Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 20:14

Chantalla schreef:
Zijn er hier mensen die overgestapt zijn van een rechte singel naar de Edix crescent? En die hier foto's van hebben? De voorbeeldfoto's van Edix zelf zijn van superfitte paarden en mijn tinkermerrie heeft niet helemaal die grootte en dat model :Y)

Ik heb de Passier blu wave geprobeerd, maar daar krijgt ze wondjes van. Alsof ze hiermee teveel "rimpelvorming" krijgt achter de ellebogen wat daardoor juist in de weg gaat zitten. We zijn dus nu weer terug bij de rechte neopreen maar ik ben toch benieuwd of de Edix een goede oplossing kan zijn.
(ik heb dus nog een bruine blu wave 65cm te koop voor de liefhebber)

Ik heb helaas geen foto‘s voor je, maar mijn haflinger had aan mijn edix zadel een edix crescent singel. Met deze singel bleef het zadel en super goed liggen. Met een rechte singel schoof zadel naar voren omdat haar singelgroeve ver naar voren ligt. Hele mooie en fijne singel, zacht, goed elastiek. Echt topper.

Ik heb ook een BluWave gehad en hier ook singel plekje van die singel. Gauw weer weg gedaan. Edix zat ook beter dan de Blu Wave .

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 20:45

eerst foto met rechte singel, tweede met de edix crescent

Afbeelding

Afbeelding

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 21:50

Nou ik kom mij hier toch weer melden.
Een hele tijd heerlijk gereden met de Horka singel, maar nu ze afgevallen is merken we dat de voorkant af begint te staan. Dit zal gerust niet lekker zitten en toevallig loopt ze qua voorbenen ook niet helemaal lekker (soms een wat kortere stap) dus misschien heeft het daar wel mee te maken.

Zo zag het er met de horka singel uit:

Afbeelding

En zo is ze nu:

Afbeelding

Het probleem is dus dat de singelplek vrij dicht achter de elleboog ligt. Dus je zou denken een anatomische, maar dat is de Horka dus...
Zou een ander merk of type dan misschien wel passen?

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 23:00

maitestar23 schreef:
Een hele tijd heerlijk gereden met de Horka singel, maar nu ze afgevallen is merken we dat de voorkant af begint te staan. Dit zal gerust niet lekker zitten en toevallig loopt ze qua voorbenen ook niet helemaal lekker (soms een wat kortere stap) dus misschien heeft het daar wel mee te maken.

[ [url=m/ub6kjz.jpg]Afbeelding[/url] ]

En zo is ze nu:

[ [url=m/eMYMsW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het probleem is dus dat de singelplek vrij dicht achter de elleboog ligt. Dus je zou denken een anatomische, maar dat is de Horka dus...

Heel herkenbaar, ik heb nu mattes asymmetrische maar nog steeds niet 100% tevreden ivm elleboog vrijheid. Dus ik lees weer even bij jou mee.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 23:00

maitestar23 schreef:

En zo is ze nu:

Ik vind de Horka Anatomic (wat dus een asymmetrische singel is) idd te krap in de ellebogen op de foto en ook daar zou ik een maatje langer nog adviseren.

Gezien de vorm van de buik en dat ze nog vrij rond geribt lijkt, zou ik toch een crescent overwegen als ik jou was.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 04:14

maitestar23 schreef:

En zo is ze nu:

Misschien kun je nog een foto van nu maken met singel? En kijk ook nog eens kritisch naar je zadel, is deze niet te krap in de boom? Hij lijkt op de 1e foto is achterover te kantelen en een krappe boom knelt op/tegen de schouders en kan ook kortere passen geven.

louise30

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 19:24

Wat vinden jullie hiervan? De singel is de Passier blu wave. Dit is een foto van na het rijden.
Zelf vind ik dat voor het mooie de singel verder naar achter zou kunnen, maar dat lukt me met zijn bouw gewoon niet. Korte rug, rond geribt en momenteel nog een buik (waar we aan werken)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door louise30 op 02-09-23 19:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Avalanche

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 19:25

Nee ik vind hem niet goed. Beter koop je een maansingel. Que lengte wel goed trouwens :j

louise30

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 19:27

Avalanche schreef:
Nee ik vind hem niet goed. Beter koop je een maansingel. Que lengte wel goed trouwens :j

Ik heb de maansingel van Kerbl ook geprobeerd. Ligt op dezelfde plek als deze. Ik heb ook de touwtjessingel van Kramer, zelfde verhaal :n

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 19:38

Oh joh, wat vervelend.

Misschien hebben andere mensen hier nog ideeën......

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 19:42

louise30 schreef:
Avalanche schreef:

Ik heb de maansingel van Kerbl ook geprobeerd. Ligt op dezelfde plek als deze. Ik heb ook de touwtjessingel van Kramer, zelfde verhaal :n

Wat doet de touwtjes singel?

