[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 00:24

Ik heb een Sensation zadel getest op mijn Haflinger. Ik vond het een erg leuk zadel, echt super licht, kort en een fijne smalle zit. Het zadel bleef ook goed liggen op mijn Haf maar ik kon er zelf niet fijn op zitten. Ik begreep wel dat de zit nu veranderd is. Ik vond de afwerking en niet super en ik zou er persoonlijk nooit de prijs die er hier in Nederland voor gevraagd wordt voor betalen, al helemaal niet met alle keus die je nu hebt in zadels. Ik heb me toen wel verdiept in het aankopen in Amerika of Canada en dan over laten komen. Dat kon toen (we hebben het nu over 4 a 5 jaar terug) wel uit. Maar goed ik heb het toen niet gedaan vanwege de zit.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 09:36

tjaakje schreef:
Ik kwam bij toeval deze site tegen. Kent iemand deze zadels? Ik vind ze er nogal goedkoop uitzien, maar dat zijn ze niet bepaald... En in de informatie kan ik nergens iets vinden over pasvorm en drukverdeling voor het paard, wordt alleen maar over de zit en comfort van de ruiter gepraat.

http://www.boomloos-zadel.nl/sensation

Ik heb een Sensation zadel op mijn haflinger. Vind hem veel fijner als de barefoot London, er zit wat meer vorm in waardoor je een wat diepere zit hebt. Het leer is mooi soepel en het zadel blijft lang mooi, die van mij is minstens 6 jaar oud,toen kocht ik hem 2e hands. Kwa pasvorm is hij wat smaller, fijn voor jou zit maar minder voor een breed paard. De barefoot schoof bij mijn pony nogal, de Sensation ligt als een huis! Nadeel vind ik dat de Pommel weliswaar flexibel is maar niet te verwisselen, er is dus weinig aan aan te passen. Ik ben dik tevreden over dit zadel! Als je op mijn berichten zoekt kom je wel wat foto's tegen denk ik, maar anders plaats ik ze nog wel.

anne_bento

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 09:41

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 11:19

Ik heb jaren geleden een Sensation gehad, kan heel goed de eerste in Nederland geweest zijn :)

Heel leuk zadel wel, ook een poosje mee gereden, maar zowel Rena als ik hadden uiteindelijk toch liever de Barefoot omdat die een veel dieper, close-contact zitgevoel gaf. We misten toch een stukje gevoel en communicatie zeg maar door de stijfheid van de Sensation.

De ruggengraatvrijheid en vooral de schoftvrijheid waren ook maar matig, dus alles bij elkaar was het het gewoon net niet voor ons en beviel de Barefoot beter :)

Maar op zich is het wel een prima zadel hoor! Hele fijne mensen ook van Nickers Saddlery, ze zaten toen zelf in Canada en waren net aan het zoeken naar mogelijkheden om niet meer alles zelf te maken omdat het best een beetje begon te lopen :)

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 11:23

anne_bento schreef:
tjaakje schreef:
Ik kwam bij toeval deze site tegen. Kent iemand deze zadels? Ik vind ze er nogal goedkoop uitzien, maar dat zijn ze niet bepaald... En in de informatie kan ik nergens iets vinden over pasvorm en drukverdeling voor het paard, wordt alleen maar over de zit en comfort van de ruiter gepraat.

http://www.boomloos-zadel.nl/sensation

Ik heb een Sensation zadel op mijn haflinger. Vind hem veel fijner als de barefoot London, er zit wat meer vorm in waardoor je een wat diepere zit hebt. Het leer is mooi soepel en het zadel blijft lang mooi, die van mij is minstens 6 jaar oud,toen kocht ik hem 2e hands. Kwa pasvorm is hij wat smaller, fijn voor jou zit maar minder voor een breed paard. De barefoot schoof bij mijn pony nogal, de Sensation ligt als een huis! Nadeel vind ik dat de Pommel weliswaar flexibel is maar niet te verwisselen, er is dus weinig aan aan te passen. Ik ben dik tevreden over dit zadel! Als je op mijn berichten zoekt kom je wel wat foto's tegen denk ik, maar anders plaats ik ze nog wel.

