Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:53

StonedRomy schreef:
Je kunt uiteraard wel een normale frontriem erom doen en hun systeem eruit slopen.

Daarvoor koop je ook echt een hoofdstel van bijna 200,- :')

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:53

Iriscope schreef:
Ik heb met mn Kramer hoofdstel gereden en mn paard vindt het helemaal niets. Hij kantelt zn hoofd, geeft niet na en wil zowel links als rechts niet inbuigen.
Iemand enig idee of ik daar nog iets aan kan doen? Hij is nogal sensibel, toen ik tijdelijk een ander zadel had vond hij het ook helemaal niets.
Ik dacht eraan om ermee op buitenrit te gaan, om te zien of hij er dan aan went.
Als dat niet zo is, gaat ie gewoon terug naar een "normaal" hoofdstel en dan gaat deze naar een van mn andere paarden.

Wel zonde, hij staat hem zo gaaf en zit ook mooi.

Plaats anders even wat foto’s? Misschien kunnen we mee denken?

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:58

Hier nogmaals een foto;

Afbeelding

Hij is trouwens een onwijs sensibel paard, als ik van zadel wissel, zelfs als het past, dan loopt ie gelijk compleet anders. Van de week was ik behandeld door fysio en hij liep gelijk 10x beter dan normaal. Hij pikt iedere kleine verandering op, daarom vraag ik me af of het een kwestie van wennen kan zijn.

Anoniem

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:36

Sommige paarden vinden vaste bakstukken helemaal niks.

xJen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:40

Luna02 schreef:
Jennifer3010 schreef:
Ik ga hem vanmiddag uittesten!

Ben heel benieuwd naar je ervaring!

Ik vind het een heel mooi hoofdstel, past goed en is makkelijk in gebruik door middel van de 2 clips (enige wat je vast hoeft te maken)
Paardje moest wel even wennen eraan maar loopt er in combinatie met een anatomisch gevormd bit echt wel fijn mee! Kan alleen nog maar beter worden denk ik als hij eraan gewend is

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:50

Yvank_ schreef:
Sommige paarden vinden vaste bakstukken helemaal niks.

Daar dacht ik ook aan, maar hij liep op de Equitus Beta wel goed, die ziet er alleen niet mooi uit met de extra gaatjes die nodig zijn om bij hem te passen. Daarom gok ik dat het het stuk achter de oren hem niet lekker zit.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:57

Iriscope schreef:
Hier nogmaals een foto;

[ [url=m/QaR8D9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hij is trouwens een onwijs sensibel paard, als ik van zadel wissel, zelfs als het past, dan loopt ie gelijk compleet anders. Van de week was ik behandeld door fysio en hij liep gelijk 10x beter dan normaal. Hij pikt iedere kleine verandering op, daarom vraag ik me af of het een kwestie van wennen kan zijn.

Hij lijkt wel mooi te zitten.. misschien ff paar keer de tijd geven? Hier zo’n miemel die al anders loopt met een ander dekje :') die laat ik meestal ff doorlopen haha

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 14:00

Ik heb de l'equi kyra van equibling op de kop kunnen tikken. Ben heel benieuwd hoe die haar past. Wellicht laat ik ooit nog eens een bitloze hoofdstelpasser komem, maar dat is voor later als we weer meer kunnen werken.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 14:08

MarjanB schreef:
Hij lijkt wel mooi te zitten.. misschien ff paar keer de tijd geven? Hier zo’n miemel die al anders loopt met een ander dekje :') die laat ik meestal ff doorlopen haha

Dank je voor je reactie! Hij is nog niet zo lang bij mij, dus heb zoiets nog niet eerder echt meegemaakt. Met het zadel ben ik gewoon terug gegaan naar de andere.
Thanks voor je advies, denk dat ik dat maar doe, even zien of hij erin settelt!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 14:22

Nou mijn paard heeft spontaan een hanentred met andere peesjes om hoor! Zelfde merk en zelfde model maar een ander paar. :) te dik dekje onder m’n zadel en ze kan niet meer lopen. Totaal verlamd. Tja ;)

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 14:36

pluisje88 schreef:
StonedRomy schreef:
Je kunt uiteraard wel een normale frontriem erom doen en hun systeem eruit slopen.

