[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 12:50

Moment Viola - ergens op de Facebook pagina staat een foto met maten...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 12:55

https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-x ... e=560695C0

LET OP!!! Ik zie nu dat het niet vanuit het midden van de zit is gemeten, maar vanaf de aanzet van het zweetblad- normaal gesproken zou de normale maat, vanuit het midden van de zitting ca. 54cm lang zijn, de Piccolo dus iets korter

Flame25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 13:12

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 13:46

Denk dat dat wel mee valt, alleen is de nut van wat stugger leer dan de Gewone arizon, dus zal wat langer duren voor ie goed gevormd is.

Overigens, voor de geïnteresseerden. Mijn Arizona maat 1 staat te koop als volledige set. Van de week paar x getest in de bak, en dan liggen mijn benen toch niet mooi tegen mijn jonkie aan, waardoor ik wat uit balans raak als hij uit balans is. Had hier met barebackpad geen last van en met dressuurzadel (met boom) ook niet. Dus toch op zoek naar een beter bij ons passend zadel :) (barefoot Notting Hill, London, ghost Roma,Firenze).
Paardje nu nog aan t herstellen, maar al contact ook geha met Teteltee voor een pasconsult :)

Notting Hill heeft zij helaas niet, dus als iemand die in regio Amsterdam toevallig heeft houd ik me aanbevolen!

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 13:52

Bedankt Kwetal. Met die foto kan ik wel wat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 18:20

Zal reactie op vraag van Flame via mail hier ook even beantwoorden, even mail-antwoord knippen en plakken :j

Dat is heel lastig in te schatten vanaf een foto, bij 2 paardjes die er op het oog behoorlijk hetzelfde uitzien kan het bij de 1 wel zo zijn en bij de ander niet…is echt een kwestie van proberen.

Als het goed is zijn de Arizona Nut zadels die nu nieuw geleverd worden overigens niet meer zo extreem
rond afgewerkt waardoor het omhoog stekende “kontje” van het zadel al een heel eind opgelost zou moeten zijn.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:47

viola schreef:
Ik ben er inmiddels wel over uit dat ik een graag een ghost wil voor mijn pony, maar zit nu te twijfelen tussen de quilty of Roma piccolo. Kan iemand mij vertellen wat de lengte van de zweetbladen is van de Roma piccolo? Als die niet te lang zijn voor pony kies ik denk voor de Roma.

Ik heb heel in het begin de quilty getest en die lag prima op pony. De zit was alleen voor mij te groot en de piccolo bestond nog niet. Dus toen toch voor de hidalgo gekozen omdat die zit voor mij steviger was. Toen was mijn doel vooral stevig zitten om vertrouwen te krijgen om turbo draf en schrik acties op buitenrit uit te zitten. Nu ben ik zelf inmiddels wat verder en heb ik meer mogelijkheden om in de bak te trainen en wordt het tijd de hidalgo die toch net iets teveel over zijn schouder ligt te vervangen voor een zadel die pony nog beter past.

Ik heb vorig jaar ook eerst de quilty getest, lag goed maar net als bij jou was de zitting te groot en was het geheel het gewoon nét niet.
Een paar maanden terug heb ik de roma piccolo als testzadel geprobeerd en dat beviel super! Inmiddels heb ik nu een aantal weken een eigen Roma Piccolo.
De zitting is voor mij qua grootte precies goed, zit heel vanzelfsprekend, heel lekker en tegelijkertijd heel vrij genoeg en de langere zweetbladen vond ik zelf ook echt positief stevigheid geven zonder het contact-gevoel te verliezen.
Mijn pony's zijn ook niet zo groot (1.44 en 1.47) en ik heb vrij korte benen, maar dat gaat heel erg goed!
Er staan foto's van mij op de ghost-sites en hier in het topic, maar mocht je het niet kunnen vinden of wat willen zien/weten roep je maar :)

Hier vandaag weer 30 km gereden met de ghost, lekker tempo erin vandaag, blij paard met losse rug en mooie zweetafdruk bij thuiskomst. :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 00:45

Top, Raya!!! :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 09:17

Top!

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 09:20

Jouw foto heb ik bij zitten kwijlen raya, erg mooie foto van een erg mooie combinatie.
Mijn pony is nog net wat kleiner, 1,35 maar ik denk dat dat ook nog wel gaat lukken met de zweetbladen.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 09:45

Ik heb een Roma piccolo als testzadel Viola!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:32

Weet iemand of onder de cheyenne maat 1 een pad past met maat 0?
Of moet daar echt een pad met maat 1 onder.....

Alvast bedankt!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:09

Cissie, ik zou zeggen, lees de tekst hier even goed en vooral de laatste regels :P
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... ellen.html

Maat 1 Cheyenne pads bestaan niet :)
De normale maat pads zijn altijd voor zowel maat 1 als maat 2 zadels.

Van sommige modellen bestaat een maat 0 of Pony-maat.
Die zijn eigenlijk bedoeld voor maat 0 zadels, maar passen ook strak onder een maat 1, handig voor degenen met een paardje met een echt kort ruggetje die geen cm teveel er op willen hebben liggen.

