Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:16

Recht als in links en rechts zijn symetrisch/gelijk moet inderdaad. Maar verschillende bomen zijn (naast het gebruiksdoel) gemaakt op verschillende rugvormen afhankelijk van wat voor rugvorm voor die regio en type paarden gebruikelijk is. Vormen als in : korte of lange rug, veel of weinig schoft, schouders die meer of minder ruimte nodig hebben om onder de boom door te kunnen bewegen, swayback of juist geheel recht of zelfs karperrug. En daar gaat de vraag over.

Ik weet toevallig dat er bv een aantal ijslander mensen zijn die geen enkele passende engelse boom kunnen vinden. Met allerlei dingen als voorsingels etc. blijven ze liggen, maar wat wel echt goed paste was een westernzadel, juist om die andere boomvorm die daardoor niet op de nek schoof.

Moragh

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:04

Dat laatste heeft minder met boomvorm te maken en meer met bouw...

moos2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:17

Citaat:
Daar héb je de onbegripsverwarring al _-:( _-:( _-:( _-:(
Gaat dit na ´drukverdeling´ en ´diepe zit´ het volgende vermoordde begrip worden?
Westernmoment zijn ook recht.
De panelen van de boom zijn meer of minder vlak. Meer ´rock´= minder vlak.
Jullie halen recht en vlak door elkaar 8)7

HC: "onbegripsverwarring", dat is voor mij een onbekende term?? Een semantische discussie bedoel je? Leg dan ook uit wat je bedoelt en welk begrip je zou willen redden.
De boom zal toch de juiste pasvorm moeten hebben voor de rug van het paard anders krijg je toch zeker drukpunten. Een rond gevormde boom om een rug die recht is gaat dan zeker toch schommelen (rocken). En een recht gevormde boom zal op een holle rug drukpunten aan voor- en achterkant veroorzaken. Het is toch het frame wat moet kloppen. Vaak is dat niet zo omdat het meeste confectie is met name de bomen. En dan die bomen die je kunt verstellen is toch ook vreemd?? Want dat is alleen aan de voorkant en de achterkant gaat niet mee. Dan gaat er toch ook iets uit z'n verband?? Dat heb ik ook nooit gesnapt. Ik zou me er liever niet mee bezig houden want het is zeker niet mijn hobby maar ik heb geen keus!! Dus een antwoord op mijn vraag stel ik zeker op prijs.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:28

Mensen denken vaak dat ruggen veel rechter of holler zijn dan ze in werkelijkheid zijn.
Het werkelijke deel waar het zadel op ligt is vaak vrij recht (ook bij "holle paarden") Die holling zit bijna altijd voor en na het zadel. Het daarwerkelijke stuk waar het zadel ligt is vaak recht, soms wel aflopend, zelden oplopend...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 07:47

moos2 schreef:
Er staat een gomez te koop op marktnet. Nu lijkt me dat wel een mooi zadeltje maar geen idee wat ik dan zou kopen en ken het merk gomez ook niet.

Er zit inderdaad wel verschil tussen de kwaliteit van die Iberische merken. En er is ook een verschil in kussendikte, ik herinner me dat je Deuber te hoog vond..
Het beste wat je kan doen is proberen er enkele in het echt te gaan bekijken, want op het internet krijg je daar inderdaad geen hoogte van.
@Spirig, dat is een Iberisch uitziend zadel op een Engelse boom denk ik

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:37

moos2 schreef:
HC: "onbegripsverwarring", dat is voor mij een onbekende term?? Een semantische discussie bedoel je? Leg dan ook uit wat je bedoelt en welk begrip je zou willen redden.
De boom zal toch de juiste pasvorm moeten hebben voor de rug van het paard anders krijg je toch zeker drukpunten. Een rond gevormde boom om een rug die recht is gaat dan zeker toch schommelen (rocken). En een recht gevormde boom zal op een holle rug drukpunten aan voor- en achterkant veroorzaken. Het is toch het frame wat moet kloppen. Vaak is dat niet zo omdat het meeste confectie is met name de bomen. En dan die bomen die je kunt verstellen is toch ook vreemd?? Want dat is alleen aan de voorkant en de achterkant gaat niet mee. Dan gaat er toch ook iets uit z'n verband?? Dat heb ik ook nooit gesnapt. Ik zou me er liever niet mee bezig houden want het is zeker niet mijn hobby maar ik heb geen keus!! Dus een antwoord op mijn vraag stel ik zeker op prijs.