Ok! Zo blijkt maar weer, foto's zeggen niet alles. Het ziet er op de foto's juist uit dat ze een vlakkere zit hebben dan een Barefoot. Ik zal eens gaan kijken in je berichten.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 11:31

pmarena schreef:
Ik heb jaren geleden een Sensation gehad, kan heel goed de eerste in Nederland geweest zijn :)

Heel leuk zadel wel, ook een poosje mee gereden, maar zowel Rena als ik hadden uiteindelijk toch liever de Barefoot omdat die een veel dieper, close-contact zitgevoel gaf. We misten toch een stukje gevoel en communicatie zeg maar door de stijfheid van de Sensation.

De ruggengraatvrijheid en vooral de schoftvrijheid waren ook maar matig, dus alles bij elkaar was het het gewoon net niet voor ons en beviel de Barefoot beter :)

Maar op zich is het wel een prima zadel hoor! Hele fijne mensen ook van Nickers Saddlery, ze zaten toen zelf in Canada en waren net aan het zoeken naar mogelijkheden om niet meer alles zelf te maken omdat het best een beetje begon te lopen :)

Volgens mij heb ik jou sensation overgenomen toen :) Heb hem zelf ook weer verkocht want vond ook dat de schoftvrijheid en ruggengraatvrijheid tegenvielen..Ik heb al mega ronde bijna schoftloze paardjes maar er was haast geen ruimte over bij de schoft en omdat de pommel nog best hard en stijf was leek me dit niet prettig voor de paarden..De achterkant vond ik weer mega slap wat echt niet lekker reed..Als de kwaliteit nog een beetje hetzelfde is dan toen vind ik het eerlijk gezegd best duur voor zon zadeltje..In die tijd had ik een ansur uit Amerika en dat was echt kwalitatief veel en veel beter..Ook wel duurder maar die ansur was het tenminste waard in tegenstelling tot de sensation..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 11:44

Ik heb destijds nog de intentie gehad om de Sensations hier te gaan verkopen omdat ik de gedachte erachter echt heel erg leuk vond :j

Maar de stijfheid en manier van opbouw gaven me toch geen goed gevoel. Destijds werd er volgens mij in de USA ook best gesproken over teveel druk vlak achter de schoft en die ervaring had ik zelf ook.

Het is wel heel leuk dat de voorkant zo teruggewerkt er uit ziet maar dat werkte meer optisch dan praktisch eigenlijk want de basis lag nog steeds op de schoft. Ligging was verder niet slecht ofzo, het was ook echt wel mooi leer en netjes verwerkt, maar in al die dikte was er aan de onderkant toch echt te weinig ruggengraat- en schoftvrijheid waardoor ik er alsnog een pad met inlages onder moest leggen en dan werd het helemaal zo'n torentje en waren Rena en ik elkaar helemaal kwijt.

Toen ik weer een Barefootje uit de voorraad had gehaald om dat toch weer eens te proberen slaakten we allebei een zucht van verlichting :o Nog een poosje niet over mijn hart kunnen verkrijgen om de Sensation weg te doen want ik vond het echt een leuk ontwerp, maarja als je een paar maanden lang toch steeds de Barefoot uit de kast pakt omdat je geen zin hebt in de Sensation... kun je de knoop beter doorhakken...

