Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moragh

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:09

je moet alleen even het Frans kunnen lezen ;)
Maar zeer nuttig stuk vind ikzelf.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 21:11

Moragh schreef:
je moet alleen even het Frans kunnen lezen ;)
Maar zeer nuttig stuk vind ikzelf.

Ja mooi overzicht.
Ik heb het geluk dat dat Frans geen probleem is. Ik vrees dat dit met Google-translate een puinhoop wordt, al die vaktermen :Y)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:18

Gaat em idd niet worden :D Ik kan er geen soep van maken ;)
Maar de plaatjes zijn al leuk.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:44

moos2 schreef:
Nombrado: als ik het goed begrijp ligt het zwaartepunt van een Lipp/Lusitano/barok type van nature verder naar voren als een regulier warmbloed. Dat heeft dan toch ook consequenties voor het type zadel?

Nee, naar achteren. :+
een regulier warmbloed heeft veelal het diepste punt bijna bij de voorbenen en een barok paard meer tussen de voor en achterbenen (iets ervoor)
vandaar dat ze zo goed kunnen verzamelen ;)

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:32

Ik heb een keer een Brenderup zadel uit elkaar gehaald en het ziet echt eenvoudig uit. De "boom" is gemaakt van een paar lagen stevig leer en er zit een kopijzer in. Ik vond het wel erg mooi afgewerkt allemaal, en ik denk ook dat het alleen goed zal werken als je een goede stabiele zit hebt.

De lederen bomen van Deuber hebben nog een dun laagje kunststof tussen de lagen leder zitten. Het kopijzer kan vast zijn of een traploos verstelbaar systeem zoals ook verkrijgbaar in de kunststof bomen. Ik ken mensen die nooit meer anders dan een lederen boom willen en mensen die het nooit zouden willen. Ook lang niet alle paarden reageren even fijn op de lederen boom.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 09:41

Ruga schreef:
En de lederen boom ontbreekt, die is zo mysterieus dat je hem niet kan Googelen :D

Neen, die is niet mysterieus, of was toch niet, want ik heb er enkele jaren terug foto's van opgeslegen.
Duitse merk Maß Sattel heeft hem ontworpen, in samenwerking met Marc Lubetzki en z'n vriendin (die heeft zes jaar geleden een kleinschalige firma opgericht die La Selle heette en ook lederboom zadels ontwierp).
Deze firma maakt niet meer de Branderup zadels (Marc Lubetzki gaat nu voornamelijk wilde paarden fotograferen :D ), maar is overgenomen door Stübben, die nu samen met Branderup deze barokke lederboom zadels maakt:http://www.stuebben.com/start.php?lg=atch&id=1384&top=2&top2=9&ukat=1385
De boom is echter niet verstelbaar denk ik van de Stübben zadels.
Ik heb foto's opgeslegen, omdat dit mij inspireert voor het projectje waar ik nu aan bezig ben voor m'n eigen paardjes. Namelijk een doodeenvoudige kruising tussen het Christ Iberica velzadel, de startrekk en de recado, kopijzer te gebruiken: de verstelbare boom van Deuber }>
Als je een goed vergrootglas hebt kun je hier misschien iets uit opmaken :D
http://www.mijnalbum.be/Album=MSEFGULA

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 13:43

Maar hoe wordt die boom rigide gemaakt Cambiar en is dat iets wat blijvend is. Kan me voorstellen dat een 'hard gemaakte' leren boom weer week wordt onder invloed van vocht bijv. En hoe rigide is het... verdeelt het gewicht of is het toch 'veredeld boomloos'...

Heb nog even in't duits gezocht ook en vind dan alleen info over de Deuflex ( www.lederbaum.de ), de leren boom van D&P die ze in de western-uitvoering hebben. Plaatje wat je er van kunt vinden is een plaatje van een standaard model westernboom maar geen foto's... Weet dus niet of de leren boom echt het model van een 'boom' heeft of een paar 'leren lappen' zijn. Wél wordt in de info aangegeven dat het volledig flexibel is.