En de maansingel van kerbl trekt vrij recht als je aansingelt, met een stevigere maansingel zou je wellicht beter uitkomen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 19:47

De ene maansingel is de andere niet, maar ik denk dat het inderdaad wel erg lastig wordt gezien de omvang van de buik van je paard. Zoals ik het op de foto kan zien, zou de passier ook nog net wat langer mogen. Maar je dekje is erg lang, dus ik kan het moeilijk zien.

Heb je al iets asymmetrisch geprobeerd, zoals bijvoorbeeld de Rossner Comfort of Prolite?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 19:54

Avalanche schreef:

Wat is er mis met die singel?

@Louise30, er ligt behoorlijk veel zadel op de rug van je superknappe Noor.
Ontzettend veel smaller ga je zijn ribbenkast niet krijgen, hoor, zal hooguit voor nog een centimeter vanaf moeten.

Ik snap dat je comfortabel wil zitten, en voor zo'n zadel kiest, de breedte is goed, maar als je goed de lijnen volgt past het gewoon niet. Absoluut niet qua lengte,top zelfs +:)+ maar qua vorm van de boom. Deze volgt de rug totaal niet.
Je hebt waarschijnlijk een zadelpasser gezocht met brede maten, en voor jou, diepe zit en wrongen. Dan moet je als passer kiezen uit kwaden, en je leeft zo mee met een klant dat je daar je best voor doet, echt niets ten nadele van je passer.

Maar als je naar het hele plaatje kijkt, dit zadel is gewoon niet optimaal voor de bouw van je paard. Dat merk je nu terug in je singel.
Het is een zadel wat voor paarden geschikt is die meer opwaarts gaan lopen als je erop zit, niet voor vlakke-gangen pony's. Je ziet op de foto ook dat het zadel graag naar voren wil.

Het tussenkanaal zal echt breed genoeg zijn, en de breedte tussen de boomtakken, maar het frame van de boom volgt zijn rug niet..

Is het een rødblakk gezien de manen en de puntjes op de oren <3 ?

louise30

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 20:39

Nielojram schreef:
Avalanche schreef:

@Louise30, er ligt behoorlijk veel zadel op de rug van je superknappe Noor.
Ontzettend veel smaller ga je zijn ribbenkast niet krijgen, hoor, zal hooguit voor nog een centimeter vanaf moeten.

Ik snap dat je comfortabel wil zitten, en voor zo'n zadel kiest, de breedte is goed, maar als je goed de lijnen volgt past het gewoon niet. Absoluut niet qua lengte,top zelfs +:)+ maar qua vorm van de boom. Deze volgt de rug totaal niet.
Je hebt waarschijnlijk een zadelpasser gezocht met brede maten, en voor jou, diepe zit en wrongen. Dan moet je als passer kiezen uit kwaden, en je leeft zo mee met een klant dat je daar je best voor doet, echt niets ten nadele van je passer.

Maar als je naar het hele plaatje kijkt, dit zadel is gewoon niet optimaal voor de bouw van je paard. Dat merk je nu terug in je singel.
Het is een zadel wat voor paarden geschikt is die meer opwaarts gaan lopen als je erop zit, niet voor vlakke-gangen pony's. Je ziet op de foto ook dat het zadel graag naar voren wil.

Het tussenkanaal zal echt breed genoeg zijn, en de breedte tussen de boomtakken, maar het frame van de boom volgt zijn rug niet..

Is het een rødblakk gezien de manen en de puntjes op de oren <3 ?

Hij is inderdaad een rødblakk <3

En ik heb dit zadel overgenomen van de vorige eigenaar, en ik heb nu ook geen geld voor een ander zadel. Ik vraag me af of ik met een maansingel een beter passende singel ga krijgen maar ik kan het nog wel proberen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 20:47

Nielojram schreef:

Ik vind hem teveel in de ellebogen zitten. Jouw commentaar over het zadel trouwens heel interessant.

Maar dat beperkt imo de bewegingsvrijheid van het voorbeen.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 08:11

Goedemorgen, ik zit met het volgende en het verschil tussen de mattes cresent en de edix cresent.
Zijn beide cresent singels maar pasvorm is totaal anders.
Kan iemand mij het verschil uitleggen? Waarom ze beide cresent zijn.

Afbeelding
En dan voornamelijk werking/pasvorm, met de mattes schuift t zadel momenteel niet maar met de edix wel.

