Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 11:09

Sorry voor de late reactie. Over de release; ik heb alleen met dit hoofdstel bitloos gereden en dus geen vergelijkingsmateriaal. Dus ik weet niet of deze release beter/slechter is irt andere bitloze optomingen. Je hebt er idd dat korte riempje voor nodig :j

Hierbij nog wat foto's waarbij je het verschil niet kan voelen, maar wel kan zien.

Multi:
https://www.dropbox.com/s/5zln1up4j3jzi ... 3%2040.jpg

Competitie:
https://www.dropbox.com/s/75stue7x5bbo5 ... 7%2055.jpg

Ik vind zelf de competitie fijner en luxer dan de multi. Maar ik zou dus niet zonder de functionaliteiten vd multi kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 12:28

Ik heb ondertussen 2x geprobeerd met het kinriempje en ik moet zeggen dat pony helemaal niet slecht reageert. Het werkt zeker wel op een andere manier in, want ik moet maar weinig met mijn teugels doen voordat ik reactie heb, waar ik met de sidepull soms, spijtig genoeg, toch wel wat kracht moest zetten. Dus ik ga nog even op deze manier verder, voelt wel goed.. Dinsdag heb ik dressuurles, ben benieuwd.

Enige probleem wat ik nog heb is het aan doen, maar dat is oefenen denk ik? Het riempje van je neusriem van de multi moet toch door dat kinstukje hé? En om de 1 of andere reden, nadat ik opgestapt ben, is mijn kinstukje altijd verschoven.. En dat schuift niet zo goed terug :+ :)) Maar daar moet ik eens op letten voor het opstappen..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 12:49

@sabine: dat heb ik hetzelfde. Niet veel reactie op sidepull, kingekruist werkt denk ik wat scherper in? Ik vind het nog wat onhandig om 'm om te doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 12:54

Volgens de site is dat inderdaad :j Sidupull is mild, kin is medium en kaak is dan de strong-versie.
Ik denk dat je met het kinstukje tegelijk op de kin en de neus werkt (omdat het ook door die ringen zit waar je de teugels aan doet voor de sidepull). Maar het om doen is inderdaad wel een vak apart denk ik :)) Moet ik ook nog mee oefenen :Y) :+

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 12:58

Jotoma: met welk leer kan je de competition vergelijken? Vind zelf de multi te hard.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 14:53

De competition is inderdaad fijner en zachter. Het leer is fijner als van mijn Kieffer hoofdstel!
De multi heeft duidelijk stugger leer, wat "scherper" aan de binnenkant ook. Ik krijg het niet fijn soepel, ook al smeer ik regelmatig met olie.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 16:56

De multi blijft bij mij ook wat stug, maar niet scherp of hard. Competition en welk leer... Pfff geen idee. Ik vind het niet boterzacht als passier.. Denk dat kieffer redelijk overeen komt.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 17:40

De multi blijft voor mij te hard. Ik wilde de competition eigenlijk met een aanbiedingscode bestellen, maar misschien dat ik beter toch in de winkel langs kan gaan! Mijn Kieffer hoofdstel is namelijk ook te stug en die was al vrij soepel.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 18:04

Ik heb mijn Multi eerst uit elkaar een nachtje in de olie gelegd, daarna was hij lekker soepel.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 12:18

Bij mij verschuift ook dat kin stukje. Alleen als ik de neusriem vrij strak doe blijft hij zitten. Maar dat vind ik niet zo fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 12:41

Hmmja, hier dus ook wat schuiven, en nog vaster gaat net niet .. Maar dat probleem had ik ook met de sidepull alleen, dus het is niet nieuw :+ (heb toen een tijdje met een bontje om de neusriem gewerkt, gewoon zodat het iets dikker is en het dan wel in gaatje 2 kan zonder te schuiven.. misschien dat eens opnieuw proberen..)

Farouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 19:28

Myca schreef:
Ik heb mijn Multi eerst uit elkaar een nachtje in de olie gelegd, daarna was hij lekker soepel.

Is dat bij jou wel mooi gebleven? Ik heb dat ook gedaan met mijn multi, maar ik heb er spijt van want daardoor is het stukje elastiek op het kopstuk een beetje gaan lubberen. Terwijl ik dat deel ruim boven de olie heb gehouden, het is gewoon omhoog gekropen. Het leer is er wel goed van opgeknapt.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 21:08

Ik heb daar geen last van gehad Farouk. Nou moet ik ook zeggen dat ik er nooit bitloos mee rijd. Misschien zou het ook uitlubberen als ik dat wel zou doen. Maar het leer van de Multi is na een nachtje olie eigenlijk mooier geworden dan de Competition.

narila

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 23:27

Ik ben erg geinteresseerd in de multi bridle maar twijfel welke maat ik zal aanschaffen voor mijn e-pony. Hij heeft van halsters en hoodstellen normaal Cob maat maar zou een full dan niet beter zijn ivm kinriempje?

