Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 15:55

Cambiar schreef:
Als je 't zadel wil testen, laat maar weten ;-)

Heb je eentje te koop misschien? :D

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:58

Neen :D , die doe ik nooit meer weg!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 16:14

Ik wist dat dat het antwoord ging zijn :+

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:37

Cambiar schreef:
Moragh schreef:
Check ff bij die Zuid Afrikaanse zadels of ze tegen de regen kunnen...
Kunnen ze nl niet allemaal ;)

Een regenjasje aantrekken :D
Waar ik ga wandelen regen't bijna niet (Le Cros)...bij nader inzien dus wel http://www.weeronline.nl/Europa/Frankrijk/Le-Cros/4287260...inderdaad ook aandachtspuntje....

Als ze van leer zijn moeten ze daar toch gewoon tegen kunnen of zeg ik nu echt iets blonds? :o?
Maar goed, daar heb ik sowieso voor op trektocht m'n oplossing wel weer voor (althans, staat hoog op de verlanglijst): http://www.loesdau.de/Regenmantel-Rains ... &dp1=lz1b3

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:55

Cambiar schreef:
Moragh schreef:
Check ff bij die Zuid Afrikaanse zadels of ze tegen de regen kunnen...
Kunnen ze nl niet allemaal ;)

Een regenjasje aantrekken :D
Waar ik ga wandelen regen't bijna niet (Le Cros)...bij nader inzien dus wel http://www.weeronline.nl/Europa/Frankrijk/Le-Cros/4287260...inderdaad ook aandachtspuntje....

Nou, als ze nat worden geeft de verf nogal af ;) die is bij die Afrikaanse zadels niet waterbestendig meestal ;)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 17:11

Als 't zwart is geeft dat niet zo voor die Afrikanen, weet het, flauwe grap... :o

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 20:06

Francis

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 23:32

Vriendin en een kennis van mij hebben deze, heb ze dus ook van dichtbij en 'in de praktijk' gezien en ze zijn ideaal. Als je loopt komen ze zowat tot op de grond, je kunt dan de achterkant van binnen met drukknopen vast zetten zodat je niet zo'n tuut hebt. Er zitten banden in waarmee je de voorpanden vast zet om je been zodat ze goed blijven liggen en 't geheel is echt klein op te rollen. Ik heb zelf wel een dikke lange waxjas (zo'n malborro-man-jas, camel kleurig, héél zware kwaliteit, maatje M, wie geïnteresseerd is mag PB-en) maar die is echt vooral voor najaar en winter en zelf vind ik em te stug (maar dat komt ook omdat ik em misschien maar een keer of 2 gedragen heb), deze van Loesdau is dun genoeg om ook in't voor en najaar of zelfs de zomer nog gedragen te worden. Echt een 'must have' voor de trail/trektocht-rijder.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 08:53

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:40

we gaan off-topic dames ;)

moos2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 18:10

liefhebbers niet-engelse zadels,
Ben inmiddels wanhopig op zoek naar een passend zadel. Ik wilde graag niet-engelse zadelsuggesties voor het volgende paard. Rechte rug, terugliggende schouder, singelplek naar voren, en rondribbig. Past nu alleen een 17 inch (17,5 is te lang) waar ik op de lepel zit dus gaat niet werken. Vertel...want ik als ik goed lees is er nog al wat expertise op dit onderwerp...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 20:10

moos2 schreef:
liefhebbers niet-engelse zadels,
Ben inmiddels wanhopig op zoek naar een passend zadel. Ik wilde graag niet-engelse zadelsuggesties voor het volgende paard. Rechte rug, terugliggende schouder, singelplek naar voren, en rondribbig. Past nu alleen een 17 inch (17,5 is te lang) waar ik op de lepel zit dus gaat niet werken. Vertel...want ik als ik goed lees is er nog al wat expertise op dit onderwerp...

We denken hier graag eens mee hoor ;) Nog wat extra vraagjes..
Wat is je doel? Dressuur, buiten rijden of nog wat anders? En wat voor paard is het? Warmbloed? En ben je bereid een andere zit-stijl of rijstijl te leren? Want met sommige zadel die hier vermeld worden is het helemaal opnieuw beginnen ;)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:05

Met een terugliggende schouder en singelplek naar voren zou ik sowieso voor een Y-rigging gaan aangezien je bij waarschijnlijk nagenoeg alle zadels de singel anders niet op de juiste plek zult krijgen en 't zadel zich óf in de schouder graaft, of voorover duikt en op de schouder knelt.
Verder idd wat Ruga vraagt... wat wil/zoek je precies...