Ik zou zo graag iets willen wat wel een bepaalde mate van flexibiliteit heeft maar toch voldoende gewichtverdelend vermogen om geschikt te zijn voor meerdaagse/weekse trektochten.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 15:00

Francis schreef:
meerdaagse/weekse trektochten.

Dat komt echt alleen met een harde niet-flexibele boom goed hoor.
Op de website van de Long Riders Guild staat veel info en veel ervaring neergeschreven: http://www.thelongridersguild.com/Saddles.htm

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 15:15

Weet ik Ruga, die site ken ik 'inside and out' ;) (hoop er ooit op vermeld te worden als ik m'n tocht naar Polen volbracht heb ;) )

Was weer even aan't Ebay.de-en, daar hebben ze vaak leuke en interessante 'wanderreitsattel' en kwam deze tegen, die kende ik nog niet:
http://www.ebay.de/itm/ROC-I-DISTANZ-WA ... 5654c2859b
Uiteraard de site even opgezocht en dit is kennelijk hun G-serie bomen... http://www.r-o-c.de/programm/o.prg?pos=3.3&lan=de Moet de site nog goed doorlezen maar zo op 't eerste gezicht vind ik het er interessant uit zien, lijkt een combi tussen houten boom en corrector en lijkt een beetje wat ik bedoelde met zowel flexibiliteit (waar het gaat om ruimte voor schouder en een zadel wat enigszins meebeweegt met de beweging van het paard) maar toch de rigide vorm om gewicht te verdelen). Zou dit kunnen werken?

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 15:41

grr bokt doet lastig met opnieuw inloggen * berichtje weg*

Maar ik lees hier dus al lange tijd mee, heb alleen nooit wat toe tevoegen aan de hier geplaatste berichten. Heb ook bij lange na de kennis niet die anderen hier wel hebben.

Maar de ROC zadels.... dat zijn jaren lang mijn droomzadels geweest! Heb veel goede verhalen gehoord over het systeem met de flexibele panelen die ze gebruiken, met name van endurance ruiters. Toch zie je ze niet zo heel veel en dat verbaasd me dan wel weer. Maar een ROC gaat nooit passend worden voor mijn pony en mij (te korte rug en te dikke kont combinatie). Ik ben nu heel blij met mijn Hidalgo Valencia II (leren boom). :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 16:31

Francis schreef:
Moet de site nog goed doorlezen maar zo op 't eerste gezicht vind ik het er interessant uit zien, lijkt een combi tussen houten boom en corrector en lijkt een beetje wat ik bedoelde met zowel flexibiliteit (waar het gaat om ruimte voor schouder en een zadel wat enigszins meebeweegt met de beweging van het paard) maar toch de rigide vorm om gewicht te verdelen). Zou dit kunnen werken?

Zeker interessant en ook best mooi. Maar ik durf me er alvast niet over uitspreken, als het echt het gewicht goed over de panelen verdeelt (want je gewicht zit volgens mij aan de bovenzijde van de panelen maar op 4 punten) dan klopt wat je daar zegt. Indien niet, dan krijg je voor en achter meer druk, en tussenin weinig, vermoed ik. Ik zou dat toch eerst willen testen voor ik met zo eentje aan een echte tocht begon. Maar dat gezegd, ik zou ieder zadel wat ik voor een wekenlange tocht ging gebruiken wel eerst eens op zo'n drukmat willen hebben. Dat begint nu toch een stuk betaalbaarder te worden, en bij een echte reis te paard wil je ook niet halfweg stranden of je paard een echt beschadigde rug bezorgen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 17:18

