Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 19:42

Mijn vriend heb ik dik zes maand geleden gewoon in mijn Malibaud geploept, en tot nu toe is hij altijd goed aan de bovenzijde van het paard gebleven :-) Als die past op je paard, echt wel een goed (en no-mercy) zadel voor beginners. Je zit goed of het doet zeer :Y) en je valt er inderdaad nog niet zo snel uit.
Ondertussen moet ik er bij zeggen dat hij niet meer echt onder beginner valt, dat is heel snel gegaan.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 19:56

Da's ook een idee een McClellan! Heb ik gehoord ja, is een natuurtalent ;), hoop dat m'n vriend ook zo evolueert :D...maar ik vrees dat ik hem echt zal moeten drillen, want hij heeft enorm de neiging in stoelzit te gaan zitten...

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 19:59

Weet je wel zeker dat het een goed idee is als je hem les gaat geven :D

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:10

:D , daar zal hij zeker niet veel plezier aan beleven vrees ik:D

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:16

O jee o jee als dat maar goed gaat :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 20:28

Cambiar schreef:
:D , daar zal hij zeker niet veel plezier aan beleven vrees ik:D

:D :Y) Als dat voor teveel vonken zorgt mag je altijd een noodkreet uitsturen, dan komen we je wel eens helpen ;)

Cambiar schreef:
Heb ik gehoord ja, is een natuurtalent ;)

Hij heeft een zeer lief paard en ik geef ze zeer passief les (veel praten, vragen beantwoorden, videobeelden kijken, maar nauwelijks/niet bijsturen tijden het rijden) en dat werkt erg goed.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:44

Ruga schreef:
:D :Y) Als dat voor teveel vonken zorgt mag je altijd een noodkreet uitsturen, dan komen we je wel eens helpen ;)

:D , thx!
Cambiar schreef:
Heb ik gehoord ja, is een natuurtalent ;)

Hij heeft een zeer lief paard en ik geef ze zeer passief les (veel praten, vragen beantwoorden, videobeelden kijken, maar nauwelijks/niet bijsturen tijden het rijden) en dat werkt erg goed.

Misschien kan ik qua lesgeven nog iets van je bijleren ;-), ben nogal van het militaire type en hij schorpioen (koppig :( ), als ik iets verkeerd zie gaan in nadeel van het paard word ik kwaad en dan begint hij te morrelen en is de dag om zeep voor we er erg in hebben :D

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 00:36

Cambiar schreef:
Da's ook een idee een McClellan! Heb ik gehoord ja, is een natuurtalent ;), hoop dat m'n vriend ook zo evolueert :D...maar ik vrees dat ik hem echt zal moeten drillen, want hij heeft enorm de neiging in stoelzit te gaan zitten...

Knappe jongen als hij in een malibaud in stoelzit kan zitten...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 01:00

Aha, dan moeten we dat eens gaan proberen, thx Moragh ;-). Spartaans is hij niet aangelegd, dus wellicht zal hij wel een bontje onder z'n kont willen hihi

moos2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:48

Wie heeft tips voor een zadel voor paard met brede boommaat, rechte korte rug en terug liggende schouder? Boom met korte takken.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:05

hmm misschien moet ik voor mijn man dan ook een malibaud in gedachten houden voor als Fleur beleerd kan worden... met dat westernzadel heeft hij zo de neiging om de knop vast te houden en vooral NIET los te laten.... gevolg is dat het paard overal en nergens naartoe wandelt natuurlijk. hij kruipt ook bij mekaar (benen optrekken en bovenlichaam bol maken) of maakt net een holle rug... gewoon recht, ontspannen en lang zitten kan hij niet :')

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:49

Helaas wordt 't ook geen Malibaud voor mijn paard; zadel draagt veel te 'hoog' en te dicht bij de ruggengraat en het rockt. =:) :+
Baal wel stevig want ik vind 't geweldige zadels, maargoed, wat niet past past niet.
Ben dus nog steeds op zoek naar een zadel dat goed teruggesneden is met voldoende draagvlak en ruggegraatvrijheid.
Iemand nog tips? :')

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 16:29

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:40

Gimli_ schreef:
Helaas wordt 't ook geen Malibaud voor mijn paard; zadel draagt veel te 'hoog' en te dicht bij de ruggengraat en het rockt. =:) :+
Baal wel stevig want ik vind 't geweldige zadels, maargoed, wat niet past past niet.
Ben dus nog steeds op zoek naar een zadel dat goed teruggesneden is met voldoende draagvlak en ruggegraatvrijheid.
Iemand nog tips? :')

Of Malibaud maatje smaller?

