voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 12:16

Er zit inderdaad veel verschil tussen de oudere zadels en de nieuwe met betrekking tot de pommel en fork "zakken".
Als ik een zadel aan moet passen van zonder naar met knop moet ik alles verbreden om de fork passend te krijgen omdat deze echt een stuk "steviger" gemaakt is en dus groter is in de omvang.

Dus nee niet elke pommel/fork past in elk zadel :n
Natuurlijk kan je een pommel in een fork zak doen, het is niet mooi zoals Pmarena al zei maar zit ook gewoon ruim in zijn jasje zeg maar.
Zelf raad ik het niet echt aan :n

lisa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 12:34

-O- o jeetje, wat moet ik dan doen als mijn fork niet past??? want ik denk dat het oud een arizona model is (weet ik eigenlijk niet oud of nieuw). heeeeeeeeeeeelp

DarGwen

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 12:36

hallo ik was al een tijdje aan het meelezen nu jump ik even in.
Heb bij becidor een Cherokee testzadel besteld, iemand ervaring met dit zadel?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:21

Ja ik heb ervaring met een Cherokee, ik vind het een fijn zadel!
Ik heb maar korte beentjes en zit er prima in, alleen de versteldare kniestukken komen bij mij pas later van pas als het zadel echt helemaal is ingezeten want nu merk ik er nog niets van.
Ik heb ook de cheyenne getest maar dat vond ik persoonlijk niets, had er te weinig steun in.

Friesepoonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:30

ook ik heb een cherokee; idd een heel fijn zadel. Ook ik heb geen 'last' van de verstelbare kniestukken; maar dat had ik bij het testzadel ook al niet...misschien zaten ze voor mij gewoon goed....Ook ik heb maar korte pootjes en t zit prima. Ik heb hem met fenders; die moesten wel even wennen, maar dat kwam ook omdat alles nieuw was en nog even goed moest draaien.

DarGwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:52

Nou ben benieuwd ben zelf 1.70m en heb niet zulke korte pootjes, dus hoop dat het mij ook bevalt.

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:09

Dargwen: Ik heb je even een pb gestuurd maar met lange benen zit hij ook lekker hoor. Althans, ik heb erg lange benen en ik zit er erg lekker in.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:42

Hoorde dat je met korte benen weinig tot niks aan de wrongen had, maar hoop dat dat met 1.70 inderdaad geen probleem is, wil uiteindelijk ook een cherokee[nog effe sparen], en hoor hier toch wel veel goede dingen over dit zadel.Dargwen, ik ben benieuwd hoe jij straks het zadel vind.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 18:25

Over het algemeen zijn mensen vanaf zo'n 165 cm lengte wel tevreden over de wrongen hoor :)

Ik ben zelf 1m60 met korte pootjes en heb er geen fluit aan , doe mij dan ook maar een Arizona met dijwrong-seatsaver , veel fijner :j

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 18:30

Hoi meld me ook. Ik heb zeer goede ervaringen ook met boomloos.

Dit is mijn toppertje (breed, 1,45 h.) met zo'n 300,- euro zadel. (Canadese makelij, en ja maar 2 dagen proeftijd)
Afbeelding
Hij zit goed, heeft echt een goede pasvorm schuift niet met opstijgen en rijden. Leer kwaliteit is redelijk tot goed. Mijn western instructeur\zadelpasser was zeer te spreken over het zadel (is geen boomloos fan) en over de kwaliteit. De beugel ophanging is niet verplaatsbaar. Mij werd door de verkoopster wel aangeraden een pad met inlages te gebruiken. Ik zit als een huis, zelfs met ski broek aan.

Mijn kerel heeft 6 boomzadels op gehad, western\dressuur\veelzijdigheid en spring, hier bokte hij bij de eerste ronde longeren als een gek op, boomloosje kwam er op en meneer liep zonder te bokken. Was mij duidelijk genoeg. Mijn andere knollie (smal) heb ik met dit zadel beleerd en ben hem aan het inrijden, gaat erg goed. Uiteraard met een dikker pad, omdat ie smaller is. Hij krijgt van de zomer zijn eigen zadel, temeer omdat deze mij (en knollies) goed bevalt.

Dus de naamloosjes hoeven niet verkeerd te zijn.

Kailonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 18:34

dat is een leuk zadel!!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:41

Vond ik ook, en betaalbaar, ik zie wel hoelang ik er mee doe, rij ongeveer 4 keer per week. Was eerst wel sceptisch over het zadel, maar na dat ik hem had was dat weg. Ik vind hem beter zitten dan een boom zadel. Alleen neem ik GEEN donkere meer, geeft af :( . Is dus geverfd. Hoofdstel ook trouwens die hij om heeft.
De volgende word de lichtste. Die is niet geverfd :D

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:37

Hey meiden,
Vandaag is Ron bij ons geweest van Buitenzinnig. We hebben een aantal zadels gepast en het resultaat is dat ik nu een weekje op Ron zijn zadel ( sorry Ron ) ga rijden. Het is een Trekker True Talent. Zit echt als een huis en al helemaal met het Christ zadeldingetje derop. Meteen maar een buitenrit gemaakt met dit zadel. Paard liep er als een trein mee :). Lekker ontspannen met hoofd naar beneden en dat is heel wat voor haar. Ik heb alleen wel vreselijke spierpijn AUW !! Haha. Maar alles voor het paard. Toen we terug kwamen had ze zweetvlekken mooi aan de zijkant van de rug en de ruggengraat netjes droog. Deze week ga ik ff flink wat ritjes met haar maken om het zadel goed te testen. Maar de eerste ervaring is eigenlijk fantastisch !!! :)
Hopen dat het zo goed blijft gaan. Zijn er nog mensen die benieuwd zijn naar foto's van de pasvorm enzo, want dan kan ik ze morgen ff maken.

Toedels

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:45

@Carmy81: Ja, graag! Trekker True Talent heb ik ook in m'n hoofd. Ik heb er al met Don over Gepbt, maar alle info van iemand die hem in gebruik heeft is welkom :) Jij kijkt er denk ik toch net weer even anders tegenaan :)

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:49

@ Blijheid, okidokie dan ga ik morgen ff wat fotootjes voor je schieten :)
Ja het is voor mij erg belangrijk dat ie perfect ligt op mijn paard, zij heeft een vreselijk korte rug en is een heel erg sensibel paard. Alles wat haar knelt, schuift, prikt of wat dan ook irriteert haar ten zeerste. Maar zoals ik al zei, vandaag een ritje van 2 uurtjes gemaakt en mevrouwtje loopt er prima mee. Zelfs nu al ruimer in de gangen dan met mijn boomzadel. En dat is wat we willen toch. Paard blij, ik blij hihi.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:50

Klinkt helemaal goed Carmy81.
En ja spierpijn zul je de eerste tijd wel houden ben ik bang, had ik ook, maar dan met mijn barefoot.
En nu nergens meer last van. en uh dat christ zadeldingetje :D Is dat wat, vind die christpads altijd wel mooi en zit al een tijdje te twijfelen om hem te kopen, maar dacht eigenlijk dat ze daar enorm onder zweten of heb ik dat mis.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:55

Dit zadeldingetje ;) is voor op het zadel, voor je eigen kont dus :)
Denk dat jij de pads onder het zadel bedoelt. Maar ik heb wel een merino wollen sjabrak van FRA en ze zweet daar eigenlijk niet heviger onder dan onder normaal sjabrak. Het schijnt zelfs zo te zijn dat het in de zomer verkoelend en in de winter verwarmend is. Nadeel vind ik alleen dat ALS het helemaal nat is van de zweet, je er de volgende dag niet mee kunt rijden want dan is ie nog niet droog. Vandaar dat ik er dus 2 heb, want dan kan ik afwisselen. ;) Slim he :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:55

Klinkt goed Carmy81 :j
Heb je ook stukken verlichte zit gereden? Dat is namelijk het punt waar ik me bij boomloos nog het meest zorgen om maak :) Ik rijd 's zomers best lange stukken buiten in verlichte zit, en dus met meer druk op de beugels dan normaal met rijden in de bak, en drukverdeling moet daar wel goed genoeg voor zijn :j

Overigens loopt mijn pony nu opzich prima onder een boomzadel (thorrowgood met verstelbare boom) alleen ben ik elke 6 maanden van boom aan het wisselen, en zitten we nu al aan de breedste maat. Daarom dus een beetje aan het orienteren :)

