Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 09:14

Avalanche schreef:
Maar heb je nu nog naar de point billets gekeken?

Ja, hebben we naar gekeken, ze gaat het navragen want zelf denkt ze dat dit niet mogelijk is ivm monoblad en de kussens.

Afbeelding
Afbeelding

Avalanche

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 09:17

Dat is lastig, want ik denk dat je geen passende singel gaat vinden, voordat je dat probleem opgelost hebt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 09:18

Er zijn ook gewoon paarden waar dat singel systeem juist wel de uitkomst is. Daar kan je niet over oordelen met wat foto's zonder ervoor geleerd te hebben. Daarom heb je zadelmakers die langskomen, voelen en in beweging kijken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 09:19

Ja, maar met de foto's die ze eerder liet zien, denk ik dat de eerste singelstoot de singel in de oksels trekt.

Bij sommige paarden werkt het idd super. Het is niet standaard een probleem, alleen bij dit type vind ik het niet ideaal.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 09:46

Avalanche schreef:
Ja, maar met de foto's die ze eerder liet zien, denk ik dat de eerste singelstoot de singel in de oksels trekt.

Bij sommige paarden werkt het idd super. Het is niet standaard een probleem, alleen bij dit type vind ik het niet ideaal.

Na de laatste aanpassing(gister) van de vulling ligt het zadel netjes,schuift niet en wipt niet. Inprinciepe hoeft er nu niks meer aangepast te worden incombinatie met de mattes cresent.
Foto maak ik maandag.
Zadelmaker is tevreden, paard reageert weer voorwaarts en heb geen singelnijd.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 10:23

Ok ik ben benieuwd :) de zadelmaker heeft het live gezien, dus ik ga er vanuit dat die het het beste weet. Dat je paard voorwaarts reageert zonder singelnijd is de beste indicatie imo :j

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 11:08

Avalanche schreef:
Ok ik ben benieuwd :) de zadelmaker heeft het live gezien, dus ik ga er vanuit dat die het het beste weet. Dat je paard voorwaarts reageert zonder singelnijd is de beste indicatie imo :j

Klopt, ze zei ook dat je niet uit kunt gaan van een stilstaand beeld met zadelpassen en altijd moet voelen tijdens het rijden. Dit heeft ze ook gedaan en is best een tijdje bezig geweest.
Ondanks dat ze net klaar is met de opleiding ben ik super blij met haar.
Ze kijkt wbt de singel eerder naar de spieren/zenuwen en het paard dan naar de lengte.
Zoals bij mijn paard is langer niet altijd beter. En daarom hou ik het ook op de 70cm van mattes en niet langer.
Hij heeft dit weekend vrij dus stap maandagavond weer op, dan maak ik ook wat foto's.
Wel hebben we er een prolite tripad onder gedaan met achter een dun plakje.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 11:13

Dat is super, want de dingen die wij hier zeggen, zijn idd ook gebaseerd op spieren en zenuwen :) maar uiteindelijk, kijk naar je paard. Die van mij is nu zeer gelukkig met de Stubben Equisoft, en die is eigenlijk korter dan ik wilde, maar paard loopt er super op :j

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 12:36

Na het aanpassen van het zadel gister zagen we gelijk weer positief verschil in de zweetplek.
Ik gaf aan dat ik weer een droge plek heb (wel gelijk) bij de schoft dus daar ging ze even goed naar kijken en dit incombi met t verhaal vd pointstrap.
Ze heeft nu de vulling aan de voorkant wat aangepast zodat de schoft/schouder meer vrijheid krijgt want daar zat best nog veel wol wat verbetering kon geven.
In t midden de vulling weer wat vlakker gemaakt en achter er weer wat wol bij.
We moesten met rijden even kijken of het zadel niet ging schuiven.
Maar met de rechte singels ging het zadel toch aan de wandel met de mattes niet.

Ze wou toch eerst even advies in winnen voordat ze de pointstrap ging aanpassen.
Maar zoals het zadel nu is heeft hij al veel meer vrijheid rondom de schoft/schouder.