Gimli_

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:54

Moragh, ik heb de 38 open geprobeerd, volgens Malibaud zelf ging een gewone 38 zeker niet passen en mijn zadelmaker zou ook eerder voor nóg breder gaan dan voor smaller.
Waarom denk jij aan een maatje smaller? Zat echt stevig te balen vanmiddag hoor. :+

Ruga, dat Sommer zadel vind ik wel interessant! Het is idd een Trakehner. :j

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:56

Omdat je schreef dat hij dichtbij de ruggengraat zat... Dus ik nam aan dat hij dan erg laag lag (wat overigens wellicht conflicteert met het "te hoog dragen")
Maar goed, dat is dan dus niet zo.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:00

Had ik nu maar plaatjes geschoten vanmiddag, dat valt me dan weer te laat in.
Zadelmaker zou me nog de hele pas-sessie 'doormailen' want hij heeft ook het complete paard opgemeten en het zadel daarlangs gelegd uiteraard, wellicht kan ik aan de hand daarvan nog het eea verduidelijken.
Ben zelf ook maar 'n leek, ik zag duidelijk dat het niet stabiel lag maar daar heb je dan ook veel mee gezegd.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 17:01

Gimli_ schreef:
Ruga, dat Sommer zadel vind ik wel interessant! Het is idd een Trakehner. :j

Er zijn nog een paar andere Duitse zadelmerken die dit soort zadel maken. Zoek maar eens op 'wanterreitsattel' :)

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:14

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:23

Sommer maakt wel erg mooie spulletjes zie ik, maar zelfs 2ehands nog veelal boven mijn budget. :=
Zou voor Gimli wel een goede optie kunnen zijn als ik zie hoe de kamer is teruggesneden bij de meeste types.

Op quoka.de staan behoorlijk wat wanderreitsättel, via die site ben ik ook aan die test-malibaud gekomen.
Denk dat mijn zondag voor de rest goed besteed is. :+

Overigens heeft een kennis een origineel stock-zadel te koop, zou dat ook een optie kunnen zijn?
Vroegah eens mee gereden, kan me alleen nog herinneren dat ze vrij zwaar zijn.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 19:09

Moragh schreef:
Sommer maakt de Marathippo niet meer. Productie is wel door iemand overgenomen dacht ik maar weet niet meer wie...

Juist ja, en ik weet ook niet wie het nu maakt.
Je hebt wel nog die van Prestige die er erg op lijkt, ook met panelen. Even checken hoe die juist heet...
Aha: http://www.prestigeitaly.com/products.a ... re&LAN=ENG
Trekker dus.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 19:15

Bij de Trekker van Prestige zit je heel ver weg van je paard...
Dat is zo'n soort zwevende zit... ik denk dat ik dat zelf niet prettig zou vinden.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 19:21

Gimli_ schreef:
Overigens heeft een kennis een origineel stock-zadel te koop, zou dat ook een optie kunnen zijn?
Vroegah eens mee gereden, kan me alleen nog herinneren dat ze vrij zwaar zijn.

Ik ook, in Australië op een echte half-Brumby/half-volbloed :D
Prima zadels, groot draagvlak en inderdaad hoog opgesneden kamer, dat zou misschien wel lukken op die van jou.
Nadeel vind ik dat er zo veel leer aan is (gewicht inderdaad hoger). Anderzijds houden die zweetbladen je kleding dan wel mooi zweetvrij in een heet klimaat. Ik vond het een zeer comfortabel zadel op toch wel ruw terrein.
Je moet er hier in Europa wel mee opletten omdat er meer goedkope namaak verkocht wordt als originele Australische merken.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 19:24

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 19:31

Daar zal het vast een "inspiratie" op zijn ;)