[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 19:06

Oryani schreef:
Een dikke week geleden heb ik een Barefoot Lexington gekocht. De dag erna stond mijn paard met een dik been, en vandaag pas voor het eerst er op.
Mag ik jullie mening over ligging en zweetafdruk?
Paard is heel schraal bespierd. Ze heeft ook een hoge schoft. Tijdens het passen zat er een gewone inlage in de pad en small pommel in het zadel. Ik kreeg het advies inlages te verknippen en deze voorin het zadel bij in de pad te steken. Dit om de putten achter de schoft op te vullen. Ik vond de voorkant van het zadel persoonlijk nogal dicht op de schoft liggen, dus heb vandaag de hd inlages gebruikt om de boel wat te liften + halve inlages onder de pommel + medium pommel.

Na het rijden.
[ [url=m/JxstZR.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/xAzSu8.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/if011n.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/FLiVYv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ben je op z'n hoofd gaan zitten om die laatste foto te maken? :D

Maar zien er volgens mij goed uit? Mooi egaal plus nette ruggengraatvrijheid?

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 19:27

Citaat:
Per mi cavallo, weet niet vanuit waar zij komt. Maar is ook vaak te regelen dat als ze in de buurt is ze langs kan komen om reiskosten te verlagen.

Die zit inderdaad in de buurt maar daar heb ik niet zulke goede ervaring mee. :( Marielle Rovers heb ik gegoogled maar die zit in Brabant en ik zit in het noorden. Als iemand nog iets weet, hoor ik het graag.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:29

xyzutu2 schreef:
Loes'sCorner schreef:
Wow thnxs voor de vele reacties!

Ja het zijn de officiële kussens en al in het laagste drukknoopjes wellicht dat het zweetband wat vertekend door het lamsvel eronder?

Dat kan natuurlijk ook. Wel is het zo dat als je een dikker dekje gebruikt, je de voorboom eigenlijk ook wat wijder moet schroeven, anders maakt de wol het zadel aan de voorkant namelijk krapper waardoor het zadel en dus ook de kussens aan de voorkant hoger op de schoft beginnen.
Zonder ruiter is het altijd lastig te beoordelen met boomloze zadels, maar het lijkt sowieso alsof je zadel aan de voorkant wat lager mag/kan, door de kussens breder/lager vast te zetten (maar je hebt ze al op het laagste knoopje) of door de voorboom wat wijder te maken.

Waar ik trouwens nog wel benieuwd naar ben als ik de laatste foto bekijk: liep de voorste singelstoot bij het aansingelen wel loodrecht omlaag naar de singel, of werd die singelstoot toen ook al naar achteren getrokken?

Mooi Mattes dekje heb je trouwens! Schuift dat niet? En welke maat is dit?

Het mattes dek is de correction pad, die kan je nog met inlages opvullen, meen maat L maar zou ik ff moeten nakijken.

Ik heb een singel die de singelplaats naar achteren plaats. Net zoiets als een mondsingel zeg maar, omdat alles anders zo naar voren in de elleboog komt....maar mss is dat met de trekken niet goed?

Ik had vandaag de pommel.iets wijder gezet, en iets verder naar achteren, hij liep er prima mee hadden een bosritje gemaakt.

Wat ik me altijd afvraag is. Door al die stalgenoten word ik zo onzeker. Die droge plekken zijn toch niet erg onder de kussens of wel?
Je ziet zeg maar de vorm, geen idee wat er gebeurt als hij mega zou zweten zo nat rijd ik hem nooit.

De zweetrand word wat door het mattes vertekend, met rijden heb ik tussendoor goed gevoeld of de schouder vrij bleef bewegen en dat was zo, hij is pas 3,5 dus ook ongespierd.

