[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:50

moonfish13 schreef:
2005:
Een normaal zadelbontje?
Past dat mooi onder een ghost?
Daar zat ik zelf ook over te denken als pad toevallig. :)
Ik denk dat het met de ghost pad wel een erg dik pakket wordt bij mijn pony.
In real life heb ik het nog niet gezien maar ben nog aan het kijken.
Vandaag een boomzadel van norton gepast maar net als de huidige te lang en het brugt.
Hij heeft geen holle rug maar door de beperkte ruimte voor een zadel brugt het toch kennelijk.
Ik hoop dat dat met ghost geen issue is.

Ik gebruik het als tijdelijke oplossing omdat de pad die ik nu heb echt te dik is. Het past wel netjes, kan wel een foto opzoeken. Alleen mijn paard is echt breed rondom de schoft, zonder bontje ligt haar wervelkolom al vrij. Ik weet niet of je zonder pad het zadel genoeg lift bij een paard met smallere schoft. Bontje doet dan denk ik te weinig.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:01

Ik denk dat het bij hem een vrij dik pakket wordt anders.
Dat moet ik ook gewoon maar testen hoe het gaat, wel of geen ghost pad.
Bij hem ligt de ruggengraat er niet echt op normaal, maar hij mist gewoon veel bespiering nu waardoor dat nu wel zo is.
Voordat er echt mee gereden gaat worden mag hij eerst spieren kweken.
Schaap is wel fijn spul vandaar de vraag. :D

Je hebt ook christ bontjes met foam inlages, dat zou ook een optie zijn dan kan je zelf de dikte van het geheel bepalen. :)
Wat voor pad heb je nu?

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:17

Ik heb nu een gewoon zadelbontje, wel een zonder randen (dus alleen wol op de rug) en geschikt voor een 18 inch zadel. Hij past dus prima onder de Ghost. Paard is zo breed dat dit wel ging voor even. Toekomst wordt wel een pad met inlages. Je merkt namelijk wel echt verschil in rijden met en zonder pad!

moonfish13

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:30

Dan kan ik dat gelijk schrappen!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 22:09

Ghost zadels op diverse Grandeur pads voor Barefoot en Deuber zadels

Afbeelding
Ghost Quilty op Grandeur dekje voor Ghost Quilty/Quevis

Afbeelding
Ghost Quevis op Grandeur Quantum S&K dekje

Afbeelding
Firenze op Grandeur Londen mt 2

Afbeelding
Firenze Piccolo op Grandeur Cheyenne mt 2

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 22:41

Oh, dat is leuk om te zien zeg! Staat eigenlijk allemaal wel top, al vind ik die Quilty met bijbehorend pad wel héél sjiek zo!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 22:58

Zo heeft iedereen een indruk wat ze "van de plank" kunnen bestellen bij Grandeur ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 23:07

Top top top! :D
De eerste en de tweede vind ik erg mooi. :j
Dat trekt mij meer als de ghost pad denk ik. :)
Gok dat je dan niet duurder uit bent als bij de originele pad die erbij hoort?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 23:32

Kwetal.... moet dat nou weer.. .
Echt he, ik ben zo ontzettend benieuwd naar de ghost zadels en dan ga jij ze nog spammen ook :+

Ik zit nu weer op de site van buitenzinnig te neuzen. Maar de quilty, werkt die fijn met lange benen en/of stevige bovenbenen?
Het dijwrongetje zietver zo vanaf de foto redelijk stijl uit, dus vraag me af of je wel de ruimte hebt om met het bovenbeen wat naar voor te komen (dus niet alleen echt afhangend zeg maar... do i make sense? )

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 23:54

Quilty/Roma heeft een stijle wrong voor mensen met dunne pootjes en/of die met een recht been rijden
Quevis/Firenze heeft een wat verder naar voor liggende wrong die bovendien iets schuiner staat en dus geschikt moet zijn voor mensen met wat mer bovenbeen en/of die met een wat meer gebogen been willen zitten. Maar uiteraard is dat voor iedereen persoonlijk

