Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 18:32

Ik heb bij dekens vouwen 6 laagjes manier geleerd. 4 laagjes is te dun en er steekt zoveel uit dat het in de weg zit.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 19:05

tamary schreef:
Ik heb bij dekens vouwen 6 laagjes manier geleerd. 4 laagjes is te dun en er steekt zoveel uit dat het in de weg zit.

4 is inderdaad te groot, ga eens die methode voor het plooien van een woilah opzoeken, die yole geplaatst heeft in dit topic.
Hier is het deken nog in 6 geplooid zoals ik hem gekocht heb, is krapjes.
http://www.mijnalbum.be/Album=C3FSM3HI

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 10:07

Ik heb hem ook in 6. Dit is het plaatje wat ik eerder al eens gepost had.
Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 10:22

tamary schreef:

Het in drie gelijke delen vouwen blijkt heel lastig en heeft voor menig drukplek tot open zweer gezorgd.
Het is een groot goed dat simpele onderleggers uit één stuk bedacht zijn.

´Te dun´ hangt af van hoeveel vulspul er nodig is onder dát zadel op dát paard. Ook hier geldt; zo weinig mogelijk, zo veel als nodig.
Onder zadels met reeds af fabriek kussens er onder is zelfs een zweetdekje eigenlijk al minder goed dan zonder.
De laag vulspul zou alleen de tolerantiebreedte van de dynamische pasvorm moeten opvullen.
Ook voor de ruiter is hoe minder hoe beter, want meer contact.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 14:55

Huertecilla schreef:
tamary schreef:

Het in drie gelijke delen vouwen blijkt heel lastig en heeft voor menig drukplek tot open zweer gezorgd.
Het is een groot goed dat simpele onderleggers uit één stuk bedacht zijn.

´Te dun´ hangt af van hoeveel vulspul er nodig is onder dát zadel op dát paard. Ook hier geldt; zo weinig mogelijk, zo veel als nodig.
Onder zadels met reeds af fabriek kussens er onder is zelfs een zweetdekje eigenlijk al minder goed dan zonder.
De laag vulspul zou alleen de tolerantiebreedte van de dynamische pasvorm moeten opvullen.
Ook voor de ruiter is hoe minder hoe beter, want meer contact.

Drie gelijke delen ivm oneffenheden, ik zag ook al dat waar de lapjes samen komen en de plooien, opletten geblazen is. Toch zeer goed om dit onder de aandacht te brengen Huertecilla, want als je dit niet weet kan het voor veel leed zorgen.
Thx Ruga voor de foto ;-).

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 23:27

Je kan voor drie gelijke delen een meetlint en een stofkrijtje gebruiken. Ik heb er eerlijk gezegd nooit problemen mee. Het zadel raakt nergens de vouwen, en voor en achter is er 10 cm 'overschot' dus je moet echt al zwaar scheef vouwen wil je zadel op een foute ribbel komen. Of laat ons zeggen, wil je met een 40 cm lang zadeltje op de randen komen..

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 23:36

Ok, call me stupide maar waarom zou je moeilijk doen met een wollen deken met 't risico op drukkingen en schuren als je tegenwoordig de wereld aan goede pads kunt kopen en er in elke situatie en voor elk paard en onder elk zadel wel iets passends/geschikts te vinden is wat je er zonder moeilijk doen zo onder kunt 'gooien'...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 00:32

Een goeie viltpad werkt hetzelfde inderdaad. Kost wel net iets meer (doe maar x drie).
Dat risico valt best mee, het enige wat je moet doen is 1) goed vouwen 2) dat deken nooit de grond laten raken (buiten bedoel ik), en dus ook niet in de verleiding komen om hem halfweg in een rit open te hangen om te drogen en dan op het gras weer te vouwen of iets dergelijks. Je hebt altijd takjes en vuil mee, en dat is er zeer moeilijk uit te krijgen. En dat wil je uiteraard niet onder je zadel. Vouwen, alleen indoor ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 00:56

Ik heb met gevouwen dekens leren opzadelen, dus oefening zat. En pads geven bij paarden met wat holle ruggen heel snel schuurplekken achterop omdat ze net te stijf zijn daar om mee te bewegen.