Ja, maar uiteraard ga je niet zomaar met een 'nieuw' zadel op pad en heb je - neem ik aan en zou ik in ieder geval wel doen - al aardig wat kilometers met een zadel gemaakt voor je er lange afstanden mee gaat maken.
't Is toch wel grappig om te zien dat het gros van de long-riders voor western of western-achtige (randonnee/McClellanzadels) kiest. Is toch niet helemaal voor niks denk ik dan. ;) (blijkt ook wel uit de verhalen, er zijn ook wel long-riders die boomloos geprobeerd hebben en daar pijnlijk voor het paard vooral - van moesten terug komen)
En laat mijn voorkeur nou ook naar die zadels uit gaan dus dat komt mooi uit ;) Nu dus 'alleen' nog zoeken naar iets wat op dat bolletje van mij past... (hoopt stiekem dat de Guichard van Moragh nog een paar maandjes te koop ligt ;) )

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 20:53

Francis schreef:
Maar hoe wordt die boom rigide gemaakt Cambiar en is dat iets wat blijvend is. Kan me voorstellen dat een 'hard gemaakte' leren boom weer week wordt onder invloed van vocht bijv. En hoe rigide is het... verdeelt het gewicht of is het toch 'veredeld boomloos'...

Heb nog even in't duits gezocht ook en vind dan alleen info over de Deuflex ( http://www.lederbaum.de ), de leren boom van D&P die ze in de western-uitvoering hebben. Plaatje wat je er van kunt vinden is een plaatje van een standaard model westernboom maar geen foto's... Weet dus niet of de leren boom echt het model van een 'boom' heeft of een paar 'leren lappen' zijn. Wél wordt in de info aangegeven dat het volledig flexibel is.

Ik zou zo graag iets willen wat wel een bepaalde mate van flexibiliteit heeft maar toch voldoende gewichtverdelend vermogen om geschikt te zijn voor meerdaagse/weekse trektochten.

Francis, zo'n lederboom dient niet voor trektochten :-), is eerder ontworpen voor de dressuur ;) .
In western rijdt men ook wel dressuur, reining, dus wellicht is het westernzadel ontworpen voor de reining, maar is niet echt de bedoeling om daar meerdaagse trektochten mee te maken. In dressuur en vooral de Academische dressuur worden er veel rondjes en wendingen en bochtjes gereden, vandaar dat zij een flexibele boom verkiezen liet ik me vertellen.
Ik reageerde op het feit dat er geen foto's zijn van zo'n lederen boom, dus plaatste ik er. In dit topic past het Branderup zadel wel, want denk dat Bent toch grotendeels a la brida rijdt, hij pretendeert toch de ridderstijl verder te zetten :D .
Ik meen toch te herinneren dat dit topic enkel en alleen over de zadels gaan die stijl a la brida toelaten...waar die stijl voor gebruikt wordt is dus zowel dressage, freizeitreiten als meerdaagse trektochten, voor endurance heb je toch een eerder voorwaartse rijstijl nodig. Een goed kwaliteits endurance zadel is mijns inziens zeker geschikt voor een trektocht, maar daarover gaat het hier niet, althans volgens TS niet, dus het ROC zadel hoort hier evenmin thuis in de topic als mijn link naar dat Afrikaans zadel van de o zo knappe Barry ;)
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 10-04-13 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:03

ROC's zijn zeker leuk! Niet heel kort maar heel apart in het ontwerp.
Bertho Janssen (enduranceruiter uit Belgie) heeft ze altijd verkocht, geen idee of hij dat nog doet...
En eigenlijk snap ik ook niet zo waarom die zadels niet populairder zijn..
Ze zijn niet heel kort, dat klopt.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:56

Cambiar schreef:
Ik meen toch te herinneren dat dit topic enkel en alleen over de zadels gaan die stijl a la brida toelaten...waar die stijl voor gebruikt wordt is dus zowel dressage, freizeitreiten als meerdaagse trektochten, voor endurance heb je toch een eerder voorwaartse rijstijl nodig. Een goed kwaliteits endurance zadel is mijns inziens zeker geschikt voor een trektocht, maar daarover gaat het hier niet, althans volgens TS niet, dus het ROC zadel hoort hier evenmin thuis in de topic als mijn link naar dat Afrikaans zadel van de o zo knappe Barry ;)

Nee Cambiar, dat heb je toch niet helemaal goed, het topic gaat - zoals de titel zegt - over alles wat 'niet Engels' is maar dat betekent niet per definitie 'a la brida', hoewel de mééste niet engelse zadels dat wel zijn. Als je dan een criterium wilt hanteren over welke zadels hier wel en niet thuis horen, zou dat de boom moeten zijn die in het zadel zit. Dan wordt het lastig want een aantal a la brida 'bedoelde' zadels blijken toch op een engelse boom gebouwd en zouden hier dus niet thuis horen.

