Ik ben al een tijdje het topic aan het lezen, maar kom er niet helemaal door. (Ben op pagina 62 haha) dus maar even vooruit gegaan. Ik ben van plan een justadjust te kopen voor mijn veeel te dikke merens. Ik heb haar 2 maanden geleden gekocht en heb nog geen zadel voor haar. Ze moet nog enorm afvallen en dus een boomzadel is echt geen optie. Ik heb twee week de justadjust (test voor productie) mogen testen. Deze had nog een verstelbare pommel met klittenband. Dit was op zich geen probleem. Ze liep er op zich goed onder en naar mijn idee lag hij ook goed met een flex pommel. In draf bokte ze wat. Ik weet dat ze bij de vorige eigenaar een te klein en scheef liggend boomzadel had. Die hebben ze een weekje gebruikt, omdat ze eigenlijk zonder zadel reden. Dus echt een fijne laatste indruk had ze niet van een zadel. Ze loopt nog erg kort ook zonder iemand erop. Denk dat ze ook erg last van haar gewicht heeft. Maar wat is nu wijsheid. Nu een zadel aanschaffen of toch nog even afwachten en kijken hoe ze komende tijd gaat lopen.
Ik heb de neiging om even te wachten en eerst haar te trainen en uiteraard op dieet te zetten/houden. Als ze zoveel overgewicht heeft, dan raad ik je ook echt niet aan om erop te zitten. Het gewicht dat ze extra mag dragen (absolute maximum is 20% van het ideale lichaamsgewicht, gerekend vanaf het ideale lichaamgewicht, Merens zitten gemiddeld tussen de 400 en 500kg, rekenen met 450kg mag ze dus maximaal 90kg erbij dragen. Een veel te dik paard draagt dat al snel met zich mee) is eigenlijk al op. Ze moet dus rustig conditie opbouwen en zo veel mogelijk bewegen.
Sussanne
Geplaatst: 07-01-14 23:21
Even voor de beeldvorming
Zo was ze toen ik haar net haar had. Sorry ze was niet erg schoon. Was regenachtig
Dit is het zadel. Ik had em niet aangesingeld, omdat ik toch echt een banaan nodig heb
Als ik haar zo zie schrik ik toch weer. Kijk er bij haar door heen, omdat ze zo ontzettend lief is.
Laatst bijgewerkt door Sussanne op 07-01-14 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Marcella
Geplaatst: 07-01-14 23:23
Ten eerste zou je kunnen beginnen het eventueel aan de hand/longeren stappen op een actief tempo om af te laten vallen zolang je nog geen zadel heb. En eigenlijk ben ook geneigd om te zeggen eerst afvallen.
Ik zou er niet meer op klimmen. Die belast haar eigen lijf nu al zo zwaar dat het risico op permanente schade behoorlijk aanwezig is als je daar nog op gaat rijden. Ik ga er vanuit dat je haar een lang gezond leven wilt geven, dus het risico op artrose en allerlei andere slijtageklachten zoveel mogelijk wilt voorkomen, dus heb nog even geduld. Wat voer je nu? Ze is echt een paard voor 6kg graszaadhooi en 50gr vitaminekorrel. Geen weidegang waar nog gras op staat. Ik schrik hier echt van. Gelukkig wil je er wat aan doen (ik neem het je dus absoluut niet kwalijk, ik begrijp dat je hier niets aan kan doen).
Ons 'opknap projectje' was denk ik nog wel dikker (in verhouding dan). Ze is bij ons op alleen goed hooi op rantsoen in slowfeeders gekomen. Verder hebben we heel veel met haar gewandeld aan de hand. Veel kleine oefeningetjes tussendoor gedaan en veel tempowisselingen en overgangen gemaakt, dat is een goede manier om rustig aan kilo's te verliezen. We zijn pas begonnen met inrijden toen ze goed op gewicht was (wat verrassend snel ging, binnen 4 maanden). Hoe dunner ze werd hoe leuker ze bewegen ging vinden en hoe beter dat ook lukte. Onder al die kilo's kwam een flinke druktemaker vandaan die zichzelf nu dusdanig bezig houdt dat ze nu eerder wat te dun is dan te dik. Ze krijgt nu dus wat meer hooi erbij.
Bedankt voor jullie reacties. Ze krijgt samen met twee shetjes een half pakje hooi, verdeeld in 4 porties. Verder een kwart schep care4life en 100gr pavo eplus, vanwege haar stijfheid. Ze loopt na een week eplus al beter en heb haar vandaag voor het eerst zien galopperen. Ik heb 1x met haar gedraafd om het zadel te testen, maar een halve minuut omdat ze aangaf dat ze dat niet fijn vond. Verder loop ik veel met haar aan de hand. Ik denk dat ik maar 4x gereden heb in twee maand tijd. Menigeen hebben mij voor gek verklaard dat ik haar gekocht heb. Ze is 16 en veel te dik, maar ik wil niet weten waar ze anders terecht was gekomen, ze is ontzettend lief. Ik had een fjord met wie het echt niet klikte en na 9 jaar, heb ik haar met pijn en heel veel tranen verkocht, omdat ik inmiddels twee Kids had gekregen en geen ongelukken wilde. Vandaar ik echt op karakter ben af gegaan. En ik ben verliefd op de merens geworden sinds horse event. Zij kwam op mijn pad. Voor mijn gevoel "ment to be" Longeren is echt een probleem. Ze gaat in plaats van om mij heen, Door mij heen. Volgens mij snapt ze niet wat ik bedoel. Probeer haar het te leren maar dat valt niet mee
Een andere gesp eraan laten maken is dan altijd goedkoper Die kun je misschien wel afslopen van een oude of ongebruikte ? Zou de andere dan ook gelijk laten doen, die is dan wellicht in dezelfde staat ?
punt is dat het de ondersingel van een voltigesingel is en best wel antiek. Denk dat intensief gebruik misschien niet meer mogelijk is, maar dan moet ik weer singels gaan uitzoeken