voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

trijn

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 01:13

Rianne_, ik zou ook de 'zitting' (of hoe heet dat ding...?) even controleren. Als die aan de voorkant iets omhoog komt doordat 'ie niet goed op het klittenband zit, kan dat randje de binnenkant van je dij ook irriteren.
Misschien had het testzadel de beugelophanging ook al wat anders en dat zadel zal ongetwijfeld ook al wat soepeler zijn geweest.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 10:03

@BZ daarom kom ik ook liever eerst bij mijn klanten langs ipv zomaar iets standaards te verkopen :j

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 10:26

volgende week komt mijn testzadel...
ben benieuwd.
hoop dat het past, dan pak ik een cherokee.v :D
leuk en leerzaam topic hoor, ben het iedere dag aan het volgen.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 10:27

Ik ga vandaag een testritje maken op m'n nieuwe zadel.
Ben heel benieuwd,zo eerst nog even langs beilen om een pommel op te halen.

En natuurlijk een foto-tje van het 'nieuwe' setje :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 12:54

Berdien schreef:
Ooohh en kijk! Februari 2005! Toen had ik 'm al! Mijn zadel is dus al zeven jaar oud :wow:

Ik heb het even opgezocht :D : 3 februari 2004 heb ik een zwarte Cheyenne maat 2 naar je opgestuurd :))

Volgens mij staat er bij mij op de site ook nog ergens een foto van jou tijdens een wedstrijd , op een reacties-pagina , met rode pad zo schuin van achteren :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:02

Buitenzinnig schreef:
Citaat:
BZ : gewoon met het originele dunne laagje superzacht schuim er in , voor de boomloosjes ?

In alle HAF pads zit het zelfde schuim (die met inlagen die er uit kunnen) Er was vroeger ooit een testje te zien op internet van dat schuim - geen idee of dat nog bestaat.
Maar... ik heb meerdere HAF pads - 1 oude oranje, die inlagen zijn inderdaad al wat dunner, dan een "half" model voor onder de FF endurance modellen en een western - niks mis mee...doen het nog steeds goed.

Ik denk dat het echt individueel is. Wat voor de één niet werkt, doet dat voor de ander prima. Het is gevaarlijk om een zadel of pad af te keuren omdat het toevallig voor jou niet werkt, het kan voor een andere combinatie dè oplossing zijn

Dan zal die oude oranje wel het meeste in de buurt komen :)

Ik vind het wel fair om het te zeggen tegen mensen als iets bepaalde nadelen heeft. De HAF pads zoals ze waren toen in het begin , met die hele dunne inlages , die kon ik gewoon ècht niet met goed fatsoen aanraden aan mensen voor gebruik onder de Barefoots toen. Gewoonweg teveel risico op problemen. Mensen moeten dan zelf maar weten wat ze met die info doen , als iemand anders het wel okee vindt (bvb. op een Haf met ingebouwde inlages :P ) dan mag ieder dat voor zich weten natuurlijk :j

Ik vond het op zich wel hele fijne pads , daarom heb ik ze ook een tijdje verkocht :j

Maar dan wel met een setje stevige inlages van Grandeur erbij :)

Maar dat is net zoiets als met de Sympanova / Physio pads van Barefoots. Die raad ik ook af.
Teveel risico op problemen , en ik wil dat mensen zich daar goed bewust van zijn zodat ze bewust het risico nemen als ze die pad TOCH willen hebben.

Niet dat mensen problemen krijgen en er dan pas achter komen dat het misschien niet zo verstandig was :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:06

Rianne : over het algemeen komen dergelijke problemen met de pommel toch echt door :

- een te krap zadel
- te korte beugelriemen
- te veel gaan "staan" in de beugels (wat overdreven lichtrijden).

Maar wie weet helpt het wel om de beugelophanging nog iets aan te passen :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:27

Tja - ook harde inlagen kunnen problemen geven - en bij niet ieder paard heeft die bepaalde inlage hetzelfde succes - dus ik vind het kort door de bocht om HAF alleen goed te keuren met een Grandeur inlage er in - die originele HAf inlagen werken ook, maar misschien minder gunstig met een Barefoot dan - bijvoorbeeld - een Freeform. Dat laatste model heeft al voldoende veerkracht van zichzelf. Harde inlagen, die niet aan de randjes zijn afgerond kunnen - in sommige gevallen - ook plekken geven langs die randjes. En zo blijkt maar weer dat ook pads en inlagen weer een wetenschap an sich is.... ;)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:45

Vandaag de beugelophanging naar achteren verplaatst en wég waren de wiebelbeentjes waar ik in het nieuwe zadel ineens last van had! :D. Nu kwam ik weer gewoon fijn tegen de wrongen :)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:50

