Maar zeer nuttig stuk vind ikzelf.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
moos2 schreef:Nombrado: als ik het goed begrijp ligt het zwaartepunt van een Lipp/Lusitano/barok type van nature verder naar voren als een regulier warmbloed. Dat heeft dan toch ook consequenties voor het type zadel?
Ruga schreef:En de lederen boom ontbreekt, die is zo mysterieus dat je hem niet kan Googelen
Francis schreef:meerdaagse/weekse trektochten.
Francis schreef:Moet de site nog goed doorlezen maar zo op 't eerste gezicht vind ik het er interessant uit zien, lijkt een combi tussen houten boom en corrector en lijkt een beetje wat ik bedoelde met zowel flexibiliteit (waar het gaat om ruimte voor schouder en een zadel wat enigszins meebeweegt met de beweging van het paard) maar toch de rigide vorm om gewicht te verdelen). Zou dit kunnen werken?
Francis schreef:Maar hoe wordt die boom rigide gemaakt Cambiar en is dat iets wat blijvend is. Kan me voorstellen dat een 'hard gemaakte' leren boom weer week wordt onder invloed van vocht bijv. En hoe rigide is het... verdeelt het gewicht of is het toch 'veredeld boomloos'...
Heb nog even in't duits gezocht ook en vind dan alleen info over de Deuflex ( http://www.lederbaum.de ), de leren boom van D&P die ze in de western-uitvoering hebben. Plaatje wat je er van kunt vinden is een plaatje van een standaard model westernboom maar geen foto's... Weet dus niet of de leren boom echt het model van een 'boom' heeft of een paar 'leren lappen' zijn. Wél wordt in de info aangegeven dat het volledig flexibel is.
Ik zou zo graag iets willen wat wel een bepaalde mate van flexibiliteit heeft maar toch voldoende gewichtverdelend vermogen om geschikt te zijn voor meerdaagse/weekse trektochten.
Cambiar schreef:Ik meen toch te herinneren dat dit topic enkel en alleen over de zadels gaan die stijl a la brida toelaten...waar die stijl voor gebruikt wordt is dus zowel dressage, freizeitreiten als meerdaagse trektochten, voor endurance heb je toch een eerder voorwaartse rijstijl nodig. Een goed kwaliteits endurance zadel is mijns inziens zeker geschikt voor een trektocht, maar daarover gaat het hier niet, althans volgens TS niet, dus het ROC zadel hoort hier evenmin thuis in de topic als mijn link naar dat Afrikaans zadel van de o zo knappe Barry
Citaat:Ze zijn eigenlijk wel niet on-topic hier
Maar goed..beetje afdwalen mag wel vind ik
Citaat:Om het wat af te lijnen.. het gaat over alles behalve de gebruikelijke Engelse types sportzadel (staat onder HAR genoeg over te lezen), Western (heeft eigen sub-forum met zadeltopics) of boomloos (loopt ook al een topic over).
Cambiar schreef:Vroeg me af welke best gebruikt worden onder een zadel... die dikste leek me echt iets te dik...maar is misschien beter?