Zou best kunnen dat ik hem aan jou verkocht heb, is al zo lang geleden, ik zou het echt niet meer weten :P

Ik durf ook niet te zeggen in hoeverre ze veranderd zijn sindsdien. De vorm ziet er nog behoorlijk hetzelfde uit, ik hoop dat de onderkant flink aangepast is (veel meer een gootje voor ruggengraat en schoft) want dat was voor mij het punt waarop ik er niks mee kon... terwijl het voor de rest echt een heel erg leuk zadeltje was :j

Ik weet wel nog dat ik de mijne nog net voor een leuke prijs had gekocht, vlak daarna gingen de prijzen flink omhoog en werd het wat meer commercieel ingezet.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 12:13

Ja hij is zeker stijfer als de barefoot, het close contact gevoel is ook minder. Ik zit daardoor wel smaller op mijn haffie en wat steviger, maar kan me voorstellen dat je liever het close contact gevoel van de barefoot hebt!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 12:21

Ik miste ook wel wat het contact met de Sensation, terwijl is daar met de Trekker zadels helemaal geen last van heb. Misschien dat het dan ook met de stugheid/hardheid van het materiaal te maken heeft ofzo.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 12:57

Voor het wat smaller zitten is zo'n hogere opbouw wel weer ideaal ja :j

Voor mij en Rena is het contact en diep in het zadel zitten weer belangrijker, bij eigenlijk alle boomloosjes mis ik al snel dat diepe zitje "in" het paard met die lekkere hoge boogjes voor en achter :P

Ik ben nu dan ook echt heel blij met de zitting van de Christ Butterfly, hogere cantle en dijblokken dan dat vind je niet snel, heerlijk joh zo knus en toch nog heel vrij zitten :+:

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:04

Zijn die dijblokken ook nog een beetje stevig, Pmarena?
Heb je een foto van jouw geheel nu? (of al eerder gepost? :o )

Ik heb een nieuw project, wil namelijk zelf een bbp maken waar je inlages in kunt stoppen en waar je voor de ruiter (zachte, doch stevige) cantle en dijwrongen hebt :)
Ben nu nog in de ideëenfase, haha

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:19

Ja, het is lastig uit te leggen, maar ik vind die Butterfly blokken echt i-de-aal :j

Het is op zich vrij zacht schuim, waardoor het lekker om je been heen vormt. Maar omdat het toch tegen je been aan ligt voelt het heel "zeker" aan.... ik voel hiermee echt heel weinig torpedo-risico zeg maar, in situaties wanneer je paardlief bvb. uit volle galop ineens totaal onverwacht in 2 stuiters tot stilstand komt en je als ruiter puur natuurkundig gezien nog wel in de oude snelheid doorgaat :P

Het zit dus zowel heel knus in wolkjes opgesloten, als lekker vrij, absoluut niet gedwongen...ideale combinatie +:)+

De andere Christ modellen vond ik veel minder fijn. Het gewone zadelvormige model heeft geen hoge cantle, en de Iberica heeft geen dijblokken maar een "galerij" die bovendien harder gevuld is en een beetje irritant in je bovenbeen duwt als je daar toch tegenaan gaat zitten. dat was dus niks voor ons :n Maar anderen vinden die andere modellen heerlijk, Bokt staat er vol van :j Maar weinig mensen hebben de Butterfly volgens mij :P

Ik heb nu dus een Arizona-basis met daarop de Butterfly zitting en daaronder een Christ westernpad met inlages.

De Christ Butterfly basis was te slap, ik heb daar heel veel mee zitten rommelen qua singe- en beugel rigging maar het was gewoon te slap om echt goed te krijgen. Bleef maar schuiven...

Nu met de Arizona basis is het helemaal het beste van beide merken samengevoegd +:)+

Ik heb gistermiddag nog wat spullen van Barefoot binnen gekregen, als het goed is zit daar een kerstcadeautje bij van de bazin van Barefoot, die zo lief was om speciaal voor mij een Arizona-basis te laten maken zonder zitting en zonder cantle zodat ik de Butterfly zitting hierop kan bevestigen +:)+

Dus ik ga zo eens uitpakken en hopen dat deze er nu inderdaad bij zit, dan ga ik mijn normale Arizona weer in ere herstellen en op de Opruimings-pagina zetten :P

En dan kan ik de Butterfly zitting weer gewoon met het eigen schuimpje in het cantle-buideltje gebruiken.
Dat schuimpje had ik er nu uitgehaald zodat ik de zitting over de cantle van de Arizona-basis kon trekken want 2 cantle-blokken bovenop elkaar was wat teveel van het goede :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:38

Aha, ik geloof dat ik het nu voor me zie. Dankjewel!