Ik heb er 125 voor betaald en eruit slopen moet wel zo kunnen dat het hoofdstel niet beschadigd raakt. Als frontriem enige is wat niet lekker zit, dan is dat echt wel aan te passen.

Luna02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 16:31

Jennifer3010 schreef:
Ik vind het een heel mooi hoofdstel, past goed en is makkelijk in gebruik door middel van de 2 clips (enige wat je vast hoeft te maken)
Paardje moest wel even wennen eraan maar loopt er in combinatie met een anatomisch gevormd bit echt wel fijn mee! Kan alleen nog maar beter worden denk ik als hij eraan gewend is

Goed om te horen! Heb je een foto van hoe hij zit?

xLiekeH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 18:54

Jennifer3010 schreef:

Heb je gewoon maat full?

bij mij was full te groot en alles zat al op het laatste gaatje, daardoor drukte het ook tegen de oren helaas heeft het hoofdstel dan niet de goede werking.

Ik ga toch wel de Cob uitproberen ben zo benieuwd naar dit hoofdstel[/quote]

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 20:26

pluisje88 schreef:
StonedRomy schreef:

Ik zal vast wel de enige zijn, maar buitenom dat ik het niet mooi vindt zitten, vind ik het hele ding echt foeilelijk. Kan toch niet lekker zijn met allemaal die haakjes en knipjes..

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 20:52

Haha nee hoor. Ben het absoluut met je eens

xJen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 07:19

xLiekeH schreef:
Jennifer3010 schreef:

Heb je gewoon maat full?

bij mij was full te groot en alles zat al op het laatste gaatje, daardoor drukte het ook tegen de oren helaas heeft het hoofdstel dan niet de goede werking.

Ik ga toch wel de Cob uitproberen ben zo benieuwd naar dit hoofdstel
[/quote]

Ik heb maat cob gekocht, mijn paard heeft alles full behalve zijn hoofd, dat is altijd cob haha
Laat je even weten wat je ervan vindt? :o

xJen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 07:20

Luna02 schreef:
Jennifer3010 schreef:

Goed om te horen! Heb je een foto van hoe hij zit?

Nog niet!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 09:52

De full was al krap bij de oren en met neusriem op de goede hoogte kon je bit niet op een juiste hoogte. Wordt met cob niet beter denk ik

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 10:37

Presteq zit eigenlijk heel netjes, op de frontriem na. Ik ga dus een frontriem met een extra brede lus bestellen voor het hoofdstel en heb nog twee druk knoopjes met steentje eraan liggen die dan op het lusje kunnen komen.

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:55

Hoi allemaal!
Ik lees al een tijdje mee in dit topic, maar heb nog niet eerder gereageerd. Zouden jullie eens met mij mee willen denken?
Voor mijn Haflinger merrie heb ik nu al een tijdje een Rambo Micklem en ik ben er nog niet suuuper enthousiast over. Gisteren had ik de osteopaat op bezoek voor haar en die constateerde dat haar atlas helemaal vast zat. Nu is mijn merrie ook wel een binnenvetter en is aanval voor haar de beste verdediging, dus ik kan me voorstellen dat het daar vandaan komt. Maar de osteopaat raadde ook aan om eens naar het hoofdstel te kijken, die loopt daar immers overheen. Wellicht een hoofdstel dat de eerste halswervel meer vrijlaat?

