[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dianaw33

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 22:15

ittheclown: kijk eens bij semi- boomloos ijslanderzadels, die passen qua vorm beter op een ijslanderrug, die toch echt wezenlijk anders is dan een warmbloedrug: Startrekk isi, Karlslund, Tolthester (Jennyxx heeft die bijv te koop)

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 22:19

Tolthester heb ik geprobeerd ( die van Jenny wouw ik eerst ook kopen van passervice) Maar die licht niet goed op mijn ijs, omdat hij dus enorm smal is zakken die haast gelijk op zijn schoft. Ik moet er dus echt eentje hebben met een of verstelbare boom of een verwisselbare. De karslund is inprenciepe hetzelfde als de tolthester, geen optie helaas.. en daarbij heb ik korte beentjes.. hahah met de tolthester kwam ik halverwegen de dijwrongen uit met mijn knieen ook niet zo comfy helaas.

Maar bedankt voor de tips de startrek heb ik wel eens vaag over gehoord maar nooit echt onderzoek naar gedaan ik ga eens eventjes zoeken !

De meeste IJslander zadels zijn voor hem dus ook niet passend omdat ze of te breed zijn van voren, te breed van achteren ( zwevende kussens) of te laag van voren ( hij heeft een redelijke schoft en aardig rechte rug.. maar wel met wat bovenliggende ruggengraat)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 22:26

ittheclown schreef:
Tolthester heb ik geprobeerd ( die van Jenny wouw ik eerst ook kopen van passervice) Maar die licht niet goed op mijn ijs, omdat hij dus enorm smal is zakken die haast gelijk op zijn schoft. Ik moet er dus echt eentje hebben met een of verstelbare boom of een verwisselbare. De karslund is inprenciepe hetzelfde als de tolthester, geen optie helaas.. en daarbij heb ik korte beentjes.. hahah met de tolthester kwam ik halverwegen de dijwrongen uit met mijn knieen ook niet zo comfy helaas.

Maar bedankt voor de tips de startrek heb ik wel eens vaag over gehoord maar nooit echt onderzoek naar gedaan ik ga eens eventjes zoeken !

De meeste IJslander zadels zijn voor hem dus ook niet passend omdat ze of te breed zijn van voren, te breed van achteren ( zwevende kussens) of te laag van voren ( hij heeft een redelijke schoft en aardig rechte rug.. maar wel met wat bovenliggende ruggengraat)

Zou je eigenlijk naar een oud type boom ijslanderzadel met een smal kussenkanaal moeten zoeken, een ouwe Astund ofzoiets.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 22:28

Mariett schreef:
Jep, dan vrees ik ook zelf maken inderdaad. Iemand een idee hoe? Lagen vilt oid? Of inlages erin verwerken op de één of andere manier?
Ik ken de zoutewelle wel ja Lisa! Alleen ik vind die zo weinig ruggegraadvrijheid geven, en ik vind hem vrij lomp/groot ogen eigenlijk. Qua model vind ik die support versie wel leuk :)

Niet gewoon die van Christ? En je hebt hele mooie barokke bbps van traagschuim. Ik heb geen idee wat t merk is, maar een kennis van mij verkoopt ze. Dus mocht je interesse hebben, dan kan im het even navragen.

Edit: ik zie dat dat volgens mij roch die zoutelande is.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 22:34

Mariett schreef:
Jep, dan vrees ik ook zelf maken inderdaad. Iemand een idee hoe? Lagen vilt oid? Of inlages erin verwerken op de één of andere manier?
Ik ken de zoutewelle wel ja Lisa! Alleen ik vind die zo weinig ruggegraadvrijheid geven, en ik vind hem vrij lomp/groot ogen eigenlijk. Qua model vind ik die support versie wel leuk :)

Ook met een pad met inlages eronder?

Misschien kunt je een dik stuk leer voorvormen en daaromheen een pad bouwen?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 22:51

ittheclown schreef:

Kijk is naar een flexible saddle of een heather moffet, een trekker zou ook wel gewoon kunnen werken denk ik.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 00:55

Ik zag trouwens met een product beoordeling dat er onder een pad van christ de singelband over wervelkolom van t paard loopt onder t zit gedeelte.. valt mijn eigenlijk dan wel vies tegen van Christ.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 08:00

Bedankt allemaal voor de tips ik ga het vandaag zien hoe het afloopt. En mocht ik er niet uit komen hier dan maar kijken of ik een passervice met trekker, flexi , heather moffet etc kan vinden hahaha uiteindelijk komt het vast goed maar is wel rot zo .. wilt het goed doen voor je paard dus haalt er expert bij om zelf te moeten concluderen dat het niet goed licht helaas.. erg balen

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 09:16

Bralindy schreef:
Ik zag trouwens met een product beoordeling dat er onder een pad van christ de singelband over wervelkolom van t paard loopt onder t zit gedeelte.. valt mijn eigenlijk dan wel vies tegen van Christ.