Wat vinden jullie van deze beelden? Met zadel is na het rijden, ik doos ben vergeten er een vantevoren te maken.... Had wel t idee dat alles heel stabiel lag. Singel ook losjes aan, trek t niet vast
Met de singel snap ik ff niet, vandaag lag het geloof ik wel beter.
Gisteren lag het inderdaad verder na voren.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:34

Oryani schreef:
Een dikke week geleden heb ik een Barefoot Lexington gekocht. De dag erna stond mijn paard met een dik been, en vandaag pas voor het eerst er op.
Mag ik jullie mening over ligging en zweetafdruk?
Paard is heel schraal bespierd. Ze heeft ook een hoge schoft. Tijdens het passen zat er een gewone inlage in de pad en small pommel in het zadel. Ik kreeg het advies inlages te verknippen en deze voorin het zadel bij in de pad te steken. Dit om de putten achter de schoft op te vullen. Ik vond de voorkant van het zadel persoonlijk nogal dicht op de schoft liggen, dus heb vandaag de hd inlages gebruikt om de boel wat te liften + halve inlages onder de pommel + medium pommel.

Na het rijden.
[ [url=m/JxstZR.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/xAzSu8.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/if011n.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/FLiVYv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jij hebt wel.overal zweet waarom heb ik dat nooit!

Ik geloof dat je me ook.iets te ver na voren hebt liggen, afhouden iets meer ruimte geven

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:35

Weet je zeker dat je de schouders goed gevoeld hebt? Het zadel lijkt er echt op te liggen namelijk.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:41

tennan schreef:
Weet je zeker dat je de schouders goed gevoeld hebt? Het zadel lijkt echt op de schouder te liggen namelijk.

Ja nou...ik meen van wel. Maar ik kan hem van de week natuurlijk gewoon nog iets verder na achteren leggen,het beeld was al beter dan gisteren op de foto's vond ik.

Ik weet wel dat daar waar hij wel.gezweet heeft daar zit het bont van de pad. Want onder de kussens is hij droog....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:48

Ik zet de twee foto's even onder elkaar voor het vergelijken: :)

oud:
Afbeelding
nieuw:
Afbeelding

Ik vind het zadel op de nieuwe foto een stuk beter liggen. :j
Als je naar de oude foto kijkt en de trekt een verticale lijn vanaf de achterkant van het voorbeen omhoog, dan lag je oude zadel met de voorrand van het zweetblad echt over die lijn en nu ligt hij er net tegenaan. Het is alleen wat lastig te vergelijken omdat het dekje zo'n enorme bontrand heeft, maar ook de singel lijkt nu beter te liggen.
Als ik naar de achterkant van het zadel kijk, dan zie je ook dat het zadel al een flink stuk verder naar achteren ligt. Misschien mag het nog net iets meer om echt die 3 vingers ruimte tussen achterrand schouderblad en begin van de kussens te hebben, maar door de ruis van het dekje is het lastig om te zien - de kussens beginnen namelijk ook verder naar achteren dan de voorrand van het zadel, dus dat vertekent het ook weer.
Kun je anders niet eens een keertje zonder dekje rijden? Dan weet je namelijk 100% zeker waar het zadel na het rijden ligt omdat de zweetplek dan ook precies de vorm van de kussens heeft. :)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:54

xyzutu2 schreef:
Ik zet de twee foto's even onder elkaar voor het vergelijken: :)

oud:
[ [url=m/ioUEAT.jpg]Afbeelding[/url] ]
nieuw:
[ [url=m/TH8WxF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind het zadel op de nieuwe foto een stuk beter liggen. :j
Als je naar de oude foto kijkt en de trekt een verticale lijn vanaf de achterkant van het voorbeen omhoog, dan lag je oude zadel met de voorrand van het zweetblad echt over die lijn en nu ligt hij er net tegenaan. Het is alleen wat lastig te vergelijken omdat het dekje zo'n enorme bontrand heeft, maar ook de singel lijkt nu beter te liggen.
Als ik naar de achterkant van het zadel kijk, dan zie je ook dat het zadel al een flink stuk verder naar achteren ligt. Misschien mag het nog net iets meer om echt die 3 vingers ruimte tussen achterrand schouderblad en begin van de kussens te hebben, maar door de ruis van het dekje is het lastig om te zien - de kussens beginnen namelijk ook verder naar achteren dan de voorrand van het zadel, dus dat vertekent het ook weer.
Kun je anders niet eens een keertje zonder dekje rijden? Dan weet je namelijk 100% zeker waar het zadel na het rijden ligt omdat de zweetplek dan ook precies de vorm van de kussens heeft. :)

