voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:44

Dat wennen heb ik ook heel erg. In het testzadel zat ik heerlijk maar nu zwabber ik alle kanten op.
Ik heb vandaag weer even gereden en ik merk wel dat hij nu een beetje aan het vormen is. Hij zit al wat lekkerder. Heb er nu pas 3x mee kunnen rijden.

Ik blijf wel prima zitten. Paard was echt druk vandaag maar ik kon haar enorme passen prima uitzitten.

Super dat je hoofdstel bij het zadel past :D.

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:53

Nou ik vind nog steeds dat die london echt super zat op dat verzorgpaardje. Die was zo lekker ingereden dat het gewoon zat als een huis. Dus ik zou zeggen wees vooral vast beraden wat het je gaat er echt lekker in zitten.

Dat schuiven had ik ook daarom heb ik er toen een schoft uitsparing ingemaakt en de halfpad (afgeknipte grandeur) d.m.v van klittenband bevestigt aan me gewone dekjes.

Sheran

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:01

Ja, dat ga ik ook maar doen denk ik. Schoftuitsparing in het gewone dekje en de halfpad aan het zadel. Dan maar wat minder mooi.

Mijn testlondon zat ook als een huis en dit zadel zal ook zo lekker gaan zitten! Gewoon even doorrijden :)

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:05

Ik heb mijn dekje wel tussen mijn zadel en halfpad in. Heb toen gelezen dat als je je gewone dekje op de paardenrug legt en daarop halfpad en zadel dat dan het dekje strak kan gaan trekken over de rug en dat de druk verdeling dan verslechterd, komt denk ik omdat dat naadje van het gewone dekje niet stevig genoeg is om de ruggengraat vrij te houden.

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:14

Mijn London zat ook vreselijk op het begin, nu zit hij al een stuk beter.
Ik heb vaak mijn gewone dekje boven mijn boomloos pad liggen (geen halfpad) en heb er geen last van dat het strak gaat trekken/schuiven oid.

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:19

dat komt dan denk ik omdat je deze er boven op legt. Volgens mij zorgt dat voor het grootste verschil. Maar het zal waarschijnlijk ook per dekje schelen wat daar heb je zoveel verschillende soorten stof en kwaliteiten in.
Naja das ook weer weer kwestie van proberen wat het best ligt voor jou en je paardje toch?

trijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:55

Ik schrok ook even toen ik voor het eerst op mijn Barrydale ging zitten. " 't Is een heel ander zadel dan het testzadel" dacht ik. Niet dat het vervelend zit, maar alles is nog stugger. Helaas is het nu ook niet echt lekker weer om te rijden. Oooooooh wat verlang ik naar mooi weer!!!!
Ik ga me ook eens oriënteren op een home made pad. Heb in ieder geval al een stuk schapenvel op de kop weten te tikken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:00

Leuk Trijn! Is je zadel nu al wat soepeler geworden en werd het daar beter van?

Zou een zadelbontje ook als pad kunnen dienen als je er schoftvrijheid in maakt? (zomaar een vraagje)

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:14

Denk het wel daar heb je ook altijd een stukje ruggengraat vrijheid en dan de inlages op de juiste plek schoftuitsparing,nou dan heb je alles wat een echte halfpad ook heeft.
Misschien staat er op marktplaats wel een gebruikte pad die je voor een leuk prijsje kan overnemen dan hoef je alleen de zijkant eraf te halen, zodat je alleen inlage vakken overhebt. Is alles gelijk in de juiste verhouding.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:19

als je een pad met inlages hebt kan je dan ook gewoon met schapenvacht een nieuwe boven en onderkant erop naaien, dus zeg maar de pad tussen 2 lagen schapenvel? Ik wil graag een schapenvacht onder mijn startrekk uiteindeljk, maar wel handig om dat op een pad te maken dat al ruggegraatvrijheid heeft/inlages :)

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:26

Ik heb nu 2 grandeur pads over wou van de antislip aan de bovenkant dat hadden deze niet.... 1 nevada model bruin en cheyenne mt 1 model zwart. Heb van de cheyenne toen een halfpad gemaakt zodat ik ook is met andere dekjes kon gaan rijden. Op een gegeven moment raak je toch uitgekeken op de standaard pads. Weet nog niet wat ik met die nevada pad ga doen, misschien gaat ie de verkoop dus mocht iemand interesse hebben laat maar weten. Kan ook tot halfpad omgebouwd worden(even voor de info haha) pad heeft alleen wel sympanova aan de onderkant
Laatst bijgewerkt door DivaBurga op 26-01-12 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

trijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:28

Ach nee Sheran, ik heb nog amper kunnen rijden mede door het slechte weer. Ik heb mijn dochters al aangeboden om het zadel tijdens hun lessen (die ze in de binnenbak van de ponyclub krijgen, ja zij wel! <<) ) te gebruiken, zodat het daar al wat soepeler door wordt.

