De lage neusriem....uit de mode?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:15

Op maneges zie je naar mijn idee juist heel veel gecombineerde neusriemen.

Charna

Re: De lage neusriem....uit de mode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:23

Grappig, die zie ik ook wel veel hoor op maneges, maar mensen met een eigen paard lijken soms haast allemaal wel met een combineusriem te rijden terwijl je op maneges relatief veel lage ziet (tussen de combineusriemen)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:25

Dat is dan jouw ervaring, de mijne is anders.

Charna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:28

Sorry hoor... Was niet aanvallend bedoeld wilde puur mijn vorige berichtje wat duidelijker maken

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 14:29

Mijn manege heeft ook voornamelijk lage :j

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:32

Mijn manege heeft ook (bijna) alleen maar lage neusrienmen. Maar de mensen met eigen paarden hebben veel gecombineerde. Eerst reed ik ook met een lage neusriem, maar nu rij ik bitloos met een kaakgekruist hoofdstel :).

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:34

ik rij ook met lage neusriem, het mond zit dan veel rustiger en is zeer klassiek :D We rijden M2 maar het verzorgpaard kent meer dan M2. Ik ga wel met S&T rijden in de Z omdat hij daarop nog fijner loopt.

overigens staat lage neusriem bij mijn verzorgpaard heel mooi.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:35

Ik rij er gewoon Z1 mee :D

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:40

Ik rij al mijn paarden met een lage neusriem, gaat gewoon veel prettiger.
1 van de neusriemen is gepimpt met diamantjes :D , is die minder saai ;)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:47

Volgende stap;
Citaat:
HH switch, nu ook met lage neusriem verkrijgbaar!

8-)

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:47

Ik vind een lage neusriem niet fijn om mee te werken. Vind de sluiting onder het bit niet op een mooie manier zitten, daarnaast loopt de neusriem net een stukje over het bit heen, wat ervoor zorgt dat het bit geen optimale beweging heeft.

De jonge paarden beleren we altijd met een gecombineerde neusriem, het liefst met een dubbelgebroken watertrens. Deze combinatie houden ze, mits ze er goed mee lopen, totdat er met stang en trens gaat worden later in de opleiding.
Zowel de neusriem als de sperriem moeten naar mijn mening niet los zitten. Ik hou niet van een aangesnoerde neus/sperriem, maar ook absoluut niet van een te losse neus/sperriem, gezien dat dat ervoor zorgt dat het bit te los in de mond ligt en daardoor een scherpere, en niet goede inwerking heeft.

Wij gebruiken de gecombineerde neusriem dus puur uit praktische redenen.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:53

ik gebruik voor lage neusriem bij jonge paarden. nadat ze verder beleerd zijn krijgen ze gewone engelse neusriem of amerikaanse. dus lage gebruik ik vooral voor jonge paarden om hen te leren om hun mond dicht te houden. sommigen hebben neiging om hun mond open te laten maar dat maakt het bit wel pijnlijker.

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:57

Ik gebruik een lage neusriem voor mijn verzorgpony. Ik vind het niet verkeerd staan (zie topic in onderschrift). Maar daarvoor doe ik het ook helemaal niet. Ze loopt er gewoon fijn op, dus waarom een andere neusriem. Bij mijn manege is het een beetje verdeeld, sommige ponys/paarden hebben een gecombineerde en sommige een lage.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 17:28

Bomba, je spreekt jezelf wel tegen? Je zegt dat een lage neusriem ervoor zorgt dat het bit geen optimale beweging heeft, maar een losse sperriem zorgt ervoor dat het bit teveel beweegt. In dit geval doen de sperriem en de lage neusriem toch exact hetzelfde, afhankelijk van hoe strak je ze vast doet?

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 18:41

Toen ik het na die tijd las, had ik al verwacht dit antwoord te krijgen. Wat ik bedoel is dat de lage neusriem echt een stuk óver het bit loopt. Die neusriem bepaald dus de ligging van het bit, en daardoor heeft het bit niet de ligging die hij hoort te hebben.
Bij de gecombineerde neusriem loopt niets over het bit. De sperriem zorgt er weliswaar voor dat het paard de mond gesloten houdt en dat daardoor het bit niet los in de mond ligt, maar bij de gecombineerde neusriem zorgt er niet voor dat de ligging van het bit door de sperriem zelf bepaald wordt.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 18:44

Hopelijk zie je hier wat ik probeer uit te leggen.

