Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 10:05

Even een algemene vraag: ik zie dat veel van jullie aanraden om een dressuursingel zo lang te nemen, dat de stoten niet "bloot" op het paard liggen. Heb ik dat goed, raden jullie dat aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 10:07

Nee je moet de singel zo lang nemen dat je de gevoelige delen ontwijkt.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 10:56

Igniss schreef:
Wellicht weten jullie dat hier. Is er een beetje markt voor de stubben equisoft singel?

Mijn paard is er echt uitgegroeid maar ga geen nieuwe kopen voordat ik de oude verkocht heb :') het is de bruine variant met leervoering in 55 of 65. Dat moet ik nakijken.

Ik denk het wel! Ik hou het regelmatig in de gaten op marktplaats maar ze zijn altijd te kort voor mij helaas.

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 11:45

Undefined schreef:
Igniss schreef:
Wellicht weten jullie dat hier. Is er een beetje markt voor de stubben equisoft singel?

Mijn paard is er echt uitgegroeid maar ga geen nieuwe kopen voordat ik de oude verkocht heb :') het is de bruine variant met leervoering in 55 of 65. Dat moet ik nakijken.

Ik denk het wel! Ik hou het regelmatig in de gaten op marktplaats maar ze zijn altijd te kort voor mij helaas.

Dan ga ik hem morgen eens even poetsen en invetten voor te koop te zetten. Ik heb helaas ook een flink grotere nodig :Y)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 13:04

rien10 schreef:
Even een algemene vraag: ik zie dat veel van jullie aanraden om een dressuursingel zo lang te nemen, dat de stoten niet "bloot" op het paard liggen. Heb ik dat goed, raden jullie dat aan?

Bij veel paarden en pony's vooral komt het daar ongeveer op neer. Maar je kijkt dus naar de spieren waar je niet opnde rand wil liggen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 10:12

Dusss

Ik had de tixerant voor mijn PRE, maar kruipt te ver naar voor blijkbaar.

Afbeelding (niet aangesingeld hier, komt nog twee gaten meer omhoog).

Even getest met gekruiste stoten en dit was het resultaat:

Afbeelding

Ik heb een banaan en anatomische van mattes kunnen kopen, en deze gisteren getest.

Voor het rijden

Afbeelding

Na het rijden, lijkt goed, maar bij been naar achter kruipt die toch in die oksel?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na het rijden even de singels veranderd, zadelpositie niet aangekomen, voor de anatomische.
Lijkt goed/beter

Afbeelding

Maar hier dan weer niet

Afbeelding

deze komt ook nog 2 gaten hoger na aansingelen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 10:25

In alle gevallen wordt het zadel ver naar voren getrokken. Ik denk heel eerlijk gezegd dat je een zadelpasser nodig hebt :o . De crescent ligt het mooiste zo op het oog bij het passen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 10:29

Sintara schreef:
In alle gevallen wordt het zadel ver naar voren getrokken. Ik denk heel eerlijk gezegd dat je een zadelpasser nodig hebt :o . De crescent ligt het mooiste zo op het oog bij het passen

Dit zadel heb ik 3 weken geleden gekocht via de zadelpasser. Met de tixerant singel bij het testen....

Zadel ligt verder goed, paard loopt er als een tierelier onder (ongeacht welke singel eigenlijk), en paard is hééél duidelijk. Een van de andere zadels die ook goed lag in stilstand vond ze in beweging absoluut niet leuk, wat resulteerde in zich vastzetten, gaan rennen, standje kameel :+ )

het zadel geeft de mogelijkheid om de stoten te verplaatsen, nu staan ze op de twee achterste.
is de voorste stoot helemaal naar voor plaatsen een mogelijkheid? Dat werkt dan als een voorsingel? Wat is het gevolg dan kwa drukverdeling?