Het vouwen zelf is een trucje voor, maar dat netjes uitleggen in woorden lukt me niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:50

Francis schreef:
Ok, call me stupide maar waarom zou je moeilijk doen met een wollen deken met 't risico op drukkingen en schuren als je tegenwoordig de wereld aan goede pads kunt kopen en er in elke situatie en voor elk paard en onder elk zadel wel iets passends/geschikts te vinden is wat je er zonder moeilijk doen zo onder kunt 'gooien'...

:)*

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 13:30

Ik ben al even op zoek naar een goeie round-skirt viltpad trouwens, in de VS keuze genoeg, maar dat moet hier toch ook te vinden zijn?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:58

Kijk eens in Duitsland, daar is de keus vaak ook groter dan hier en is een stuk goedkoper qua shipping dan de US tegenwoordig.

Deze bijv. (niet goedkoop maar wel een mooie en past ook onder endurance/trekking modellen denk ik): http://www.westernwelt.com/Sattelpad-We ... eldecke_15

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:13

dezelfde, net iets goedkoper: http://webshop.netclusive.de/epages/ncs ... ducts/1097

heel goedkope, met canvast bovenkant: http://shop.circle-l.de/shop?page=shop. ... .tpl&pop=0 (kun je afvragen hoe goed de kwaliteit vilt dan is, heb ook al anderen gezien waarbij 't filt dan heel 'losjes' is, niet zo strak 'geperst' als de betere merken zeg maar) En deze heeft ook niet die 'zadelvorm' die mijn persoonlijke voorkeur zou hebben.

En heb je al in de endurancehoek gekeken? Vaak is de vorm voor endurance vergelijkbaar met de zadelvorm-roundskirt voor western. Deze heeft wel een gellaag er in.
http://www.endurancesaddlepad.com/produ ... 20TEN3F29B

Maar goed, uit de US bestellen hoeft ook geen drama te zijn toch?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 15:15

Francis schreef:
Deze bijv. (niet goedkoop maar wel een mooie en past ook onder endurance/trekking modellen denk ik): http://www.westernwelt.com/Sattelpad-We ... eldecke_15

:wow: Daar heb ik me dus al te pletter naar gezocht!!
Inderdaad prijzig materiaal. Maar mijn huidig viltpad is ondertussen 8 jaar oud, en daar is niks mis mee, die dingen zijn wel erg duurzaam. Behalve dan dat het een te grote en te warme pad is in de zomer.
Even naar de andere linkjes kijken nog :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 15:19

Francis schreef:
Maar goed, uit de US bestellen hoeft ook geen drama te zijn toch?

Die eerste is gewoon helemaal wat ik zoek.. :D
Nee, VS is eigenlijk ook geen drama.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 16:17

tja, ik werd door m'n oud-collega's niet voor niets Queen of Google genoemd :P

Die eerste had ik zelf ook al opgeslagen, zoiets wil ik zelf eigenlijk ook graag, hoewel de HAF Enduro die ik heb ook altijd wel beviel en daar kan ik voor Raya eventueel swayback inlages in doen in eerste instantie. Maar voor 't lange afstanden werk lijkt me een vilten fijner, toch net wat 'duurzamere demping' denk ik.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 17:02

Francis schreef:
tja, ik werd door m'n oud-collega's niet voor niets Queen of Google genoemd :P

Ja dat was echt razendsnel hahaha :Y) Moet je gewoon op bestelling doen Francis!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 17:45

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 17:48

HUH? Wat gaat er mis? Ik zie een leeg bericht en als ik wil wijzigen staat er wel tekst....
Copieer 't even hier, als het er zo twee keer staat is dat de schuld van Bokt hoor, niet van mij :P

Ach, kwestie van de juiste woorden in tikken en in dit geval bijv. ook in't duits te zoeken i.p.v. in't engels of nederlands.
Wat ook vaak helpt is op plaatjes zoeken en dan via het plaatje naar websites gaan.

