Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 13:36

Zadel zonder kussens:
Afbeelding
Is het verstandig om het bij dit zadel nog aan te laten passen? Of is de kans op breken van de houten boom dan te groot?
Laatst bijgewerkt door JenniferU op 04-09-23 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 13:38

Wie kan me adviseren welke singel ik nodig heb voor mijn buikige spaanse dame?
Eindelijk een nieuw zadel waar ze fijn onder loopt (met mijn ghost was deze singel prima, maar daar zit ik niet stabiel genoeg in op dit paard), maar nu is de singel een issue. Huidige singel is een (oude) eric le tixerant singel.

haar singel ligt ver naar voor, en een dikke buik, dus dat helpt natuurlijk niet.
Afbeelding

ligt de Eric le tixerant wel goed op deze kwpn?

Afbeelding

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 14:33

Duhelo schreef:
Eindelijk een nieuw zadel waar ze fijn onder loopt (met mijn ghost was deze singel prima, maar daar zit ik niet stabiel genoeg in op dit paard), maar nu is de singel een issue. Huidige singel is een (oude) eric le tixerant singel.

haar singel ligt ver naar voor, en een dikke buik, dus dat helpt natuurlijk niet.
[ [url=m/NVeQ2P.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/xQvAc2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Op de schimmel heb ik het idee dat het zadel zelf ook wat achterover ligt. Past deze goed of is hij iets te smal van voren? Qua singel zou een benaanvormige kunnen passen, maar dan wel 1 die zijn vorm in aangesingelde toestand ook goed behoudt (ik weet even niet wat voor vorm je huidige singel heeft). En ik zou hem een fractie langer nemen.

Bij de vos is niet heel betrouwbaar iets te zeggen aangezien het paard op de foto op rust staat, daardoor lijkt hij flink buikig en de singel naar voren te trekken, maar is dit in werkelijkheid ook zo? Bij deze vind ik de singel ook te kort.

Duhelo

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 15:09

De schimmel zit precies tussen twee maten bomen in.
Het zadel is een kent en masters met een witte boom, ik heb een gele boom besteld, maar dan heeft die de neiging om iets te ver naar beneden te zakken als ik er op zit, en iets te klapperen vanachter. Met de witte boom ligt die super stabiel. Paard is trouwens heel duidelijk of ze het fijn vindt of niet, de zadelpasser is deze komen passen, en dan de drie zadels die pastten op haar liep ze enkel onder deze fijn.

Met de gele boom loopt ze ook niet zo fijn als met de witte boom. Paard moet een aantal kilo's afvallen ook.

Mijn paard is dik, deze singel is al een 75 cm :+.

De vos is inderdaad normaal niet zo buikig, een rechte (FRA) singel trekt wel in haar ellebogen, maar ik denk dat deze net genoeg ruimte geeft. Het zadel mocht op deze foto volgens mij ook net iets naar voor.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 17:52

Duhelo schreef:

De buikerig Spaanse dame mag een maat groter en crescent hebben en je zadel mag bijna 10 cm naar achteren.

Bij de vos is de singel echt veel te kort en zo te zien ook het verkeerde model bij buikerige paarden moet je helemaal geen singel willen met breed middenstuk want die buik duwt alles richting de oksel.

Dus mocht je voor beiden dezelfde singel willen, dan zou ik gaan voor een crescent op minstens 85 cm, voor de vos eerder richting de 90-95 cm.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 18:02

Celebi schreef:
Ik heb het al eerder eens benoemd maar de Edix Crescent vind ik ook eigenlijk geen echte crescent singel. De gespen liggen vrij recht tegenover elkaar namelijk. Blijkbaar werkt het toch voor een hoop paarden, maar dat zullen denk ik niet de hele dikke/ronde exemplaren zijn maar juist de paarden die die net tussen recht en crescent in zitten. Er zitten op de Edix namelijk wel mooie uitsparingen en dankzij de stukjes leer ertussen is de singel iets beweeglijker in richting van de singelstoten. Maar als je echt een crescent met flinke boog nodig hebt zou deze niet boven aan mijn lijstje staan en een andere benaming had ik beter gevonden voor deze singel. :j

Maar het is echt een crescent!
Toen mijn ruin volslank was (normaal postuur), flapte de Edix aan de voorkant open, terwijl zijn asymmetrische singel prachtig laag. Nu hij een gras buikje heeft, zit de Edix mooi aangesloten, terwijl zijn asymmetrische singel niet lekker zit.

