Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:55

Oei sorry, had m'n post weg gedaan over zelf dat vilten pad snijden, had niet gezien dat jij geantwoord had Francis.
Ik zei dus: Ruga, waarom snij je je pad zelf niet uit vilt, dat zal 3x goedkoper zijn.
Adressen waar je dit kunt vinden (voor zover ik weet enkel in Nederland): Viltmannen http://www.pro.nl/?p=1741 ,
http://wolvilt.nl/
De Criollo ranch rijdt enkel met zelfgemaakte dekjes, hij zei me wel opletten dat je de randjes wat afschalmt ivm drukken van de randen in de huid...
Dit is er eentje van hem:http://www.mijnalbum.be/Album=GROIVTTA

@Huertecilla, vanzelfsprekend ken ik deze foto's, jij bent m'n grote voorbeeld en inspiratiebron geweest voor al die ideeën ivm zwerf-outfit voor paardlief ;)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 22:03

Francis

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 22:38

Ja ok, uiteraard kan een mes ook.. :P
maar goed, dan heb je nog steeds 't probleem dat je aan heel dik wolvilt moet kunnen komen en dat valt volgens mij ook nog niet mee. De twee die jij liet zien Cambiar, da's beiden veel te dun vilt, voor een pad heb je minstens 2cm. dik vilt nodig. Veel dik industrieel vilt wat je bij de groothandel koopt bevat ook kunststof en dat wil je dan ook weer niet neem ik aan. Je zou die Viltmannen (hun website is overigens www.deviltmannen.nl ) kunnen vragen of ze zo dik hebben maar iets zegt me dat je dan al met al goedkoper uit bent met een gekochte pad die je desgewenst op maat snijdt en van een gleuf voorziet...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 22:52

Francis schreef:
Ja ok, uiteraard kan een mes ook.. :P
maar goed, dan heb je nog steeds 't probleem dat je aan heel dik wolvilt moet kunnen komen en dat valt volgens mij ook nog niet mee. De twee die jij liet zien Cambiar, da's beiden veel te dun vilt, voor een pad heb je minstens 2cm. dik vilt nodig. Veel dik industrieel vilt wat je bij de groothandel koopt bevat ook kunststof en dat wil je dan ook weer niet neem ik aan. Je zou die Viltmannen (hun website is overigens http://www.deviltmannen.nl ) kunnen vragen of ze zo dik hebben maar iets zegt me dat je dan al met al goedkoper uit bent met een gekochte pad die je desgewenst op maat snijdt en van een gleuf voorziet...

Ik weet niet waarover je het hebt Francis, maar ik liet geen vilt zien van minder dan 2cm, ik heb enkel links toegevoegd waar je ergens de pure vilt kan bestellen (trouwens moeilijk te vinden), pure wolvilt dus.
De foto van het pad, als je die bedoelt, die is 4cm.
Bij beide ondernemingen kun je vilt van 4cm aanvragen, dat is wat Max me ook aangeraden heeft.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 22:57

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 23:09

Nee Cambiar, dat snap ik, je gaf twee websites maar ik kwam op die sites geen dik vilt tegen. Als ze dat wel hebben dan mooi. Ik zou wel even checken of het puur wol is, zoals ik zei, veel industriële dikke vilt is dat niet.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 23:15

Daarom voegde ik de links ook toe, omdat je daar puur wolvilt van allerlei diktes kan krijgen ;) . Ik heb er lang naar gezocht, tot ik op bokt een topic maakte met vraag naar puur wolvilt . Ik kreeg deze 2 links. Ondertussen al met de viltmannen gebeld in het verleden (ze zijn nog niet zo lang gestart), die man is super vriendelijk. Ik zag net op z'n site dat hij een prachtig, driekleurig vilt heeft:https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/60492_252643968195840_1517561570_n.jpg
Daar zijn erg leuke dekjes van te maken!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 00:53

Hmm, zou zelf kunnen gaan vilten, genoeg wol....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 08:34

Cambiar schreef:
Deze is leuk:[ Afbeelding ]
Zijn dit pet-flesjes?
Ik zou er water-pistooltjes instoppen voor de nodige verfrissing, LOL

Zelfgemaakte pistoolhouders ja. Ik had er de echte voor.
Ook een zelfgemaakt werkend vuursteenslot zadelgeweer. Vuurwapen-vergunning en al op verkregen.

