De ultieme peesbeschermers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:03

Linsey_X schreef:
@Dzsenifer23 wil je met een harde of zachte schaal of maakt dat niet uit?

Ik ben toch ook opzoek naar beschermers voor mijn pony van 21. Hij loopt eigenlijk al sinds ik hem heb (14 jaar) zonder beschermers. Alleen met springen/crossen had hij ze om. Nu heeft hij 2 peesblessures aan zijn tussenpees linksvoor gehad en springen we al jaren niet meer, dus geen beschermers. Hij heeft ook al jaren een schiefel aan de buitenkant/bovenkant van zijn kogel (linksvoor). Hij heeft er nooit last van gehad, maar die is behoorlijk groot en nu heeft hij zich gister op het strand vermoedelijk aangetikt, waardoor er een flinke zwelling op zat. Die trekt gelukkig weg. Nu wil ik toch graag kijken naar beschermers op voor op het strand of een wat 'fanatieke' buitenrit. Hij tikt verder niet aan, het is puur voor de bescherming van die schiefel. Zeker na die twee peesblessures wil ik ze zo luchtig mogelijk hebben. Daarnaast het liefst zachte beschermers, anders ben ik bang dat ze op de schiefel gaan drukken.

Ik zag zelf de beschermers van Compositi, maar zijn die ook goed schokabsorberend? Aangezien overal in de beschrijving staan niet-schokabsorberend marteriaal?

Ik heb dat nieuwe model Brush boots
Zijn kunst lederen buiten kant
Ideaal
Stevig genoeg en omsluiten mooi rond zonder overdreven op te sluiten
Ook niet extreem warm
En makkelijk schoon houden ook

Linsey_X

Re: De ultieme peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:14

Ik heb inmiddels de compositi binnen, zitten mooi!
Vanavond een strandritje, dus dan weten we het zeker haha
Nog wel een beetje kijken hoe je ze het makkelijkst/best om krijgt.

Heb je de le mieux brushing boots?

Dzsenifer32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 19:19

Even een korte update, ik heb dan toch besloten de LeMieux stug boots te kopen. Nu heb ik er een aantal keer mee gereden en ik heb er niet zo goede ervaringen mee.. Pezen waren echt helemaal nat, zijn wondjes zijn erger geworden bij zijn kogel en de pasvorm vond ik ook niet top.
Nu heb ik ze verkocht maar dan zit ik weer met het probleem dat ik geen beschermers heb. Heb deze topic helemaal doorzocht en de PE's lijken me wel wat, LeMieux brushing boots zijn die wel geschikt voor het springen? Voor de rest vind ik het nogal een hopeloze zoektocht!
Zinzi_jewel wat zijn uw ervaringen met de brushing boots?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 22:53

Dzsenifer32 schreef:
Even een korte update, ik heb dan toch besloten de LeMieux stug boots te kopen. Nu heb ik er een aantal keer mee gereden en ik heb er niet zo goede ervaringen mee.. Pezen waren echt helemaal nat, zijn wondjes zijn erger geworden bij zijn kogel en de pasvorm vond ik ook niet top.
Nu heb ik ze verkocht maar dan zit ik weer met het probleem dat ik geen beschermers heb. Heb deze topic helemaal doorzocht en de PE's lijken me wel wat, LeMieux brushing boots zijn die wel geschikt voor het springen? Voor de rest vind ik het nogal een hopeloze zoektocht!

Brushing boots zijn niet geschikt om mee te springen, want die bieden onvoldoende bescherming. Als je niet perse hele zachte beenbeschermers hoeft zou ik gaan voor de Tri-Zone beschermers van Equilibrium. Deze zijn super luchtig en all purpose.

Beschermers voor springen hebben vrijwel altijd een harde schaal of zijn stugger, dus als het echt zacht moet zijn zou ik gaan voor iets met een (echte) wollen voering. Al is dit natuurlijk niet het luchtigste wat er is.

Je zou natuurlijk wel voor normaal rijden met brushing boots kunnen rijden en dan alleen met springen beschermers met een harde schaal. Neem aan dat je niet 5x per week springt toch?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 23:04

Aan de andere kant: elke beschermer is meer dan geen beschermer...

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 23:13

Muze schreef:
Aan de andere kant: elke beschermer is meer dan geen beschermer...

Klopt, maar voor springen is de impact groter. Is hetzelfde als een met een dunne theedoek een hete schaal uit de oven halen. Het helpt wel iets, maar echt niet voldoende :')

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 23:27

Dat is zo.
Wel een lastig ding, ik zit beetje met hetzelfde.
Heb nu mesh boots besteld.
Maar hier ook schiefel..