Afbeelding

Afbeelding

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 18:45

mede wat Bomba zegt en dat hij dus écht lelijk is (mijn mening :=) is denk ik de lage neusriem niet zo alledaags meer :D

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 19:11

Nee, ik begrijp toch niet helemaal hoe je het ziet. Naar mijn mening 'dwingt' de sperriem het bit juist meer in een bepaalde positie dan de lage neusriem? Mede door de hoek waar de sperriem tov de neusriem in ligt.
Aan de andere kant, meestal worden de riempjes in rust vast gemaakt en vaak zie je toch dat wanneer de teugels worden aangenomen het bit iets hoger komt te liggen, dan wordt deze toch al niet meer vastgelegd?

Ben het ook zeker met jullie eens dat ie niet mooi is, de meeste paarden krijgen er een heel grof, lomp hoofd van met een ramsneus. Mijn haflinger haar chique koppie krijgt ineens het muffe uiterlijk van een manegepony die nooit uit haar box komt :+ Maar als zij daar nou eenmaal lekkerder op loopt, waarom zou ik dan door blijven gaan op iets wat ze niet fijn vind zitten?

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 21:42

@ Brittkitt: ik heb toevallig mijn neusriem opgemeten, maat cob, wel een echt ijslandershoofdstel en die is 22-22,5cm lang. Ringetjes niet mee gerekend.

Ik ben gisteren bij epplejeck geweest, de kieffer lage neusriem bekeken, mooi, maar alleen in maat full... dat gaat mijn kleintje echt niet passen :(
Dus, iemand die een MOOIE en zachte! lage neusriem in maat pony/cob weet! PLS tell me!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 08:28

Zelf laten maken?
Hier in de buurt zit bijvoorbeeld een ruiterwinkel van een zadelmaker/leermaker en die maakt heel veel zelf. Heeft ook de neusriem van mijn hackamore gemaakt. Precies wat jij wilt met de kwaliteit die je wilt, zit er zoiets niet bij jou in de buurt?
Als ik mijn HKM neusriem binnen heb dan hoor je wat voor kwaliteit het is!

Thnx voor de maten :D

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 12:45

ShadowFax, ik heb een kieffer lage neusriem maat je cob, kunnen ze gewoon bestellen. Dobert heeft ook full en cob. Zijn mooie zacht onderlegde neusriemen.

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 13:05

Nathalie84 schreef:
ShadowFax, ik heb een kieffer lage neusriem maat je cob, kunnen ze gewoon bestellen. Dobert heeft ook full en cob. Zijn mooie zacht onderlegde neusriemen.

Waar heb je die besteld?

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 13:07

Afbeelding

Mijn Dobert met lage neusriem..

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 13:20

Zelf gebruik ik op dit moment alleen maar een hoge neusriem (zonder sperriem dus :Y) ), maar heb
helemaal niets tegen een lage neusriem, dat is bij mij dan toch de 2e keus qua neusriem, als het
met een hoge niet zou gaan
Vindt ze bij de meeste paarden en pony's overigens alles behalve duf staan (zie de foto's van de mensen
die hier hun neusriem geshowd hebben, zeker in combi met een mooie frontriem) en ze zijn erg fijn in gebruik
Als ik eerlijk ben vind ik een te laag hangende combi neusriem veel duffer staan, zeker als het sperriempje
dan ook nog eens zo strak zit dat die de hoge neusriem nog verder naar beneden trekt :o

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 20:56

ShadowFax schreef:
Nathalie84 schreef:

Waar heb je die besteld?

doe van mij komt van Brabants ruiterhuis in Sterksel. Maar bij Emmers en Viehoff heb ik ze ook zien hangen, was iets van 30 euro voor de neusriem. Eentje heb ik nu al minstens 4 jaar en niks aan te zien, erg fijne kwaliteit en mooi zacht onderlegd.

Afbeelding