Afbeelding

De zadelring met glij-stang zit aan de andere kant.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 16-04-13 08:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 08:36

Kuggur schreef:
Hmm, zou zelf kunnen gaan vilten, genoeg wol....

Wij hier ook en gratis, maar dát is een werk dat hou je niet voor mogelijk. Daar hadden hele volksstammen (letterlijk) eeuwenlang, zo niet millennia, een boterham aan. Helaas weggeindustrialiseerd.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 09:20

Dun vilt, voor kleding en zo, kan je makkelijk zelf maken in de wasmachine (check Google voor instructies ;) ).
Zo'n 1,5 cm viltpad voor onder een zadel is wel wat anders, zelfgemaakt kan dat denk ik alleen met laagjes dunne viltlappen op mekaar. Dat zal met die wasmachine techniek ook wel gaan hechten, maar ik heb geen idee hoe dik je dan zou kunnen gaan voor het niet meer lukt. Misschien nog wel een leuk experiment voor iemand die eigen schapen heeft hier.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 09:50

Huertecilla schreef:
Cambiar schreef:
Deze is leuk:[ Afbeelding ]
Zijn dit pet-flesjes?
Ik zou er water-pistooltjes instoppen voor de nodige verfrissing, LOL

Zelfgemaakte pistoolhouders ja. Ik had er de echte voor.
Ook een zelfgemaakt werkend vuursteenslot zadelgeweer. Vuurwapen-vergunning en al op verkregen.

[ Afbeelding ]

De zadelring met glij-stang zit aan de andere kant.

Zelf wapen maken? Fantastisch. Weeral bijgeleerd http://nl.wikipedia.org/wiki/Vuursteenslot
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 16-04-13 10:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:06

Ruga schreef:
Misschien nog wel een leuk experiment voor iemand die eigen schapen heeft hier.

Ik heb geen eigen schapen maar kan van de buren net zoveel krijgen als ik wil*. Direct van het schaap, in alle kleurschakeringen, poep en al.

Op basis van eigen ervaring:
- alleen doen met een oude wasmachine die je extra, over hebt
- voor ook maar enigzins stévig vilt is druk nodig, moet je het kunnen aankloppen
- het DIY is niet zo milieuvriendelijk omdat je het water niet hergebruikt
Met afwisselend aankloppen en ´vervilten´ bouw je de dikte op.

Een vriendin van ons is weef- en spin-goeroe

Afbeelding

en maakt ook haar eigen vilt.
Wat zj doet is grof spinnen, grof weven en dát nat kloppen. Dat is de makkelijkse manier voor stevig dikker vilt.
Zij doet het voor kursussen en op ambachtelijke markten waar ze haar produkten verkoopt.
Ze staat daar samen met mijn gf die haar ambachtelijke brood verkoopt.

Kan ook gratis de velletjes van geslachte bokjes en lammeren krjigen. Maakte mijn eigen geitenvel en lamsvacht. Leuk en bevredigend, maar niet de moeite waard.
Heb nog een héél goed gelukt geitenvel van een zelfgefokt en -geslacht bokje.
Heb ook varkensleer gemaakt van een zelfgeslacht réuzenvarken. Nóg meer HEEL ZWAAR werk. Wederom erg leerzaam maar niet de moeite waard.
Als je de kans/mogelijkheid hebt DOEN!! voor de ervaring, maar vergeet het als economisch rendabel.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 10:54

Jij zou een volmolentje kunnen bouwen aangedreven door de beek, 12de eeuwse eco-high-tech, en je hoeft niet zelf te hameren :Y)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 11:32

Beste DIY padmakers: Dik vilt kun je kopen bij Richard Wernekinck wol- en vilthandel in Delft. Hij zit in de Hugo de Grootstraat. http://hollandfelt.nl

