Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 18:07

Je kunt eens naar een Connect zadel kijken die hebben ook 3 soorten boom Hdr mdr en ldr. Zijn heel kort en ontzettend goed aanpasbaar.

Afbeelding

Mijn paard heeft geen rechte rug maar heeft voor zijn bouw wel een vorm in de boom nodig waar je bij de standaard merken niet mee weg komt bij hem.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 18:25

JenniferU schreef:
Pallatin schreef:
[quote="Avalanche"
Typische Gelderse bouw. Lange rug, lang doorlopende schoft. Daar passen de meeste zadels die voor warmbloeden zijn gemaakt prima op, denk ik :)

Ik vind je singel nog steeds niet mooi zitten, maar als hij met de adviezen van je zadelmaker er goed mee loopt, ga ik er vanuit dat het goed is.

Dat valt vies tegen, er zijn tegenwoordig weinig zadels die geschikt zijn voor een rechte rug. Van alle zadelmerken en types die m’n zadelmaakster verkoopt pasten er bij mijn paard maar 2. Schoft van dit paard geeft nog een extra moeilijkheidsgraad denk ik.. :D

En nog een extra moeilijkheidsgraad is de missende bespiering naast de schoft.
Als ik een ander zadel wil dan raadde ze een kent en masters S line high wither aan maar daar is de kans weer groot dat ze te lang zijn.
Heb de afgelopen jaren mega veel zadels op zijn rug gehad om te passen, testen etc 9 vd 10 hebben een te ronde boom of te weinig schoft ruimte.[/quote]
Op de mijne paste de kent en masters niet helaas maar goed dat hoeft natuurlijk niks te betekenen voor jouw paard. Heeft ze de K&M wel eens bij jouw paard gepast?

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 22:16

Ze heeft ze zelf niet, maar toen ik mijn paard kocht (2014) had ik een zadelmaker die een kentaur penelopa 2e hands had of een nieuwe k&m hdr beide paste volgens mij. Maar paard veranderd dus niet recent gepast.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 22:34

Vriendin van mij met een Gelder met soortgelijke rug heeft K&M en is er heel tevreden over :)

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 09:19

Avalanche schreef:
Vriendin van mij met een Gelder met soortgelijke rug heeft K&M en is er heel tevreden over :)

Soortgelijk aan de rug van Jennifer dr paard?

Ik vind de K&M zadels erg mooi en fijn concept met het verwisselbare kopijzer. Goede prijs kwaliteit verhouding ook vind ik…En was het eerste zadel wat we geprobeerd hebben maar voor die van mij was t niks (helaas!!!)

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 09:22

Pallatin schreef:
Avalanche schreef:

Ik vind de K&M zadels erg mooi en fijn concept met het verwisselbare kopijzer. Goede prijs kwaliteit verhouding ook vind ik…En was het eerste zadel wat we geprobeerd hebben maar voor die van mij was t niks (helaas!!!)

Paard van vriendin met nagenoeg dezelfde rug en bouw (ook Gelder) als Jennifer haar paard had een Kieffer. Maar goed, dat is ook wel 15 jaar geleden ondertussen en geen idee of Kieffer dat soort zadels nog maakt; was ook echt met een teruggesneden kamer

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 09:31

JenniferU schreef:
Pallatin schreef:

Dat valt vies tegen, er zijn tegenwoordig weinig zadels die geschikt zijn voor een rechte rug. Van alle zadelmerken en types die m’n zadelmaakster verkoopt pasten er bij mijn paard maar 2. Schoft van dit paard geeft nog een extra moeilijkheidsgraad denk ik.. :D

En nog een extra moeilijkheidsgraad is de missende bespiering naast de schoft.
Als ik een ander zadel wil dan raadde ze een kent en masters S line high wither aan maar daar is de kans weer groot dat ze te lang zijn.
Heb de afgelopen jaren mega veel zadels op zijn rug gehad om te passen, testen etc 9 vd 10 hebben een te ronde boom of te weinig schoft ruimte.

Waarom de S line? die is nl voor de bredere paarden gemaakt dacht ik ? (type tinker etc).

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 09:41

S line is enkelt de luxere lijn met meer wrong. Volgens mij
S line met vaste wrong bovenop (je hebt m ook aanpasbaar)
Afbeelding
Original:
Afbeelding

Jij bedoeld de cob line, is met vierkante lepel:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door JenniferU op 14-09-23 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 09:42

S line is inderdaad het luxere model.