Dat heb je leuk.gedaan met die foto's thnxs!

Ja kan dat zonder dekje?? Dan doe ik dat eens, is dan makkelijker Ja

Wat vind jij van de zweetafdruk?

Klopt dat die kussens idd niet direct vooraan het zadel zitten, maar nog iets verder na achteren doe ik van de week, rij niet zoveel.omdat hij nog zo jong is.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 21:19

little_birdy schreef:
zo heb net de zadelpas service gemaild (boomloos)
ik hen de Barefoot Lexington gezien en die lijkt me erg aantrekkelijk.
maat 2 is vergelijkbaar met welke in ch maat? vervelend dat ik.dat nergens kan vinden.
ik ga dan wel voor het large zweetblad waarschijnlijk ivm mijn lange benen.
ben benieuwd straks !

Ik heb broekmaat 42, boomzadel 17,5 en zit lekker in maat 2!

Maartje1990 schreef:
Ben je op z'n hoofd gaan zitten om die laatste foto te maken? :D

Maar zien er volgens mij goed uit? Mooi egaal plus nette ruggengraatvrijheid?

:')
Niet op haar hoofd, op het hek.
Het leek me ook oke, maar meer ogen zien ook meer. :)

Loes'sCorner schreef:
Jij hebt wel.overal zweet waarom heb ik dat nooit!

Ik geloof dat je me ook.iets te ver na voren hebt liggen, afhouden iets meer ruimte geven

Ze zweet erg snel. Niet altijd zo handig met dekjes met wollen onderkant...

little_birdy

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 22:02

dankjewel .
Dus zeker vergelijkbaar met 17.5 inch.

ik hoop dat ik snel reactie heb met zadel passen ! zag er 1 2e hands staan een maat 2

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 23:24

Loes'sCorner schreef:

Als je de officiele Trekker kussens eronder hebt met die superzachte onderste laag dan kun je daar in mijn ogen best eens een keer meer rijden zonder dekje. Desnoods kun je er een dun dekje onder leggen om het zadel tegen het zweet te beschermen, als je maar kunt zien waar de panelen beginnen en ophouden. De zweetafdruk wordt nu namelijk wat vertekend door al het bont, want daar kan je paard ook van zweten zonder dat er een zadel op ligt. 8-)

Ik heb zelf het liefste ook een compleet egale zweetafdruk, maar aangezien jouw paard compleet droog lijkt onder het zadel komt dat niet door een drukpunt (want dat drukpunt is net zo groot als het zadel ;) ); waarschijnlijk zit het zadel gewoon zo stabiel op zijn plek dat er geen wrijving is tussen zadel en paard en er dus ook geen zweet opgewekt wordt door wrijving.
Ik zou me hier dan ook niet echt zorgen over maken; juist de kleine droge of links/rechts onregelmatige plekken zijn vaak de boosdoeners.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 23:27

xyzutu2 schreef:
Loes'sCorner schreef:

Als je de officiele Trekker kussens eronder hebt met die superzachte onderste laag dan kun je daar in mijn ogen best eens een keer meer rijden zonder dekje. Desnoods kun je er een dun dekje onder leggen om het zadel tegen het zweet te beschermen, als je maar kunt zien waar de panelen beginnen en ophouden. De zweetafdruk wordt nu namelijk wat vertekend door al het bont, want daar kan je paard ook van zweten zonder dat er een zadel op ligt. 8-)

