[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyxx

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 20:42

Bedankt voor de tip. Ik ga morgen even kijken hoe het vast zit. Dit zadel lijkt inderdaad op de Karslund. Het is niet echt een look-a-like in de zin dat het goedkoop is nagemaakt, want nieuw is hij net zo duur ha ha. Maar hij lijkt er inderdaad wel op :-)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 21:05

Jennyxx schreef:
Bedankt voor de tip. Ik ga morgen even kijken hoe het vast zit. Dit zadel lijkt inderdaad op de Karslund. Het is niet echt een look-a-like in de zin dat het goedkoop is nagemaakt, want nieuw is hij net zo duur ha ha. Maar hij lijkt er inderdaad wel op :-)

Weet ik, je hebt meerdere merken die hun zadels uit dezelfde fabriek hebben en hun eigen naam erop plakken. Je hebt van karlslund twee soorten boomloos: een met de voorste stoot op de kop van het zadel en 1 met de voorste iets verder naar achteren. Als je die tweede hebt, heb je minder snel problemen als bij de 1e.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 09:53

Ohh ik dacht dat de karslund boomloos ook idd 2 versies had maar dan eentje met een mono zweetblad en eentje met een dubbele ? Welke van de twee heeft hem dan verder naar voren ? Heb zelf niet zo een zadel hoor maar ben daar wel nieuwschierig naar, mocht ik ooit nog een boomloos voor erbij aan willen schaffen kan ik daar op letten. Als ze nou ook eens stopte om dijwrongen bij boomloose zadels die meer dressuur model hebben te maken.. dan kan ik mijn korte pootjes ook kwijt hahaha

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 12:00

Die met het mono-zweetblad heeft idd de voorste stoot op de kop zitten, bij de ander liggen ze keurig naast elkaar verder naar achteren.
En ik vind die dijwrongen ook een drama, wie dat ooit heeft uitgevonden... :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:06

missanita84 schreef:
kifra onder de barefoor arizona nut1
heb hem op proef om te testen, vandaag mee gereden, en hij bleef keurig liggen, al had ik hem eerst verkeerd om , ik kon de openingen niet vinden :o
singel had ik er niet aan , want ik had geen zin meer om opnieuw aan te singelen :Y)

[ [url=m/i28ngS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat ligt je pad lekker hoog in de pommel aan de voorkant, ben benieuwd of dat met rijden ook zo blijft als je zover bent? :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:07

galaxyfizzy schreef:
Mijn knappe Lusitano poown van 1.55 met zijn heerlijk soepele Barefoot Cheyenne maat 2 met F.R.A. singel van 75cm, Barefoot pad en nieuwe inlages. De harde, zware fiberglas pommel en cantle heb ik eruit gehaald en gevuld met wat zachts. Het zadel ligt als een huis, heel mooi stabiel en mijn paard heeft veel bewegingsvrijheid en loopt er super onder. Er hoeft voor hem niks meer aan het zadel aangepast te worden. Voor mij heb ik eventueel nog een justadjust seatsaver met wrongen liggen. Hier met het Kraemer kaptoom op sidepull stand. Hij is bitloos beleerd en ik heb al een heel mooi Barefoot Contour Physio hoofdstel maat 0 klaar liggen voor hem. Alleen nog wachten op de pony/cob maat glucksrad uit Duitsland, dan is zijn uitrusting eindelijk compleet <3
[ Afbeelding ]

Fijn gevoel is dat hè als je uitrusting (bijna) compleet is *\o/*

Je hebt wel een hele oude Barefoot zeg, die is inderdaad héél soepel :))
Heb je er wel een goede pad met goede inlages onder ter compensatie?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:08

Duhelo schreef:
Pmarena: bestaat de barefoot stretch & breath ook in 95-95 cm en dressuurvariant?
ik heb geloof ik ooit eens een dressuurvariant gezien (en tot de conclusie gekomen dat ik een gewone had), maar al die dat ik nu terug vind zijn dezelfde als die ik heb?

Nope, het is echt maat 35-45-55-65-75-85 en nooit anders geweest, sorry Y;(

De vorm is wel iets veranderd, het uiteinde was eerst recht en nu is het een soort envelopje meer om de gespen heen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:10

Duhelo schreef:
pmarena schreef:
Dat heb ik ook, ik hou niet van van die brede singels. Maar de S&B is dus een cm of 10 breed en heeft de gespen onderlegd met dat neopreen hoesje. Maar er zijn vast nog meer opties :)

[ Afbeelding ]

Pmarena: deze bedoelde ik, maar op de site vind ik alleen maar de versie die niet onderlegd is met neopreen tot onder de gespen?