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 23:56

Moonfish, ik zag je vraag over het hoofd - de Grandeur pads zijn duurder, maar een goed alternatief. Het is wel de bedoeling dat de andere modellen van Ghost ook een eigen vormpje krijgen bij Grandeur, maar mensen die een Grandeur prefereren kunnen in elk geval ook bestellen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 00:03

En kun je evt ook een zadel bestellen met een quevis wrong op een quilty zweetblad krijgen ?
Ik vind juist de quevis niet mooi qua blad, dat ronde van de quilty daarentegen...
(Als ze eenmaal ohz is eens een testpakketje bestellen)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 00:07

Dat kan niet Sonja, want om de wrong verder naar voor en schuiner te zetten, moet je een ander zweetblad snijden...helaas...

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 00:11

Goh, die piccolo toont nog best groot, op een cheyenne mt 2 pad!

Wat was/is ook alweer de broekmaat ruiter die daar normaal gezien mee kan rijden?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 00:13

Het gaat me trouwens om de achterkant van het zweetblad, vind die van de quevis nogal lelijk door de holling zeg maar .
De quilty is aan de achterkant mooi rond gevormd.
Voorzijde word idd lastig om die anders te vormen .
Maar goed.. loop op de feiten vooruit, eerst paard maar eens inrijden en testen.. wie weet is de quilty wel geschikt :)

Ergens zo stom dat details zo een impact kunnen hebben op mooi of niet mooi... maar goed.. alsnje dwars bent... dan ook consequent zijn he :+

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 08:27

O grappig,ik vind juist het zweetblad van de quevis weer mooier in vergelijking met de quilty..

Leuk die grandeur pads,die speciaal voor de quilty/quevis vind ik er helemaal mooi onder..

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 08:41

Ik zit toch nog met een aantal vragen.

Ik hoor iedereen over de drukverdeling ivm trektocht.
Dat dit niet goed genoeg zou zijn. Klopt dit?

Ook hoor ik negatieve dingen over bepakking.
Dat ik er niet te veel op kan doen.
Maar ja ik heb toch al zo'n 20 kg extra mee
Kan dat kwaad??

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 09:33

Safiera: Broekmaat 38 en je moet niet al te lang zijn, boven de 1.80 heb je geen plek voor je been. (even zo ongeveer - is voor iedereen anders hoe ze het ervaren)

Sonja - soms staan de foto's in zo'n hoek dat ik niet zie wie, wie is, dus waarschijnlijk valt het in werkelijkheid wel mee ;)

Pleaida, kwestie van smaak toch kennelijk :Y)

Ik liet de pads even zien, zodat men weet dat er meer te koop is dan alleen de Ghost pad en dat dit niet lelijk staat. :)

Daks, kan je je vraag specificeren? Bedoel je dat je geen langere ritten kunt rijden met een boomloos zadel? Welk boomloos zadel? (merk) Dat is nl. onzin - dat kan best, als jij je spullen maar in orde hebt. Dekje, goed boomloos zadel, jouw manier van rijden, gezondheid van je paard etc.
Van die bepakking snap ik wel - als je bepakking aan een boomloos zadel gaat hangen, kan je hem scheef trekken (dat kan trouwens ook met een boomzadel - de dunne bomen van tegenwoordig moeten ook niet ongelijk belast worden) Dus zorg er voor dat links en rechts ongeveer evenveel gewicht hangt en niet je fornuis aan de ene kant en 3 paar sokken aan de andere :P Denk er ook aan dat er 20 kilo meer op de rug van je paard komt met al die bagage! Dat tezamen met jou en het zadel kan over het maximale draagvermogen van je paard komen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 09:41

Kwa merk zit ik nog nergens aan vast alleen aan budget.
Ben dus echt nog aan het orrienteren etc.
Maar iedere keer ga ik twijfelen of ik wel boomloos moet gaan.

Kwa gewicht moet mijn paard het aankunnen. En inderdaar alles moet gewogen worden wat ik in de tassen wil stoppen.