Ik heb zelf het liefste ook een compleet egale zweetafdruk, maar aangezien jouw paard compleet droog lijkt onder het zadel komt dat niet door een drukpunt (want dat drukpunt is net zo groot als het zadel ;) ); waarschijnlijk zit het zadel gewoon zo stabiel op zijn plek dat er geen wrijving is tussen zadel en paard en er dus ook geen zweet opgewekt wordt door wrijving.
Typisch is ook dat er aan de achterrand van je zadel wel een zweetrandje loopt: dat is de plek die wel beweegt omdat je paard daar met elke stap zijn rug opbolt richting het zadel, dus op het beweeglijkste deel tussen zadel en rug heb je wel zweetvorming.
Ik zou me hier dan ook niet echt zorgen over maken; juist de kleine droge of links/rechts onregelmatige plekken zijn vaak de boosdoeners.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 09:29

Billy20 schreef:
Citaat:
Per mi cavallo, weet niet vanuit waar zij komt. Maar is ook vaak te regelen dat als ze in de buurt is ze langs kan komen om reiskosten te verlagen.

Die zit inderdaad in de buurt maar daar heb ik niet zulke goede ervaring mee. :( Marielle Rovers heb ik gegoogled maar die zit in Brabant en ik zit in het noorden. Als iemand nog iets weet, hoor ik het graag.

Waar in het noorden? Weet dat Lilianne van boomlooszadelpasservice binnenkort in het noorden is.
Misscihen is het ook dichtbij mij?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 10:57

Lenie Dijkstra van Westeind ruitersport verkoopt ook boomloos en semi-boomloos. Dat is wel in jouw regio.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 11:47

little_birdy schreef:
zo heb net de zadelpas service gemaild (boomloos)
ik hen de Barefoot Lexington gezien en die lijkt me erg aantrekkelijk.
maat 2 is vergelijkbaar met welke in ch maat? vervelend dat ik.dat nergens kan vinden.
ik ga dan wel voor het large zweetblad waarschijnlijk ivm mijn lange benen.
ben benieuwd straks !

Inch-maten van boomzadels voelen anders aan doordat de zitting van een boomzadel zo rond loopt door de lepel van het zadel, een Barefoot is wat vlakker.

Hier zie je hoe de maten officieel vallen:

http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadels/

Afbeelding

Afbeelding

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:32

dankjewel ! dan moet ik gewoon een maat 2 hebben ja. Daar moet ik makkelijk in passen

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 10:44

kifra onder de barefoor arizona nut1
heb hem op proef om te testen, vandaag mee gereden, en hij bleef keurig liggen, al had ik hem eerst verkeerd om , ik kon de openingen niet vinden :o
singel had ik er niet aan , want ik had geen zin meer om opnieuw aan te singelen :Y)

Afbeelding

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 12:38

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 12-02-22 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:05

De fra singel bevalt ons ook goed overigens

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:08

Pmarena: bestaat de barefoot stretch & breath ook in 95-95 cm en dressuurvariant?
ik heb geloof ik ooit eens een dressuurvariant gezien (en tot de conclusie gekomen dat ik een gewone had), maar al die dat ik nu terug vind zijn dezelfde als die ik heb?

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:59

Citaat:

Citaat:

Citaat:
Waar in het noorden? Weet dat Lilianne van boomlooszadelpasservice binnenkort in het noorden is.
Misscihen is het ook dichtbij mij?

Heb inmiddels een afspraak gemaakt met een reguliere zadelpasser. De gegeven opties waren toch niet in de buurt. Ben benieuwd.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 15:34

Billy20 schreef:
Citaat:

Heb inmiddels een afspraak gemaakt met een reguliere zadelpasser. De gegeven opties waren toch niet in de buurt. Ben benieuwd.

