Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:43

lotje5lotje schreef:
Is er iemand die de Micklem full heeft, en voor mij op kan meten hoe de maat is van bitring naar bitring (over het kopstuk gemeten)als je het hoofdstel op het kleinste gaatje hebt??
Daar zou ik erg mee geholpen zijn, want de juiste maat kiezen is erg moeilijk!! vast bedankt!!

Ik kan het helaas niet voor je meten, omdat ik ze op dit moment niet op voorraad heb. Maar past een hoofdstel niet, dan kan je hem - als je hem bij ons op www.horsewaredekens.nl koopt (prijs = inclusief teugels) - gewoon omruilen. Je bent dan alleen verzendkosten kwijt.

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:54

Hallo mensen,
Ik heb op de internet gekijken voor deze hoofdstel, vooral in een aantal Engelstalig forums (Horse & Hound enz.) en was verbaasd over de veel negatieve reacties ik heb gelezen. Vooral om de kwaliteit van de leer, schuur plekken bij de neusriem. Ook de bitclips schijn niet echt goed gemaakt.

Ik heb ook een You Tube film gekijken en het lijkt mij een heel goed hoofdstel. Ik wil zelf eentje proberen omdat mijn merrie heeft vak laast van haar hoofdstel (heeft veel jeuk bij de bakstukken, tanden zijn gecontroleerd, geen strakke aansnor-riem, zachte bit in mond)..

Is er iemand die zijn ervaring met de kwaliteits van de leer kan delen?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:45

Ik heb het hoofdstel, maar nog geen tijden, dus over de lange termijn kan ik weinig zeggen.
Maar ik vind zelf het leer er heel mooi uitzien. En is na even gebruik fijn soepel.
Ik moest toch even wennen, was bang dat die te klein was, maar eigenlijk past die perfect. Ligt mooi langs de bakstukken, ik heb geen schuurplekken. Ik gebruik de bitklips omdat die net wat korter zijn dan de leertjes.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 03:28

Ik heb het zien hangen in een winkel, maar vond het leer er niet zo mooi uitzien. Stond ontzettend te twijfelen en uiteindelijk niet gedaan...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:28

Zo en dat voor 160 euro. :=
Ik twijfel nog steeds of ik er niet een ga kopen maar dit vind ik niet zo positief.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:34

Je zou hem moeten kopen om zijn werking/functies.
Sinds ik dit hoofdstel heb, gebruik ik mijn Kieffer niet meer. :n
Ze loopt veel fijner met dit hoofdstel, dus dan is de keus snel gemaakt.
Helaas is het echte uitproberen lastig door het winterweer elke keer.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 15:45

Sja naast functionaliteit verwacht ik voor dat bedrag ook gewoon mooi leer en ik vond het er toch stug uitzien. Stond ook ontzettend te twijfelen over welke maat ik moest en de duurzaamheid van die clipjes. Uiteindelijk wegens de aanschafprijs en enkele ervaringen hier heb ik het laten hangen, kan best zijn dat het erg fijn is hoor.

Ik ga gewoon weer voor een goed hoofdstel met lage neusriem :j

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:59

Na het hele topic te zijn doorgegaan (sorry niet letterlijk alles gelezen), heb ik toch nog een vraagje.

Nu zie ik dat de Competition Bridle niet met Bitless Attachement wordt geleverd (dat wordt onder andere gezegd in dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=NHgj6fAvyP8 rond 5:10), maar is hij ook niet te gebruiken bitloos (behalve sidepull dan)? Oftewel, als je de onderdelen apart zou bijkopen (is dit een mogelijkheid??), zal deze dan wel op de 3 verschillende bitloze manieren bruikbaar zijn?
Als ik de Multi en de Competition namelijk vergelijk, kan ik namelijk alleen het verschil van het ontbreken van het kaptoom ringetje zien, en de niet bijgeleverde klipjes. Of mis ik nog wat?

Nogmaals, sorry als ik er toch overheen heb gelezen! Graag zou ik dan een link zien met verwijzing naar het antwoord.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:43

Hij kost via mij geen 160 euro hoor (de competition uitvoering).
Bij mijn weten zijn die onderdelen nu niet los er bij leverbaar, wie weet komt dat nog in de toekomst?
Anders die vraag zelf even stellen via Horseware?
De clips kun je bij mijn weten ook bij een bouwmarkt halen, maar als ik daar een keertje ben zal ik er eens naar gaan kijken, ik heb het hoofdstel hier thuis gehad en daardoor de clips goed kunnen zien, maar ik kan het pas zeker weten als ik zelf in een bouwmarkt heb gekeken.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:47

De clips gaat het mij eigenlijk zo zeer niet om, maar vooral om de bitloze werking. Enig idee of het wel dus mogelijk is om de competition bitloos te gebruiken, stél dát de losse onderdelen verkrijgbaar zijn? Of is het hoofdstel dusdanig anders dan de Multi (wat ik via de foto's dus niet kan ontdekken), zodat dit gewoon niet mogelijk is?

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:23

De competition is wel degelijk anders. Fijner gebouwd vooral. Je zal hem prima als sidepull kunnen gebruiken.. maar verder niet denk ik. Hij heeft geen elastieken bandje bovenop het kopstuk om de crosslinks door te halen. Verder zijn de 'sidepull' ringen een stuk kleiner, daar kan de band van de crosslink niet door. Je zal dan met een ander soort band moeten gaan werken. Ook de andere variant met aansnoerkinriem kan niet, ook daarvoor zijn de 'sidepull' ringen te klein.
De clips zijn niet hetzelfde als een karbijnhaak (bouwmarkt) Ze zijn zo gemaakt dat je ze ook als het ware 'vastklikt' aan de ring.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:26

De clipjes en de teugels zijn los verkrijgbaar; alle andere onderdelen bij mijn weten niet.