Dit is gewoon de huidige versie....? :)

http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... reath.html

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:14

ittheclown schreef:
Ohh ik dacht dat de karslund boomloos ook idd 2 versies had maar dan eentje met een mono zweetblad en eentje met een dubbele ? Welke van de twee heeft hem dan verder naar voren ? Heb zelf niet zo een zadel hoor maar ben daar wel nieuwschierig naar, mocht ik ooit nog een boomloos voor erbij aan willen schaffen kan ik daar op letten. Als ze nou ook eens stopte om dijwrongen bij boomloose zadels die meer dressuur model hebben te maken.. dan kan ik mijn korte pootjes ook kwijt hahaha

Hè....? Juist ook met korte pootjes i-de-aal die dijwrongen vind ik :))
Bij kniewrongen kom je niet in de buurt....dijwrongen zitten al snel goed *\o/*

Althans als ze een beetje handig geplaatst zijn qua schuinte want anders kan de hoek net verkeerd zijn en dat is niet fijn niet :=

Helemaal top vind ik dijwrongen als ze flexibel of verplaatsbaar zijn, véél praktischer dan kniewrongen +:)+

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 15:04

Ik dacht ook dat dijwrongen voor mij top waren, maar ik heb zadel van Jenny ook mogen testen en mijn knieen kwamen halverwegen de dijwrongen en mijn beugels waren al aan de lange kant, hahaha
Ik weet ook niet hoe ik het voor elkaar kreeg k ben met mij 166 toch ook weer niet zo mini ? Mischien komt het wel omdat het meeste van mijn gewicht aan mijn onderstil zit hoor ;p
Ik heb nu zelf een Horka niet boomloos IJslander zadel met ieni mini kniewrongen en daar kom ik wel mooi bij uit, maar daarbij denk ik wel dat langere ruiters daar niet mee overweg gaan komen. Denk dat het mischien ook gewoon enorm model gevoelig is ? En natuurlijk licht het ook wel aan de lengte van de dijwrongen daar zit volgens mij ook wat verschil in

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 15:14

Kijk hier kan je het probleem zien of tenminste de lengte van mijn bovenbenen

http://i962.photobucket.com/albums/ae10 ... z1okto.jpg

(ja heel charmante foto... ahaha we hadden spelletjes dag )

Ik baalde echt enorm want ik had graag dus een karslund gewilt omdat paard nog wat uit moet zwaren etc. Die dijwrongen zitten precies op dezelfde plek als het zadel van Jenny en kwam gewoon belabberd uit. Verder zakte hij trouwens ook op paard zijn schoft dus daardoor viel hij ook af maar in de toekomst ( heb die van de foto pas) Zou ik wel graag boomloos willen maar heb het idee dat met kort paard en mijn korte benen de meeste zadels al afvallen ( zadeltje dat er nu op licht is 17,5 inch)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 15:48

[***] is ook bijna compleet:
Afbeelding

Het Mattes dekje maar M past precies onder het zadel, en het bontrandje zorgt er mooi voor dat je niet ziet dat de kussens korter zijn aan de achterkant. 8-)
Het saddlefix systeem van Mattes vind ik trouwens echt een afrader: tussen het dekje en de ruggengraat heeft het lint een hele harde naad en door de greepjes waarmee je het dekje aan de voor en achterkant aan het zadel vastmaakt zaten er na 5 minuten passen zonder zelfs ook maar te rijden al deukjes in het zadel. >;)
Ik vraag me ook ernstig af of de naad in het midden wel echt hoog blijft zitten, want er zit vrij veel speling in. Aan de achterkant lag het dekje wel weer met de naad op de rug, dus dat vond ik ook niet optimaal. Toch maar weer gaatjes maken in het dek dus en gewoon met een veter vastmaken aan het zadel. 8-)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 15:58

Dat is vervelend van het bontje. Ik ben zelf juist super blij met het mattes bontje met de inlagenvlakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 16:04

Heb jij daar ook het saddlefix systeem bij?
Gelukkig kun je het er gewoon vanaf halen (wat ik dus ook ga doen) dus het dekje kunnen we nog prima gebruiken, maar ik vond het wel apart.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 16:22

Dat zijn die haakjes toch? Nee die heb ik niet ik heb gewoon een normaal bontje met inlagen vlakken en dan zit er geen bont over de ruggengraat.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 19:55

Otti1977 schreef:
Wie kan mij advies geven...zadel schuift met mij mee van links naar rechts als otti opzij springt. Vertelden m'n rijgenootjes mij net.