Hopen dat je daar wijzer van wordt. Veel hebben geen of zeer beperkte kennis van (semi) boomloze zadels.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 16:43

Even over de trapeziuspier en mijn boomloze zadel.. :o

Mijn paard heeft erg brede naar achterliggende schouders. Beetje tafelmodel maar dan bij de schoft/schouder. Nu heb ik eindelijk een boomloos dressuurzadel gevonden waar ik lekker (smal) in zit en die op hem past. Althans dat dacht ik..

Doordat hij zo breed is en de kussens bij dit zadel niet wijder/lager aan de voorkant gezet kunnen worden, heb ik het idee dat hij naast de schoft toch te veel druk krijgt. Maar het is bij hem ook moeilijk om de kussens er naast te leggen, omdat hij zo plat/breed is. Bij Ghost had ik hem ook vrij wijdt, maar lag het er toch wat op. Toch kwam er bij de Ghost minder druk op voor mijn gevoel dan bij dit zadel. Maar toen ik hd inlages ging gebruiken kreeg hij wel aan de voorkant witte haren. Als ik hard trek kan ik dit zadel wel wat omhoog halen aan de voorkant, maar niet zo makkelijk als bij de Ghost. Zou er dan teveel druk op de trapeziuspier komen? Of kan dit eigenlijk niet bij boomloos/flexibel, omdat je daar niet zit? (Er zit een hard voorboogje in, maar die is vrij kort en helpt hier niet bij. En ik heb er nu een andere singel aan die een pietsje meer naar achteren blijft.)

Afbeelding

Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 18:49

pmarena schreef:
Dat heb ik ook, ik hou niet van van die brede singels. Maar de S&B is dus een cm of 10 breed en heeft de gespen onderlegd met dat neopreen hoesje. Maar er zijn vast nog meer opties :)

[ Afbeelding ]

Pmarena: deze bedoelde ik, maar op de site vind ik alleen maar de versie die niet onderlegd is met neopreen tot onder de gespen?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 20:03

[quote="Jennyxx"]Even over de trapeziuspier en mijn boomloze zadel.. :o

Mijn paard heeft erg brede naar achterliggende schouders. Beetje tafelmodel maar dan bij de schoft/schouder. Nu heb ik eindelijk een boomloos dressuurzadel gevonden waar ik lekker (smal) in zit en die op hem past. Althans dat dacht ik..

Doordat hij zo breed is en de kussens bij dit zadel niet wijder/lager aan de voorkant gezet kunnen worden, heb ik het idee dat hij naast de schoft toch te veel druk krijgt. Maar het is bij hem ook moeilijk om de kussens er naast te leggen, omdat hij zo plat/breed is. Bij Ghost had ik hem ook vrij wijdt, maar lag het er toch wat op. Toch kwam er bij de Ghost minder druk op voor mijn gevoel dan bij dit zadel. Maar toen ik hd inlages ging gebruiken kreeg hij wel aan de voorkant witte haren. Als ik hard trek kan ik dit zadel wel wat omhoog halen aan de voorkant, maar niet zo makkelijk als bij de Ghost. Zou er dan teveel druk op de trapeziuspier komen? Of kan dit eigenlijk niet bij boomloos/flexibel, omdat je daar niet zit? (Er zit een hard voorboogje in, maar die is vrij kort en helpt hier niet bij. En ik heb er nu een andere singel aan die een pietsje meer naar achteren blijft.)

Afbeelding

Dit was toch die Karlsund look- a- like? Hoe zit de voorste singelstoot bij dit zadel vast? heb je daar ook een foto van? Als hij voor aan het zadel vastzit namelijk dan komt de trapezespier wel degelijk in de knel als het daar niet goed ligt, dan wordt de hele bubs vastgetrokken als je aansingelt. Als de voorste singelstoot naar achteren ligt kun je nog wel eens wat rommelen met inlages om die spier vrijheid te geven.