Ze gaf nog wel aan dat een alternatief aan zadel zou een kent en master s line high wither zijn, maar voor nu redden we het nog prima met dit zadel.
Ze had helaad maar 2 vd 9 ideal zadels binnen dus komt over een week of 2 weer langs en dan checkt ze uiteraard mijn zadel ook weer even.

Ben erg blij met jullie adviezen, zo leer ik elke keer weer bij en kan ik het weer navragen aannde zadelmaker zodat die het weer in de praktijk kan uitleggen en laten zien waar ze zitten(spieren) en welke er vrij moeten liggen etc.
Zelfde geldt voor het kraakbeen tussen de schouderbladen die is ook erg belangrijk dat die niet belemmerd wordt.
Maar het lijkt er toch op dat paard t gelukkigste is met de mattes.alleen is deze singel al wat ouder en gevormd naar hem dus hopelijk loopt hij met een nieuwe dan ook fijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 12:46

Dat klinkt echt super Jennifer :D

Klinkt als een hele kundige en vriendelijke persoon :D

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 20:03

Hier toevallig nog iemand een Mattes asymmetrisch 60cm te koop?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 06:54

Ik heb even mijn singel omgedraaid en de stoten gekruist, dit is na het rijden, wat is het idee nu kwa lengte?
De horka en een simpele banaan zijn onderweg, dus ik ben benieuwd wat dat zal geven.Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 19:35

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 20:48

Vandaag is er een zadelpasser geweest en die vond mijn singel wat te lang.. nu weet ik het niet meer haha. Zit nu ook in het dilemma of huidige zadel opnieuw opvullen en altijd met bontje rijden omdat die iets te breed is of een heel nieuw zadel.

Afbeelding
Singel die ik nu heb onder longeersingel. 80 cm van Kramer. Ze vond hem wel heel mooi liggen die singel alleen net te lang. Kan morgen wel even een foto maken met zadel.

Afbeelding
Dit is wat ik had.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 21:04

Hoe is dit te lang? :? Als je die singel korter neemt zitten de uitsparingen te laag en heb je nog niet de okselvrijheid die je juist wilt hebben met zo'n singel.

Goed mijn eerste zadelpasser had toentertijd ook gezegd dat ik 50 moest kopen.. Ik heb nu 65 en dat past. :')

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 21:45

Ik ben er inmiddels wel over uit dat niet elke zadelmaker ook iets van singels weet :+
Mijn huidige zadelmaker wel overigens!

Jouw singel lijkt me niet te lang, eerder perfect. Je zadel (op deze foto) lijkt mij eerder te krap dan te breed, want hij helt wat achterover. Maar misschien ligt ie hier ook wel iets te ver naar voren en dat het daardoor te krap ligt.
Qua keuze voor nieuw zadel of klooien met opvullen en bontjes; Ik zou voor een nieuw/ander zadel gaan. Beter dat, dan steeds twijfelen of het nog wel goed ligt.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 21:50

lies schreef:
Ik ben er inmiddels wel over uit dat niet elke zadelmaker ook iets van singels weet :+
Mijn huidige zadelmaker wel overigens!

Jouw singel lijkt me niet te lang, eerder perfect. Je zadel (op deze foto) lijkt mij eerder te krap dan te breed, want hij helt wat achterover. Maar misschien ligt ie hier ook wel iets te ver naar voren en dat het daardoor te krap ligt.
Qua keuze voor nieuw zadel of klooien met opvullen en bontjes; Ik zou voor een nieuw/ander zadel gaan. Beter dat, dan steeds twijfelen of het nog wel goed ligt.

