voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:55

uudje schreef:
@pamve, een paar bladzijdes terug heeft ook al iemand een vraag over deze zadels gesteld, misschien kun je daar even kijken, het zijn namaak zadels van de freeformzadels.

Zeker de FreeMax, zien er leuk uit maar de kwaliteit van het zadel wat ik eens getest heb was echt slecht en de pasvorm...
Maar je hebt ook mensen die met zo'n zadel wel goed overweg kunnen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:56

In hoeverre is een boomloos zadel geschikt voor een erg overbouwde pony? (heb het over een +\- 10 cm. verschil met schoft)
Er ligt nu een paarden zadel op die te breed is in de boom en "hangt" als het ware aan de staartriem op zijn plek. Verre van ideaal en de amazone wil graag wat anders.
Omdat de pony al "afloopt" en het te brede zadel naar voren kiept valt de amazone erg naar voren, komt nog bij dat ze van zichzelf al een holle rug heeft in het zadel dus nog erger. Ze krijgt een zere rug.
De mensen waar deze pony van is hebben er geen verstand van, hebben de pony met dit zadel gekocht. Dus hadden zij zo iets van past dan wel.

MaritB

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 18:10

Hoi,

Ineens zit ik weer te twijfelen om misschien toch een BF te nemen. Wat ik merkte bij de cheyenne dat mijn benen alle kanten op vliegen (ook omdat mijn pony nog niet erg relaxed kan lopen onder het zadel, maar zo wordt het niet beter) en ik val ook voorover.

Wie heeft de cheyenne en de london allebei getest? Ik hoop in een london beter te zitten, door iets meer steun bij benen.
Ik ben trouwens 1.70 lang en heb broekmaat 36, mijn vorige bf was een maat 2 en daar kwam ik uit balans en achterop de cantle :S

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:55

@maritje1991:
Ik heb op de London en de cheyenne gereden. Persoonlijk had ik meer steun bij de London vanwege de wrongen ( ben zelf ook 1,70 lang). Moet er wel bij zeggen dat ik met de London reed op mijn verzorg paardje, dus dit was al een goed gevormd zadel.
De cheyenne heb ik in mei voor mijn eigen bijna 4 jarige merrie gekocht, dus deze is nog nieuw en moet nog vormen dus hoop eigenlijk dat de cheyenne steeds beter gaat vormen. Zou een stuk fijner zitten maar ben nu langzaam aan het inrijden en dat doe ik weer liever met de nevada vind deze het lekkerst zitten en ook heel stabiel liggen.
Maar als ik zou moeten kiezen zou ik voor de London gaan, als dat zadel gord gevormd is zit het gewoon als een huis.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 00:19

Misschien is het al eens verteld, maar zijn hier mensen die ervaring hebben met de freemax dressuur?
Is het een fijn zadel?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 00:22

Nelleke1992 schreef:
Hoi allemaal ik heb geen verstand van boomloos maar wil toch wel overstappen nar een boomloos zadel. Nu staat er op marktplaats een leuke advertentie van goedgeprijsde gekleurde boomloze zadels. Kunnen jullie vanaf de foto beetje een oordeel hierover geven of heeft iemand dit zadel? ben namelijk benieuwd of het iets is.

die zijn hier al besproken, niet erg positief btw :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 00:39

Shyla25 schreef:
uudje schreef:
@pamve, een paar bladzijdes terug heeft ook al iemand een vraag over deze zadels gesteld, misschien kun je daar even kijken, het zijn namaak zadels van de freeformzadels.

Zeker de FreeMax, zien er leuk uit maar de kwaliteit van het zadel wat ik eens getest heb was echt slecht en de pasvorm...
Maar je hebt ook mensen die met zo'n zadel wel goed overweg kunnen.

O ik lees nu dit, sorry!

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:27

aikon schreef:
In hoeverre is een boomloos zadel geschikt voor een erg overbouwde pony? (heb het over een +\- 10 cm. verschil met schoft)
Er ligt nu een paarden zadel op die te breed is in de boom en "hangt" als het ware aan de staartriem op zijn plek. Verre van ideaal en de amazone wil graag wat anders.
Omdat de pony al "afloopt" en het te brede zadel naar voren kiept valt de amazone erg naar voren, komt nog bij dat ze van zichzelf al een holle rug heeft in het zadel dus nog erger. Ze krijgt een zere rug.
De mensen waar deze pony van is hebben er geen verstand van, hebben de pony met dit zadel gekocht. Dus hadden zij zo iets van past dan wel.

Misschien met een Build-Up pad :)*
Daarmee kan je de voorkant ophogen en kan je het zadel iets meer in balans krijgen.

Nelleke1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:31

wow wat een mogelijkheden zeg!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:21

Vrijwel alles is aan te passen aan de persoonlijke wensen van PAARD en ruiter! Let wel altijd op de ruggegraatvrijheid!!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:24

Maritje1991 schreef:
Misschien is het al eens verteld, maar zijn hier mensen die ervaring hebben met de freemax dressuur?
Is het een fijn zadel?

Ik vond het overigens wel een fijn zadel :) vooral omdat het wat minder breed zit.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:41

Hoi allemaal, ik ben me ook aan het orienteren op de barefoot boomloos zadels. Ik heb nu een barefoot london op proef en het valt me alleszins mee dat boomloos rijden. Nu heb ik vrij lange benen en zit ik net niet lekker op de zweetbladen van de london. Hoe valt de barrydale? Die vind ik wel heel mooi en is die qua zit te vergelijken met de london?

Nelleke1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:42

als ik een boomloos zadel test wil aanvragen he ben je dan iets verplicht.. kan ik dan ook gewoon zonder kosten verder kijken naar een tweedehansje?