Maargoed als het huidige zadel past, paard is blij ermee en ruiter ook dan is het toch goed :)

louise30

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:04

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:08

oh ik haalde de benaming van de bomen door elkaar denk ik.

Ik heb de k&m high wither normale versie voor mijn pre. Zit zalig en is makkelijk aanpasbaar. Maar is wel een heel ander type dan die gelderse ...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:25

Pallatin schreef:
Avalanche schreef:

Yep, zelfde type rug :j

Ding ligt er ook super op.

Zij heeft de original, daarbij kan je met klittenband wrongen onder het zweetblad maken.
Pallatin schreef:
Paard van vriendin met nagenoeg dezelfde rug en bouw (ook Gelder) als Jennifer haar paard had een Kieffer. Maar goed, dat is ook wel 15 jaar geleden ondertussen en geen idee of Kieffer dat soort zadels nog maakt; was ook echt met een teruggesneden kamer

Kieffer maakt ze nog steeds met teruggesneden kamer. Ze worden alleen nieuw bijna niet verkocht in Nederland.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 09:23

Wat zeggen jullie van deze singel?
Afbeelding
Afbeelding

Ze loopt er eigenlijk best fijn mee.
Is ook niet nukkig tijdens het aansingelen.
Maar misschien kan het nog net wat beter...

Afbeelding

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 11:47

En een foto van na het rijden...
Afbeelding

DemiSisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 15:07

Ik heb een aantal maanden geleden hier advies gevraagd. Nu de edix singel gekocht die ik toen aangeraden kreeg.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Met mn huidige singel

Heb er nog niet mee gereden, maar volgens mij ligt ie best heel netjes! Dit is 75cm, mn huidige is 70cm. 80cm wordt denk ik weer te lang.

Wat vinden jullie?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 15:19

Ligt mooi :) ik denk ook dat 80 cm net te lang is.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 18:24

Lijkt mooi te liggen!

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 02:30

Ik vind hem nog te kort, je hebt de ruimte, dus ik zou langer gaan.

DemiSisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 09:13

Daphara schreef:
Ik vind hem nog te kort, je hebt de ruimte, dus ik zou langer gaan.

Maar dan gaat ie juist tegen het dekje aan drukken, lijkt me ook niet optimaal toch? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 09:27

Dat maakt echt niks uit hoor.

Afbeelding

Mijn singel ligt ook op/tegen dekje aan

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 09:30

Je kan hem er ook net iets overheen leggen. Het ligt imo aan de lengte van je zweetblad ook. Bij de Antares kies ik voor een singel van 75 cm, omdat die zweetbladen langer zijn, en de stoten aan het zweetblad zitten. Bij de Prestige ga ik wel voor 80 cm want die heeft dubbele zweetbladen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 09:38

ik las ergens dat je je zadel aansingelt, meet van onderzijde zweetblad tot onderzijde zweetblad, - 30 cm, afronden naar de eerste 5 cm erboven en dat is de singelmaat. Klopt dat?
(106 cm bv - 30 cm = 76 = 80 cm singel
104-30=74 = 75 cm singel.
...

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 09:47

Ik denk niet dat dat een richtlijn kan zijn. Is ook echt afhankelijk van de grootte van je paard en de lengte van je zweetbladen. Ik heb een pony van 1.39 met een normaal 17 inch zadel. Ik moet mijn singel dus ongeveer tot de rand van het zadel hebben, dan heb ik redelijk de ideale lengte te pakken. Als ik daar 15cm aan beide kanten afhaal hou ik niks over. :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 09:53

Ik heb lange zweetbladen, maar ook een rond paard waardoor het niet zo lang lijkt. Als daar 15 cm vanaf gaat per kant wordt die toch echt te kort.
En een monoblad, dus tot dekje kan ik niet. Mijn zadel komt al tot einde van dekje of erover en stoten zitten dus vast aan blad haha. Maar gelukkig is de juiste lengte waar ik nog wat gaatjes over heb doordat ze zo breed is. Gelukje

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 09:54

Wellicht weten jullie dat hier. Is er een beetje markt voor de stubben equisoft singel?

Mijn paard is er echt uitgegroeid maar ga geen nieuwe kopen voordat ik de oude verkocht heb :') het is de bruine variant met leervoering in 55 of 65. Dat moet ik nakijken.