Ik heb mijn Barefoot trail ook al weer een hele tijd......hij is onderhand aan zijn tweede paard, want het paard waarvoor ik het zadel kocht, is niet meer.... Ik vind het nog steeds heerlijk en nu met dit paard....ook weer fijn. Hoefde alleen de pommel te verwisselen en het past weer. En aangezien dit jonge dier behoorlijk is gegroeid in alle richtingen, ben ik blij dat ik geen boomzadel heb, dat had ik zeker drie keer moeten laten veranderen! Ik heb een grandeurpad met flex-inlages en ik heb ook nog zwarte inlages, die al weer fijner vond dan de grijze, die er eerst bij zate. Ik heb ook een cutter-shock-pad met dikke armasoft inlages, van dat spul war je ook fysio-gymmatten van hebt. Onder mijn Barefoot ligt dus altijd wel degelijk spul.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:54

BZ : Hard is weer iets anders dan net wat minder indrukbaar natuurlijk :P

Die Grandeur-inlages zijn gewoon een soort dik neopreen , dat kun je niet "hard" noemen :)

Ik ben inderdaad ook geen fan van niet-afgeronde randjes :)

Maar het lijkt nu net alsof je vindt dat ik de HAF pads enorm onrechtvaardig af heb zitten zeiken :P
Volgens mij valt dat nog wel mee :)

Een Freeform zou ik er overigens ook niet op willen , op die eerste HAF pads voor boomloosjes destijds.
Zo'n stukje zacht foam dat normaal tussen appels ligt dat houdt een zichtbare ruggengraat simpelweg niet vrij : daarvoor was het te dun.
Bij een paard met gootje zal het dan wel kunnen maar bij anderen is het erg vervelend.

Nogmaals : de huidige HAF westernpads bvb. die zijn weer totaal anders : VEEL dikker gevuld :j

Ik snap de uitspraak ook niet dat de Freeform van zichzelf al voldoende veerkracht heeft :?

Ik zie niks wat de Freeform heeft en de Barefoot niet , waardoor deze dunnere inlages kan hebben :P

De inlages zullen toch het zadel boven de ruggengraat uit moeten tillen :)

ZEKER bij een redelijk stug zadel zoals de Freeforms moet je juist inlages met genoeg dikte / stevigheid (en vooral ook lengte) hebben , anders graaft de achterkant zich snel achter in de rug....

Sinds ze het naadje wat hoger hebben gelegd is dat wel al een stuk verbeterd gelukkig :)

Ik vind Freeforms hartstikke mooie zadels hoor , maar de stugheid is natuurlijk ook niet altijd ideaal :)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:58

draaakje schreef:
heel offtopic, maar kan het niet laten even mn barefoot hoofdstel te showen hoor.
https://lh5.googleusercontent.com/-tupz ... G_0437.jpg

vind het nog steeds enorm interessant om hier mee te lezen, leuk al die verschillende ervaringen!

is dat het Cedar hoofdstel? Vind m erg mooi robuust zeg :)

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 14:00

:)) ja, is de Cedar :D

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 14:00

Kijk, dat zeg nou ook altijd tegen mensen die direct met een mening komen over boomloos, zowel positief als negatief: niet alles is geschikt voor elk paard en de pad is zowat het belangrijkste onderdeel, je moet verschillende dingen per paard uitproberen. Universeel bestaat niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 14:04

Soms sta je er ook echt van te kijken :j

Mensen van 125 kg die op een simpel boomloosje met Anky-pad vaak springen , zwaar lichtrijdend lange ritten maken e.d. en paard krijgt nergens last van....en dan is er iemand van 55 kg met een hele mooie pad met inlages , rijdt 3x per week een uurtje en het paard krijgt plekjes op de rug....waar komt dat dan van :?

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 15:05

Die mensen van 125 kg, hebben hun eigen inlages... :+

(ik weeg zelf geen 125kg, maar wel voorzien van eigen inlages, hihi. In mijn BF-Pad zitten overigens wel stevige inlages.)
Laatst bijgewerkt door Soraya85 op 28-01-12 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 15:05

_O-
Ja die eigen inlages heb ik dan weer niet, ik zit rechtstreeks op mijn zitbeenknobbels :')
Wil iemand zijn dubbele inlages kwijt, implanteer ik ze wel in mijn kont.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 15:06