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 17:43

Wát een drama zeg. Poeh!
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 18-04-13 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 20:03

@moos2: ik denk dat het eerder gaat over de grote brand die hun hele schuur met inventaris verwoeste (incl. hond)

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 20:47

Misschien kunnen we het dan wel in dit topic gezellig houden? Via pb ruziën jullie dan maar verder?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 23:02

Ruga schreef:
Dun vilt, voor kleding en zo, kan je makkelijk zelf maken in de wasmachine (check Google voor instructies ;) ).
Zo'n 1,5 cm viltpad voor onder een zadel is wel wat anders, zelfgemaakt kan dat denk ik alleen met laagjes dunne viltlappen op mekaar. Dat zal met die wasmachine techniek ook wel gaan hechten, maar ik heb geen idee hoe dik je dan zou kunnen gaan voor het niet meer lukt. Misschien nog wel een leuk experiment voor iemand die eigen schapen heeft hier.

Ik heb er meer dan honderd op stal staan en wol van ijslandse schapen vilt prima. Hoeft niet in de wasmachine, maar zoals HC terecht opmerkt, flink wat werk (heb al eens wat kleinere lapjes handgevilt). Watergebruik is trouwens niet zo milieu belastend hier, we hebben een eigen bron, uit de helling boven de boerderij, wat wij niet gebruiken stroomt sowieso de zee in...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 23:13

Moragh schreef:
Misschien kunnen we het dan wel in dit topic gezellig houden? Via pb ruziën jullie dan maar verder?

Het viltbedrijf is afgebrand. Alles is weg, hond dood. Ik vind dat een drama.

De ´dames´ zijn me een excuus schuldig. In het openbaar alhier!

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 23:32

Ik ben geen mod en geen TS maar toch even:
Volgens mij maar 1 persoon (dame neem ik aan ;) ) die HC's opmerking verkeerd opvatte (al had ik mij al Malibaud en corrector verkoper wellicht ook aangesproken kunnen voelen :( ) dus als dat dan even rechtgetrokken kan worden dan kunnen we verder gaan met nuttige info hier.

Sfeer is hier normaliter vrij redelijk dus aan Moos2 dan verzoek om dat ook zo te houden.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 23:54

Moragh schreef:

Jep sluit ik me bij aan. Dit is zowat het enige dat ik nog lees op Bokt omdat het hier gewoonlijk wel echt opbouwend is. Geen persoonlijk gezever om het Belgisch te zeggen ,-)

En ontopic, min of meer, wat doe je anders met de wol Kuggur? Zo verkopen? Als je makkelijk aan water kan zou je dat wel kunnen inzetten om vilt te hameren of trommels te draaien voor nat vilten.
Laatst bijgewerkt door Ruga op 16-04-13 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 23:57

Ruga schreef:
Jep sluit ik me bij aan. Dit is zowat het enige dat ik nog lees op Bokt omdat het hier gewoonlijk wel echt opbouwend is. Geen persoonlijk gezever om het Belgisch te zeggen ,-)

..en ondertussen ben ik terwijl ik hier heel constructief bijdraag wel zeer onheus bejegend en wens gewoon een excuus. Ongewoon op Bokt maar wel normaal fatsoen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:16

Francis schreef:
Nee Cambiar, dat snap ik, je gaf twee websites maar ik kwam op die sites geen dik vilt tegen. Als ze dat wel hebben dan mooi. Ik zou wel even checken of het puur wol is, zoals ik zei, veel industriële dikke vilt is dat niet.

http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vr ... ousPage=lr

*valt weer terug in meelees-en-genietmodus*

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 10:00

Minikatje, dat is 5 mm... veel te dun voor een pad. We hebben het niet over een zadeldekje voor onder een zadel met kussens, dan zou zoiets idd kunnen. We hebben het over pads voor onder zadels zonder eigen 'vulspul' aan de onderkant en dan heb je minimaal zo'n 2 á 3 cm. nodig.