voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vledder

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:17

Voordeel is wel dat je ze kunt laten zitten bij het wassen. ;)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:18

Ik vind dat VPS helemaal niet zo zacht??? Nog een stapje verder en je hebt gewoon weer een boom! :oo
En die discussie over "je kunt het samenknijpen tussen 2 vingers, maar het deukt niet in wanneer je er een volle hand in drukt" hebben we jaren geleden al eens eerder gehad in samenhang met Equitex en HAF pads :P ;)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:56

Pff, ik dacht steeds dat het beter werd en wel mee viel maar het wordt steeds erger. Ik heb echt een hele blauwe/paarse vlek aan de binnenkant van m'n been waar de pommel zit. Ik kom blijkbaar tijdens het rijden steeds tegen de pommel, iemand enig idee hoe dit kan/op te lossen is?

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:21

Buitenzinnig schreef:
Ik vind dat VPS helemaal niet zo zacht??? Nog een stapje verder en je hebt gewoon weer een boom! :oo
En die discussie over "je kunt het samenknijpen tussen 2 vingers, maar het deukt niet in wanneer je er een volle hand in drukt" hebben we jaren geleden al eens eerder gehad in samenhang met Equitex en HAF pads :P ;)

Ze heeft het over de inlages die in het pad worden geleverd voor een zadel met VPS ;)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:27

Citaat:
Ze heeft het over de inlages die in het pad worden geleverd voor een zadel met VPS

Grmpfff - |o Beter lezen, Don!!! :D :list:

Maar dat zacht niet slecht is - die opmerking kan blijven staan.... :o

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:19

Zacht kan inderdaad beter zijn.
Helaas heb ik zelf geen goede ervaring met die zachte inlages in combi met VPS en toch een wat hoger ruitergewicht.
Ik denk dat je elke combi persoonlijk moet bekijken en dan beslissen wat de beste oplossing is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:36

Met zwaardere belasting raad ik ook altijd aan om nog een stevige inlage bovenop de zachte inlage te leggen :j

Ik blijf het wat eng vinden , dat slappe materiaal.

De Equitex en Had pads vond ik ook gewoon echt niet geschikt voor de Barefoots enkele jaren geleden , en daar sta ik nog steeds achter :)

De ruggengraatvrijheid was gewoon al niet voldoende.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 16:27

@Pmarena schijnbaar kwamen de HAF's weer ergens slecht uit de test, kwam een vriendin mee. Een pad van Mattes of Engels ofzo met schapenvacht gaf een erg goed resultaat en zelfs beter dan de 5-Star pads :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:17

Dat geloof ik best :j

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:37

Bedankt voor de info :j. Ik ga toch maar vooral kijken naar de zweetafdruk van mijn paard, daar kun je best veel aan zien toch? En voelen hoe ze loopt :)

Ik word echt erg en zo snel al _O-. Ik voelde me serieus bezwaard tegenover het paard om op een niet perfect passend boomzadel te stappen vandaag _O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:23

Dat is de ellende Sheran...dat had ik ook. Was een jaar of 10 geleden aan het rondkijken waar ik nou een mooi boomzadel helemaal op maat zou laten maken.....kwam "boomloos" tegen.... en toen gingen de raderen draaien en ging mijn supermooie maatwerkzadel in rook op :P

En toen begon het schuldgevoel met dat stugge boomzadel dat ik al had....dat in theorie best wel goed zou moeten passen...maarja , beetje moeilijk linksom , beetje dit , beetje dat.....zou het ? :=

Het vertrouwen is dan ineens weg :(:)

Maar daarentegen hebben veel mensen precies dat gevoel juist bij een boomloosje waardoor ze weer voor een boomzadel gaan :P

Het blijft toch een gevoels-kwestie , welk type zadel je een goed gevoel geeft :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:26

Ik kan ook niks meer op een boomzadel. Zeker een echt dressuurzadel met flinke kniewrongen en diepe zit. Hopeloos :')

HAF-pad heb ik ook nog gehad :j vond 'm niet zo fijn, schoof ook erg. Ligt nog wel steeds in m'n kast. Net als een rode pad die een keer door Tanja hier op Bokt is gemaakt. Vroegâh :))

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:29

Ik heb nog steeds een HAF pad, voor onder de Freeform Country - Geen problemen met de ruggengraat of schuiven etc......het zal wel persoonlijk zijn?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:35

Owwww die rooie was moooiiii Berdien :+:

BZ : gewoon met het originele dunne laagje superzacht schuim er in , voor de boomloosjes ?

