Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tamary schreef:Ik heb bij dekens vouwen 6 laagjes manier geleerd. 4 laagjes is te dun en er steekt zoveel uit dat het in de weg zit.
tamary schreef:Ik heb bij dekens vouwen 6 laagjes manier geleerd. 4 laagjes is te dun en er steekt zoveel uit dat het in de weg zit.
Huertecilla schreef:tamary schreef:Ik heb bij dekens vouwen 6 laagjes manier geleerd. 4 laagjes is te dun en er steekt zoveel uit dat het in de weg zit.
Het in drie gelijke delen vouwen blijkt heel lastig en heeft voor menig drukplek tot open zweer gezorgd.
Het is een groot goed dat simpele onderleggers uit één stuk bedacht zijn.
´Te dun´ hangt af van hoeveel vulspul er nodig is onder dát zadel op dát paard. Ook hier geldt; zo weinig mogelijk, zo veel als nodig.
Onder zadels met reeds af fabriek kussens er onder is zelfs een zweetdekje eigenlijk al minder goed dan zonder.
De laag vulspul zou alleen de tolerantiebreedte van de dynamische pasvorm moeten opvullen.
Ook voor de ruiter is hoe minder hoe beter, want meer contact.
Francis schreef:Ok, call me stupide maar waarom zou je moeilijk doen met een wollen deken met 't risico op drukkingen en schuren als je tegenwoordig de wereld aan goede pads kunt kopen en er in elke situatie en voor elk paard en onder elk zadel wel iets passends/geschikts te vinden is wat je er zonder moeilijk doen zo onder kunt 'gooien'...
Francis schreef:Deze bijv. (niet goedkoop maar wel een mooie en past ook onder endurance/trekking modellen denk ik): http://www.westernwelt.com/Sattelpad-We ... eldecke_15
Ruga schreef:Francis schreef:Deze bijv. (niet goedkoop maar wel een mooie en past ook onder endurance/trekking modellen denk ik): http://www.westernwelt.com/Sattelpad-We ... eldecke_15
Daar heb ik me dus al te pletter naar gezocht!!
Inderdaad prijzig materiaal. Maar mijn huidig viltpad is ondertussen 8 jaar oud, en daar is niks mis mee, die dingen zijn wel erg duurzaam. Behalve dan dat het een te grote en te warme pad is in de zomer.
Even naar de andere linkjes kijken nog
Francis schreef:Ok, call me stupide maar waarom zou je moeilijk doen met een wollen deken met 't risico op drukkingen en schuren als je tegenwoordig de wereld aan goede pads kunt kopen en er in elke situatie en voor elk paard en onder elk zadel wel iets passends/geschikts te vinden is wat je er zonder moeilijk doen zo onder kunt 'gooien'...
Francis schreef:Vraag me af of zo'n zelfgeknipte pad voldoende dikte heeft. 2,4 cm echt stevig vilt knip je echt niet meer zelf volgens mij...