Bij mijn merrie was de Edix Crescent echt ook de ideale singel tijdens de dracht, tonnetje rond, maar de singel lag goed.
De singel is imo niet geschikt voor zadels die de neiging hebben naar voren te schuiven en veelal ook niet voor kleinere paarden (Haflingers, Fjorden etc.) met flink overgewicht, maar goed, daar is bijna geen enkele singel geschikt voor.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 18:20

Daphara schreef:
Duhelo schreef:

De buikerig Spaanse dame mag een maat groter en crescent hebben en je zadel mag bijna 10 cm naar achteren.

Bij de vos is de singel echt veel te kort en zo te zien ook het verkeerde model bij buikerige paarden moet je helemaal geen singel willen met breed middenstuk want die buik duwt alles richting de oksel.

Dus mocht je voor beiden dezelfde singel willen, dan zou ik gaan voor een crescent op minstens 85 cm, voor de vos eerder richting de 90-95 cm.

Heb je voorbeelden van types? Behalve de edix crescent dan?
Bestaan die singels in die lengtes?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 07:50

Ik heb onder andere de volgende gevonden:

https://www.kramer.nl/Paard/Zadels-toeb ... ..70..S%3e
max 80 cm - deze lijkt me erg interessant qua vorm?

https://www.edixsaddles.com/product/edi ... -dressage/
alle lengtes

https://www.agradi.nl/horka-singel-anat ... zilver.htm
Deze lijkt me misschien interessant?

https://www.agradi.nl/kerbl-singel-anat ... -zwart.htm
Goedkoop, maar mss niet voldoende kromming, misschien wel voor de vos?

https://www.agradi.nl/waldhausen-singel ... -zwart.htm
alle lengtes

https://www.agradi.nl/collegiate-dressu ... -zwart.htm
te weinig kromming?

https://www.prohorse.shop/nl/tri-riser-pad-copy.html
prolite singel

Op mijn eerdere foto's waren de zadels nog niet aangesingeld, dit was nl voor het rijden
Ik denk, beide aangesingeld komen ze ongeveer op het vierde gaatje van bovenaf. (75 cm singel)
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 06-09-23 08:00, in het totaal 2 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 07:54

Bij 4e gaatje met aangesingeld heb je juist nog ruimte om voor langer te gaan. Absoluut niet korter, dus ik zou alles wat tot max 75 gaat af laten vallen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 08:00

even de te korte eruit gegooid en eentje van kramer toegevoegd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 08:03

Ik heb de horka singel en ben daar erg blij mee. Maar geen idee of het geschikt is voor jouw paarden. Ik zou een cresent nodig hebben, maar toch lag deze icm zadel het beste. En enorm zacht.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 10:13

norton dressuursingel xtr had/heeft/kent iemand deze singel?

Is het een fijne singel? Ze zijn nml niet duur

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 10:22

Is persoonlijk :) ik hou niet van kunststof, omdat paarden daar veel meer onder zweten, maar Norton is op zich helemaal niet verkeerd.

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 11:03

marjor schreef:
Inmiddels heb ik een drietal singels ontvangen.
Een asymmetrische 70 cm en 80 cm. En een cresent van 75 cm.

[ [url=m/mMuwZg.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/deafWW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze zou misschien nog een gaatje strakker/ hoger kunnen. Staat heel licht “open” aan de voorkant.

Hieronder de asymmetrische 70 cm:

[ [url=m/WnIAEG.jpg]Afbeelding[/url] ]

En als laatste de asymmetrische 80 cm:

[ [url=m/Igu5Iu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Brandt maar los. Ik ben erg benieuwd naar jullie mening.

De bovenste wat een asymmetrische singel is, lag toch niet fijn. Teveel druk op het achterste deel. Mijn paard gaf tijdens de tweede keer passen duidelijk aan dat hij het niet prettig vond.