moos2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 13:57

Het gaat om een Lippizaner. Doel is dressuur en buitenrijden. Alle type zadels komen in aanmerking als het maar past. Ik heb waarschijnlijk een rechte boom nodig gezien de rechte rug van dit paard. De meeste Engelse bomen lijken me curved en niet recht (alleen de oudere types). Daarnaast heeft hij een brede boom nodig (richting 34/massimo 38). Alles wat ik er op leg schommelt. Ik kan dus alleen keilkussens hebben want ik had een Equestor VZG en dat kussenmodel werkt ook niet. De deubers heb ik geprobeerd maar zweef te hoog. Dat is mijn enige eis dat ik er niet te veel boven zweef. Verder kan ik aan de meeste zadels wel wennen (ook boomloos maar dat wil ik liever niet en is laatste keus als het echt niet lukt). Een brede zit (zoals de Equestor) heeft mijn voorkeur.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:41

Malibaud al geprobeerd?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:01

Malibaud op een paard met 'massimo maatje 38 rug'? Dat gaat de wide toch ook niet redden?

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:13

Francis schreef:
Malibaud op een paard met 'massimo maatje 38 rug'? Dat gaat de wide toch ook niet redden?

De 40 zou wellicht een heel eind kunnen komen...
38W kan netjes op een Massimo 34 rug... Maar is natuurlijk meer dan alleen de maat van kopijzer wat meetelt.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:31

Ja uiteraard, ik ga er dan eigenlijk van uit dat een dergelijk paard over de hele rug breder is en dan lijkt 't me toch snel te krap worden. Misschien dat 't met een corrector er onder kan lukken.
Moos, heb je al in de Iberische hoek gekeken? Riaño, alta escuela e.d.

moos2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 07:14

Neen, heb nog niet in de iberische hoek gekeken. Moragh: wat voor boom zit er in de massimo? Is dat een banaanvorm? ik kan zadelmarktkwaliteit van de iberische merken niet goed inschatten. Weet iemand iets van de zwitserse spirigzadels? Er staat een gomez te koop op marktnet. Nu lijkt me dat wel een mooi zadeltje maar geen idee wat ik dan zou kopen en ken het merk gomez ook niet.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 10:44

Aangezien de boom van Massimo vrij kort is is hij meteen ook vrij recht (voor meer banaanvorm heb je een langere boom nodig). Maar goed, ik vergelijk dan al snel met GM die echt wat ronder is dus dan is iets anders al snel recht ;)

moos2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 12:38

Wat is dan het merk met de meest rechte boom?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 13:32

Even voor een goed begrip
- Elke boom hoort RECHT te zijn.
- De kussens of panelen onder de boom kunnen meer of minder vlák zijn.

Voor je het weet hebben we hier de geboorte van eenzelfde onbegripsverwarring als bij ´drukverdeling´ |o

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 13:34

Hmm, weet niet HC, bij westernbomen heb je toch echt bomen met meer of minder rock. Aangezien die nou eenmaal geen kussens hebben is het de vorm van de boom die de rock bepaalt.
Maar wellicht heb jij het hier alleen over engelse bomen (beetje off topic trouwens Moos, ;) )

moos2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 17:41

Huertecilla: ik heb het niet over recht vd scheef. Is misschien off topic maar als ik een kale engelse boom op mijn paard zie dan staat de achterkant omhoog ondanks dat de breedte goed is. De boom loopt meestal iets naar onder en dan weer omhoog, curved dus in het horizontale vlak. Daar wringt het. De kussens volgen het verloop van de boom. Met de kussens kun je de fit niet veel verbeteren volgens mij. De kussens zijn dan ook nog eens dikker dan een niet engels zadel. Zeg jij maar hoe het dan zit met de drukverdeling? Wat ik zie bij bijna alle zadels die ik er op leg is een schommeleffect. Vandaar mijn vraag naar bomen van niet engelse zadels.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:28

Francis schreef:
Hmm, weet niet HC, bij westernbomen heb je toch echt bomen met meer of minder rock.

Daar héb je de onbegripsverwarring al _-:( _-:( _-:( _-:(
Gaat dit na ´drukverdeling´ en ´diepe zit´ het volgende vermoordde begrip worden?

Westernmoment zijn ook recht.
De panelen van de boom zijn meer of minder vlak. Meer ´rock´= minder vlak.

Jullie halen recht en vlak door elkaar 8)7

´Engelse´ (lees italiaanse) bomen hébben helemaal geen panelen :)* maar kussens :)* :)*
Die hebben een (omgekeerd) V-vormig kopijzer met een veerblad, een lus, voor de zit.

Ook die zadels zijn recht want ALLE zadels zijn recht.

Ok, ik laat jullie verder weer gezellig keuvelen.