Ik heb sowieso 2 of zelfs 3 schapenvachten tot mijn beschikking, en ik wil dus zelf knutselen.
Barefoot België heeft losse schuimstukken van cantles op de website staan, zo een zou ik wel willen hebben... En dan gebruik ik waarschijnlijk gewone klittenband wrongen aan de voorkant, al moet daar dan weer iets van schuimrubber oid bij om het extra zacht te maken.
De bevestiging van de singel is ook nog een denkpuntje := Maar ik geloof dat ik nog wel van die vilten dekjes heb liggen die ik schoft/rug vorm kan geven...

*denkt verder*

edit: of zou ik die halve Randolls kopen die 'voor onderdelen' te koop staat? Dan heb ik een basis...

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:46

Ben heel benieuwd naar je creatie Safiera!

Grappig hoe de smaken verschillen he, ik vind de Iberica weer heerlijk zitten, ook met snelle overgangen stap-galop, galop-stap. Heb ik geen last dat de galerij in mijn been prikt.
Wel een grappig iets, laatst een paard van een vriendin, die had een zadel op zijn rug wat hij niet heel fijn vond. Ik zei tegen haar: Heb nog wel een Iberica in de auto liggen. Die erop, paard liep als een zonnetje, heerlijk ontspannen en goed aan de hulpen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:13

Hier vonden zowel verschillende ponies als ruiters allemaal de Butterfly heel erg fijn en de Iberica maar niks :P

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:57

2 Jaar geleden was ik super blij met mijn barefoot Nevada maar ik begin nu toch echt te twijfelen. Ben zelf al aan het rond kijken naar een zadel met boom.

Omdat mijn inlages eerst niet dik genoeg waren heb ik die aan laten passen. Ze zijn dikker gemaakt door er een dunne schuim inlage op te zetten. Zo heb ik meer ruggengraad vrijheid, maar sinds augustus vind ik dat ik steeds meer golven in mijn zadel krijg. Wat erger wordt als ik erop zit.. Komt dit door die inlages of omdat het zadel gewoon niet meer geschikt is voor Minx? Hij paste perfect toen ik hem kocht!

Iemand hier ervaring mee?
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:32

Zo te zien zit er best en diepe rug onder?

Het zadel staat heel erg rondgebogen in ieder geval, wat dat betreft is het wel een logisch gevolg dat het leer ergens moet compenseren om deze ronding te volgen, en dan is het niet vreemd dat je rimpels krijgt.

Vergelijk het met leren schoenen / laarzen waar rimpels in komen door gebruik.

De oudere Barefoot (die ik hier op de foto zie) waren wel soepeler maar ook wat rechter, dus deze zal sowieso meer "vouwen" dan een nieuwer model dat van zichzelf al een stuk ronder loopt :)

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:42

Hij heeft wel iets van een diepe rug. Zijn achterhand is ook een stuk hoger. Het hangt ook een beetje van de manier van het fotograven af, maar het klopt wel ja.
Dat het een ouder type is kan heel goed!

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:38

Ik heb n vraagje...

Ik heb vorige week een barefoot london (ouder model) maat 1 gekocht, inmiddels ook de juiste maat pommel erin en ben er helemaal weg van. Probleem is alleen dat het zadel met de galop alsnog schuift. Voornamelijk naar links (dit lijkt uiteraard ook aan haar bespiering en mijn houding daarbij). Na het rijden zie je rechts naast de schoft en daar achter (niet op de ruggenwervel, maar rechts ervan) de haren ruw staan. Dus dat het daar ook niet helemaal lekker zit. Onder het zadel heb ik een grandeur pad, waarvan ik me afvraag of hij voor de london bedoeld is qua grootte.

Foto van het zadel op mn paard: https://lh4.googleusercontent.com/-KkT3SiDYvMg/UtFk2Mki4YI/AAAAAAAAAFY/DxciloLAWqs/w589-h562-no/2014-01-012.jpg

Zou een andere pad beter kunnen zijn?