Ja aan dat zadelbontje heb ik ook al lopen denken, alleen daar zitten toch geen inlages in?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:29

Ja ik, maar ik heb niet zoveel geld over momenteel :').

Ik bedoelde trouwens puur een bontje, dus dan zonder inlages. Het lijkt me ook goed veren en ophogen (echte schapenvacht)

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:35

Ooh ik hoef er niet veel voor te hebben Maja dat ben ik weet niet wat andere er voor vragen. Hmm zonder inlages, druf ik niet echt te zeggen. Ligt denk ook een beetje aan de bouw van je paard: smal of breed gebouwd, of de ruggengraat uitsteekt of diep ligt.

trijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:36

Oké, ik bedoelde om het bontje te gebruiken bij het maken van een (half-)pad.
Best leuk een beetje knutselen tijdens deze kleffe dagen...

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:38

Ja dat houd je lekker bezig... In die regen staan heb niemand volgens mij echt veel zin. Maar ik heb hoop van het weekend lijkt het hier mooier weer te worden

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:43

Gewoon een stuk schapenvacht als pad gebruiken geeft niet de gewenste hoeveelheid ruggegraatvrijheid. Niet goed dus. Je hebt echt die inlages nodig.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:56

Okee, weet ik dat. Ik vroeg het omdat zo'n schapenvachtje veel dikker is dan een inlage, of zelfs een dubbele inlage.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:01

Maar niet zo stevig ;)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:02

Nee niet? In welke zin :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:14

Ik heb een halfpad gemaakt van een bontje :j Wel inlages er bij gebruiken lijkt me. Al zou je met een zadel met voldoende VPS, en een bontje met goede ruggengraatvrijheid misschien ook zonder kunnen. Die VPS inlages stellen ook niet zo heel veel voor.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:18

Inlages, zijn steviger. verdelen daardoor druk.

Schapenvacht veert misschien maar verdeeld niet de druk zodat je er mee kunt rijden.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:19

VPS-inlages vind ik juist helemaal niet zo stevig voelen, in elk geval niet dat het goed de druk verdeelt. Maar ik kan het fout hebben hoor!
Ik ben wel benieuwd wat pmarena ervan vindt :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:01

Ik schrok me rot toen ik de eerste Barefoot-pads met VPS inlages kreeg....veels te dun en zacht die dingen :oo

M'n maag draaide zich best wel een beetje om , ik trok wat witjes weg en dacht : "argh hoe komen die maffe Duitsers hier nu weer bij ??! Dat wordt een fiasco natuurlijk" :=

Meteen de bazin van Barefoot gecontacteerd en het bleek dat deze zachtere inlages een beter resultaat gaven bij de digitale zadeldrukmetingen tijdens het rijden met een zadel met VPS (!) dan de stevige inlages.

Ze waren er zelf ook verbaast over geweest dus hebben het echt uitvoerig getest.

Nu moet ik ook wel zeggen dat het inderdaad dun / zacht materiaal is als je er in knijpt tussen 2 vingers , maar als je er met je hele hand op drukt dan voelt het al heel anders aan. En dat ligt dichter bij de waarheid natuurlijk , want je zit er tijdens het rijden niet met 2 vingers in te knijpen :P

Maar het verbaasde mij enorm en ik voelde me er ook niet helemaal "safe" bij.
Maar het werkt gewoon prima in de praktijk +:)+

(moest ook wel ook natuurlijk gezien alle testen :P )

Het is natuurlijk wel zo dat de zachte inlages geleverd worden in stevige pads die uit allerlei laagjes bestaan. Al die materialen er omheen tellen natuurlijk ook mee :j

Voor een simpele zelfmaak-pad zou ik zelf echt niet die zachte inlages nemen :=

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:14

Het nadeel van die zachte inlages is vind ik :o dat je ze zo snel kapot trekt als je ze in de pad moet stoppen....