Volgende week nog een laatste poging met m'n Barrydale.
Hij schuift op mijn paardje opzij, en bij het rechtduwen ook naar achter, een aangezien hij al vrij lang is, geeft dat echt geen fijn gevoel.
Ik mag volgende week een echte grandeurpad en een FRA singel bij mijn zadel testen. Ik hoop dat hij dan goed blijft liggen... Anders is hij toch echt te groot (hier werd al geopperd dat een zadel nou eenmaal 'zijn plek' zoekt) en moet hij weg ;(

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 15:16

Haha , ja , als je lekker op je hammetjes blijft zitten dan heb je prima drukverdelers :D

De ellende is alleen altijd op een zadel dat mensen in stijgbeugels gaan staan , en dan werken die hammetjes juist tegen.... boom of boomloos :)

Wendy : ik ben er ook een beetje bang voor.... het lijkt nu een beetje een maat 1 zadeltje op een net iets te kleine pony : de "algemene" ronding van het zadel die zich prima aan kan passen naar allerlei individuele rugvormen , kan dan net niks met een ruggetje waarvoor de algemene ronding wat te groot is...die ronding is dan groot genoeg voor een maat 0 zadeltje , maar als dat niet werkt voor de ruiter.

Daarom wil bvb. een Kids Barefootje prima liggen op Shetten van rond de meter , maar op 1 van 85 cm blijft het maar schuiven , het zadel kan dan zijn plek in de te kleine ronding van de rug niet vinden :(:)

Je pommel is verder niet te breed ofzo ?

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 15:24

Nee, de pommel is niet te groot, heb ik deze week nog met de patronen getest.
Het testzadel lag zo:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7FFDY368.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ZRVZU3OB.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HPLR7WQE.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DRJ3GTI6.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-TUL4G86L.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HTKX86BT.jpg

Het enige verschil dat er nog is tussen het testzadel en mijn zadel is het dek en de singel...
Vandaag nog eens met mijn boomzadel gereden, en mijn paardje bokte toch minder... Dus ga me daar ook zorgen om maken!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 15:41

Mijn nieuwe tweedehandse startrekk western shorty:

http://img828.imageshack.us/img828/7408/img4663fo.jpg

http://img59.imageshack.us/img59/6330/img4661y.jpg

Vind zelf dat het zadel goed ligt, zoals je ziet moet er nog een pad met inlages onder, die wordt gekocht en tot die er is rijdt ik niet met dit zadel (behalve een eerste testrondje in stap)

Ik heb alleen erg korte benen, ben 1,58 meter dus heb de fenders op hun allerkortst, hoop dat dit ook met rijden goed uit gaat pakken. Tot nu toe ben ik errug blij ermee!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 15:43

Lijkt best netjes te liggen +:)+

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 16:35

[quote="pmarena"]Haha , ja , als je lekker op je hammetjes blijft zitten dan heb je prima drukverdelers :D
De ellende is alleen altijd op een zadel dat mensen in stijgbeugels gaan staan , en dan werken die hammetjes juist tegen.... boom of boomloos :)
quote]

Klopt als zwaardere ruiter; moet je wel extra nadenken bij wat je doet. Ik vind dat je met opstappen niet in de stijgbeugels moet gaan hangen. Maar gewoon lekker krukje erbij en been erover zwaaien.
En ook met lichtrijden (ik vind die naam zo ongelukkig gekozen), moet je toch even nadenken wat je doet!
Ook vind ik dat je niet zomaar op ieder paard neer moet ploffen ;)

Als je nadenkt bij wat je doet; en bewuste afwegingen maakt; en allert blijft op je paard... kan t vaak prima!
Maar een gezond ruitergewicht is altijd beter je paard (en voor jezelf). Ze moeten ons tenslotte toch dragen!

Ook vind ik dat veel zwaardere ruiters, vaak beter in een boomloos zadel zitten dan in een boomzadel. Wel echt belangrijk dat ze tussen het zadel zitten en niet dat de hele kont over het zadel heen hangt ;) Want je in een maat 1 proppen omdat een maat 2 te lang is voor je leuke leuke paardje met zijn toch net iets te korte rug, is geen goed idee!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 17:02

Helemaal mee eens :j

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 17:06

Februari 2004 joh? Jeumig! Hebben we al bijna ons 8-jarige jubileum :wow:

Persoonlijk vind ik het erg jammer dat je in NL bijna geen sympanova pads meer kunt vinden. Voor mijn paarden werkt het namelijk echt geweldig en wil ik absoluut géén pad met wollen onderkant. Stalgenootje kwam vanmiddag ook even mijn budgetpad bepotelen ("is dat wel een goede pad?" "Uhm... ja. :+ " ). Zou ideaal zijn als die nog ergens te krijgen zouden zijn. Pmarena, weet jij dat misschien?