[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 10:40

Dit is een probeersel van de Lipica, Pleiada - omdat de wrongen van de leren uitvoering veel te dik zijn. En in wol ziet het er wel grappig uit ;) Het is in elk geval de bedoeling iets te veranderen aan die wrongen, want de vorm van de Lipica is aantrekkelijk en voor bepaalde "beenlengtes - is een wat korter zweet;ad fijn, maar die wrongen :n In elk geval is jouw commentaar over hoe hij zit wel heel waardevol (dus als je nog meer wil delen!!! :)F )

Marico - als je wat meer schoudervrijheid wil geven, waarom leg je de kussens dan verder uit elkaar??? Dan liggen ze juist dichter bij de schouderbladen - of denk ik nu gek :o?

Safiera, de kindermaat Trekker is echt heel klein, serieus voor kinderen, niet voor alles boven de 12, tenzij ze in groei achtergebleven zijn :o

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 10:58

pmarena schreef:
Marico, vraag anders een pasconsult aan bij Teteltee, dan kan zij je helpen met de Ghost en kan je ook de RWC maat 1 eens in het echt bekijken / voelen, misschien vind je het wel niks en dan heb je nog zat tijd om verder te kijken :)
dat kan wel maar ik heb geen rijbewijs. En woon in Belgisch Limburg omgeving Hasselt. Paarden staan omgeving Houthalen/Heusden/beringen.

Niet bij de deur voor teteltee. Weet wel dat ze best ver wil rijden voor groepconsult maar in mijn buurt zijn er niet veel bokkers.
Ik hoop tevens dit jaar nog voor de winter mijn rijbewijs te behalen. Dan kan ik wel een pasconsult doen voor het RWC zadel in 2016.

De kussens naar achter leggen kan ook wel. Ipv vooraan breder.

Kwetal

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:16

Heeft je paard problemen met de schoudervrijheid als de kussens liggen waar ze liggen??? Zo niet, waarom dan veranderen? En als ze verder naar achteren liggen, is je zadel weer langer en wordt de voorkant niet ondersteund. Ik wil je graag helpen, maar snap niet goed wat je probleem is (en of er überhaupt een is ;) )

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:18

Paardje loopt eigenlijk goed nu. Bokt bijna niet meer en protesteert niet.
Maar ik maak morgen een foto van hoe het er nu uitziet.

Morgen kijk ik ook of de kussens gelijk zijn van lengte omdat ik ze niet gelijk vind ogen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:40

Safiera, alle foto's die jij laat zien vind ik ook acceptabel ja.
Alleen de pony in kwestie is echt niet te vergelijken met de pony's die ik zie op jou foto's. :')

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:12

moonfish13 schreef:
Safiera, alle foto's die jij laat zien vind ik ook acceptabel ja.
Alleen de pony in kwestie is echt niet te vergelijken met de pony's die ik zie op jou foto's. :')

Haha ok, dat kan :')

De donkere pony is op deze foto's ook te dik, dat vertekent. Is een mengelmoesje met iets van Welsh er in. Als ze goed op gewicht is is ze gemiddeld qua breedte.

De lichte pony is een zoon van haar, zijn vader is een Haflinger. Die heeft wel meer body.
Eerste foto's van hem zijn al oud; laatste is afgelopen weekend :+

Hoewel een Bf maat 1 voor de ruiter het beste is/was op hem, bleef die dus op zijn nek eindigen -O-
Denk dat er toch te veel beweging onder kwam van achter uit.

Haha, hoop ooit nog eens Ghosts, Trekkers, andere modellen Barefoot en wellicht een Startrekk te kunnen testen op hem :) Toekomstplannen zijn recreatief, maar ook springles en uiteindelijk hoopt mijn zusje met hem te kunnen crossen.

Hoe is jouw pony gebouwd? Ras, evt foto? Of voorbeeld/vergelijkbaar paard op een foto?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:30

Het is een volle welsh maar echt super luxe en rank gebouwd.
Qua verhoudingen een paard in ponyverpakking echt poepiechique.
Vergelijkbaar met de link hieronder maar die van mij is nog een slag ranker.
De beschermers en hoofdstellen zijn maat shet.

http://www.equines4us.com/Members/248/A200811141247.jpg

Ik heb geen echte plannen maar nu een meisje wat er op kan slank en niet te zwaar.
Qua lengte gaat het nog maar geen jaren meer waarschijnlijk.
Er gaat ook nog een veel jonger meisje op maar dat is nog geen rijden te noemen.
Maar de kans zit er natuurlijk wel goed in dat zij straks wel echt gaat rijden.
Dit zadel is te lang en moet sowieso aangepast worden, de ghost is vergelijkbaar qua lengte maar wel flexibel dat maakt dan nog wel uit.
De Barefoot had echt alsnog te lang geweest om geen problemen te geven denk ik, en ik ben wel een zeikerd het moet gewoon goed zijn.
Die zadels met kussens een maat kleiner als de inchmaat sta ik niet achter, en dat is ook echt te duur.
Ik kan niet even 1500 euro neerleggen voor een zadel wat een keer per week gebruikt wordt, en waar ook nog straks kleine kinderen mee rijden en dus het risico dat het beschadigd ofzo.
Daar komt bij dat ik zelf niet rijd, op als het kan een stapritje na af en toe dan is dat echt te duur. :')