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 13:16

ik heb een maat cob met extra keelriempje. ben er heel blij mee en past nu precies goed bij m'n dikke knol hihi. ik heb wel zo'n namaak bij equiplay gekocht. even mailen en er word een extra riempje bij gedaan heel fijn

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:50

Afbeelding

Ik heb de standard horse in die zit zo. Ik heb de neusriem pas al lager gedaan. Nog lager gaat lastig worden, de riempjes van het bit zitten al bijna op het kleinst. Blijft dus lastig, de pasvorm voor mijn paard. Als je E-pony geen groot hoofd heeft zou ik toch de cob aanraden. Nu ik de neusriem steeds lager doe heb ik ook steeds meer ruimte in de keelriem. Denk dat mijn paard ook de cob wel had gepast..

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 23:37

Mooie foto Roelke, staat goed.

narila

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 20:23

Dan ga ik denk ik toch gewoon voor de cob. Bedankt voor de reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 19:01

Superfijn topic, met al die foto's en ervaringen op een rijtje! Ik heb zo'n 20 pagina's doorgelezen en die maken me steeds enthousiaster, maar ik las ergens dat de maten tussen de multi en de competition ietwat verschillen en ben benieuwd of iemand daar ervaring mee heeft?

De pony waarvoor ik zelf op zoek ben is 1.38, type Welsh K sportpony met een normaal/slank hoofd (dus niet van die vlezige Welsh-wangetjes ;) ) en ik twijfel tussen maat pony en een cob, maar weet niet of multi of competition hier ook van invloed op is. Welke maat raden jullie aan?

Het hoofdstel zou trouwens gebruikt worden als sidepull voor grondwerk, longeren en werken aan de lange teugel, waarbij ik bij een competition misschien het extra ringetje weer op de neus zou willen laten zetten voor het longeren.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 19:06

Ik heb een slank gebouwde E-pony en de Cob maat van de multi was daar echt te klein voor. De Full past, maar ook daar zit de keelriem op het laatste gaatje :o

Goeie tip om hem in olie te laten weken! Vond hem ook al erg stug. De vouwen van hoe het hoofdstel in de verpakking zat, zitten er met een paar keer gebruiken nog steeds in...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 19:51

Ik merk geen verschil tussen de multi en competition. Mijn paard met full, draagt van beide de standard horse maat. Wel merk ik dat het kaakriempje wat korter is van de competition, maar dat geldt volgens mij voor alle competitions

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 19:56

Ik merk ook weinig verschil. Alleen het kaakriempje inderdaad.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 21:02

Ik heb ook een Multi en een Competition, als je kaakriempje net op het laatste gaatje zit kan het verschil wel net belangrijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 08:40

Vraagje, ik heb nu een paar keer met het kinsysteem gereden en heb het idee dat dit wel fijn werkt, pony reageert heel fijn & goed en in mijn ogen beter dan op de sidepull. Alleen.. het kindingetje schuift :\ Gisteren bv. op het einde van de rit zat het helemaal naar rechts, en ik heb toch echt niet steeds aan mijn rechterteugel getrokken ofzo .. Iemand ervaring hiermee?

Kreeg het ding ook amper vast gisteren, normaal gaat die makkelijk op het 2e gaat maar gisteren heeft dat even moeite gekost (volgens mij is pony's neus/mond wat dikker op sommige dagen, zal wel met zijn tong te maken hebben -O- ). Alleen op het 1e gaatje zit het echt té los .. en toen het uiteindelijk op het 2e was kon hij wel nog makkelijk eten 8-) Dus dan valt dat wel mee denk ik hé? Qua vast zitten? Heb altijd schrik dat ik het te vast doe en pony dat niet leuk vindt -O-

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 08:55

Mja het hele systeem werkt door druk op en rond zijn neus, die hoort wanneer je aan de teugels zit "niet leuk" te zijn zodat hij gemotiveerd is om naar je te luisteren. Dus als je hem te los doet, mis je een groot deel van die werking, lijkt mij. Vind ik anders dan een "gewone" neusriem als je met een bit rijdt, dan is de inwerking van de riem een stuk minder. Dus als hij nog makkelijk kan eten, kan hij denk ik wel een stukje strakker.