Begin eens met het begin van dit topic.
Lees ook het kopje ´zadels´ op mijn site.
Beter andersom eingelijk.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 13:18

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 13:57

Hmm, zeker leuk zeg! Al blijft het een meeting in stilstand...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 14:03

Ja, Moragh, maar dat is elke mal en je moet toch wát om mee te beginnen. 't altijd beter dan niks. Ik vind dit soort mallen super handig als je een tweedehands zadel wilt aanschaffen, nadeel van dit systeem (en die van laatst ook) is dat je het door iemand moet laten doen die zo'n apparaat heeft. De Equiform kun je zelf en dat is voor de gemiddelde particulier een groot voordeel als het puur om een mal voor aanschaf van 2e hands zadels gaat. Als extra meethulp voor een zadelverkoper/passer is't natuurlijk meegenomen, maar als ik die er bij laat komen verwacht ik idd dat die verder kijkt dan alleen een mal.
Maar wanneer je een zadel 'op maat' laat maken zal toch ook vanaf een mal gewerkt moeten worden.

moos2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 08:51

Citaat:
Begin eens met het begin van dit topic.
Lees ook het kopje ´zadels´ op mijn site.

Huertacilla: heb ik gedaan. Je site is informatief en voorziet van gedegen informatie. Helaas vind ik niet de informatie welk niet engels zadel/boom ik zou kunnen overwegen voor mijn paard. De Malibaud is een geschikt zadel voor de confirmatie voor jouw paard. Mijn XXbrede iberische type past daar niet in!!

Wat betreft het topic. Het gaat in het topic over liefhebbers niet-engelse zadels. Misschien is het alleen on-topic om stokpaardjes te herhalen en niet om je te informeren over niet-engels bomen of zadels. Dat zijn dooddoeners en schiet ik niks mee op. In die zin zit ik inderdaad off-topic. Anderzijds krijg ik inmiddels wel het vage idee dat je een aangever bent voor verkopers ofwel een ondoorzichtige vorm van Intermarketing voor Malibaud bedrijft.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 13:13

Je zou barokzadels met een lederboom kunnen overwegen als je graag dicht bij je paard blijft zitten. Dat geeft weinig problemen met een extra breed paard. Paar merken die zadels op lederboom maken: (maar er zijn er meer..) Hidalgo, Chess, Ludomar, Deuber, Epona..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 13:22

Belangrijk is dat het diepste punt van het zadel op het middelpunt (diepste) punt van de paardenrug komt
daar hoort nl de ruiter te zitten.
of het nou een niet engels of engels zadel is, dit is altijd een voorwaarde van een zadel.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:15

@Moos, ik zou sowieso eerst goed bekijken wat je met je paard doet / wilt doen voor ik naar zadels ging kijken. Je noemde eerder een springzadel, maar als jij vooral klassieke dressuur of lekker recreatieve buitenritten wilt rijden dan lijkt me dat niet echt 't geschikte zadel voor wat jij wilt.
Op 't moment dat je weet wat je wilt doen en waar het zadel geschikt voor moet zijn, weet je ook meer over wat voor type zadel je wilt en kun je gerichter zoeken. 't Maakt nogal uit voor je zit en je rijden of het een springzadel is, of een iberisch zadel bijvoorbeeld. En als het zadel niet past bij je rijstijl worden zowel je paard als jij daar erg ongelukkig van.

moos2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 17:12

Citaat:
Je noemde eerder een springzadel, maar als jij vooral klassieke dressuur of lekker recreatieve buitenritten wilt rijden dan lijkt me dat niet echt 't geschikte zadel voor wat jij wilt.

Francis; ik noemde geen springzadel en ik zoek er zeker geen! Mijn Lippizaner heeft weinig springtalent.
Ik noemde het Zwitserse merk "Spirig" die leveren ook schoolzadels in Wenen. Ik heb begrepen dat die waarschijnlijk ook engelse boom hebben. Ik wil eerlijk gezegd helemaal niks anders dan aansluiten bij de voor de hand liggende mogelijkheden van mijn paard + bijpassend zadel. Meest voor de hand liggend is dus klassieke dressuur maar zeker ook buitenrijden.
Ruga: dat zijn zadels/merken waar ik totaal niet bekend mee ben en wil deze wel graag uitproberen. Maar, zijn deze gemaakt op een ander type boom als de engelse?
Nombrado: als ik het goed begrijp ligt het zwaartepunt van een Lipp/Lusitano/barok type van nature verder naar voren als een regulier warmbloed. Dat heeft dan toch ook consequenties voor het type zadel?