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 23:29

Je kunt met de (Mesh) Brushing Boots prima wat springen, ik spring mijn paarden er thuis al jaren mee. Nooit problemen mee ervaren.

Maar heb je het echt over serieus springen zoals oefenparcours, wedstrijd, intensieve les, dan zou ik inderdaad gewoon een andere beschermer nemen zoals bv. Veredus. Ik heb ze ook wel eens om tijdens zulke trainingen maar een harde beschermer zal toch beter beschermen.

Kijk even naar hoe voorzichtig je paard is en goed naar de manier waarop hij springt.

Ik heb de Mesh Brushing Boots toen bestelt vanwege een paard met een schiefel, je wilt niet dat je beschermers trekken of irriteren. Deze waren voor hem ideaal.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 23:32

Ik twijfel tussen de Tri zone en brushing boots. Voor het springen zou ik mijn dalmars kunnen gebruiken. Maar ik heb een jong paard dat ook zonder hindernissen nog wel eens springt met rijden longeren...

Vandaag met mijn pony voor het eerst met de compositi beschermers naar het strand geweest. Daar ben ik dik tevreden over! Ze waren iets afgezakt, maar ben nog een beetje aan het kijken hoe ze het best vast gaan. Ze zin voor het mooie iets te lang, dus kan ook dat ze daarom iets zijn afgezakt na een flinke galop. Maar het belangrijkste is de pezen zijn mooi koel en ze ballen heel soepel over zijn schiefel

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 23:35

Ik heb de degelijke le mieux Brush boots en ben tevreden
Buitenkant is stevig kunst leder
Binnen kant goed neopreen
Kkeine verluchting gaatjes ( stelt niet veel voor )
Benen worden niet echt warm .
Geen overmatig zweten eronder.
En ik zou ze ook gebruiken met springen .
Vroeger hadden we niet anders ala dit model ,
Pijpkousen noemde we ze toen.
Weet niet wat je springt met je paard , maar zolang je geen extreme jump off gaat moeten doen , lijken ze mij te volstaan

Dzsenifer32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 23:52

Springen doen we momenteel nog weinig maar het zou wel gewoon handig zijn om ineens beschermers te hebben waar je ook wel eens een sprongetje mee kan maken. Wat echt belangrijk is, vind ik toch wel beschermers die goed aansluiten zodat er geen stof en zand binnen kan. Ik vermoed dat de wondjes daardoor ontstaan. De Trizone heb ik vaak zien passeren en alleen maar goede reviews over gezien! De brushing boots heb ik ook opgezocht maar dan zit ik weer met de maat M en L, de snug boots maat M zaten echt niet fijn op mijn paard.. Ben bang dat de brushing boots ongeveer dezelfde problemen zullen geven.
Heb veel gelezen over lederen beschermers dat die goed zouden ademen maar moet ik dat geloven? Iemand nog positieve ervaringen met PE?

Dzsenifer32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 23:54

Wat me nog een beetje tegenhoudt voor de trizone beschermers is dat de buitenkant niet zo stevig is, mijn paard tikt heel erg aan..

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 00:08

Dzsenifer32 schreef:
Wat me nog een beetje tegenhoudt voor de trizone beschermers is dat de buitenkant niet zo stevig is, mijn paard tikt heel erg aan..

Trizone hebben geen harde schaal, maar zijn wel echt stevig en stijf. Ik gebruik ze nu één jaar (niet heel intensief, maar vrij regelmatig) en hebben geen schade van aantikken/strijken.

Van de mesh brushboots heeft mijn merrie met lange benen van +/- 1.71m maat XL aan de voorbenen en mijn hengst van 1.68m (die gewoon normale lengte benen heeft) maat L. Ze zijn zacht en vormen goed. Bij mij paste ze allebei de maat M van de snugboots niet overigens (elastiek te kort, bij de hengst qua lengte wel oké).

Lemieux zegt zelf voor een normaal paard L voor en XL achter. Kleiner paard/grote pony M voor en L achter. Bij mij zijn de klittenbanden ruim voldoende van lengte, hadden zelfs korter kunnen zijn.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 08:51

Ik zal als ik het niet vergeet foto maken van de Brushing boots aan bij mijn paard .
Van zand en stof ertussen heb ik geen last en gebruik ze in allerlei omstandigheden.