Edit : : paard is sowieso wel moeilijk om te beoordelen, behoorlijk week op de gewrichten en heeft dus ook de neiging om erg onderstandig te gaan staan vooraan. Iedere foto ziet er dus ook héél anders uit, van: "dit ziet er goed uit!" tot "acceptabel" tot "dit ligt belabberd". :+

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:08

Het zadel ligt toch enorm achterover? Of lijkt dat maar zo? De singelstoten komen zelfs helemaal voor de lussen van het dekje uit. Dat zijn toch wel indicatoren dat het niet helemaal optimaal ligt eigenlijk.. :(

Qua buikvorm zou ik overigens bij de crescent blijven. Wellicht een smaller modelletje met een hele duidelijk ronding. Met een beetje geluk blijft dat net ver genoeg uit de oksels vandaan. Al vind ik het een lastige met dit zadel en hoever deze naar voren wijst..

Edit: sinds mijn eerste zadelmaker me een totaal niet passend zadel gaf die 'perfect lag' en de tweede passer me een zadel verkocht die uiteindelijk 4 kopijzers te klein was en de juiste niet bleek te passen in het zadel, ben ik een beetje huiverig met 'net nieuw gekocht bij een zadelpasser dus het ligt goed'. Ik hoop niet dat mijn ervaring gelijk gaat zijn aan die van jou.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:15

Paard staat met hoofd omhoog en ontspannen buikspieren, dus op basis van deze foto's kan je niet goed vaststellen of het zadel achterover ligt. Daarvoor moet het paard gereden worden en op de foto waarop het paard wordt gelongeerd en de hals laat vallen zie je het zadel een stuk meer in balans liggen.

Wat betreft de singel sluit ik mij aan bij de voorkeur voor crescent bij deze ronde buik. Wel zou ik de voorste singelstoot naar de voorste positie zetten. Vermoed dat de voorste singelstoot dan recht naar beneden loopt zodat het zadel niet tegen de schouder aan kan worden getrokken. Het is dan wel kijken of het paard dat fijn vindt want ik begrijp dat deze vrij duidelijk is wat wel of niet fijn is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:25

Eens brankaz. Mijn paard heeft heerlijk ontspannen buikspieren als ze stil staat zonder aan het werk te zijn. Dan kan de zadelmaker bepaalde dingen bekijken, maar heel aantal dingen kan alleen maar tijdens werk. Juist omdat zij dan wel aanspant en de buik anders wordt en rug gebruikt ipv alles laten hangen :') bepaalde dingen lijken op stand dan niet goed, of juist wel, te zijn en in beweging ineens andersom.

Bepaalde dingen kan je zien, anderen zijn lastig want je weet ook niet hoeveel een paard echt verandert. Het enige waar ik naar zit te kijken, blijft het wel goed achter de schouders liggen? En leg ke hem zelf voor het rijden er goed achter?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:29

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:30

Ik kan je twee foto's tonen drie minuten na elkaar genomen waarop het zadel enorm achterover lijkt te liggen (en op basis daarvan zou je denken dat het kopijzer te smal is) en op de tweede het zadel voorover lijkt te liggen waarop je zou denken dat het te breed is.
Te breed is het huidige kopijzer sowieso niet (wit kopijzer en paard is dik :+ )
Ik heb een breder besteld, en daarop zakt het zadel te diep naar beneden en gaat de achterkant gaan klapperen. en had ik haren in de war. Vond paard ook niet fijn :+.
Ik vermoed dat ze net tussen twee maten zit, ik overweeg om nog eens de bredere te proberen met een bontje eronder, maar eigenlijk loopt ze met de witte wel gewoon goed.

ze is week in alle gewrichten, ik moet ze echt wel rijden om enigszins correct en in vorm te laten lopen (en dan duikt ze nog graag te diep.), maar dat lijf gaat nog alle kanten op.

Singelstoot vooraan zetten zal ik zeker proberen. Laat ik de achterste stoot dan achteraan of moet die ook eentje naar voor komen?