Dat is zo ongeveer bij elke BBP - het gaat er om dat hij OVER de inlagen loopt - en dat is in elk geval zo bij Christ

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 09:51

En een barebackpad singel in zelf ook nooit helemaal vast aan.

Ik heb de Christ basic plus en Ben hier zeer tevreden over.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 10:00

Helaas kunnen Lilianne en ik dit jaar toch niet met de stand op Equiday staan

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 10:34

Jammer! Waarom niet? Jullie horen daar wel bij qua assortiment vind ik :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:05

Persoonlijke omstandigheden. We horen er indd wel bij en hopen er in April wel weer te kunnen staan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 13:07

ittheclown schreef:
Nu was mijn oog gevallen op onder andere hidalgo zadels, maar er was iemand die me aangaf dat die erom bekend staan drukplekken te veroorzaken omdat de beugel ophanging van ijzer is, en dat gedeelte doorloopt op de rug ? Is dat inmiddels veranderd ?

Ook leek een trekker zadel me fijn om eens te proberen kwa looks niet helemaal wat ik in gedachte heb maar zolang het fijn is voor ons lijkt het me prima.

Ik heb een Trekker True Talent en die bevalt ons erg goed. Ook niet echt de looks waar ik zelf voor zou gaan, maar het paard is tevreden (grappig genoeg lijkt het dat hij vooral blij is met de lange kussens terwijl ik juist korte had besteld ivm een korte rug) en dan ben ik dat ook.
Hidalgo wordt volgens mij nog steeds op dezelfde manier gemaakt met het ijzeren boogje erin, ik zou dat persoonlijk niet aandurven.
Als je zelf al richting Trekker denkt omdat je daar geen boomloze pad onder nodig hebt, dan is Startrekk waarschijnlijk ook een optie aangezien die op dezelfde manier is gebouwd: een vrij slappe zadelbasis met harde voor- en achterboom waar je dikke, stevige maar toch zachte kussens onder plakt. Trekker heeft een traploos verstelbare voorboom en de Startrekks met Delfin-voorboom hebben dat ook, bij de oudere modellen moet je losse voorboogjes kopen. Startrekk levert kussens tot 44 cm (uit mijn hoofd), Trekker kussens gaan tot 42,5 cm voor ultrakorte paardjes, maar dan moet je zelf ook echt dun zijn want anders staat de achterkant van de zitting bovenop de achterrand van de kussens.
Ik heb zelf nog nooit een Startrekk geprobeerd (mijn handen jeuken wel omdat ze zo mooi zijn :D ) maar wat ik Duitse fora veel las is dat paarden met een erg hoge en smalle schoft vaak beter onder de Trekker passen dan onder een Startrekk aangezien de Trekker nog net wat meer schoftvrijheid geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 13:17

Mariett schreef:
Na de rit van gisteren heb ik het zadels zoeken/vinden compleet opgegeven. Marietje wordt onrustig met een zadel en ik kan alleen maar met die beugels zitten klooien.
Dus wij gaan voor een goede barebackpad! Kan de singel een stuk losser, zit ik stabieler etc.

Welke barebackpad zouden jullie mij aanraden? Mijn ideale zou een barokke look pad zijn, die de druk erg goed verdeeld (moeten/mogen geen beugels aan maar geschikt voor lange afstanden, wel met pad), en dan het liefst nog met een stoere ruwe langharige (goede kwaliteit en biologisch gelooid met aandacht voor de schaapjes) schapenvacht erop, zoals die ene die de nieuwe Ghostjes ook hadden :)
Nog nooit zoiets gevonden!

Welke zadels had je ook alweer geprobeerd? En wat voor geklooi heb je met de beugels? [***] werd bijvoorbeeld onrustig van de Ghost omdat de zadelbasis voor hem te rond was aan de onderkant (hij heeft een hele rechte rugspier en als je daar een zadel met een ronde onderkant oplegt dan zorgt dat voor puntdruk en gekiep van het zadel). Hij is wel erg blij met zijn platte boomloosje Trekker, maar er zijn nog meer platte boomloosjes te vinden. Ook een verschil dat misschien iets kan uitmaken: sommige boomloosjes hebben een stevige zadelbasis met daaronder zachte kussens zoals de Ghost en Barefoot waardoor het zadel erg vormvast is, andere zadels hebben juist een slappe zadelbasis met daaronder stevige kussens (wel zacht naar het paard toe). Het kan zijn dat een voorgevormde zadelboom de rug van je paard net in een vorm drukt die hij van nature niet heeft.

