Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 00:28

Hoe doen jullie het als jullie stijgbeugels gebruiken met de Iberica? Vandaag de Iberica erop gegooid om haar weer even te laten wennen aan iets op haar rug (deed ze heel braaf <3 ), want binnenkort wordt het rijden weer opgepakt. Ik heb nieuwe stijgbeugelriemen met stijbeugels eraan gemaakt zodat die lekker kunnen wiebelen om te wennen (lees: nieuw leer = stijf :j ), maar met de gesp bovenaan gaat dat zeker irriteren aan je binnenkant van je dij :( Je voelt het dwars door het schaap heen (wat dus ook snel zal slijten).

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 00:32

je geeft het antwoord zelf al - beugelriemen andersom, met de gesp bij de beugel.....

jokari

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 07:55

Yep, riemen ondersteboven hangen. Heb hoesjes gekregen van vriendin om over de gesp te schuiven zodanig dat het losse stuk beugelriem daar mooi door kan en niet stoort. Ferm handig.
Al rij ik tegenwoordig terug zonder stijgbeugels.

Gisteren communicatiestoornis gehad met poown over het opstapje, ze wou er eerst niet naast hihi. Helaas is ze door het hooi à volonté weer veel te dik dus heupen gingen aardig in protest, dat wordt weer even met boomzadel rijden.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:26

Buitenzinnig schreef:
je geeft het antwoord zelf al - beugelriemen andersom, met de gesp bij de beugel.....

Dat dacht ik ook, maar dan wapperd er een stuk stijgbeugelriem onderaan :P Het leer is nog zo stijf, moet kijken hoe ik het dan bij elkaar kan houden :j

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:28

Wat ook wel helpt is een elastiekje er omheen doen als je de beugelriemen andersom doet, en je geen hoesjes hebt (als je wel hoesjes hebt en er wappert nog een stuk los, kan het ook prima)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:28

Met zo'n hoesje dus :j

Haarelastiekje doet ook wonderen trouwens ;)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:39

Bloemopbindplasticje ook :D

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:00

of een breed stukje velcro (wat mijn hoesjes uiteindelijk ook 'maar' zijn). :)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:05

Ik val even jullie topic binnen.. Ik zit te zoeken of en waar ik een christ barebackpad kan testen? Is dat mogelijk en zo ja, waar?

Ik ben enorm nieuwsgierig maar zal er mijn huidige fijne unieke zadel voor moeten verkopen.. Wil dan wel zeker zijn dat het wat voor ons is :-)

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:17

Hi anne,
Je bent welkom om mijn pp eens te proberen.
Uitlenen doe ik hem niet,maar rondje rijden is prima hier.
Dit mag op je eigenpaard die je hier heen neemt, of op eentje van mijn ijsco's
Hoor het wel.

@ beugelriemen. Ik heb ze afgeknipt, dan zijn ze een stuk minder lang.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:29

Bedankt voor het aanbod, stuur je morgen even een berichtje! :-)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 22:01

Ok... Het is dus niet de Iberica maar mag t hier wel even vermelden denk ik. Dochter (8) heeft vandaag met haar Christ zadel, beugelloos, longeerlijnloos, vreesloos en gewoonweg weergaloos :D 60 cm gesprongen met haar super pony Kato *\o/*

Ik ben supertrots op het eigenwijze duo. Het soms tot tranen toe niet opgeven als pony weer eens stijfkoppig voor zich uit staat te staren of halsstarrig van de hoefslag afkomt... Begint nu vruchten af te werpen. Dochter kan nu los de bak rond stappen met hier en daar een rondje draaien omdat pony de hoefslag afgaat, maar dat lost ze dus zelf op! In draf gaat ze net zo lang door tot ze vandaag pony een hele ronde de bak door had ZONDER te stoppen bij de uitgang of bij het bankje waar anderen zaten toe te kijken... Wederom zelf elke keer opgelost.