Vrijdag komen de ideal zadels met zadelmaker naar mijn paard toe ben heel erg benieuwd *\%/*

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 08:17

Maar met jouw model paard moet je gewoon een rechte singel hebben. Dus uiteraard ligt de crescent niet goed. Met een schaap blijft het dan vaak nog wel liggen, maar niet met leer.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 09:41

Ik heb het al eerder eens benoemd maar de Edix Crescent vind ik ook eigenlijk geen echte crescent singel. De gespen liggen vrij recht tegenover elkaar namelijk. Blijkbaar werkt het toch voor een hoop paarden, maar dat zullen denk ik niet de hele dikke/ronde exemplaren zijn maar juist de paarden die die net tussen recht en crescent in zitten. Er zitten op de Edix namelijk wel mooie uitsparingen en dankzij de stukjes leer ertussen is de singel iets beweeglijker in richting van de singelstoten. Maar als je echt een crescent met flinke boog nodig hebt zou deze niet boven aan mijn lijstje staan en een andere benaming had ik beter gevonden voor deze singel. :j

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 09:55

Avalanche schreef:
Maar met jouw model paard moet je gewoon een rechte singel hebben. Dus uiteraard ligt de crescent niet goed. Met een schaap blijft het dan vaak nog wel liggen, maar niet met leer.

Ga ik vrijdag ook even passen met de zadelmaker.
De butterfly 80 gaat toch terug en ze neemt de 75 weer mee. Inprinciepe is de butterfly gewoon echt toch?
Afbeelding

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 10:58

Ja, zo'n model lijkt me voor de jouwe heel mooi. Ik vermoed dat bij jouw paard (met nogal typische Gelderse bouw) de point billets het probleem zijn bij je zadel. Die singel lijkt me echt een hele mooie voor je :j

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 11:05

Avalanche schreef:
Ja, zo'n model lijkt me voor de jouwe heel mooi. Ik vermoed dat bij jouw paard (met nogal typische Gelderse bouw) de point billets het probleem zijn bij je zadel. Die singel lijkt me echt een hele mooie voor je :j

Wat zijn point billets?

Afbeelding
Afbeelding

Ze neemt ideal zadels mee mijn paard is model. Mocht ik echt heel erg overtuigd zijn wil ik overwegen een nieuw zadel te kopen maar liever los ik het op met me huidige zadel aangezien hij al 22 is en ik niet verwacht dat ik nog jaren kan rijden ( gok 1,2 misschien nog 3 jaar).

We rijden nu dus zo sinds 2 weken en paard lijkt wel weer wat beter te gaan, zoiezo geen singelnijd, geen zadel,dekjes of singel wat schuift. Schoft ligt vrij en de zweetafdruk is gelijk.

Afbeelding
Afbeelding

Hooguit ietswat beweging achter in het zadel maar dat hou ik met dit zadel altijd want de boom heeft een lichte curve en zijn rug is recht, ideaal zou een ander type zadelboom zijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 11:17

Point billets zijn singelstoten (billets) die aan de punt van de boom zitten (tree point). Die trekken je zadel uit balans en je singel naar voren, in de ellebogen. En daardoor lijkt het of je een crescent nodig hebt :)

Ik heb het bij mijn Prestige op laten lossen door de voorste singelstoot naar achter te laten verplaatsen, en ineens lag het zadel prachtig in balans, en kon ik het met een simpele singel af. Punt is: laat je niet verleiden een zadelprobleem met een singel op te lossen, want je komt van de regen in de drup.

Totaal offtopic, maar ik vind hem zo leuk he <3

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 11:53

Avalanche schreef:
Point billets zijn singelstoten (billets) die aan de punt van de boom zitten (tree point). Die trekken je zadel uit balans en je singel naar voren, in de ellebogen. En daardoor lijkt het of je een crescent nodig hebt :)

Ik heb het bij mijn Prestige op laten lossen door de voorste singelstoot naar achter te laten verplaatsen, en ineens lag het zadel prachtig in balans, en kon ik het met een simpele singel af. Punt is: laat je niet verleiden een zadelprobleem met een singel op te lossen, want je komt van de regen in de drup.

Totaal offtopic, maar ik vind hem zo leuk he <3

Ik weet niet of dat kan bij mijn zadel want heb geen onderste zweetblad:

Afbeelding

Ik zal dit vrijdag eens overleggen.
Had wel gevraagd of een V singelsysteem helpt maar dat durft ze niet aan aangezien t geen nieuw zadel (bouwjaar 2014?) is en de boom dan een andere drukverdeling krijgt vd stoten. Maar de voorste aanpassen veranderd denk ik weinig aan de deukverdeling op de boom zelf.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 12:44

Deze singelstoot zit aan het kopijzer vast, dus per definitie een pointbillet. Iets dat je IMO niet moet willen als je een paard met veel schoft hebt zoals jij.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 13:14

Dat is idd een point billet. In die punt zit het uiteinde van de boom, en daar zit de singelstoot aan vast. De voorste stoot verplaatsen verandert álles aan de drukverdeling.