Dzsenifer32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 09:55

Dank u voor de reacties! LeMieux snug boots had ik in een maat M besteld en opzich kwa lengte paste het, enkel de elastieken spanden heel hard en er kwam zand in. Het is nu wat twijfelen tussen de trizone en brushing boots :)

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 10:41

Ik heb een vraagje: de beschermers met bont / nepbont aan de binnenkant. Ik vind ze echt retegaaf maar ben ook heel bang dat het er echt onder gaat broeien. Kan iemand in dit topic ervaringen hierover delen? Zit er nog verschil in per merk of ze wel / niet te warm zijn? Ik zag dat Back on Track ze bijvoorbeeld ook verkoopt. Ik rij nu met de Back on Track 3in1 beschermers en die bevallen heel goed, zeker ook qua warmte. Maar zou de beschermers met bont graag voor erbij hebben. Alvast bedankt!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 12:27

Dat ligt echt aan t bont.
Mijn eskadron waren niet veel warmer als standaard peesjes. De Harry horse van dochter zijn wel warme zweetdingen.
Kwaliteit kost wat meer , maar dan heb je ook iets

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 18:02

_Anneruth schreef:
Ik heb een vraagje: de beschermers met bont / nepbont aan de binnenkant. Ik vind ze echt retegaaf maar ben ook heel bang dat het er echt onder gaat broeien. Kan iemand in dit topic ervaringen hierover delen? Zit er nog verschil in per merk of ze wel / niet te warm zijn? Ik zag dat Back on Track ze bijvoorbeeld ook verkoopt. Ik rij nu met de Back on Track 3in1 beschermers en die bevallen heel goed, zeker ook qua warmte. Maar zou de beschermers met bont graag voor erbij hebben. Alvast bedankt!

Ik heb er van verschillende merken met nep bont zeg maar, en dat gaat vrijwel altijd zweten, de ene al harder dan de andere, zeker met warmer weer.. Ik heb ook 2 sets van echt leder met echte schapenwol, daaronder zweet hij echt het minst van al, en de wol zelf is dan ook enkel een beetje klammig ipv echt nat zoals dat met de nep wol vaak wel is..

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind ze veruit het minst broeierig van alle wollen flextrainers die ik heb, een beetje opwarming kan je niet omheen met dit type maar echte wol scheelt toch enorm veel vind ik.

Deze sets worden wel vast in set van 6 verkocht, beschermers voor de voor- en achterbenen en springschoenen..

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 18:14

Welk merk is dat van echt leer en bont? Ik heb nu mattes gezien waar ik qua singel al erg tevreden van ben :)

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 18:51

Capriootje schreef:
Welk merk is dat van echt leer en bont? Ik heb nu mattes gezien waar ik qua singel al erg tevreden van ben :)

Merk durf ik niet zeggen, ik heb ze via een kennis met een barock shop gekocht, komen vanuit Portugal denk ik maar ben niet zeker :+ als je meer info wil kan je best met haar contact opnemen, je vind ze op Facebook als ruitershop iberica ;)

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 19:59

Bedankt Zinzi en Naomi!

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 12:21

Maar toch even over dat zweten: paarden kunnen zweten. Ook zonder beschermers. Het gaat er toch om hoeveel luchtstroom erbij kan komen om te zorgen dat de zweet kan verdampen dat zorgt voor afkoeling? Daarom vind ik de hoeveelheid zweet onder een beschermer geen voldoende goede factor om te meten of een pees zorgt voor afkoeling. Dat doet de daadwerkelijke temperatuur die eronder wordt opgebouwd toch?

Zeker na het uitstappen waarin je paard afkoelt, meer zweet en minder luchtkoeling heeft zal zweet zich opbouwen?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 13:06

Weet niet Karlijn, misschien heb je gelijk. Ik voel altijd na het werk hoe warm de benen zijn en als ze dan niet super warm zijn, zegt dat denk ik ook wat over de warmte van de pees en uiteindelijk wellicht ook wat over de luchtdoorlating van de beschermers want dat klinkt me wel logisch. Hoe meer luchtdoorlating, hoe minder warmte zich kan ophopen.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 13:17

Dzsenifer32 schreef:

Kan je dan niet de Lemieux StealthAir XC Boots proberen als je er mee wil springen?
Die zijn voor eventing dus kunnen wel tegen een tik. Ze zijn luchtiger dan mijn snugboots

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 14:24

Karlijnxxx schreef:
Maar toch even over dat zweten: paarden kunnen zweten. Ook zonder beschermers. Het gaat er toch om hoeveel luchtstroom erbij kan komen om te zorgen dat de zweet kan verdampen dat zorgt voor afkoeling? Daarom vind ik de hoeveelheid zweet onder een beschermer geen voldoende goede factor om te meten of een pees zorgt voor afkoeling. Dat doet de daadwerkelijke temperatuur die eronder wordt opgebouwd toch?

Zeker na het uitstappen waarin je paard afkoelt, meer zweet en minder luchtkoeling heeft zal zweet zich opbouwen?

Ik heb een paard nog nooit weten zweten aan zijn onderbenen zonder beschermers hoor, zelfs niet bij 40 graden en stevig trainen :+ maar ik kan mis zijn natuurlijk :Y)