[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 14:44

Fabster schreef:
Dat ziet er uit als een Ghost

Singel mag ook wel een paar maatjes langer zo te zien?

BarbaraNova

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 14:46

maar niemand ervaring met een tiamo? vindt het een net zadel dus hoop dat het wat is

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:09

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 12-02-22 17:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:10

Azmay schreef:
Fabster schreef:
Dat ziet er uit als een Ghost

Singel mag ook wel een paar maatjes langer zo te zien?

Mijn singel is ook zoiets. 65 cm. Was voor mijn andere zadels altijd prima. Bij mij Ghost verder nooit over na gedacht. Maar mss dat dat ook het probleem is, inderdaad (wat Kwetal sl opperde) k heb nog een 85 liggen. Die gebruikte ik echt alleen bij mijn Belg. Bij de rest van de zadels had ik nooit genoeg gaatjes op de stoten om hem goed vast te krijgen. Maar met zo n half zadel is dat natuurlijk wel anders. Ga het van t weekend eens proberen.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:17

Ik heb een Fairfax singel aan m'n Barrydale, smalle versie 30" en die zit perfect. Als het zadel naar een kant schuift zit ik vaak zelf niet recht.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:54

Otti, ik heb ook een tijd gehad dat mijn zadel schoof als mijn pony 180 graden omdraaide. Sinds ik de FRA eraan heb gaat dat wel een stukje beter, maar nog geen 100%.. ik weet dus eigenlijk ook niet wat je eraan kunt doen maar wil even meegeven dat je niet de enige bent. Ik heb een Cherokee trouwens. Beterschap!

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:32

Ik heb er met de oudere versie van de barefoot nooit last van gehad. Met de fra ook niet. Nu met de nieuwe versie barefoot wel last van. Baal ervan.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 18:45

Ik reed altijd met een fra Supersingel, maar die kroop altijd wat in de oksels. Nu heb ik er een prolite singel aan die de voorbenen mooi de ruimte geeft, met als bijkomend voordeel dat het zadel stabieler ligt. Pony heeft wel eens grapjes uitgehaald zoals ineens de andere kant op draaien als we aan het galopperen waren op haar minst favoriete kant en zo ben ik wel eens met zadel en al opzij geschoven.

Tegenwoordig doet ze dit soort dingen niet meer, maar toen er laatst wat miscommunicatie was over welke kant ik uit wilde (ik wist het zelf ook niet) en ze dus maar wat deed, hield de prolite singel de boel mooi op zijn plek.

Niet dat de boel nou alle kanten op vloog, maar wanneer het erop aan komt, heb ik liever de prolite eronder.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 18:52

Komen er nog mensen naar Equiday?
Ik neem zaterdag naast de Freemax zadels ook deze leuke pad mee :-)

Afbeelding

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 19:28

barbaras schreef:
mag ik vragen wat voor zadel jij hebt? Kan me moeilijk voorstellen dat je goed contact hebt als je er zon eind op/boven zit...

Ik heb een Qhost Quevis die niet echt ingereden is door vorige eigenaar en ik heb er ook nog niet op gereden. Het pad eronder is ook heel nieuw en stijf. Ik heb amper aangesingeld want was alleen maar het borsttuig aan het passen :o.

Hij is inderdaad hoog om te zien, ik snap je wel, maar die ene keer dat ik erop zat met passen voelde ik wel alles. Het paard onder mij voelde veel duidelijker en aanweziger dan toen er een Wintec dressuur op lag :j

O ja, en meneer heeft een grasbuikje :Y)

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 19:33

woepsie90 schreef:
barbaras schreef:
mag ik vragen wat voor zadel jij hebt? Kan me moeilijk voorstellen dat je goed contact hebt als je er zon eind op/boven zit...

Ik heb een Qhost Quevis die niet echt ingereden is door vorige eigenaar en ik heb er ook nog niet op gereden. Het pad eronder is ook heel nieuw en stijf. Ik heb amper aangesingeld want was alleen maar het borsttuig aan het passen :o.

Hij is inderdaad hoog om te zien, ik snap je wel, maar die ene keer dat ik erop zat met passen voelde ik wel alles. Het paard onder mij voelde veel duidelijker en aanweziger dan toen er een Wintec dressuur op lag :j

[ [url=m/J12Q3w.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je singel is echt kort, vind ht wel een mooi zadel moet ik zeggen.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 19:50

Kitty_ schreef:

[ [url=m/wLNUr9.png]Afbeelding[/url] ]

*\o/*

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 22:09

woepsie90 schreef:

[ [url=m/J12Q3w.jpg]Afbeelding[/url] ]

Citaat:
Je singel is echt kort, vind ht wel een mooi zadel moet ik zeggen.