Dan vind je bijv. deze nog:
http://german.alibaba.com/product-gs/fe ... 10116.html (geen voorgevormde rug, zou ik bij een vilten pad wel willen)

Deze hebben zowel het zadelmodel: http://5starequineproducts.com/saddle-p ... ddle-pads/ als de grotere 'roundskirt' http://5starequineproducts.com/5-star-s ... addle-pad/ of deze die eigenlijk voor boomloze zadels bedoeld is: http://5starequineproducts.com/saddle-p ... addle-pad/

Deze laatste is een amerikaanse producent maar ze hebben ook een Duitse on-line dealer: http://www.foxranch.de/5Star.html maar Lucky Leather staat ook als Nederlands verkooppunt op hun site dus die zou je es kunnen mailen of PB-en.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 20:27

Ruga schreef:
Francis schreef:

:wow: Daar heb ik me dus al te pletter naar gezocht!!
Inderdaad prijzig materiaal. Maar mijn huidig viltpad is ondertussen 8 jaar oud, en daar is niks mis mee, die dingen zijn wel erg duurzaam. Behalve dan dat het een te grote en te warme pad is in de zomer.
Even naar de andere linkjes kijken nog :D

Guichard heeft ook viltpads

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:01

Dat is ook de 5Star pad Moragh, dus via Lucky Leather of die duitse site dénk ik makkelijker te verkrijgen dan via Guichard. En hij heeft alleen de vierkante en 't trail/endurance model op z'n site staan, maar de 'endurance' van 5Star is een vierkant model met afgeronde hoek en extra boog bij de singel.

deze dus:
Afbeelding

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:06

Francis schreef:

Omdat ik ergens las, dat als het deken nat is van 't zweet (binnenkort staat m'n merrie in Zuid-Frankrijk en ga ik daar heel regelmatig rijden, dus ivm warmte en zweten daar), dat je het pad dan met een drogere kant op het paard kan leggen (we gaan veel te voet, maar is een heel eind waar ik naartoe moet, vandaar af kan ik mee met andere ruiters).
Ik ervaarde deze zomer toch wel een flink zwetend paard onder het dekje en was nog niet eens zo heel warm.
Vandaar ook dat ik nog een zadel met verluchtingsgat aan de ruggegraad wil, dat lijkt me voor 't paard ook aangenamer, een topje dus dat McClellanzadel voor de warmere dagen *\o/*

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:29

Vraag me af of zo'n zelfgeknipte pad voldoende dikte heeft. 2,4 cm echt stevig vilt knip je echt niet meer zelf volgens mij...

Wat dat zweten betreft, ik denk dat het risico van drukkingen juist toe gaat nemen als je de deken steeds opnieuw gaat vouwen. De kans op een plooi ergens wordt groter, juist door hem niet steeds 'om te vouwen' gaat de deken op een gegeven moment mooi in z'n vast vorm zitten.
Weet niet wat voor dekje je had maar wol absorbeert en ademt doorgaans juist goed. Wat je eventueel nog zou kunnen doen om het zweet juist af te voeren is zo'n Dixie pad er onder leggen. Dan wordt het zweet afgevoerd in plaats van opgenomen in de pad (je ziet dus wel meer zweet langs je paard maar op zich is dat dus niet omdat hij méér zweet maar omdat het afgevoerd wordt.
Heb er zelf nooit een gehad maar wel kennissen die em hebben en schijnt goed te bevallen.
http://dixiemidnight.com/1882198.html

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:31

Cambiar schreef:
Vandaar ook dat ik nog een zadel met verluchtingsgat aan de ruggegraad wil, dat lijkt me voor 't paard ook aangenamer, een topje dus dat McClellanzadel voor de warmere dagen *\o/*

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en met het leren pad

Afbeelding
Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:43

Francis schreef:
Vraag me af of zo'n zelfgeknipte pad voldoende dikte heeft. 2,4 cm echt stevig vilt knip je echt niet meer zelf volgens mij...

Mes :)*

Gaat probleemloos
Heb daar meer dan tien jaar terug druk mee geëxperimenteerd en gemeten. Vervolgens creatief aan de gang gegaan.
Ook de CorrecTors zelf aangepast.
Dekjes op de naaimachine van een open ruggetje voorzien is héél wat lastiger. Dat heb ik lief O:) aan een professionele naaister in het dorp gevraagd.
Inmiddels al weer zo´n 7 jaar geen veranderingen nodig. Tot grote tevredenheid van alle betrokkenen dezelfde zadels op dezelfde pads op dezelfde paarden.