De Competition is bij ons ook goedkoper dan 160 euro. En - zoals aangegeven - mag het hoofdstel geruild worden als hij niet past.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:27

Bedankt nienke, dat wilde ik graag weten. Ik kon het van het de foto niet zo goed opmaken.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:41

maar horseware, ik zie op de site dat de multi al 165 euro is?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:14

lotje5lotje schreef:
maar horseware, ik zie op de site dat de multi al 165 euro is?

Ja dat komt omdat daarbij de prijs van de teugels is inbegrepen. Die moeten we bij de Multi apart erbij bestellen, terwijl ze bij de Competition standaard erbij geleverd worden.
M.a.w.: de Multi is duurder om in te kopen dan de Competition.

Calipso94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:18

vind m echt heel mooi.
mischien koop ik m ooit nog is !

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:28

OK horseware, ik snap het, bij de meeste winkels die de multi verkopen is de prijs zonder teugel, vandaar mijn verwarring!

polderke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:13

SaraB schreef:
Hallo mensen,
Ik heb op de internet gekijken voor deze hoofdstel, vooral in een aantal Engelstalig forums (Horse & Hound enz.) en was verbaasd over de veel negatieve reacties ik heb gelezen. Vooral om de kwaliteit van de leer, schuur plekken bij de neusriem. Ook de bitclips schijn niet echt goed gemaakt.

Ik heb ook een You Tube film gekijken en het lijkt mij een heel goed hoofdstel. Ik wil zelf eentje proberen omdat mijn merrie heeft vak laast van haar hoofdstel (heeft veel jeuk bij de bakstukken, tanden zijn gecontroleerd, geen strakke aansnor-riem, zachte bit in mond)..

Is er iemand die zijn ervaring met de kwaliteits van de leer kan delen?

Ik rij nu 2,5 maand met de Multi (natuurlijk ook nog niet echt lang, maar goed) en kan geen schuurplekken bij mijn paard ontdekken. De kwaliteit van het leer is ook prima tot nu toe. Alleen waar de ring op de neusriem zit zie ik een klein plekje door de clip van de longeerlijn, maar dat is ook niet echt zodanig dat het storend is en lijkt me ook wel logisch. De bitclips gebruik ik niet want dat werkt bij mijn paard voor geen meter, daar wordt ze ontzettend stug van.
Het allerbelangrijkste voor mij is dat mijn paard er inderdaad goed op reageert en makkelijker lijkt te zijn geworden. Voorlopig geen ander hoofdstel meer voor mij.

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:18

Dyonne schreef:
Je zou hem moeten kopen om zijn werking/functies.
Sinds ik dit hoofdstel heb, gebruik ik mijn Kieffer niet meer. :n
Ze loopt veel fijner met dit hoofdstel, dus dan is de keus snel gemaakt.
Helaas is het echte uitproberen lastig door het winterweer elke keer.

Dyonne: zou je uit kunnen leggen in wat voor opzicht je paardje fijner loopt met dit hoofdstel?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 10:56

Ze schudt nogal veel met haar hoofd, heeft erg veel moeite met de aanleuning en is erg gevoelig voor onrust in haar mond.
Sinds ik met dit hoofdstel en beiden bitklips rijdt merk ik dat ze minder schudt. De aanleuning is vele malen beter, ze heeft nu gewoon contact met de hand. Hier was eerder veel meer onrust bij.
polderke beschrijft het stug worden, en ik denk dat dit komt omdat met bitklips de druk al snel verdeeld wordt over neus en bit. Maar dit doet voor mijn pony juist goed, maar kan me voorstellen dat dit niet voor alle pony's/paarden geldt.

Ik heb ook als sidepull al even getest, en dat ging ook prima. :j

Maar zoals ik verder al zei, het uitgebreide testen valt helaas niet mee, omdat er nu weer vorst in de grond zit. Maar ik heb nog geen moment spijt van de aankoop.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:34

lotje5lotje schreef:
Oh fijn!!! bedankt vast!

Ik ga m morgen ff voor je meten. Van de krapste tot krapste maat van het kopstuk.
Ik moet je wel zeggen hij is heel rrrrruuuuiiiiim verstelbaar!

Zal morgen berichten of uiterlijk woensdag!

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 00:09

Heb toch nog maar een mail gestuurd naar KNHS hoe meer mensen er vragen naar dit hoofdstel hoe gropter de kans is dat het ooit wordt toegestaan! ik zou echt graag de multi willen maar als ik mijn paard daar eenmaal fijn mee aan het lopen heb vind ik het zonde om weer met een ander hoofdstel te moeten starten

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:27

lotje5lotje schreef:
Ik vind de juiste maat vinden wel een beetje moeilijk! Ik meet mijn huidige hoofdstel van bitring over het kopstuk naar de andere bitring, en dan zit ik op 101 cm..... op de site van horseware staan hele andere maten, die meten niet tot het bit, maar ergens halverwege. Wie weet welke maat ik moet nemen? Zou iemand die een full heeft zijn oude hoofdstel (als je die nog hebt)van bitring tot bitring willen opmeten??? dank!!

Hey Lotje

Ik heb net gemeten.

Van bitring tot bitring in 88 cm met de krapste stand van het kopstuk.

Ik hoop je hier voldoende te hebben geinformeerd.
Groetjes Margriet.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:23

Geweldig margriet!! hartelijk bedankt, dat moet gaan lukken met een Full. Heb je er al mee gereden? Bevalt het?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:33

Ik ga mijn hoofdstel maar een nameten.

Ik vind het wel een erg mooi/handig hoofdstel.
Hoe zijn de teugels die je er los bij kan bestellen?