[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:22

En als je het zadel nou oppoetst met bijv. barefoot crème? Zodat de kleur wat dieper/donkerder (en makkelijker te vinden) wordt?

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:28

Dat is misschien wel een goed idee Safiera! Dankje!

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 17:36

hallo, ik wil graag een barefoot boomloos zadel aanschaffen.
Qua maat zou ik een maat 2 nodig hebben. Ik heb deze al een keer uitgeprobeerd en deze zat prima en reed ook prima.
Het enige nadeel is dat ik deze erg lomp en groot voor mijn pony vind. Ze heeft een erg korte rug.
Mijn vraag is dus of een maat 1 ook zou kunnen. Ik heb zelf broekmaat 40/42. Vind het niet erg om in een wat smaller zadel te zitten, maar ik vraag mij af of dit niet te smal word.

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 17:49

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 17:51

die kan ik helaas nergens goedkoop 2dehands vinden.
Ik wil niet meer dan rond de 200 euro uitgeven aan een zadel.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 17:54

Of je in een maat 1 past is echt een kwestie van uitproberen, dat kunnen we zo niet zeggen. Dat is erg persoonlijk :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 18:01

Ik heb ook een maat 1 met dezelfde broekmaat, persoonlijk vind ik het heel lekker zitten, maar dat is een kwestie van uitproberen met het betreffende zadel, want ook onderling kan het nog schelen ...

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 18:17

Ik heb ook een maat 1 met die maat. Wel eens waar rijd ik een Nevada. Mocht dat verschil maken? Maar dat zit prima hoor! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 18:31

Ik vond een maat 1 met maat 38 juist best krap, ik paste er wel in maar ik had weinig/geen 'extra' ruimte.
Het is echt heel persoonlijk of je dat fijn vind of niet, als je kan testen, doe dat dan zeker :j

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 18:37

Ik heb ook ongeveer die maat en heb toch echt een maat 2 zadel nodig, een maat 1 ook geprobeerd (was me verkocht als een maat 2) maar daarbij kwam ik steeds tegen de pommel aan.
Als ik jou was zou ik gewoon proberen of het fijn zit want zoals je kunt lezen verschilt het heel erg per persoon.

Zijn er hier ook mensen die met een schaap seatsaver rijden? Ik zit zelf namelijk te twijfelen of ik een hele seatsaver koop of dat ik het eerst probeer met een los bontje er op, ik heb de arizona nut een erg fijn zadel maar voor lange ritten zit hij toch niet zacht genoeg vind ik persoonlijk, daardoor grijp ik sneller naar mijn arizona zonder vps die echt heerlijk zit maar ja het is natuurlijk zonde om de arizona nut werkeloos in de kast te laten hangen :+

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 18:39

Dat is iets wat je moet leren. Wat betreft de pommel. Dat had ik in het begin ook heel erg maar dat heb ik nu nooit meer.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 18:49

Diva_Jenny schreef:
Ik heb ook ongeveer die maat en heb toch echt een maat 2 zadel nodig, een maat 1 ook geprobeerd (was me verkocht als een maat 2) maar daarbij kwam ik steeds tegen de pommel aan.
Als ik jou was zou ik gewoon proberen of het fijn zit want zoals je kunt lezen verschilt het heel erg per persoon.

Zijn er hier ook mensen die met een schaap seatsaver rijden? Ik zit zelf namelijk te twijfelen of ik een hele seatsaver koop of dat ik het eerst probeer met een los bontje er op, ik heb de arizona nut een erg fijn zadel maar voor lange ritten zit hij toch niet zacht genoeg vind ik persoonlijk, daardoor grijp ik sneller naar mijn arizona zonder vps die echt heerlijk zit maar ja het is natuurlijk zonde om de arizona nut werkeloos in de kast te laten hangen :+

Ik heb ze beide.
Dan wel voor op de Cheyenne/Cherokee, maar het idee is hetzelfde, denk ik ?

Geef wel de voorkeur aan de komplete seatsaver.

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:17

Lekker compleet schapenvachtje onder je poezelige billetjes! Hmmmm. Lekker warm :)

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:23

Haha, dan ga ik maar eens op zoek naar een schaap seatsaver voor mijn arizona, helaas zie je ze niet zoveel 2e hands, en anders maar even sparen voor een nieuwe :D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:32

En qua zadelmaat scheelt het ook nog of je paard een meer rechte rug heeft waardoor je al meer ruimte in je zadel hebt of een rug met meer holling, waardoor je al meer in een kuiltje zit.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:45

Maflinger_S schreef:
En qua zadelmaat scheelt het ook nog of je paard een meer rechte rug heeft waardoor je al meer ruimte in je zadel hebt of een rug met meer holling, waardoor je al meer in een kuiltje zit.

:j ik rij met mijn maat 38/40 met een maat 1 Cherokee en een los zadelbontje. Ik heb geen last van de pommel en ook nog wel wat ruimte over. De pony's die ik ermee rij hebben allebei een vrij rechte rug, maar ik kan me idd voorstellen dat het anders aan zou voelen als ze een 'diepere' rug zouden hebben.
Op de foto van Minx2000 op pagina 146 heb ik het idee dat het effect van een diepe rug ook wel goed te zien is.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:54

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:51

Ik vraag me af of je het achterboogje (hoe noem je dat ) niet een beetje kan verbouwen zodat je iets meer ruimte krijgt???? Dus iets kleiner/dunner vullinkje erin ofzo......Of zeg ik nu iets heel raars :o

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:02

Dat achterboogje heet de cantle :) Ik heb eigenlijk geen idee. Als je zelf een beetje creatief bent kan natuurlijk alles... Bij de oude VPS-loze zadels zat er een rits in de cantle, ik heb eigenlijk geen idee wat er tevoorschijn komt als je dat openmaakt :P De nieuwe versies kun je volgens mij sowieso niet openmaken. Ik heb ook eigenlijk geen idee of het een negatief effect gaat hebben op het zadel zelf (drukverdeling o.i.d.).

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:03

lotjr5lotje: alleen de oudere modellen (zonder VPS) kun je de cantle open ritsen en de vulling veranderen. De Nieuwere zadels hebben die mogelijkheid niet (of je moet de boel echt slopen).

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:06

Ah jammer!!! Slopen is niet de bedoeling!
Ze moeten maar gauw een 1.5 maat maken..... :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:08

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:11

Das inderdaad handig, nu nog een dressuurmodelletje in het bruin!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:30

Sorry dat ik weer kom binnenpleuren.

Het is voor ons nu ook definitief.
Het wordt ook boomloos.

Waarom:
Omdat ons paard nog veel groeit in bespiering.
Omdat het buigzamer is dan een boomzadel.
Omdat het gewoon rete lekker zit!
Omdat wij SAMEN willen genieten.

Ik heb dit hele topic gevolgd. Dus dat is al een voordeel.
We hadden een boomzadel, die paste goed, tot ze in haar bespiering kwam (wat nog niet 100% door gekomen is, aangezien we nogmaar 2 x per week rijden, en 1 keer longeren, 1 x in de 3 weken mennen....Vanaf het voorjaar zal het opgebouwd worden met 2 x per week rijden, 1 x longeren en elke week mennen, dus wordt het 1 en al spier)
En nu is het kopijzer te smal geworden, kan niet vervangen of verbreed worden.

RvT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:06

Vinden jullie een HAF pad of een Grandeur pad beter onder een boomlooszadel (torsion)?