Verder ben ik het niet met je eens dat een Endurancezadel geschikt zou zijn voor langdurige trektochten. In tegendeel zelfs!
Nu worden veel zadels wel als 'endurance' zadels verkocht en zo geadverteerd, maar Endurance gaat zeker in de hogere klasses om snelheid en zijn inderdaad voorwaarts gericht. Een trektocht gaat juist helemaal niet over snelheid en is juist een bezigheid die veel beter in de a la brida stijl te rijden is. Beide 'takken van sport' vragen dus juist tegengestelde type zadels. De endurancezadels die wel op een westernboom gemaakt zijn (en daarmee een meer a la brida rijstijl vragen), zijn dat vanwege de gewichtsverdeling en het idee dat veel enduranceruites in de beugels staan, maar die zijn dus eigenlijk veel minder op snelheid gebouwd dan een écht endurancezadel.
Het ROC zadel hoort hier dus wel degelijk thuis, aangezien dit merk meerdere 'niet engelse' bomen voert (ook bomen die voor de a la brida stijl bedoeld zijn trouwens).

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 23:02

Ik reageerde op het feit dat mijn link hier niet thuis zou horen, namelijk
http://www.franco-c.com/pages/saddles.html
Ruga zei:
Citaat:
Ze zijn eigenlijk wel niet on-topic hier ;)
Maar goed..beetje afdwalen mag wel vind ik

maar de ROC zadels dan wel???.....Wat is het verschil dan met jouw ROC zadel en de zadels in de link die ik plaatstehttp://www.franco-c.com/pages/saddles.html? Zijn dit dan Engelse bomen dan? Voor zover ik zie zijn dit wel degelijk NIET-Engelse zadels. Waarom is mijn link hier off topic en past de ROC hier wel?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 23:35

Nah, die afrikaanse zadels zijn wel degelijk on-topic, die zijn idd 'niet-engels'. Ik weet dus niet waarom Ruga dat zei.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 23:59

't Is haar topic, dus zij mag beslissen :+ _O-

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 12:25

Ha, ik lees eens een avond niet bij :+

De reden waarom ik die ZA offtopic vond is omdat daar volgens mij een paar soorten Western bomen in gebruikt worden, en daar ook andere topics over lopen. Maar dat gezegd zijnde, het maakt me niet uit dat er wat afgedwaald wordt zo lang het zinvol is voor discussie, en er duidelijk gezegd wordt dat het even over wat anders gaat. Ik voel geen nood om hier ineens een gom boven te halen :D

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 13:39

No problemo ;) , begreep het alleen efkes niet meer. Opgehelderd dus ;)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 15:13