En die andere twee, anatomische i.p.v. asymmetrisch, die liggen ook niet fijn. Ik heb nu een anatomische singel, maar die vind ik te hard en hij is te kort.

Wat zoek ik: een anatomische singel (dit vind mijn paard het prettigste liggen), bij voorkeur bruin, 75 cm lang en van zacht leer.
Bij de gespen niet een breed oppervlak, maar gewoon recht langs de gespen. O ja en geen lang/ extra stuk boven de gespen.

Heeft er iemand een idee waar ik zo’n singel kan vinden? Alvast bedankt!!!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 13:30

Die Norton heb ik heel kort gehad. Is een vreselijk brede singel, net als die BR singels, dus voor mijn kleine pony niet echt handig. Voor zover ik me kan herinneren was het een stevige, stijve singel. Dat moet je maar net willen. De kwaliteit van het nep bont was wel aardig geloof ik, al heb ik de singel dus nooit echt gebruikt en kan ik daar weinig over zeggen.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 17:05

Celebi schreef:
Die Norton heb ik heel kort gehad. Is een vreselijk brede singel, net als die BR singels, dus voor mijn kleine pony niet echt handig. Voor zover ik me kan herinneren was het een stevige, stijve singel. Dat moet je maar net willen. De kwaliteit van het nep bont was wel aardig geloof ik, al heb ik de singel dus nooit echt gebruikt en kan ik daar weinig over zeggen.

Hmm klinkt niet echt als een goede reserve singel voor als de mattes mee naar huis gaat haha.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 17:31

Mattes is net zo breed als die Norton, dus als die pasvorm al past zit je wel aardig in dezelfde hoek. Maar met dit soort dingen is het wel vaak goedkoop is duurkoop. Als Mattes de perfecte singel is dan zou ik daar een tweede van kopen.. Maar goed dat is wel prijzig. De Norton komt best in de buurt geloof ik qua vorm dus als je echt een alternatief zoekt.. De BR singels zou je eventueel ook nog naar kunnen kijken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 17:32

Je kan ook gewoon die singel van epplejeck kopen, is gewoon een rechte singel en goedkoop.

Maar nog steeds die point billets op je zadel laten verplaatsen, want daar zit je probleem IMO.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 19:43

Avalanche schreef:
Maar nog steeds die point billets op je zadel laten verplaatsen, want daar zit je probleem IMO.

Dat ga ik vrijdag overleggen of dat mogelijk is.
En wie weet heeft ideal zadels met singelstoten ergens anders zodat we het goed kunnen uittesten of misschien heeft ze wel het ideale zadel mee voor ons.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 21:15

Dat zou echt perfect zijn. De reden dat ik die singel van epplejeck aanraad, is omdat hij niet alleen goedkoop is, maar ook soepel en zacht, en gewoon recht en niet breed. Ik denk dat dat voor jouw paard echt heel fijn is :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 10:42

Ik heb de goedkope kerbl maansingel besteld, en de horka (die erg lijkt op de prolite.) in 85 en 90 cm.
Ik ben benieuwd of een van deze singels op een van onze paarden zal werken :+

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 08:19

Mocht er iemand een mattes cresent, 70cm met aan beide kanten elastiek over hebben ontvang ik graag een pb :D

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 08:30

JenniferU schreef:
Mocht er iemand een mattes cresent, 70cm met aan beide kanten elastiek over hebben ontvang ik graag een pb :D

Heeft mattes wel elastiek?

Er staat een 65 op mp te koop

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 08:34

SandraWierda schreef:
JenniferU schreef:

Heeft mattes wel elastiek?

Er staat een 65 op mp te koop

Ja zit heel stug elastiek bij de gespen aan beide kanten. 65 is te kort moet echt 70 hebben.

Gister met de zadelmaker heel veel singel geprobeerd, zowel anatomische, recht, met en zonder elastiek. Leer,neopreen etc maar paard loopt gewoon het fijnste met me eigen mattes maar wil graag een reserve omdat ik niet altijd met me groene wil rijden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 08:47

Maar heb je nu nog naar de point billets gekeken?