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:43

Iemand een idee wat voor een wollen Seat saver er zou passen op een Ghost Roma? En waar die te bestellen zou zijn? Ik heb mijne nog niet dus kan niet passen :+.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:52

Moonfish: Hè.... :? Kwetal heeft het over een zadeltje van 54 cm lang en daarvan denk je dat het goed gaat passen itt een Cheyenne maat 0 van 48 cm die te lang zou zijn...? Die snap ik even niet :)

Wel gaaf zo'n rank paardje, die zijn idd errug charmant voor de wagen :j

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 13:08

Advies gevraagd!

Kennisje heeft haar paard met mijn Arizona gereden en paard liep voor het eerst super over de rug.
Nu wil ze ook een barefoot (haha) maar liefst een jong gebruikte.

Ze wil/hoeft geen Western model.

Nu staan er in de regio in maat 2 een London en een Nothing Hill te koop.

Ze heeft echt maat 2 nodig (blauwe plekken van mijn zadel) maar ze heeft redelijk korte beentjes en is 1.65 lang.

Zou dit problemen geven bij de London en minder bij de Nothing Hill? Of zijn er meer korte wat stevige mensen (broek 42) met een London?

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 13:50

Mijn vriend met korte pootjes (wel slank) past prima op zijn London maat 2. Die is wel zonder VPS, misschien maakt dat nog uit voor de maatvoering.
Zelf heb ik wel stevige benen (ik ben wel langer) en dat past ook prima.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 13:59

pmarena schreef:
Moonfish: Hè.... :? Kwetal heeft het over een zadeltje van 54 cm lang en daarvan denk je dat het goed gaat passen itt een Cheyenne maat 0 van 48 cm die te lang zou zijn...? Die snap ik even niet :)

Wel gaaf zo'n rank paardje, die zijn idd errug charmant voor de wagen :j

De pad maat 0 is wel 57 cm en die kan je niet weg denken bij Barefoot.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 14:39

Mja maar dat is maar een pad...je zal onder de Ghost toch ook een pad doen neem ik aan :)

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:02

er was hier ook iemand met de heavy duty inlagen in de kifra? paste dat goed?
ging het niet schuiven of anders? ik vind de kifra wel gaaf eingelijk maar twijfel haha zoveel keuze
ik wil echt dikke inlages voor in mijn pad anders heeft ziez niet genoeg schoft en ruggengraat vrijheid vind ik zelf. nu zijn de orginele dikke inlagen van de ghost dik genoeg voor ziezo (ik heb het model pad vd ghost, dat nog met dikke inlagen geleverd werd (dubbelen)) , zijn de HD hiermee te vergelijken(dubbelen van ghost)? aangezien ze best wel prijzig zijn.
deze kun je niet op maat knippen toch?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:30

Ik heb de afgelopen week de Kifra-pad even aan een die-hard test onderworpen :D Ik rij er natuurlijk zelf al een aantal maanden mee, maar afgelopen week was ik met ponylief op vakantie en hebben we bijna iedere dag wel 12 km a 2 uur gereden.
Rug van pony:

Afbeelding
Ik rij zelf met alleen de memory foam inlagen en heb ietsjes achter de schoft/ bijna midden van zijn rug een stukje van 10 cm breed bovenop de inlagen gedaan zodat het zadel wat opgevuld wordt ivm zijn holle rug. Ik heb iedere keer na het rijden een keurige zweet afdruk en droge ruggengraat gezien. Pony had ook geen last van zijn rug :)

Hier nog wat foto's van mijn Barefoot Notting Hill en de Kifra-pad:

Voor de gene die willen weten of Barefoot genoeg schouder vrijheid bied :D

Afbeelding

Afbeelding

En nog een foto van de Kifra onder een Freeform DKR:

Afbeelding

Voor meer foto's zie: [ITP] Met mijn 29 jarige haflo over het Kootwijkerzand

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:41

missanita84 schreef:
er was hier ook iemand met de heavy duty inlagen in de kifra? paste dat goed?
ging het niet schuiven of anders? ik vind de kifra wel gaaf eingelijk maar twijfel haha zoveel keuze
ik wil echt dikke inlages voor in mijn pad anders heeft ziez niet genoeg schoft en ruggengraat vrijheid vind ik zelf. nu zijn de orginele dikke inlagen van de ghost dik genoeg voor ziezo (ik heb het model pad vd ghost, dat nog met dikke inlagen geleverd werd (dubbelen)) , zijn de HD hiermee te vergelijken(dubbelen van ghost)? aangezien ze best wel prijzig zijn.
deze kun je niet op maat knippen toch?

HD in Kifra past prima. Met er in doen had ik wat ruimte over, moest ze even goed naar boven er in leggen. Maar, blijven goed liggen. Ook bij afzadelen/opruimen/opnieuw gebruiken.

Desnoods zou je de memoryfoam inlages er in kunnen laten, dan schuift het echt niet meer denk ik.

