[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 09:48

Nee hoor, die heb je tot 120 (western) en de engelse variant tot 150.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 09:56

woepsie90 schreef:
Is er geen centraal topic over singels :D?

Hoe weet ik welke maat singel ik moet hebben? Engels volbloed van 165/167 cm met Ghost zadel... Hoor goeie dingen over de FRA supersingel maar die is alleen als dressuur variant - dus kort? - te krijgen?

De Westip, eender aan de FRA, kan in iedere maat verkregen worden. Je kunt je paard opmeten, met een slap meetlint over de schoft, onder de buik door( waar de singel zit). Als je die maat weet, je Ghost aan de onderkant meten, dus het stuk wat op je paard ligt. 1 gaatje langer dan waar je de singel graag hebt, onder het zadel door, naar de andere kant, ook weer 1 gaatje langer dan waar je de singel graag hebt.
Die 2 getallen van elkaar aftrekken en je zit aardig in de buurt.

Je kunt ook met de singel die je nu hebt je paard opzadelen, een los meetlint bij het gaatje houden waar je graag de singel wilt hebben en onder de buik langs (handiger met zijn 2) naar de andere kant waar je graag je singel wilt vast hebben opmeten.

Maartje1990

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 11:38

Woepsie er is een vzh singel van de fra supersingel

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 11:54

Ik moet aan mijn Ghost dan wel gaten bijprikken op de stoten. Die zijn heel lang en de gaten houden echt halverwege al op. Maar ga het inderdaad met de 85 proberen. Mss morgen even. Dat red ik niet zonder bijprikken. Ik ben heel benieuwd.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 11:56

woepsie90 schreef:
Is er geen centraal topic over singels :D?

Hoe weet ik welke maat singel ik moet hebben? Engels volbloed van 165/167 cm met Ghost zadel... Hoor goeie dingen over de FRA supersingel maar die is alleen als dressuur variant - dus kort? - te krijgen?

Schoftmaat is niet echt een indicatie voor singellengte. Mijn crusadomerrie is maar 152, maar heeft de giga borstkas van haar 170 hoge moeder geerfd en dus ook een vrij imposante singelmaat nodig, en als je paard een grasbuik heeft heb je ook een ander beeld. Zoals Buitenzinnig zegt, meten aan de hand van je bestaande situatie is handig.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 13:24

Bah, wat zit er een lelijke grijze bies op die zwarte vhz supersingel -O-

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 13:26

woepsie90 schreef:

Dan kies je toch voor Westip? Die is helemaal zwart (of naar wens met cognac- of bordeauxkleurige bies) of in bruin uiteraard

Whizper08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 18:55

Kitty_ schreef:
Komen er nog mensen naar Equiday?
Ik neem zaterdag naast de Freemax zadels ook deze leuke pad mee :-)

[ [url=m/wLNUr9.png]Afbeelding[/url] ]

Past deze ook onder een Barefoot Arizona Kitty? :o

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 23:44

Kwetal schreef:
woepsie90 schreef:

Dan kies je toch voor Westip? Die is helemaal zwart (of naar wens met cognac- of bordeauxkleurige bies) of in bruin uiteraard

Dank je!
Zou de Barefoot Stretch & Breath ook passen? Volgens mij is dit een dressuurmodel en dus te kort voor mijn Quevis...?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 00:06

Dan moet je de lengte even controleren....

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 09:27

Whizper08 schreef:
Kitty_ schreef:
Komen er nog mensen naar Equiday?
Ik neem zaterdag naast de Freemax zadels ook deze leuke pad mee :-)

[ [url=m/wLNUr9.png]Afbeelding[/url] ]

Past deze ook onder een Barefoot Arizona Kitty? :o

Onder een maat 1 wel, maat 2 net wel of net niet :-p
alleen geschikt voor ruggetjes die geen extra inlagen naast de standaard inlagen nodig hebben.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:20

Sorry dat ik de vraag moet stellen maar heb de berichten terug gekeken en weet dat het al eerder gezegt is maar kan het niet vinden..
Waar kan ik voor de Ghost van die (sweetflaps ofzoiets :o ) dingen om de singelstoten kopen?
Mijn Tinker is nogal rond en de stoten knellen echt in haar buik terwijl we echt niet mega strak aansingelen -O-

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:40

_PatriciaH schreef:
Sorry dat ik de vraag moet stellen maar heb de berichten terug gekeken en weet dat het al eerder gezegt is maar kan het niet vinden..
Waar kan ik voor de Ghost van die (sweetflaps ofzoiets :o ) dingen om de singelstoten kopen?
Mijn Tinker is nogal rond en de stoten knellen echt in haar buik terwijl we echt niet mega strak aansingelen -O-

www.buitenzinnig.nl

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:40

Thanks!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 12:43

Wat toevallig, ik heb er net zelf een gemaakt. :+ Eens kijken of die goed blijft liggen.
Welk model heeft de Trekker seatsaver precies? Ik zie namelijk verschillende soorten voorbij komen, met of zonder hoesje over de voorboog en met of zonder 'rokje' achter de cantle.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 12:50

Mag ik nog 1 singelvraag stellen? Ik heb een leren (anatomische) brede singel van 85 cm en een stoffen smalle veelzijdigheidssingel van 80 cm. Wat zou beter zijn? En dan bedoel ik niet de lengte, maar breed-smal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 12:55