Ik heb eigenlijk ook nog geen aandacht aan de singel geschonken, deze kreeg ik bij de koop erbij, met dat wintec dressuur zadel. En aan beide kanten kan hij gewoon vast op het derde gaatje dus vond het wel prima. Waarom moet 'ie langer (of hoger sluiten) eigenlijk? Nu jullie het erover hebben vraag ik me af waarom dat belangrijk is, ik heb niet echt singelverstand :o. Heeft dat met drukpunten of breekbaarheid te maken? Of iets anders? Gewoon nieuwsgierig

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 22:15

Ik ben ook nieuwsgierig. Van een zadelpasser heb ik wel begrepen dat hij boven de oksels uit moet komen. Maar mijn singel van 65 ziet er net zo uit als die bij jou. Ik dacht een langere singel, maar ben benieuwd of dat eigenlijk wel kan. Mijn huidige zit al bijna bovenin met de gaatjes. Alle singels lijken kort bij een Ghost, lijkt wel. Ik heb ook een Quevis. En een Wintec dressuur, trouwens ook... :+
Laatst bijgewerkt door Fabster op 30-09-16 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 22:15

Het punt met een te korte singel is dat als het paard zijn voorbeen naar achteren beweegt, hij met zijn oksel over de gespen zal schuiven wat tot irritaties kan leiden. Als richtlijn kun je nemen dat de singel tot net onder de onderrand van je dekje moet komen, dan zit hij over het algemeen hoog genoeg. :)

Goldenhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 22:43

tennan schreef:
Goldenhaf schreef:
[ [url=m/3hxNNI.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wat vinden jullie....

De ghost Firenze op mijn merrie.

Ik moet toch aan het beeld wennen in vergelijking met het dressuurzadel qua ligging en hoogte van het zadel.

Heb je er geen last van dat je zitting te groot is voor je basis? Tenminste, zo lijkt het.

Ik heb het idee dat het nog niet helemaal goed recht op de basis vast zit eerlijk gezegd.
Zal er eens beter naar kijken.
Ook moeten denk ik de kussens er onder nog wat verder uit elkaar, vind het nog weinig ruggengraat vrijheid geven.

Voor mij ook nieuw dit, heb het van een bokker overgenomen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 22:45

En bij een langere singel heb je op minder lang groot gedeelte alleen maar druk van 2 singelstoten. De singel lijkt mij fijner want heeft breder oppervlakte.

Momenteel gebruik ik een 75cm singel en als de dames zijn bevallen verwacht ik een 65-70 nodig te hebben. Ik singel bijna tot boven aan.

Goldenhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 22:53

Heb je er geen last van dat je zitting te groot is voor je basis? Tenminste, zo lijkt het.[/quote]

Ik heb het idee dat het nog niet helemaal goed recht op de basis vast zit eerlijk gezegd.
Zal er eens beter naar kijken.
Ook moeten denk ik de kussens er onder nog wat verder uit elkaar, vind het nog weinig ruggengraat vrijheid geven.

Voor mij ook nieuw dit, heb het van een bokker overgenomen.[/quote]

Hoeveel cm tussen de kussens is het meest gangbaar? En bij de schof evenveel als achter?

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 23:16

Kitty_ schreef:

Is het een western model of halfpad Engels model? (Dat laatste zoek ik narmelijke :) )

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 23:30

hoefijzer schreef:
Kitty_ schreef:

Is het een western model of halfpad Engels model? (Dat laatste zoek ik narmelijke :) )

Het is de korte uitvoering van de Burioni fleece. Wel iets langer qua ruglengte.

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 08:58

Bralindy schreef:
Jaja barefoot fellsattel is binnengekomen <3 kan niet wachten om morgen uit te proberen!

Bedoel je de barebackpack of de Lazy mountain (Happy valley)? In het geval van die laatste: kun je daar nog op terug komen hoe ie bevalt en eventueel foto's in het boomloos foto topic? *\o/* Ik heb gisteren gewoon over dat zadel gedróómd zelfs, dat ik het mocht uitproberen! En dat terwijl ik nog niet eens een paard gevonden heb haha! Ben er echt verliefd op <3

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 09:18

Over de lengte van je singel: Het blijkt dat een langere singel met korte stoten een betere stabiliteit van je zadel geeft. Veel boomzadels voor moeilijke posturen worden om die reden ook weer met korte stoten (veelzijdigheids) geleverd. Ik heb mijn singels tegenwoordig weer (ook bij gewone boomzadels) tot onder de rand van het dekje, en inderdaad, ook bij mijn ronde tonnetje scheelt dit enorm in stabilititeit. Mijn paard heeft een soort van 'knelpunt' op de schouderspier middenachter het schoudergewricht. Het blijkt als ik daar met de singelgespen onder zit dat de hele boel gaat schuiven, en erboven ligt het stabiel.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 09:27

Bedankt voor de singeluitleg, best interessant :j!!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 09:38

Afbeelding
Voorbeeldje van een Ludomarzadel. Hier moet mee gewerkt worden in de Working Equitation. Dan kun je je niet veroorloven om met zadel en al van je barokke ronde knolletje af te lazeren, dus: korte stoten, lange singel

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 09:46

Is er geen centraal topic over singels :D?

Hoe weet ik welke maat singel ik moet hebben? Engels volbloed van 165/167 cm met Ghost zadel... Hoor goeie dingen over de FRA supersingel maar die is alleen als dressuur variant - dus kort? - te krijgen?