Bij mijn trekpaarden had ik precies hetzelfde probleem, nooit meer over nagedacht, maar ik rij die nu met een ghost, en die heeft natuurlijk die V singelophanging op beide stoten, zadel blijft dan prima liggen en enkel de stoten worden naar voor gezet.

Als ik het met de singels niet opgelost krijg kan ik nog opteren om de singelstootophanging van Ghost erop te plaatsen.

Ik heb zelf idd moeite met het zadel goed naar achteren te leggen, vroeger altijd geleerd om het zadel op de schoft te leggen en dan beetje naar achter te schuiven. Het schouderblad van mijn paard loopt behoorlijk ver naar achter en voor mijn gevoel ligt het dan veel te ver achteraan, maar dat zal een fout gevoel zijn dan?
IS er een van de foto"s waar die kwa positie wél goed op ligt? Of moet die nog verder naar achter?
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 20-09-23 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:38

Toen mijn paard net tussen 2 maten kopijzers in zat heeft mijn zadelpasser iets meer wol aan de voorkant gestopt. Toen lag het als een huis. Misschien dat dat iets helpt als je echt tussen die twee maten in zit? Bij Wintec merken heb je daar die inleg stukjes voor.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:04

Duhelo eigenlijk mag hij op alle foto's naar achteren, maar bij de pasfoto met de banaan singel lijkt hij er bíjna te zijn. Nog iets van een vinger breedte of twee? Dit moet je echt voelen

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 22:26

Ik lees hier al een tijdje mee, en nu wil ik toch vragen of jullie mee willen kijken naar mijn singel. Het valt me op dat ik meer druk heb op de voorste singelstoot dan de achterste. Pony was vandaag ook een beetje geïrriteerd op de singel en wilde niet graag voorwaarts gaan. Aangezien ik nog bezig ben met inrijden en ze alles onwijs moeilijk vindt, wil ik niet dat haar singel haar in de weg zit. Ik heb al even zitten appen met mijn zadelmaker, en wij denken aan een maansingel. Wat vinden jullie ervan?
Afbeelding
Afbeelding

Het zadel wil nu ook wat naar voren, de zadelmaker komt over een week of vier weer.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 23:31

@ Duhelo, ik denk eerlijk gezegd echt dat je zadel naar voren schuift met rijden. Heb je dit zadel nieuw gekocht? Want dan is het helemaal niet gek dat de zadelmaker alweer voor de eerste check zou moeten komen (de mijne kwam voor de eerste check met t nieuwe zadel met x zoveel rij-uren)
De foto voor het rijden met mattes singel en rood dekje ligt alles op het oog prima imo, maar na het rijden met die foto dat de teugel over t zadel zie je dat het zadel een stukje naar voren is geschoven. Daar ligt je zadel op de schouder. Als je moeilijk vindt om t zadel op de juiste plek te leggen kan je ook voelen. Volg de schouder schuin omhoog en dan naar achter richting schoft. Als je naast je paard loopt in stap voel je tot waar het uiteinde van dat bot beweegt. Ik houd 2 vingers erachter aan.
Zo kan je ook checken of je zadel schuift of dat t maar lijkt. Wel moet je paard dan voor en na goed vierkant staan :D

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 23:35

Petra_O schreef:
Ik lees hier al een tijdje mee, en nu wil ik toch vragen of jullie mee willen kijken naar mijn singel. Het valt me op dat ik meer druk heb op de voorste singelstoot dan de achterste. Pony was vandaag ook een beetje geïrriteerd op de singel en wilde niet graag voorwaarts gaan. Aangezien ik nog bezig ben met inrijden en ze alles onwijs moeilijk vindt, wil ik niet dat haar singel haar in de weg zit. Ik heb al even zitten appen met mijn zadelmaker, en wij denken aan een maansingel. Wat vinden jullie ervan?
[ [url=m/cpgqoq.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ofBHWm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het zadel wil nu ook wat naar voren, de zadelmaker komt over een week of vier weer.