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:10

Ik heb op mijn arabisch volbloed nu ook mijn barefoot london liggen, maar bij het rijden duwt zijn schouder het zadel enorm naar achter...
Is het nu zo dat dit zadel daarom gewoon niet geschikt is voor zijn lichaamsbouw of valt hier iets op aan te passen?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:21

Nelleke1992 schreef:
als ik een boomloos zadel test wil aanvragen he ben je dan iets verplicht.. kan ik dan ook gewoon zonder kosten verder kijken naar een tweedehansje?

Je mag gewoon een testzadel aanvragen en een 2e hands kopen! je zit nergens aan vast, ik ben heel blij met mijn wederverkopster want heb bijna al haar zadels al getest :o en iedere keer was ik er toch niet uit en was ik er uit kocht ik een 2e hands....maar nu heb ik een Barrydale bij haar besteld want die zijn er nog niet 2e hands en ik wil hem hebben hihihihi!!

Dus gewoon een testzadel aan vragen!

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:59

Hoe is die barrydale Zoek, ik vind die er heel gaaf uitzien. Ik heb nu alleen op de London gereden, wat zijn de verschillen?

trijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 01:19

pasdedeux schreef:
Hoe is die barrydale Zoek, ik vind die er heel gaaf uitzien. Ik heb nu alleen op de London gereden, wat zijn de verschillen?

Ik heb de London niet getest, wel de Cherokee en de Barrydale. Heb uiteindelijk de Barrydale gekocht. 'k Vind het een heel gaaf zadel, zit lekker zowel voor mij als voor Tinka (maar ook op de andere paarden ligt het zadel goed - KWPN-er en een Fjord). Zeker ook belangrijk omdat ik lang ben, met lange benen. Heb wel de beugelophanging iets verplaatst (dat kan heel makkelijk dmv het klittenband) omdat ik niet helemaal uitkwam met de wrongen.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 08:09

pasdedeux schreef:

Ik heb voor mijn merrie een Cherokee omdat ik deze bij haar veel beter vind liggen en voor de ruin krijg ik de Barrydale, ik vind het zadel er ook echt super gaaf uit zien en zelfs met mijn korte benen zat ik prima. Ik heb een maat 2 getest maar moest echt een maat 1 hebben dus ben heel benieuwd waneer ik het binnen krijg...heb namelijk de zwart/bruin besteld en die worden speciaal gemaakt dus dat gaat even duren!!

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:49

Jolindaa schreef:
Ik heb op mijn arabisch volbloed nu ook mijn barefoot london liggen, maar bij het rijden duwt zijn schouder het zadel enorm naar achter...
Is het nu zo dat dit zadel daarom gewoon niet geschikt is voor zijn lichaamsbouw of valt hier iets op aan te passen?

Heb je het zadel dan niet te ver naar voren liggen, als hij die met zijn schouder wegdrukt, want dat is meestal het probleem als een zadel te veel op de schouder drukt en dus te ver naar voren ligt.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:18

Voor de lief hebbers van een andere pad voor je boomloos ipv altijd de saaie pads in bruin en zwart.
Kijk even hier, veel leuke pads met kleurtjes voor boomloos.
www.nickyskeet.nl

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:26

Hoe bepaal je of je een maat 1 of 2 nodig hebt? Ik heb kledingmaat medium, ben 1.87 lang. Ik heb met een boomzadel meestal dat mijn bovenbenen te lang zijn en ik te ver achterop de lepel terecht kom bij een 17 inch, maar voor mijn paard is 17 inch weer wel noodzakelijk. Ik heb nu een london maat 2 te leen maar vind zo wie zo boomloze zadels wel erg lang.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:34

Denk dat je met jou lengte inderdaad aan een maat 2 uit komt, maar ja als hij voor je paard veel te lang is word dat wel moeilijker.
Het is wel zo dat met een boomloos het minder erg is als je zadel iets langer is, omdat er alleen druk komt op de plek waar je zit., maar het moet ook weer niet te lang zijn.
En anders eens een andere boomloos proberen dus geen barefoot, dat kan ook schelen.Er zijn zo veel verschillende boomloos zadels.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:17

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:31

Ik niet, maar ken wel iemand en die heeft er heel veel plezier van.
De paarden hebben het veel minder heet onder die dekjes.
Ik vind die kleurtjes ook zo leuk, er staan ook leuke geruite dekjes op.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:56

Die pads zien er mooi uit zeg! Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar vind dat ze wel een aantrekkelijke prijs hebben :D Al met al zijn ze minder dik dan de echte barefootpads toch? Aangezien daar vaak nog een laagje bont onder zit.

En pasdedeux: gezien je lenge en kledingmaat zit je waarschijnlijk wel het fijnst in een maat twee. Dat neemt niet weg dat je best eens een maat 1 kunt testen, want misschien valt dat alleszins mee. En hoewel een maat 2 waarschijnlijk niet erg is voor je paardje, is een maat 1 zo te horen beter.

Ik ben nu een week lang met mijn eigen London aan het rijden en hij begint al steeds meer 'in te klinken'. Hij wordt fijner! Hij gqqt zel enorm piepen als je hem invet. Ik steeg de dag erna op en het begon zo hard te piepen in combinatie met mijn rijbroek met leren zitvlak dat mijn paard er vandoor schoot :=
Halverwege hield het piepen wel weer op. Zqt ik ;inder prettig vind is dat de stijgbeugels niet los kunnen schieten bij een val. Ik heb nu even tijdelijk, een weekje lang, gewone beugels eraan in plaats van veiligheidsbeugels en vind dat dan toch niet zo'n fijn gevoel.
Het zadel zit echt als een huis en het valt andere mensen mee qua uiterlijk. Ik hoor ook wel nieuwsgierige vragen over hoe het nou zitm zo'n zadel.