Ik weeg 80 met alle kleding(5 kg) en paard is een grote barokke stevige fries. (foto in profiel)
En 20 kg is wel het max dat is nog ruim genomen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:08

Tegen de tijd dat ik ga testen ga ik het zien Kwetal ;)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:50

Daks schreef:
Kwa merk zit ik nog nergens aan vast alleen aan budget.
Ben dus echt nog aan het orrienteren etc.
Maar iedere keer ga ik twijfelen of ik wel boomloos moet gaan.

Kwa gewicht moet mijn paard het aankunnen. En inderdaar alles moet gewogen worden wat ik in de tassen wil stoppen.

Ik weeg 80 met alle kleding(5 kg) en paard is een grote barokke stevige fries. (foto in profiel)
En 20 kg is wel het max dat is nog ruim genomen.

Mijn motto is: bij twijfel niet doen :)
Maar realiseer je dat je boomzadel goed moet passen bij dergelijke ritten.
Friezen hebben meestal een langere rug dan een stoere compacte pony en persoonlijk vind ik 20 kilo bovenop een zadel en jou als ruiter te veel voor zo ongeveer elk paard. Die 20 kilo is dood gewicht en geeft niet mee met de beweging, zoals een ruiter en meestal ligt het achterop. En deze waardes gelden voor zowel boom als boomloos. (boomzadel met toebehoren is meestal ook al zo'n 12-13 kilo - Ghost de helft)

Prachtige Fries, overigens! <3

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:11

Cynderella81 schreef:
Goedemiddag,

Ik kom hier even binnenvallen :o Ik ben Cynthia (34) en heb o.a. een bijna 10 jarige merrie Minerva.
Lang lang geleden heb ik wel eens wat Barefoot en soortgelijke zadels getest en dat was het op dat moment absoluut niet voor mij en mijn oude merrie.
Nu heb ik vandaag echter de 'moderne' barefoot Cherokee van een buurvrouw getest op Minerva en dat was echt een wereld van verschil *\o/* Ze liep een heel stuk beter en reageerde er super positief op, ook ik vond dit een stuk beter zitten!

Nu zoek ik wat meer recente info over de ervaringen met de Barefoot Madrid en/ of de startrekk Espaniola.

Ik zit namelijk met de volgende vragen:
- Hoe vallen die voor de langere ruiter met maat 38/40 ? (ben 1.84 en wil wel vrij kunnen zitten)
- Hoe bevallen ze dressuurmatig in de bak, en bij buitenritten?
- Hoe breed valt de zitting uit? Zelfde als de cherokee of anders? Ik zoek namelijk iets waarbij ik niet zowat ik spagaat zit.

Ik wil ook even kijken of ik een testzadel kan aanvragen maar jullie know how is van harte welkom.

Alvast bedankt!!

Mijn man en ik zijn nog steeds super tevreden over de barefoot madrid, wij willen niet meer anders. Onze D en E-pony lopen er prima onder, vooral op buitenrit vinden wij het zalige zadels. Ik ga niet alle voordelen nog eens vermelden, die kan je ergens vinden in mijn vroegere berichten. Testen is natuurlijk het beste, dan weet je waar je aan begint. En dan ook ineens met een passend pad erbij met inlages zodat je weet hoe breed of smal je uiteindelijk komt te zitten.

Forny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:11

Goedenavond iedereen :D ik had even een vraag, heeft iemand ervaring met de oudere cheyenne zadels van barefoot? dus die zonder vps. aangezien daar de achterkant niet helemaal 'bedekt is' heb je daar geen last van met rijden dat dat 'flapje' over de voorkant van de cantle zit? sorry misschien beetje vaag := anders plaats ik eventueel wel een foto

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:15

Als je last van dat flapje krijgt zit je volgens mij op de cantle...

Forny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:20

Ik heb het zadel nog niet ;) heb alleen maar op de nieuwe versie van de cheyenne gereden waar de cantle dus helemaal bedekt is door de zitting. weet van mezelf dat ik gewoon goed op het zadel zit. maar het ziet er zo uit alsof het achter je broek kan blijven hangen ofzo haha