Heb net de barefootsingel eraan. Zou het daaraan liggen? Te veel elastiek? Voorlopig ben ik nog uit de running.
Iemand tips?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 20:02

pmarena schreef:
Duhelo schreef:
pmarena schreef:
Dat heb ik ook, ik hou niet van van die brede singels. Maar de S&B is dus een cm of 10 breed en heeft de gespen onderlegd met dat neopreen hoesje. Maar er zijn vast nog meer opties :)

[ Afbeelding ]

Pmarena: deze bedoelde ik, maar op de site vind ik alleen maar de versie die niet onderlegd is met neopreen tot onder de gespen?

Dit is gewoon de huidige versie....? :)

http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... reath.html

[ Afbeelding ]

internet is rare dingen aan het doen met me :D

ik heb nu deze
http://www.hofstede-twekkelo.nl/index.p ... 284-detail

en wilde inderdaad zoeentje als uit jouw voorbeeld, maar als het even in 90-95 cm (85 lukt wel maar is eigenlijk nét te kort. Kunnen ze deze op aanvraag 5 cm langer maken? Anders koop ik dan wel eens een 85 bij. Mijn fra is 100 cm en die zit op de ghost aan beide kanten op gaatje drie van bovenaan. De bf zit aan op gaatje 5-6.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 20:07

Ik zit ook nog met singel troubles, hij is namelijk te kort -O-
Momenteel heb ik een 33" rechte neoprene singel.
Afbeelding

Nu zou ik ideaal gezien een banaan/maansingel willen maar de enige die groter te krijgen is dan 36" is die van Mattes en dan ook nog maar bij 1 winkel die er niet overdreven betrouwbaar uit ziet en hij is €160. Niet echt grappig om even te proberen. Het hoeft van mij ook geen wol te zijn eigenlijk.

Iemand een idee?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 20:23

je westernrigging erafhalen, beugelriem verknippen en gebruiken als singelstoten en een engelse singel eraan? (of met die leuke converters van barefoot?)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 20:25

Duhelo schreef:
je westernrigging erafhalen, beugelriem verknippen en gebruiken als singelstoten en een engelse singel eraan? (of met die leuke converters van barefoot?)

Ook die gaan vaak maar tot 90cm dus dat lost niet zo veel op helaas -O-
De converters zijn ook behoorlijk aan de prijs om zomaar te proberen als ik ook nog een nieuwe singel moet kopen trouwens. Daarnaast denk ik niet dat het mag op wedstrijd dadelijk? Maar dat moet ik dan nog nagaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 20:26

Dit is idd de meest simpele manier

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 20:31

DubbelDun schreef:
Dit is idd de meest simpele manier

[ Afbeelding ]

Dat lijkt me inderdaad wel een goedkoop genoege oplossing, maar dan nog moet ik een dressuursingel vinden die langer is dan 90cm :o

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 20:48

banaansingel langer dan 90 vind je niet, zelfs die bij kifra is maar 90 cm (wel fijner geprijsd dan mattes oid)

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 20:56

pmarena schreef:
missanita84 schreef:
kifra onder de barefoor arizona nut1
heb hem op proef om te testen, vandaag mee gereden, en hij bleef keurig liggen, al had ik hem eerst verkeerd om , ik kon de openingen niet vinden :o
singel had ik er niet aan , want ik had geen zin meer om opnieuw aan te singelen :Y)

[ [url=m/i28ngS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat ligt je pad lekker hoog in de pommel aan de voorkant, ben benieuwd of dat met rijden ook zo blijft als je zover bent? :)

Tot nog toe wel! Morgen middag nog even rijden met de pad

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 20:57

Duhelo schreef:
pmarena schreef:

internet is rare dingen aan het doen met me :D

ik heb nu deze
http://www.hofstede-twekkelo.nl/index.p ... 284-detail

en wilde inderdaad zoeentje als uit jouw voorbeeld, maar als het even in 90-95 cm (85 lukt wel maar is eigenlijk nét te kort. Kunnen ze deze op aanvraag 5 cm langer maken? Anders koop ik dan wel eens een 85 bij. Mijn fra is 100 cm en die zit op de ghost aan beide kanten op gaatje drie van bovenaan. De bf zit aan op gaatje 5-6.

Nee dat gaat niet lukken , dit is typisch iets dat ze laten maken en dat doen ze per *veel* dus maatwerk zoals bij een zadel kan dan niet Y;(