@ Kitty: de Notting Hill heeft wel extra vps he, dus weet niet of onder gewoon vps de memoryfoam ook voldoende is. Voor veel paarden wel denk ik, maar uitzonderingen bevestigen de regel :)

Kan HD niet vergelijken met Ghost; heb nooit Ghost in handen gehad.
Dubbele moosgummi is vergelijkbaar met HD, alleen heeft HD dus een plastic (buigbaar) plaatje er in zitten wat nog iets mooier verdeelt en zijn de HD mooi afgerond.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:44

Afbeelding

Afbeelding

Speciaal voor Kwetal nu een foto met gewone beugels :+

Ik heb nu ook een foto proberen te maken van hoe mijn benen liggen..Mijn been ligt hier net achter het wrongetje en als het een dikke wrong zou zijn zou hij mijn been te ver naar achteren drukken heb ik het idee..Ik heb mijn beugels al aan het achterste ringetje hangen,dus daar ligt het niet aan..Ik heb er verder bar weinig kijk op hoor,want ben totaal niet thuis in de wereld van de wrongen..Maar met de quevis liggen mijn benen niet tegen de wrongen aan en heb ik alleen steun als het nodig is,tenminste zo voelt het wel..Hebben jullie al geprobeerd de wrong iets naar voren te zetten en minder recht te maken waar het been ligt?Ben wel benieuwd naar de doelgroep voor de lipica :) Misschien ben ik er ook wel totaal niet geschikt voor qua model..Ik ben 1,60 heb maat 38/40 en heb geen enorme kont en benen of zo,maar dun ben ik zeker niet :D

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:49

De kifra pad past best mooi onder veel modellen :)

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:11

pleiada schreef:
De kifra pad past best mooi onder veel modellen :)

:j
Ik heb net weer wat foto's van pads onder verschillende zadels aan mijn site toegevoegd

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:17

pleiada schreef:
[ [url=m/jrKUWD.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/W3ZiN3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Speciaal voor Kwetal nu een foto met gewone beugels :+

Ik heb nu ook een foto proberen te maken van hoe mijn benen liggen..Mijn been ligt hier net achter het wrongetje en als het een dikke wrong zou zijn zou hij mijn been te ver naar achteren drukken heb ik het idee..Ik heb mijn beugels al aan het achterste ringetje hangen,dus daar ligt het niet aan..Ik heb er verder bar weinig kijk op hoor,want ben totaal niet thuis in de wereld van de wrongen..Maar met de quevis liggen mijn benen niet tegen de wrongen aan en heb ik alleen steun als het nodig is,tenminste zo voelt het wel..Hebben jullie al geprobeerd de wrong iets naar voren te zetten en minder recht te maken waar het been ligt?Ben wel benieuwd naar de doelgroep voor de lipica :) Misschien ben ik er ook wel totaal niet geschikt voor qua model..Ik ben 1,60 heb maat 38/40 en heb geen enorme kont en benen of zo,maar dun ben ik zeker niet :D

Grazie :D Ja, dat is dus het probleem met de normale Lipica - die wrong - en nu is het eigenlijk meer een onderbreking voor het zweetblad. Zoals gezegd - er moet aan gewerkt worden - eigenlijk moet het meer Barok worden. Ik vind jouw been er eigenlijk wel mooi op liggen. Goede maatstaf! Dus nogmaals bedankt voor de moeite Y)(^)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 08:23

Ik ben in elk geval nu wel benieuwd naar wat hoe het model van de lipica uiteindelijk gaat worden..Een wat Barok model klinkt niet slecht..

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 10:07

pleiada schreef:
Ik ben in elk geval nu wel benieuwd naar wat hoe het model van de lipica uiteindelijk gaat worden..Een wat Barok model klinkt niet slecht..

Hier en in Duitsland is er wel vraag naar - de VS en Engeland doen daar minder mee, dus we hebben geen gierende haast ;) En wij zijn net zo benieuwd.
Was voor jou de zweetbladlengte okay?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 10:18

Voor mij is de zweetbladlengte wel goed omdat ik klein ben..Dan zijn lange zweetbladen echt niet prettig :n

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 10:20

Dankjewel :)

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 10:32

Ik ben er inmiddels wel over uit dat ik een graag een ghost wil voor mijn pony, maar zit nu te twijfelen tussen de quilty of Roma piccolo. Kan iemand mij vertellen wat de lengte van de zweetbladen is van de Roma piccolo? Als die niet te lang zijn voor pony kies ik denk voor de Roma.

Ik heb heel in het begin de quilty getest en die lag prima op pony. De zit was alleen voor mij te groot en de piccolo bestond nog niet. Dus toen toch voor de hidalgo gekozen omdat die zit voor mij steviger was. Toen was mijn doel vooral stevig zitten om vertrouwen te krijgen om turbo draf en schrik acties op buitenrit uit te zitten. Nu ben ik zelf inmiddels wat verder en heb ik meer mogelijkheden om in de bak te trainen en wordt het tijd de hidalgo die toch net iets teveel over zijn schouder ligt te vervangen voor een zadel die pony nog beter past.