Ik denk erover om een 'echte goeie' te kopen, dus een nieuwer model en dan zwart :D, maar dan moet ik wel een manier gevonden hebben om 'm niet te laten schuiven in de galop. Of kan wel-niet VPS systeem nog uitmaken?

Edit: overigens buigt ze nu makkelijker linksom en voelt ze veel soepeler aan! Heb wel 't gevoel dat het haar goed doet, alleen het schuiven zit me niet lekker.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:38

Ik ben helemaal happy :D Heb vandaag een Barefoot Barrydale gekocht <3 is een slag korter dan de Arizona en past voor ons beiden perfect! Dit houdt alleen wel in dat ik afscheid van mijn geliefde Arizona moet gaan nemen.. :(

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:04

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:06

Pmarena, wat een fijn gebaar zeg. Maak je eens een fotootje van het geheel ? Ben wel nieuwsgierig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:13

Hij zat er niet bij -O-

Hopelijk volgende levering dan... ik heb wel een foto van de Butterfly zitting op een ouwe Arizona om eens te kijken hoe dat een beetje zou passen, maar die plaats ik liever niet online om te voorkomen dat dat een eigen leven gaat lijden en ik straks -tig keer de vraag moet beantwoorden waarom die zitting niet op de Barefoot-site staat :=

Maar zo spectaculair is het niet hoor :P

Gewoon een Arizona, daar de originele zitting vanaf gehaald, en de Butterfly zitting er op gelegd,
dat is ook wel redelijk voor te stellen denk ik hoe dat er uit ziet :)

Barefoot heeft natuurlijk wel de schaap-zitting van de Ride-on-Pad maar die is toch weer heel anders, die van Christ is (voor mij) veel fijner vanwege de veel meer aanwezige blokken.

Errug relaxed om zo lekker tussen te zitten wanneer je graag de soms best steile dijk op en af klimt en je een paardje hebt dat in haar leven de meest bizarre torpedeer-bewegingen als eens heeft gemaakt :=

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:30

Kan ik inkomen, de reden waarom je die foto liever niet online plaatst. Niet bij stilgestaan, excuus. :) Maar blijft dat schaap dan gewoon zitten op dat velcrospul ?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:32

Phillipa schreef:
Ik heb n vraagje...

Ik heb vorige week een barefoot london (ouder model) maat 1 gekocht, inmiddels ook de juiste maat pommel erin en ben er helemaal weg van. Probleem is alleen dat het zadel met de galop alsnog schuift. Voornamelijk naar links (dit lijkt uiteraard ook aan haar bespiering en mijn houding daarbij). Na het rijden zie je rechts naast de schoft en daar achter (niet op de ruggenwervel, maar rechts ervan) de haren ruw staan. Dus dat het daar ook niet helemaal lekker zit. Onder het zadel heb ik een grandeur pad, waarvan ik me afvraag of hij voor de london bedoeld is qua grootte.

Foto van het zadel op mn paard: https://lh4.googleusercontent.com/-KkT3SiDYvMg/UtFk2Mki4YI/AAAAAAAAAFY/DxciloLAWqs/w589-h562-no/2014-01-012.jpg

Zou een andere pad beter kunnen zijn?

Ik denk erover om een 'echte goeie' te kopen, dus een nieuwer model en dan zwart :D, maar dan moet ik wel een manier gevonden hebben om 'm niet te laten schuiven in de galop. Of kan wel-niet VPS systeem nog uitmaken?

Edit: overigens buigt ze nu makkelijker linksom en voelt ze veel soepeler aan! Heb wel 't gevoel dat het haar goed doet, alleen het schuiven zit me niet lekker.

Ik heb een zwarte, ook ouder model. In begin ook last van ruwe haren etc. Nu al heel lang niet meer. Ging vanzelf over :P denk dat zadel meer naar het paard staat.

Als jij je bruine weg doet. Zou ik m wel willen! :X