide´ leer wat door het drogend krimpen de houten structuur extra stijfheid en stevigheid geeft.
Helemaal traditoneel is met houten pen-en-gat.
Dit is zeg 2.000 jaar oude basistechniek welke vandaag de dag nog bij onder meer bij tradtioneel gemaakte type McClellan en Western gebruikt. Het is zomaar een eeuw duurzaam.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:05

Voor de goede orde -sorry Peter- ik vond het een erg mooi zadel:
de pagina die HC eerder doorgaf met het Touareg zadel toont een dromedaris zadel, op de volgende pagina daarvan een overzicht. Reuze mooi van vorm maar helaas bedoeld voor een dromedaris.

http://www.hamillgallery.com/TUAREG/Tua ... ddles.html

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:15

na de laatste posts word ik weer helemaal enthousiast over mijn grote liefde, het vaquera zadel *\o/*
(op mijn specialized saddle en mijn barefoot atlanta ligt ook een wit schapevachtje, hoe sentimenteel kan je zijn :') )
na de 'niet helemaal passende' zaldi had ik de hoop opgegeven, maar als die echte oude types met 'boom' van roggestro nog te krijgen zijn, én goed kunnen passen op een tonnetjerond paardje, ga ik mijn bankrekening even checken :o

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:37

fojoe schreef:
, maar als die echte oude types met 'boom' van roggestro nog te krijgen zijn, én goed kunnen passen op een tonnetjerond paardje, ga ik mijn bankrekening even checken :o

Dat hád ik al geschreven. Had al een jonge tweede hands te koop gelinked zelfs.
Sayra Armenta maakt ze op bestelling traditioneel op maat.
Zaldi als het goed is ook. Kan trekkingzadels je zo vertellen.

Als je wil zelfs met tweede singel zou moeten kunnen. Heb ik vijf jaar terug nog nieuw gezien. Dan ligt het zelfs op een rond muildier als een huis.

p.s. ik lees net dat er een béétje ´verwarring´ mogelijk is als je gaat navragen.
Een ´armazon´ is eigenlijk de boom doch wordt ook wel gebruikt voor de met gevulde kanalen versterkt leren mantel. Als dit op een frame van kunststof of hout ligt heb je nog gewoon een stijve boom met alleen een strooien overgoooier....
De ´estructura´ moet ook van ´paja de centeno´ (roggestro) zijn!!!!
Deze mag wel met´flechas´ van metaal versterkt zijn.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:35

Poeh... maar als ik dat zo lees moet je én spaans kennen én op een of andere handige manier de juiste maten doorgeven. Nu snap ik best hoe je met een draadje mallen kunt maken, maar gaat dat ook allemaal goed als je dan als nederlander op die manier 'even' een zadeltje bestelt? Bij mij ging het al mis met zadelmaker aan huis, ik durf echt niet via de mail een zadel op maat te laten maken...

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:39

Francis schreef:
Nu snap ik best hoe je met een draadje mallen kunt maken, ...

:o? Moi non. Kun je dat dan ook uitleggen?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:04

IJzerdraadje bedoel ik hé.
IJzerdraadje over de rug buigen, vorm overtrekken op karton en uitknippen. Dat kun je dan op meerdere plekken van de rug doen en zo maak je meerdere kartonnen 'schijfjes' paard. Nadeel van deze methode is dat je op een of andere manier moet aangeven hoe de onderlinge schijfjes zich verhouden qua hoogte en qua afstand en waar op de rug je precies bent begonnen. En daar ga je dus meestal nat, want vooral die hoogte is lastig te bepalen (onderlinge afstand valt precies te meten en op te schrijven, begin valt aan te geven op een foto).
Verder moet je ijzerdraad stevig genoeg zijn om 'vormvast' te blijven met overtrekken, maar buigzaam genoeg om soepel en nauwkeurig, zonder in de spieren te drukken om je paard te kunnen buigen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:13

Bíjna hufterbestendig bij zowel maat nemen als bij zadel op die maat maken is:

http://www.equimeasure.com/

Heb ik nog een ongebruikt exemplaar van.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:20

Dat is inderdaad al een heel wat betere optie HC. Iets dergelijks kun je zelf met gipsverband trouwens ook maken, mits je paard lang genoeg stil wil staan daarvoor. *slaat linkje snel op*
Maar ook dan... Zet er bij zo'n model met behulp van een waterpas een horizontale lijn op, want zonder zou het nog steeds mis kunnen gaan. Niet zozeer qua pasvorm op de rug, maar wel qua seatopbouw.

Groot voordeel van dit ding is dat je zelf de pasvorm van je zadel kan blijven checken door de jaren heen. 5 keer te gebruiken staat er dus dan weet je voor een paar jaar toch relatief zeker of je zadel nog past.

Edit: *grijns* De waterpastip staat in de gebruiksaanwijzing bij tips van zadelmakers :D

Hmpf.. eerst een nieuwe keuken aanschaffen voor ik een zadel kan laten maken... heb geen oven ^) :=

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:39

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:41

Francis schreef:
Groot voordeel van dit ding is dat je zelf de pasvorm van je zadel kan blijven checken door de jaren heen. 5 keer te gebruiken staat er dus dan weet je voor een paar jaar toch relatief zeker of je zadel nog past.

..en je kan ook constateren wat de ontwikkeling/conditie van het paard is. Eíndeloos :D