Hij moet helemaal opnieuw opgevuld worden. Maar ze voelde ook een knakje in het zadel en het zadel is iets scheef. Als ze dit doet zal ik (wat ik nu ook doe ivm het schuiven wat die nu doet) met bontje moeten rijden omdat het kopijzer te wijd is en ze durft deze niet in de pers te doen omdat het al een oud zadel is. Heb toen met een gfs zadel gereden, wel een veelzijdigheid maar wil een dressuur en ze liep echt al heel anders en beter. En die was niet eens op maat, alleen het goede kopijzer erin. Alleen om voor mij even te voelen.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 21:51

Dan heb je je antwoord toch?! Gewoon een nieuw zadel kopen, je paard geeft het zelf al aan :)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 21:57

Klinkt niet alsof dat zadel nog opgevuld moet worden als er een knak inzit en ook iets scheef is.. Zonde! Maar een hele goede reden om een mooi nieuw zadel te zoeken. :j

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 21:58

Avalanche schreef:

Niet de scherpste foto's maar wou geen baklicht aan doen voor alleen een foto haha
Afbeelding
Op stal:
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag ook weer een blij en voorwaarts paard zonder singelnijd.
Dus op jacht naar een 2e mattes singel.
Padje heeft nu alleen een dunne inlage aan de achterkant erin.
Voorheen had ik aan de voorkant 2 droge plekken naast de schoft nu is het nat *\o/*
hopelijk groeien die spieren daar nog terug.
Afbeelding

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 21:40

Je hebt een paard met een lastige bouw. Ik ben geen zadelmaker dus ik durf daar m’n vingers niet aan te branden, maar het is wel iets wat je heel goed in de gaten moet houden.

Je 2e mattes singel mag ook wel wat langer. Zo van de foto’s zou ik denken dat 10cm langer nog wel past.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 21:46

Typische Gelderse bouw. Lange rug, lang doorlopende schoft. Daar passen de meeste zadels die voor warmbloeden zijn gemaakt prima op, denk ik :)

Ik vind je singel nog steeds niet mooi zitten, maar als hij met de adviezen van je zadelmaker er goed mee loopt, ga ik er vanuit dat het goed is.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 08:28

Wbt langere singel ga ik idd niet doen, heb een langere (75cm) gehad
Afbeelding
Afbeelding
maar daar liep hij niet fijn mee en werd het wol weggedrukt.

Paard is nu blij en voorwaarts dus ik hou het zo.
Regelmatig controle zadelmaker is inderdaad nodig en gebeurd ook.
Ze is nu 3x geweest in 2 maanden en 2x is het zadel aangepast.
Elke keer kijken we weer naar de combinatie zadel,paard,ruiter, singel.
Zodra mijn paard iets aangeeft luister ik daar naar en komt ze weer.
Zweetafdruk is nu ook netjes gelijk overal en voor de aanpassing hadbik 2 droge plekken.

Uiteraard als jullie goeie tips hebben wbt de singel sta ik daar voor open maar de combi wol elastiek is toch wel een must.
Ik zou nog een rechte kunnen proberen zoals Avalanche aangaf maar durf nu even niks aan te passen.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 17:57

Avalanche schreef:
Typische Gelderse bouw. Lange rug, lang doorlopende schoft. Daar passen de meeste zadels die voor warmbloeden zijn gemaakt prima op, denk ik :)

Ik vind je singel nog steeds niet mooi zitten, maar als hij met de adviezen van je zadelmaker er goed mee loopt, ga ik er vanuit dat het goed is.

Dat valt vies tegen, er zijn tegenwoordig weinig zadels die geschikt zijn voor een rechte rug. Van alle zadelmerken en types die m’n zadelmaakster verkoopt pasten er bij mijn paard maar 2. Schoft van dit paard geeft nog een extra moeilijkheidsgraad denk ik.. :D

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 18:04

Pallatin schreef:
Avalanche schreef:

Dat valt vies tegen, er zijn tegenwoordig weinig zadels die geschikt zijn voor een rechte rug. Van alle zadelmerken en types die m’n zadelmaakster verkoopt pasten er bij mijn paard maar 2. Schoft van dit paard geeft nog een extra moeilijkheidsgraad denk ik.. :D

En nog een extra moeilijkheidsgraad is de missende bespiering naast de schoft.
Als ik een ander zadel wil dan raadde ze een kent en masters S line high wither aan maar daar is de kans weer groot dat ze te lang zijn.
Heb de afgelopen jaren mega veel zadels op zijn rug gehad om te passen, testen etc 9 vd 10 hebben een te ronde boom of te weinig schoft ruimte.