Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jokari

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 21:16

Beugels ben ik geen fan van, al helemaal niet om te springen. Persoonlijk denk ik dan dat je toch gauw teveel druk hebt.
Dressuurmatig vind ik mijn Iberica béter dan mijn zadel. Hoewel ik psychologisch op wandeling liever mijn zadel heb om haar capriolen uit te zitten, merk ik in de piste dat ik a/ die capriolen met de Iberica óók uizit, en b/ mijn houding is veel beter dan in mijn zadel. Dus voor dressuurmatig pistewerk zie ik absoluut niet in waarom het niet geschikt zou zijn, integendeel.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 21:16

ik heb zins kort een impression pad. ( home made door vriendin)
Ik heb hem gisteren getest,maar de omstandigheden waren niet super. ( veel zijwind, en ik kon niet afstappen met een krukje)
De afdruk was eigenlijk wel goed, behalve mijn rechterkant. daar was bij mijn zitbeenknobbel een drukplek te zien. nu hoop ik dat het de combi zijwind en rechts afstappen is, maar hou rekening met mijn eigen scheefheid.
Iig iets om aan te werken, en hopelijk te verbeteren.
Om het verhaal samen te vatten, neem een impression pad, en ga kijken wat hij doet onder je schaap.
Zo kun je het beste uitvogelen wat je wel en niet kan doen.
Ik ga nog verder met testen, met en zonder beugels en nog andere dingen. zal jullie op de hoogte houden.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 21:18

Interessant kvika ! Het lijkt mij ook heel goed om eens mijn zadel en de Iberica te kunnen vergelijken met zo'n pad. Ik ben benieuwd naar je verdere bevindingen.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 22:09

Ik wil zelf overigens het minst met stijgbeugels rijden hoor, wees gerust. Maar al ik ook al zeg dat ik zonder stijgbeugels wil gaan rijden... dat krijg ik er helemaal niet door waarschijnlijk ^^

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 13:25

Ik zou in elk geval nog een paar jaar wachten met springen met Cascade - die is nog heel erg jong toch? Liever niet eerder dan met 5-6 jaar.

Een impressionpad geeft inderdaad een "impression" dus wat er op dat moment gebeurt en dat kan bij elke rit anders zijn en bij elke ruiter.

Voor de Christ velzadels zijn tegenwoordig Christ pads te koop - extra bescherming.

Als je instructeur niet openstaat voor jouw gedachte/gevoel, dan liever toch maar verder zoeken??? ;)

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:04

Gisteren weer met impression pad gereden. Nu wel netjes op en af gestapt.
Ik had me beugels eraan gedaan, maar rij niet licht ( of als ik het wel doe, niet op mijn beugels)
Sowieso weinig druk op me voeten.
Maar iig top! Geen drukplekken en zelfs amper afdruk.

Dat het per ruiter, en zadel verschilt en zelfs per keer ben ik me zeker bewust van.
Daarom zal ik ook vaker zo nu en dan de test doen.
Maar al met al ben ik super tevreden met deze uitslag.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:56

Buitenzinnig schreef:
Ik zou in elk geval nog een paar jaar wachten met springen met Cascade - die is nog heel erg jong toch? Liever niet eerder dan met 5-6 jaar.

Een impressionpad geeft inderdaad een "impression" dus wat er op dat moment gebeurt en dat kan bij elke rit anders zijn en bij elke ruiter.

Voor de Christ velzadels zijn tegenwoordig Christ pads te koop - extra bescherming.

Als je instructeur niet openstaat voor jouw gedachte/gevoel, dan liever toch maar verder zoeken??? ;)

Och, momenteel is alles zo ie zo nog zonder zadel, pas rond de lente gaat het zadel erop. Tja, ik ga het toch echt met hem er overhebben. Mijn zadel, punt uit. Is voor hem ook weer iets nieuws ^^.
Buitenzinnig, hij is echt goed deze persoon, dus ik ga zeker niet veranderen, hoogstens anders alleen nog daar rijden en niet meer met Cascade... maar dat zien we dan wel weer.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:20