Of er een 'betere' is kun je toch het best zelf uitproberen en kijken wat je paard er van vind :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 12:57

xyzutu2 schreef:
Wat toevallig, ik heb er net zelf een gemaakt. :+ Eens kijken of die goed blijft liggen.
Welk model heeft de Trekker seatsaver precies? Ik zie namelijk verschillende soorten voorbij komen, met of zonder hoesje over de voorboog en met of zonder 'rokje' achter de cantle.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... 37t2_VytKg

Het is één van Christ

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 13:00

Buitenzinnig schreef:
xyzutu2 schreef:

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... 37t2_VytKg

Het is één van Christ

Bekende foto ;)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 21:32

Na de rit van gisteren heb ik het zadels zoeken/vinden compleet opgegeven. Marietje wordt onrustig met een zadel en ik kan alleen maar met die beugels zitten klooien.
Dus wij gaan voor een goede barebackpad! Kan de singel een stuk losser, zit ik stabieler etc.

Welke barebackpad zouden jullie mij aanraden? Mijn ideale zou een barokke look pad zijn, die de druk erg goed verdeeld (moeten/mogen geen beugels aan maar geschikt voor lange afstanden, wel met pad), en dan het liefst nog met een stoere ruwe langharige (goede kwaliteit en biologisch gelooid met aandacht voor de schaapjes) schapenvacht erop, zoals die ene die de nieuwe Ghostjes ook hadden :)
Nog nooit zoiets gevonden!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 21:41

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 21:42

Niet stoer of heel mooi ofzo, maar de zoutewelle pad schijnt geweldig te zitten. Je zou daar nog je eigen bontje overheen kunnen gooien :)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 21:43

Fabster schreef:
Mag ik nog 1 singelvraag stellen? Ik heb een leren (anatomische) brede singel van 85 cm en een stoffen smalle veelzijdigheidssingel van 80 cm. Wat zou beter zijn? En dan bedoel ik niet de lengte, maar breed-smal.

Dat hang inderdaad van je paard af. gezien alle topics hier schijnen veel paarden breed anatomisch fijn te vinden, maar mijn paard werd er woedend van, vandaar dat ik weer terug ben bij dun, veelzijdig. Uitproberen dus.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 21:47

Hier helaas ook wat spijt van ons pas aangekochte zadel aangezien hij niet zo geweldig lijkt als ik hopte.. zelfs al hadden we er een passer bij inverband met dat ik zeker wouw weten dat het voor paardje perfect lag. Ben me nu dus toch weer aan het orienteren voor semi boomloos.
Nu was mijn oog gevallen op onder andere hidalgo zadels, maar er was iemand die me aangaf dat die erom bekend staan drukplekken te veroorzaken omdat de beugel ophanging van ijzer is, en dat gedeelte doorloopt op de rug ? Is dat inmiddels veranderd ?

Ook leek een trekker zadel me fijn om eens te proberen kwa looks niet helemaal wat ik in gedachte heb maar zolang het fijn is voor ons lijkt het me prima.

Nu zit ik een beetje met een dilemma en morgen weet ik meer.. maar er is dus een passervice die beiden heeft maar als het bij voorbaat al onmogelijk is dan ga ik verder zoeken. Hier zijn de gegevens van de huidige zadelpasser ongeveer beschreven mischien dat een van jullie er dan zicht op heeft of mogelijk een van bovenstaande wat voor ons zouden zijn.

Het gaat om een ijslandertje met boommaat 32-33 ( 33 iets aan de wijde kant)
Hij heeft op het moment een 17,5 inch horka zadel dat kan prima die lengte, zij draagvlak licht geloof ik rond de 44 cm.
Verder is hij smal voor een IJslander, en heeft dus snel dat de kussens in de lucht hangen aan de buitenkant in plaats van contact maken met zijn rug.

Daarom lijk mij de trekker ook fijn zodat we daar iets bij kunnen aanpassen.
Ik zou ook best geheel boomloos willen maar dat gaat een duur grapje worden.. na elke rit moet er zowat wel een schoon dekje onder, helemaal met het weer zoals vandaag.. dus dan moet ik enorm veel boomloze dekjes kopen hahah. Dus eigenlijk gaat de voorkeur naar semi boomloos zodat je met een gewoon dekje zonder inlages kan rijden.

Iemand nog ideen ? Altijd goed om me te orienteren voor het geval ik er morgen niet uit ga komen met zijn huidige zadel, probleem is trouwens dat het tussenkanaal van achteren nog maar een halve cm van zijn ruggengraat af licht, terwijl het een gloednieuw zadel is en ik dus mischien 5 keer gereden heb ( nog geen 3x per week) Ik denk zelf dat hij wat te wijd van achteren is mischien.. geen idee maar doordat hij zo zakt val ik ook achterin en dat maakt het niet veel beter, hahaha.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 21:50

Jep, dan vrees ik ook zelf maken inderdaad. Iemand een idee hoe? Lagen vilt oid? Of inlages erin verwerken op de één of andere manier?
Ik ken de zoutewelle wel ja Lisa! Alleen ik vind die zo weinig ruggegraadvrijheid geven, en ik vind hem vrij lomp/groot ogen eigenlijk. Qua model vind ik die support versie wel leuk :)