Maar de normale maat pad staat natuurlijk wel iets mooier.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:26

Safiera schreef:
missanita84 schreef:
er was hier ook iemand met de heavy duty inlagen in de kifra? paste dat goed?
ging het niet schuiven of anders? ik vind de kifra wel gaaf eingelijk maar twijfel haha zoveel keuze
ik wil echt dikke inlages voor in mijn pad anders heeft ziez niet genoeg schoft en ruggengraat vrijheid vind ik zelf. nu zijn de orginele dikke inlagen van de ghost dik genoeg voor ziezo (ik heb het model pad vd ghost, dat nog met dikke inlagen geleverd werd (dubbelen)) , zijn de HD hiermee te vergelijken(dubbelen van ghost)? aangezien ze best wel prijzig zijn.
deze kun je niet op maat knippen toch?

HD in Kifra past prima. Met er in doen had ik wat ruimte over, moest ze even goed naar boven er in leggen. Maar, blijven goed liggen. Ook bij afzadelen/opruimen/opnieuw gebruiken.

Desnoods zou je de memoryfoam inlages er in kunnen laten, dan schuift het echt niet meer denk ik.

@ Kitty: de Notting Hill heeft wel extra vps he, dus weet niet of onder gewoon vps de memoryfoam ook voldoende is. Voor veel paarden wel denk ik, maar uitzonderingen bevestigen de regel :)

Kan HD niet vergelijken met Ghost; heb nooit Ghost in handen gehad.
Dubbele moosgummi is vergelijkbaar met HD, alleen heeft HD dus een plastic (buigbaar) plaatje er in zitten wat nog iets mooier verdeelt en zijn de HD mooi afgerond.

Bedankt voor je antwoord!
Is dat geen probleem om de originele inlagen er bij in te laten zitten ivm randjes ofzo

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:50

@Pmarena :

Bedankt voor je uitleg wat ik eigenlijk bedoel (was niet echt duidelijk in mn vorige post) is of een kleinere maat pad (maat 0) ook kan ivm de inlages en de drukverdeling?

Op de site van barefoot lees ik terug dat deze wel kan onder een Cheyenne maat 1 maar dan strakker eronder ligt voor bv vrij korte ruggen. Zoals jij ook uitlegt in je vorige post.
Dat begrijp ik maar ik vraag me af of dit geen gevolgen heeft voor de drukverdeling?

Als het alleen een optische kwestie is (?) dan is dat een keuze die ieder voor zich kan maken natuurlijk.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 16:40

Ik ben druk aan het testen :D. Ik heb de pad van Ghost tijdelijk omgewisseld voor een bontje, paard loopt daar fijner mee.

Wat mij wel opviel, ik heb dit paard al maanden niet gereden. Ze is of heel braaf geworden, of ze heeft nu geen last van een drukkend zadel, want ze heeft geen pas verkeerd gezet.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 16:45

+:)+

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 17:26

@ cissie, ik had een maat 0 pad onder mijn cheyenne maat 1. Ik vond het prima passen en ook de heavy duty inlages waar ik mee reed pasten er mooi in. Ik vond het persoonlijk ook mooier staan, vooral op een pony wat minder massaal zeg maar :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 17:27

Het is in principe alleen optisch :j

Stel dat je achterop het zadel zou zitten dan zou het achterste randje potentieel wel kunnen irriteren, maar die situatie heb je niet.

Zie ook als je doorklikt op de links in de omschrijving, de pads met een maat 1 Cheyenne er op :)
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/cheyenne-pad/

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 19:01

@Roelke en Pmarena :

Dank voor jullie uitleg, hieruit begrijp ik dat het geen probleem hoeft te zijn.
Maat 1 cheyenne pas ik prima in met mn kont en bovenbeen.
Vermoed alleen dat een net wat kleinere pad (maat 0) beter op mn hafje ligt.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 19:49

cissie schreef:
@Roelke en Pmarena :

Dank voor jullie uitleg, hieruit begrijp ik dat het geen probleem hoeft te zijn.
Maat 1 cheyenne pas ik prima in met mn kont en bovenbeen.
Vermoed alleen dat een net wat kleinere pad (maat 0) beter op mn hafje ligt.

Dat heb ik ook maar dan met de lexington. Pad wat eronder zit is aan de ruime kant en maakt schuurplekken op zijn wiebelkont. Dit opgelost door het pad zo ver mogelijk naar voren te doen maar daar steek het dan bijna 10 cm uit. :o
Misschien past een maat 0 er ook beter onder maar die is er niet voor de lexington :(

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:16

@Jomaro wel nog steeds blij met de Lexington? Al wat meer kunnen testen?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:31

2005:
Een normaal zadelbontje?
Past dat mooi onder een ghost?
Daar zat ik zelf ook over te denken als pad toevallig. :)
Ik denk dat het met de ghost pad wel een erg dik pakket wordt bij mijn pony.
In real life heb ik het nog niet gezien maar ben nog aan het kijken.
Vandaag een boomzadel van norton gepast maar net als de huidige te lang en het brugt.
Hij heeft geen holle rug maar door de beperkte ruimte voor een zadel brugt het toch kennelijk.
Ik hoop dat dat met ghost geen issue is.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:38

darkadia schreef:
@Jomaro wel nog steeds blij met de Lexington? Al wat meer kunnen testen?

Ben nog steeds blij met de lexington vooral de smalle zit. Veel uren heb ik er nog niet op gezeten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:48

Kortere pad niet via grandeur te regelen?