Topic ligt een beetje stil maar ik ben benieuwd of er inmiddels mensen zijn die al wat langer met stijgbeugels rijden en ervaring hebben hiermee op langere termijn?
Ik ben sinds kort in bezit van de Premium Plus. Heb er enkel mee gestapt en 1 rondje gedraafd tot nu toe, omdat we weer rustig moeten opbouwen na een ziekte periode. Tot nu toe vind ik het geweldig! Wil er nog extra inlages onder doen voor wat extra bescherming van de rug.
Ik gebruik hem nu zonder beugels. Wil eigenlijk als ik weer naar buiten ga er beugels aanhangen voornamelijk voor de extra steun als ze iets geks zou doen, niet om uren te gaan lichtrijden dus. Maar ben er een beetje huiverig voor nog.. Vandaar dat ik me af vroeg of er ervaringen zijn inmiddels op wat langere termijn? :-)

Vind het verder overigens als een huis zitten! Gister sprong mijn pony even opzij, en dat voelde helemaal niet onveilig ofzo!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:43

Zou ik niet doen, anne-bento :n
Als je er steun aan denkt te hebben, zal je in noodgevallen je pad dus scheef belasten en dat is gevaarlijker dan eventjes schuin op je bontje zitten en jezelf weer terug in positie brengen ;)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:00

En hier de "tegenpartij" :+ Wij gebruiken hem al een paar jaar met beugels en nergens last van, ook niet van schuiven bij een hopsje.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:03

ik gebruik hem ook al een paar jaar met beugels, zonder extra inlages of wat dan ook, geen enkel probleem

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:27

Ben ik met je eens hoor Shirley, in theorie. Vroeg me daarom af hoe de ervaringen zijn in de praktijk :-)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:31

Het is van mij ook praktijkervaring ;)
Rijd echt alleen nog zonder.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:32

Oke dat maakte ik er niet uit op :-)

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:32

Extra inlages heeft mij mijn gebruik gebleken dat juist de druk minder goed verdeeld werd. En ik rij ook vaker met dan zonder beugels. Paar keer die immitatie port lewis inpressionpad gereden. En de druk verdeling was super. ( dit verschilt natuurlijk per ruiter en paard)

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:50

Al een flinke tijd een stille meelezer, en vorige maand een Iberica Plus van mijn lieve vriend gekregen! Moest wel wel even aan wennen want ik reed gewoon op een platte BBP. De inlages heb ik er in eerste instantie uit gehaald, maar ik wil ze er wel weer in gaan doen nu ik het iets meer gewend ben :)
Ik heb er geen beugels aan, en ik heb er ook al een bosritje mee gedaan. Bevalt echt super! Wat ik wel heb is dat hij een beetje naar achter trekt, heb al geprobeerd iets strakker te singelen maar dat lijkt niet echt te helpen. Nog suggesties? (Om er nu gelijk ook een borsttuig aan te hangen is ook weer zo wat.)

Wel interessant om te lezen over die drukverdeling, vooral apart dat de extra inlages minder goede drukverdeling geven. Best vreemd hoe dat dan kan?

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:52

Voor degene die met beugels rijden, ga je dan ook lichtrijden of alleen doorzitten? En dan met of zonder inlages?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:05

yvonne1303 schreef:
Voor degene die met beugels rijden, ga je dan ook lichtrijden of alleen doorzitten? En dan met of zonder inlages?

ik doe lichtrijden en doorzitten met de originele inlages in het zadel

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:25

En geen last van drukplekken?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:29

nee, niks, ik rij 3 à 4 x per week zo'n 2 uur (buiten in het bos) en ik weeg behoorlijk wat, maar geen drukplekken

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 19:11

Extra lages werk naar minn idee niet omdat je juist een toren bouwd waar de druk op bepaalde plekken juist hoger wordt. En door het randje van de inlage wordt alleen maar groter, en dus meer druk.

Ik ijslander dus vlakken gangen. Rij amper licht. Maar als ik het doe verdeel ik de druk klein beetje op beugels en meer op dij en knie.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 19:26

Ik rijd licht en zit door...geen probleem, maar ik ben wel een lichte lichtrijder en geen in de beugel staander

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 19:30

Daarom vind ik de HD inlages ook zo fijn erin Kvika, vanwege de afgeronde randen :j

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 19:56

Ja precies Pmarena, maar ik zou dan de HD erin en andere er uit, niet gaat stapelen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:01

Absoluut :j

Heb ik ook gedaan met de Butterfly en dat werkte het beste op dat moment.
Dan was het ook geen torentje maar gewoon een Butterfly met HD inlages i.p.v. de originele inlages waar wij op stal (2 best verschillende ponies en 3 heel verschillende mensen) allemaal niks aan vonden, veels te plankerig vonden we het... maar we zijn hier ook een beetje verwend natuurlijk met zoveel mogelijkheden :P