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:10

@ Blijheid: Over de verlichte zit zou ik me geen enkele zorgen maken. Ik heb vandaag namelijk hele stukken in de velichte zit gezeten, omdat ze dan gewoon het beste haar rug gebruikt. Geen enkele keer last gehad van een paard wat protesteerde en na die rijd ook geen drukplekken gezien onder het zadel :) Helemaal goed dus.
Maar goed niet iedere paardenrug is tegen dezelfde druk opgewassen natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:11

+:)+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:14

Carmy81 schreef:
Hey meiden,
Vandaag is Ron bij ons geweest van Buitenzinnig. We hebben een aantal zadels gepast en het resultaat is dat ik nu een weekje op Ron zijn zadel ( sorry Ron ) ga rijden. Het is een Trekker True Talent. Zit echt als een huis en al helemaal met het Christ zadeldingetje derop. Meteen maar een buitenrit gemaakt met dit zadel. Paard liep er als een trein mee :). Lekker ontspannen met hoofd naar beneden en dat is heel wat voor haar. Ik heb alleen wel vreselijke spierpijn AUW !! Haha. Maar alles voor het paard. Toen we terug kwamen had ze zweetvlekken mooi aan de zijkant van de rug en de ruggengraat netjes droog. Deze week ga ik ff flink wat ritjes met haar maken om het zadel goed te testen. Maar de eerste ervaring is eigenlijk fantastisch !!! :)
Hopen dat het zo goed blijft gaan. Zijn er nog mensen die benieuwd zijn naar foto's van de pasvorm enzo, want dan kan ik ze morgen ff maken.

Toedels

*\o/* *\o/* +:)+

Foto's zijn altijd wel leuk. ;)

trijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 18:56

Helemaal niets geplaatst hier vandaag, hahahahaha wat een rust. Kon het ook al bijna niet meer bijhouden..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:28

Dan ga ik even wat plaatsen _O-

Ik ben blij met mijn nieuwe zadel en hij gaat steeds fijner zitten. Bij dit nieuwe zadel had ik er wel wat last van dat hij nog niet 'ingezeten' was. Was dat misschien niet ook jouw probleem, Safiera? Mijn benen wiebelden wat meer en ze lagen niet lekker langs het zweetblad omdat dat zweetblad nog zo stijf was en dus omhoog stond langs die dikke wrongen.

En ik heb na 3 weken eindelijk mijn Passier Juno (tweedehands) binnengekregen en die blijkt exact dezelfde kleur te hebben als mijn bruine zadel :')

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:39

Ik had dat idd ook. Begon met boomloos rijden op verzorgpaardje op de London ging toen voor me eigenpaardje nieuwe London halen maar dat lag echt heel anders die heeft toen iemand anders overgenomen was ook te moeilijk wennen. Daarna een lexington 2e hands super zadel maar helaas was deze te groot voor paard lief. Nu een nevada super zadel voor het inrijden en een nieuwe cheyenne maar ook die moet ik erg aan wennen omdat het nog niet gevormd is dus die wordt helaas weinig gebruikt maar dat komt van de zomer weer.

Maar wel super dat het hoofdstel bij het zadel past. Vind het ook een hele mooie en warme kleur hoor.
En al een eigen halfpad ontwikkelt?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:43

Ik ben vastbesloten te gaan wennen, het komt wel goed met die London, hij moet alleen even 'inklinken'. Dit is het eerste zadel waarvan ik graag wil dat hij er een beetje gebruikt uit gaat zien, ideaal!

Ik vind deze 'nieuwe' versie bruine Londons ook mooier dan de eerste versie bruine Londons :). (deze: http://www.boomloosrijden.nl/boomloosri ... nbruin.JPG). De kleur is warmer en de randjes vallen vooral ook niet zo op.

Ik heb al een halfpad ontwikkeld, hij is bijna af (afwerkingen - de naald brak :')) maar ik kan er morgen alvast wel een foto van maken, want ik rij er al wel mee :). Ik heb alleen het probleem dat, als ik hem onder het gewone schabrak leg, schabrak en halfpad langzaam maar zeker weer naar beneden zakken tot het weer ongeveer op de schoft ligt. Er bovenop ziet er minder mooi uit, maar dan heb ik dat probleem niet omdat ik dan de halfpad aan de ringetjes vast kan zetten. Mijn gewone schabrak zakt trouwens altijd naar beneden... hebben jullie dat ook?