Ik heb al in dit topic gezocht en de hoofdstellen op de eerste pagina bekeken, maar kom er niet helemaal uit. Heb in elk geval de Busse Feeling en Busse Modena op het lijstje staan. Bij Kramer kwam ik deze hoofdstellen tegen:
https://www.kramer.nl/Paard/Hoofdstelle ... k-Pressure
https://www.kramer.nl/Paard/Hoofdstelle ... Innovation

Heeft iemand ervaring met zo'n hoofdstel of nog aanraders, misschien ervaring met de klachten van mijn merrie? Er is zo veel keuze, vind het erg lastig om te bepalen waar ik goed aan doe. Budget is ongeveer 200 euro.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 12:11

Merel___ schreef:
Hoi allemaal!
Ik lees al een tijdje mee in dit topic, maar heb nog niet eerder gereageerd. Zouden jullie eens met mij mee willen denken?
Voor mijn Haflinger merrie heb ik nu al een tijdje een Rambo Micklem en ik ben er nog niet suuuper enthousiast over. Gisteren had ik de osteopaat op bezoek voor haar en die constateerde dat haar atlas helemaal vast zat. Nu is mijn merrie ook wel een binnenvetter en is aanval voor haar de beste verdediging, dus ik kan me voorstellen dat het daar vandaan komt. Maar de osteopaat raadde ook aan om eens naar het hoofdstel te kijken, die loopt daar immers overheen. Wellicht een hoofdstel dat de eerste halswervel meer vrijlaat?

Ik heb al in dit topic gezocht en de hoofdstellen op de eerste pagina bekeken, maar kom er niet helemaal uit. Heb in elk geval de Busse Feeling en Busse Modena op het lijstje staan. Bij Kramer kwam ik deze hoofdstellen tegen:
https://www.kramer.nl/Paard/Hoofdstelle ... k-Pressure
https://www.kramer.nl/Paard/Hoofdstelle ... Innovation

Heeft iemand ervaring met zo'n hoofdstel of nog aanraders, misschien ervaring met de klachten van mijn merrie? Er is zo veel keuze, vind het erg lastig om te bepalen waar ik goed aan doe. Budget is ongeveer 200 euro.

Ik heb een merrie met Atlas problemen. Waarschijnlijk door hangen aan een touw.
Voor haar heb ik de Waldhausen Sensation S-line. Ze liep daar beduidend beter op.
Kopstuk is gesplitst met een riempje erboven om het kopstuk bij elkaar te houden. Dit is qua pasvorm voor beide paarden mijn favoriete hoofdstel.

Ook de BR Bolton (u vorm kopstuk) hielp, maar t leer rekt.

Wat je ook kan proberen is de onderlegger voor het kopstuk van Back on Track. Lees maar eens over de werking.
Ik heb m ook. Helaas past ie minder goed op een anatomisch kopstuk, dus ik heb m op mijn halster.

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 13:56

Super Boemel, dankjewel! Ik ga kijken. Ook een goeie tip van de onderlegger van Back on Track, dat lijkt me wel fijn voor onder het halster :-). Heeft jouw paard die ook onder het halster als ze de wei op gaat?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 14:18

Merel___ schreef:
Super Boemel, dankjewel! Ik ga kijken. Ook een goeie tip van de onderlegger van Back on Track, dat lijkt me wel fijn voor onder het halster :-). Heeft jouw paard die ook onder het halster als ze de wei op gaat?

Dat niet,ze staat nml altijd zonder halster in de wei. Maar dus wel met poetsen en op de trailer.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 15:29

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 17:10

billy3105 schreef:
[ [url=m/iVzbDs.jpg]Afbeelding[/url] ]

De mijne is net binnen met gespleten kopstuk. Vanavond maar proberen. Kwaliteit staat hier duidelijk gelijk aan prijs :') niet het beste leer, maar zeker niet slecht!
https://www.kifrahorse.nl/Anatomisch-Ho ... wn-Crystal

Ik had deze ook besteld, maar direct retour gedaan. Vind het een prachtig hoofdstel, maar ik kreeg de haaksluitingen van het kopstuk niet eens versteld. Zeker 10 min bezig geweest om het iets breder te maken, maar kreeg het aan 1 kant niet voor elkaar. Dus weer ingepakt en retour gedaan. :+