En toen mocht pony pas gaan springen *\o/* opgebouwd... 20, 40 naar 60 cm horizontale balk. En toen wilde ze nog even kruisje doen ook. Pony springt prima, tempo wordt door dochter geregeld. Zooooo gaaf. Ze wil hoger, maar moet van mij dan eerst de verlichte zit beter gaan beheersen. Dus mooi doel voor dochter. Tsja verlichte zit zonder beugels. Blijf t knap vinden :j

Oja.. Zelf is ze erg blij dat pony die drakenstreken heeft, want zo zei ze vandaag zelf... Dat is echt paardrijden. Als ze elke keer precies doet wat ik wil is er ook niks aan... _/-\o_

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 22:09

Jeetje Zilfstar, wat een wijze dochter heb je al :D

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 22:21

Yup... :j

Ze heeft wel vaker uitspraken dat je denkt "huh, hoe oud was je ook alweer?" Hoewel, sinds ze in groep 6 zit en op school in een combi 6-7-8 zit is alles vooral "vet!" :')

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 22:41

Troost je, mijn stiefdochter van 20 jaar vindt mijn zadel ook 'vet'. :=

Gefeli voor je dochter, wat doet ze dat knap !
En ze heeft gelijk, pony's die braaf alles voor je doen, daar is niets aan. (Al vermoed ik dat ik daar morgen weer hard ga op vloeken tijdens de clinic, zo'n eigenwijs gevalletje ik doe liever mijn eigen zin)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 22:47

Haha, sterkte dan morgen!

Wat ik heel prettig vind is het bijkomende effect op onze dochter: ze is in enkele maanden tijd een stuk geduldiger, consequenter en volhardender geworden. En niet alleen met paardrijden ;) ook op school, met turnen en zwemtraining merken we dat (ja ze is erg sportief haha). Vooral dat ze haar ongeduld en frustratie en daarmee boosheid leert beteugelen is erg fijn.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 12:39

wow, super "vet"!
:)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 13:12

Wat een goede berichten allemaal Zilfstar! _/-\o_

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 09:11

Vraag aan alle christ rijders: hoe is jullie ervaring/kennis van springen met een christ? Dochter heeft nu met christ en beugelloos de 60 cm gehaald en ik wil dat ze de verlichte zit eerst beter onder de knie krijgt. Kan dit beugelloos op een christ? Ik krijg nu info dat dat niet zou kunnen omdat de verlichte zit gebaseerd is op staan in de beugels en niet op knieën aanklemmen.

(En verder uiteraard dat de drukverdeling met boomloos niet goed zou zijn met springen...)

Wat is jullie mening? Kan dochter met christ springen of niet?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 09:15

Toen ik nog op de manege reed en reed voor de Zit competitie werd er ook altijd getraind om de verlichte zit aan te kunnen nemen zonder beugels. In stap, draf en galop. Het vergt alleen wel
veel van je bovenbeen spieren. Ik zou niet weten waarom het niet zou kunnen. Ik zou het met mijn christ ook zo doen.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 09:31

Zilfstar schreef:
Vraag aan alle christ rijders: hoe is jullie ervaring/kennis van springen met een christ? Dochter heeft nu met christ en beugelloos de 60 cm gehaald en ik wil dat ze de verlichte zit eerst beter onder de knie krijgt. Kan dit beugelloos op een christ? Ik krijg nu info dat dat niet zou kunnen omdat de verlichte zit gebaseerd is op staan in de beugels en niet op knieën aanklemmen.

(En verder uiteraard dat de drukverdeling met boomloos niet goed zou zijn met springen...)

Wat is jullie mening? Kan dochter met christ springen of niet?

Ik denk het wel. Ik zie regelmatig foto's op Bokt voorbij komen van mensen die zonder zadel/met barebackpad springen en in verlichte zit 'zitten'. Dus zonder beugels :j

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 09:42

Nou ja, leek mij dus ook. De meningen in mijn gestarte topic zijn heel anders. (maar ook alleen al over boomloos, dat je daar niet mee kunt springen ivm de drukverdeling... zucht.)

Heb net op advies van iemand een mail gestuurd naar Marieke van onbeteugeld.nl :) Hoop dat ze kinderen ook les geeft. Dat zou Kirsten denk ik echt gaaf vinden :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:36

De Iberica staat ook super met een rood barok hoofdstel en dito borsttuig :D *\o/*

Afbeelding

:D

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:14

Waaaaah ! Waar zit die 'vind ik leuk' knop !

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:27

jokari schreef:
Waaaaah ! Waar zit die 'vind ik leuk' knop !

:j