De Grandeur pad zou ik zeker niet ongezien kopen maar echt eerst testen aangezien je daarbij een vaste ruggengraatvrijheid hebt en die is niet ruim. Bij [***] hoefde ik hem er bijvoorbeeld niet eens op te leggen omdat ik zo al zag dat hij met zijn hoger liggende ruggengraat zichzelf af zou knellen als hij zichzelf in die ruggengraat/schoftvrijheid moest knellen.

Als je echt in de knutselmood bent :D dan zou je eens kunnen kijken naar gaucho / criollo zadel: die hebben links en rechts van de ruggengraat gewoon een worst opgevuld met wol liggen en daaroverheen (en eronder, maar dan opgetrokken tussen de worsten voor ruggengraat/schoftvrijheid) vilten/wollen doeken. Tussen de 2 worsten zit een leren veter geregen waardoor je als je de veter ruimer maakt er meer afstand tussen de worsten komt en als je hem aantrekt ze dichter op elkaar komen te zitten. Als je het opdeelt in 2 veters dan zou je zelfs de voorkant bredere schoftvrijheid kunnen geven. Over de twee worsten lopen de singel en de beugelriemophanging. Door de worsten zit je wel vrij breed (maar dat heb je ook bij barebackpads).
Soms kun je deze zadels ook op Marktplaats vinden, misschien heb je geluk!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 13:20

PS - Ghost kan tegenwoordig ook platter, maar dan lever je iets in op het smalle zitten.... :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 13:38

Dat is snel gegaan! Echt top hoe snel die daar in Italie schakelen. _/-\o_
Dan zou een zadelpasservice eigenlijk beide varianten moeten hebben zodat je weet welke het beste bij je paard past voor je het zadel koopt?
Ik ben ook erg benieuwd naar hoe Startrekk dat doet, want dat schijnen net als de Trekker ook een vrij slappe basis te hebben, maar heeft in de zitting wel een flinke schwung richting de schoft terwijl de Trekker basis echt een plat pannenkoekje is.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 13:45

xyzutu2 schreef:
Dat is snel gegaan! Echt top hoe snel die daar in Italie schakelen. _/-\o_
Dan zou een zadelpasservice eigenlijk beide varianten moeten hebben zodat je weet welke het beste bij je paard past voor je het zadel koopt?
Ik ben ook erg benieuwd naar hoe Startrekk dat doet, want dat schijnen net als de Trekker ook een vrij slappe basis te hebben, maar heeft in de zitting wel een flinke schwung richting de schoft terwijl de Trekker basis echt een plat pannenkoekje is.

We zijn er nog mee aan het experimenteren.... dus pas als we helemaal klaar zijn dan bepalen we hoe het zal gaan worden - 2 basissen of maar 1 die een beetje in het midden zit (Baby beer, zeg maar :P )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 14:03

Interesting...
Je zou ook voor de huidige stevige smalle basis kunnen gaan met daaronder de kussens zoals nu, en een iets slappere basis met dikkere/stevigere kussens voor alle andere gevallen aangezien de slappe basis zich sowieso aanpast aan de vorm van het paard en je dan in theorie alle uitzonderingen in 1 keer samenvat. Leuk dat ze zo meedenken met alle paardenruggen. :)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 15:05

Ik heb nu n x of 4/5 met de trekker pro arte gereden en hoe meer ik erop zit hoe meer ik blij word van dit zadel.

Ook mijn jonkie staat weer mooi stilet zadelen en opstappen :-)

Blijft ook goed liggen en schuift niet.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:19

Loes'sCorner schreef:
Ik heb nu n x of 4/5 met de trekker pro arte gereden en hoe meer ik erop zit hoe meer ik blij word van dit zadel.

Ook mijn jonkie staat weer mooi stilet zadelen en opstappen :-)

Blijft ook goed liggen en schuift niet.

Dat is een goed teken, dat ze (ineens) weer stil blijven staan bij zadelen en opstappen :j
Ik had hetzelfde toen ik overstapte van boom- naar boomloos. Ik was helemaal verbaasd, haha.

Ik ben benieuwd naar het "nieuwe" platte spook!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:56

Afbeelding

Deze elastische Wintec singel staat op Facebook voor £8. Iemand ervaringen icm boomloos?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 22:56

Ik gebruik de thorowgood-variant, op aandringen van mijn paard. :D

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 22:58

dianaw33 schreef:
Ik gebruik de thorowgood-variant, op aandringen van mijn paard. :D

Welke maat heb je en wat voor zadel :o ?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 06:53

Ik heb gisteren mijn anatomische singel van Rossner geprobeerd. Voor zowel paard als voor mij een stuk beter. Ze was meteen niet meer sloom en het zadel lag als een huis!