voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:16

Voor de balans van het geheel is het wel fijn als de singel aan beide kanten even hoog zit , maar een gaatje verschil is natuurlijk geen probleem , als het zo uit komt met aansingelen , hihi :P

Die "waarschuwing" is meer voor de mensen die hun singel aan de ene kant op het 2e gaatje van boven hebben zitten en aan de andere kant op het 8e... dat is gewoon niet handig.

Sowieso is het voor zowel paard als zadel als singel wel fijn als je gewoon om-en-om aansingelt : gaatje rechts , gaatje links , gaatje rechts.... dan trek je het zadel ook niet zo snel scheef nog voordat je er op gaat zitten :P

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:17

Ja dat doe ik sowieso wel :j Maar fijn om te horen, scheelt weer wat moeite en is fijner voor paard!

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:25

Volledig eens met Pmarena.

Singel aan beide kanten aan, om-en-om een gaatje. Als het uiteindelijk aan de ene kant een gaatje meer is aan de andere kant maakt dat niks uit.
Maar zo is je paard wel gelijkmatig aangesingelt; fijn voor je paard en alles blijft beter op zijn plek zitten.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:03

ooo gelukkig dan doe ik het redekijk goed....aleen helemaal gelijk zitten ze niet, ga nu mijn best doen om het wel zo te krijgen :o :D zo leer je iedere keer weer wat!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:19

[***] schreef:
Ik vroeg me af met die verplaatsbare beugel ophanging, tot hoe verre het verstandig is om hem helemaal vooraan te plaatsen? Of wat de beste plaats zou zijn voor de beugelophanging

niemand?

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:33

Ik denk dat dit een kwestie van proberen is. Begin in het midden, kijk hoe je zit/rijdt. Eventueel keer daarna iets naar voren of achteren. Kijken of het beter wordt, of juist niet.

Is zo verschillend, heeft met je lengte, verhoudingen, eigen beenligging/zit te maken.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:35

Ik denk dat ze juist wil weten wat verstandig is?? niet wat lekker zit voor haar??

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:42

maar je gaat toch niet rijden als je niet lekker zit?
daarvoor is dat hele systeem, zodat iedereen goed kan zitten.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:43

Het geen wat verstandig is; is het geen wat lekker zit en zorgt voor de beste houding. Dat kan ik niet bepalen.. moet ze even testen! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:19

Ja dat snap ik, dat het voor mij lekkerst zit, is als het wat meer naar voren is. Maar, het zal ook niet voor niets zijn dat bij de niet verplaats bare beugel ophanging hij niet helemaal voor zit.
Ik ben bang dat als je te ver naar voren doet er veel meer druk vooraan bij de pommel komt.

trijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 02:15

Ik denk Alou dat daar best over nagedacht is en dat, zoals minikatje ook al zei, de mogelijkheid niet voor niets geboden wordt.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 09:57

Alou schreef:
Alou schreef:
Ik vroeg me af met die verplaatsbare beugel ophanging, tot hoe verre het verstandig is om hem helemaal vooraan te plaatsen? Of wat de beste plaats zou zijn voor de beugelophanging

niemand?

Persoonlijk liever niet omdat je dan al snel op het begin van de schoft komt kwa druk.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:40

Ik maak de singel inderdaad altijd helemaal los, en singel gelijkmatig aan: 4 gaatjes links, 4 gaatjes rechts en dan om en om 2 gaatjes (of 1).

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:09

@ Blijheid, ja heb ik !! Alleen nog geen tijd gehad om ze even te plaatsen.
Zal vanaaf ff me erop storten :). oliebol aanstaande woensdag moet ik hem weer terug sturen aan Buitenzinnig. Ik ben verliefd op dit zadel en mijn paard ook ;). Nu wachten wanneer ik mijn ''eigenste'' binnenkrijg. Maar nog steeds niks anders dan LOF over dit zadel. Paard staat eindelijk eens stil met opstappen hahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:22

@Carmy81: Leuk, ik ben benieuwd!
Ik zie tot nu toe op internet vooral plaatjes van het zadel 'los' ipv op het paard, en ook wat scheef. Ben erg benieuwd hoe de diepte van de zitting er uit ziet als het zadel wel recht ligt :j En sowieso, eigen foto's geven vaak een wat realistischer beeld dan verkoopplaatjes :j

Friesepoonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:28

Misschien een gekke vraag (en een beetje gek hier tussendoor, terwijl iedereen z'n nieuwe zadel showt), maar ben hier en daar nog steeds aan het bijle(z)ren over boomloze zadels en vraag me af of er ook filmpjes zijn van hoe je nu zou moeten lichtrijden (en idd, niet alleen op een boomloos) zonder druk op de beugels. Ik heb momenteel geen les (en ook even niet de mogelijkheid daartoe) en dus niemand die mij erop kan wijzen of ik het wel/niet goed doe. Ik lees overal en nergens mensen die dit wel/niet doen en ben eigenlijk zeer benieuwd. Extreme voorbeelden mogen ook hoor, en als dit al ergens te vinden is, mijn excuus, ik ben niet zo handig in het zoeken dan....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:32

Filmpjes weet ik niet , maar om het juiste gevoel zèlf te krijgen : zonder zadel of zonder beugels aan je voeten gaan lichtrijden , zonder meteen erg met je benen te gaan knijpen.

Je kunt dan ook lichtrijden..maar gaat veel minder ver omhoog "staan" zoals mensen vaak aanleren :)

GOED lichtrijden is jezelf door de beweging van het paard iets uit het zadel omhoog laten veren.

NIET dat je echt gaat STAAN-zit-STAAN-zit....

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:45

Ik rij daarom vaak niet licht omdat mijn pony erg vlak loopt.
En zelfs zonder zadel kan ik "licht" rijden, je gebruikt dan de opwaartse beweging van het paard en je bovenbenen.

Friesepoonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:47

Dat is wel een goeie...ik kon dat altijd wel (manegepaard), maar op mijn fries weet ik het eigenlijk niet. Gek is dat, als je ouder :o wordt of niet meer op de manege rijdt, dan laat je die 'gekke' dingen achterwege, terwijl die juist wel goed kunnen zijn....'t wordt weer ns tijd voor n dagje onnozelheid te paard. :P spelletjes enzo...Zijn er trouwens meer mensen die een fries onder het boomloze zadel hebben (+ foto's :D)? Altijd leuk om dat ff te zien...

Nelleke1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:01

Hoi allemaal ik heb geen verstand van boomloos maar wil toch wel overstappen nar een boomloos zadel. Nu staat er op marktplaats een leuke advertentie van goedgeprijsde gekleurde boomloze zadels. Kunnen jullie vanaf de foto beetje een oordeel hierover geven of heeft iemand dit zadel? ben namelijk benieuwd of het iets is.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:39

zit zelf ook te denken om een barefoot drytex aan te schaffen, maar moet eerst sparen en mijn zadel kwijt raken en dan pas een ander. heb momenteel een australian stockzadel. maar met het oog op mijn dochtertje wil ik een boomloos aanschaffen na deze via een kennis uitgeprobeert te hebben. het aussie zadel is te breed voor mijn kleine meid. ze is 7.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:02

pamve schreef:
Hoi allemaal ik heb geen verstand van boomloos maar wil toch wel overstappen nar een boomloos zadel. Nu staat er op marktplaats een leuke advertentie van goedgeprijsde gekleurde boomloze zadels. Kunnen jullie vanaf de foto beetje een oordeel hierover geven of heeft iemand dit zadel? ben namelijk benieuwd of het iets is.

Lees eerst wat van de ervaring in bv. dit topic en lees de sites van boomloos rijden en buitenzinnig en andere boomloosleveranciers goed door. Koop niet zommar goedkoop spul via internet, het gaat om de rug van je paard en jouw rijplezier. Boomloos moet ook passen!

Nelleke1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:13

Ja klopt heb dit topic beetje globaal doorgelezen want het zijn veel paginas maar kon niets vinden heb de zoekfunctie ook al gebruikt en de leverancier zegt natuurlijk altijd dat zijn spul goed is. vandaar

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:33

pamve schreef:

Soms zit er iets wat redelijk is bij maar meestal is goedkoop>duurkoop helaas...

kinel schreef:
zit zelf ook te denken om een barefoot drytex aan te schaffen, maar moet eerst sparen en mijn zadel kwijt raken en dan pas een ander. heb momenteel een australian stockzadel. maar met het oog op mijn dochtertje wil ik een boomloos aanschaffen na deze via een kennis uitgeprobeert te hebben. het aussie zadel is te breed voor mijn kleine meid. ze is 7.

Zelf ben ik niet zo'n fan van het materiaal van de Dry-tex, zou zelf verder sparen voor een leren versie.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:43

@pamve, een paar bladzijdes terug heeft ook al iemand een vraag over deze zadels gesteld, misschien kun je daar even kijken, het zijn namaak zadels van de freeformzadels.