Maar een 'western' boom zit ook in bijna elk randonnee zadel en een flink aantal 'endurance'-zadels, in wezen zijn dat westernbomen zonder knop, maar zijn toch zeker geen 'western'zadels. En wat is dan het verschil met de ROC, want ook daar zitten 'westernachtige' bomen in.
En in je eigen OP Ruga, haal je ook de GM er bij terwijl die weer op een engelse boom gestoeld is en we weten dat er ook iberische 'hybrides' zijn en Stocksaddles die niet meer op een 'westernboom' gemaakt worden.
Ik denk dat als je al een crituerium wilt hanteren, die meer zou moeten liggen in wat het gebruiksdoel van het zadel is dan heel strikt welke boom er in zit, want als je alles met een 'westernboom' uit sluit, dan sluit je een groot aantal 'niet engelse' zadels uit die ook 'niet western' zijn en houd je alleen de iberische zadels over. Hoewel... ik vraag me af wat daar voornl. voor bomen in zitten. De meeste moderne iberische zadels hebben een boom die ik gewoon 'engels' noem.
In wezen kun je de meeste bomen onderverdelen in 2 types. Voor mij is alles met een A-vormige, ronde/gebogen achterkant en takken over de schouder 'engels' en alles met 'bars' 'western'.
Als je naar het lijstje kijkt wat Ruga 2 pagina's terug plaatste, dan zijn ook de McClellan, de Buckaroo, het Podiumzadel, 't Stocksaddle maar zelfs het romijnse zadel allemaal vergelijkbare bomen met bars, het grootste verschil zit em in de vorm van de pommel maar ze hebben allemaal dezelfde soort geometrie.
Logisch, deze zadels zijn stuk voor stuk gemaakt voor 'afstand' en niet voor 'snelheid'.
De Riano is een soort mix van engels en western, met zowel bars langs de rugspier als takken over de schouder en alleen de Vaquero en Regado zijn wezenlijk anders (hoewel die volgens mij onderliggend ook meer richting 'bars over de rug' gaan, zeker de regado die onder de bovenlaag twee 'worsten' heeft waar de 'western'boom 'bars' heeft.
Ik vind dus de aanwezigheid van een knop niet de definitie van een 'westernboom', maar misschien ligt dat dan meer aan de definitie van 'westernboom'. Wanneer is het een westernboom en wanneer niet?

Oh, de sidesaddleboom die je liet zien is trouwens ook die van een westernsidesaddle, dit is een 'engelse' sidesaddleboom
Afbeelding

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 15:37

Citaat:
Om het wat af te lijnen.. het gaat over alles behalve de gebruikelijke Engelse types sportzadel (staat onder HAR genoeg over te lezen ;-)), Western (heeft eigen sub-forum met zadeltopics) of boomloos (loopt ook al een topic over).

De bedoeling was een infotopic voor mensen die niks hebben met Engelse (Italiaanse dus) sportzadels en op een andere manier willen rondrijden. Het was oorspronkelijk een onderwerp dat op tafel kwam in een topic over aparte rijkleding, accessoires enz.. En gezien over boomloos en westernrijden al verschillende andere topics lopen, was dat er uit gehaald.

Maar zoals gezegd, zolang het zinvolle zadeluitleg is, en dat enigszins met de beginpost te rijmen is, maakt het mij na + 140 blz vol info niet veel meer uit hoor.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 23:20

Ik had nog een vraagje over een woilah...
Vandaag was ik toevallig in een leger winkel en heb me zo'n wollen deken gekocht voor onder m'n zadel.
Ze hadden twee soorten, heb de dunste gekocht, is puur wol en wat bruinig van kleur. Het andere was een kaki kleurig deken, maar veel dikker en groter.
Vroeg me af welke best gebruikt worden onder een zadel... die dikste leek me echt iets te dik...maar is misschien beter?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 13:14

Cambiar schreef:
Vroeg me af welke best gebruikt worden onder een zadel... die dikste leek me echt iets te dik...maar is misschien beter?

Meestal grijzig soms bruin. Is inderdaad niet dik. Moet gevouwen worden en is dan vier lagen dik, dus dik zat.
Dunner past zich aan de rug aan en de laagjes schuiven net genoeg over elkaar om in de kamer getrokken te worden.

Dat vouwen en rimpelloos in de kamer getrokken op het paard leggen is nog een hele kunst en met een te dikke gaat dat niet lukken.
Bandida heeft er fotos van op Bokt gezet in dit of een ander topic.
Omdat dit enige handige vaardigheid vraagt en verkeerd doen druk- en schuurplekken oplevert is de ´woilach voor dummies´ = onderlegger, uitgevonden. De Corrector in viltsok is de ultieme uitvoering +:)+

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 14:42

Hey thx HC ;) , ik denk dat het die bruin/grijze is die ik gekocht heb.
De corrector heb ik ook, misschien eerst even een IQ test doen, scoor ik lager dan 80, best enkel de corrector gebruiken _O-