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 17:18

Nou, ik heb alle maten Malibaud erop gehad en geen enkele past. :+
Alles rockt en draagt niet volledig aan de voorkant, een 'no go' dus.
Heb nu een Sommer endurance model op het oog en ga sowieso dat stockzadel nog eens proberen.

Moos, als ik een iberiër zou hebben zou ik direct voor een Marjoman Riano gaan.
Erg fijn en mooi zadel voor een nette prijs vind ik. Mits het past natuurlijk.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 17:35

moos2 schreef:
Ruga: dat zijn zadels/merken waar ik totaal niet bekend mee ben en wil deze wel graag uitproberen. Maar, zijn deze gemaakt op een ander type boom als de engelse?

Ja, die hebben eigenlijk geen echte boom. De meeste hebben een soort kopijzer, uit metaal of uit kunststof, en de rest is gevormd uit stug leer. Sommige kan je echt boomloos noemen, anderen hebben uit het stugge leer een flexibele 'boom'. Verder zijn het aan de buitenkant dezelfde zadels als hetzelfde type met een boom er in. Dus ze hebben wel kussens, en er hoeft geen boomloos-zadel pad onder of zo.
Hier nog een mooie: http://www.stuebben.com/start.php?lg=gb ... &ukat=1385
Die kan helemaal op maat gemaakt worden. Maar het is wel een van de duurste in het assortiment..

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 17:48

Ik zou die boom wel eens in het echt willen zien...
Wat ik me dus bij een leren "boom" afvraag is in hoeverre het nog netjes gewicht verdeeld over de rug.
Het blijft toch redelijk zacht materiaal.
Zeker als je daar dus een stijgbeugel aan bevestigd, waar veel ruiters toch wat in gaan hangen (ok als men echt goed rijdt zoals waar het zadel voor bedoelt is niet... maar ja, dat kan niet iedereen) krijg je toch sneller een kans op drukpieken, idem toch als bij boomloos...

Kreten als: "When in use, the saddle seat exactly adapts to the horse’s back as well as to the rider’s seat." maakt dat ik daarin toch wat bevestigd wordt... Want ik wil eigenlijk niet dat mijn zadel zich aanpast aan mijn zit...

Natuurlijk minder als je de boom van lagen leer zou maken net als bij een houten boom... soort leerfineer ;)
Dan wordt het dikker en stugger... hmmm, wel leuk idee!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 17:58

Moragh schreef:
Ik zou die boom wel eens in het echt willen zien...

Ik ook, lijkt me wel eens interessant. Eigenlijk ga ik er wel van uit dat ze iets met laagjes doen, maar dat is buikgevoel, want ik heb dus ook nog nooit eentje gezien.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 18:00

Het zou bijna wel moeten toch? Anders krijg je veel te slappe hap...
Trekker doet ook wat met leren boom (engels) maar zulke enge dunne kussentjes dat ik de combi nu niet echt aantrekkelijk vind...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 18:38

Oh *proest* sorry, dan heb ik iets te snel gelezen en dacht ik 'spring' zadel gelezen te hebben. Vond 't al zo typisch dat je daarvoor hier terecht kwam ;)
Lezen is ook een vak :P

Wat die leren bomen betreft heb ik ook altijd m'n vraagtekens. Met dikke lagen leer en rawhide zou je een héél rigide constructie kunnen maken die zeker gewicht verdeelt, ik vraag me alleen af of de merken die leren bomen hebben ook dat soort leren bomen hebben, of dat het toch meer een paar dikkere lagen leer zijn zonder heel veel extra stugheid. Ik schaar ze veiligheidshalve onder 'boomloos'...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 18:56

En de lederen boom ontbreekt, die is zo mysterieus dat je hem niet kan Googelen :D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:22

Nou idd, ik ben ook vreselijk aan't zoeken geweest maar dat zal dus waarschijnlijk komen omdat een 'leren boom' per definitie geen 'boom' is. Er zit dan waarschijnlijk gewoon een leren 'laag' in het zadel, zoals een Debra Sibley kunststof platen heeft, maar het is geen boom en geen rigide constructie. En dus 'ultraflex' (= 'boomloos').

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:19

Mooi overzicht Ruga, jammer van de leren boom ;)
Vroeger had Guichard ook nog heel overzicht van allerlei bomen, maar kan dat niet meer vinden...

edit: gevonden maar ook geen leren boom...
http://guichard-sellier.fr/articles/trees.htm

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 20:59