De andere pads van HAF hebben natuurlijk een veel dikkere laag schuim , die western en trekking modellen enzo :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:37

Ik heb een HAF-pad voor onder mijn antieke BF. Vond hem niet zo prettig, hij schoof dus nogal. Waar ik met geen enkele andere pad (die van Tanja, Fysio en Budget) last heb gehad. Zit inderdaad een trend in, ik wil geen pads met wol op m'n paarden hebben. Heb twee Tinkers en die hebben het al warm genoeg onder het zadel, wol op wol gaat oververhitting geven. Bovendien hebben ze absoluut geen last van de sympanova. Maar ja, vind er nou nog maar eens weer een, en dan ook nog eens eentje die onder een BF met VPS past.

Ja die was écht gaaf. Rood met een witte bies. Even zien of ik er nog een foto van heb *duikt archief in*

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:39

Afbeelding
September 2006. Wat waren we jong, slank en hip 8-) :))

Ooohh en kijk! Februari 2005! Toen had ik 'm al! Mijn zadel is dus al zeven jaar oud :wow:
Afbeelding

trijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:18

Ohhh Rianne_, ik weet even niet meer welk zadel je hebt.....
Kan het niet zijn dat je de beugelophanging te ver naar achteren hebt waardoor de hele bekken naar voren ligt. Ik had dat nl ook, was een questie van de beugelophanging echt maar twee cm verplaatsen. Probleem opgelost.
Wel balen zeg!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:24

heel offtopic, maar kan het niet laten even mn barefoot hoofdstel te showen hoor.
Afbeelding

vind het nog steeds enorm interessant om hier mee te lezen, leuk al die verschillende ervaringen!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:27

Citaat:
BZ : gewoon met het originele dunne laagje superzacht schuim er in , voor de boomloosjes ?

In alle HAF pads zit het zelfde schuim (die met inlagen die er uit kunnen) Er was vroeger ooit een testje te zien op internet van dat schuim - geen idee of dat nog bestaat.
Maar... ik heb meerdere HAF pads - 1 oude oranje, die inlagen zijn inderdaad al wat dunner, dan een "half" model voor onder de FF endurance modellen en een western - niks mis mee...doen het nog steeds goed.

Ik denk dat het echt individueel is. Wat voor de één niet werkt, doet dat voor de ander prima. Het is gevaarlijk om een zadel of pad af te keuren omdat het toevallig voor jou niet werkt, het kan voor een andere combinatie dè oplossing zijn

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:33

Rianne_ schreef:
Pff, ik dacht steeds dat het beter werd en wel mee viel maar het wordt steeds erger. Ik heb echt een hele blauwe/paarse vlek aan de binnenkant van m'n been waar de pommel zit. Ik kom blijkbaar tijdens het rijden steeds tegen de pommel, iemand enig idee hoe dit kan/op te lossen is?

Dan is het zadel voor jou waarschijnlijk te krap en heb je een grotere maat nodig.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:40

@Berdien, mooi dat rode dekje, maar lijkt het nu alleen maar, of drukt dat dekje enorm op op de schoft.
Dat vind ik dan weer fijn met de pads van tegewoordig die schoft uitsparing.

@draaakje,gaaf halster hoofdstel, wil hem later graag in het bruin samen met een bruine cherokee.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:42

Nee hoor. Dekje is van hele soepele stof en knelt absoluut niet. Of nou ja, dat deed het toen niet. Heb hem al een tijdje niet meer gebruikt. Dekje kan tot een klein vierkantje opgevouwen worden als je de inlages eruit haalt, heel anders dan de (imo) stugge Grandeurpads.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:55

@trijn, bedankt! Ik zal eens kijken of ik de beugelophanging kan veranderen. :)

@uudje, dat denk ik niet! Ik heb niet zo'n dikke kont ( :o ) en het testzadel zat in maat 1 gewoon helemaal goed. Mijn eigen zadel is een stuk nieuwer en dus ook stugger dus ik denk vooral dat het daardoor komt. Sowieso heb ik er de ene keer wel last van en de andere keer niet, een maat 2 zou veel te groot voor me zijn.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 00:06

Haha Rianne, nee dan zal het niet aan je dikke kont liggen :P
Zal kunnen dat het misschien door het stugge van het nieuwe zadel komt, alhoewel ik daar eigenlijk geen last van had toen ik mijn zadel nieuw had.
Heb je lange benen? want dan kun je namelijk ook tegen de pommel aan komen.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 00:14

Ja op zich wel lange benen! Maar ik vraag me af hoe het dan kan dat ik er bij het testzadel geen last van had en nu wel.. -O-