Een crescent zou je inderdaad kunnen proberen, ondanks dat deze op het eerste gezicht best mooi lijkt aan te sluiten, zie je als je goed kijkt inderdaad alsof die wat naar voren in de huid drukt.

Een nieuwe singel mag ook een cm of 10-15 langer, en je zadel een stuk naar achter.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 23:39

Het zadel was inderdaad met longeren naar voren geschoven, hij mocht nog meer naar achteren. Pony heeft ook een lekkere hooibuik, helpt niet mee :D. Volgens mij mag het zadel ook weer een slagje breder.

Ik ga voorlopig maar een hele simpele Crescent bestellen denk ik, even kijken hoe dat gaat.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 23:41

Het lastige is, is dat de ene crescent de andere niet is. Probeer dus wel ook op de vorm te letten.

Ik denk dat de Edix crescent ook nog wel eens iets zou kunnen zijn, maar ik kan ook begrijpen dat je die wat duur vind voor even proberen. Garantie dat het goed gaat zitten heb je natuurlijk nooit.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 23:46

Mijn zadelmaker neemt in ieder geval een aantal singels mee om te testen. Zij had het over singels van Busse. De edix vind ik wel erg duur om zo te proberen, maar wel een hele mooie singel. Ik heb er op horse Event nog mee in mijn handen gestaan.
Ik wil voor nu deze gaan bestellen :

https://www.agradi.nl/kerbl-singel-anat ... -zwart.htm

Deze foto is trouwens van twee maanden geleden toen het zadel is aangemeten, toen zat het er stuk beter.

Afbeelding

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 07:02

Die laatste van agradi zou ik afraden.
Die is zo slap dat ie meteen recht trekt, was hier geen succes

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 08:15

Pallatin schreef:
@ Duhelo, ik denk eerlijk gezegd echt dat je zadel naar voren schuift met rijden. Heb je dit zadel nieuw gekocht? Want dan is het helemaal niet gek dat de zadelmaker alweer voor de eerste check zou moeten komen (de mijne kwam voor de eerste check met t nieuwe zadel met x zoveel rij-uren)
De foto voor het rijden met mattes singel en rood dekje ligt alles op het oog prima imo, maar na het rijden met die foto dat de teugel over t zadel zie je dat het zadel een stukje naar voren is geschoven. Daar ligt je zadel op de schouder. Als je moeilijk vindt om t zadel op de juiste plek te leggen kan je ook voelen. Volg de schouder schuin omhoog en dan naar achter richting schoft. Als je naast je paard loopt in stap voel je tot waar het uiteinde van dat bot beweegt. Ik houd 2 vingers erachter aan.
Zo kan je ook checken of je zadel schuift of dat t maar lijkt. Wel moet je paard dan voor en na goed vierkant staan :D

Zadel is een tweedehandsje dat ik gekocht heb, ondertussen misschien 4 keer mee gereden, dus nog niet zoveel rij-uren (ik ben geen fanatieke ruiter :+ )

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 08:39

Die Kerbl singel is hier dan weer de uitkomst geweest. Rij er nu al ruim 2 jaar non stop mee. Ik weet dat de meningen erover verdeeld zijn, maar proberen kan zeker geen kwaad. Ik ken namelijk inmiddels meer mensen bij wie deze singel de uitkomst is geweest.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 09:15

Het is in mijn geval even een probeersel tot de zadelmaker er is. Voor die prijs kan ik het dan in ieder geval proberen. Ik kan ook een FRA singel lenen van een stalgenoot, dus die ga ik ook proberen. Pony was gisteren echt niet happy, dus ik moet wat de komende paar weken. Het is wel een beetje een prinsesje op de erwt :D.
Ik heb trouwens ook even naar de Busse singels gekeken, die zien er ook goed uit!