Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:25

Zonnetje97 schreef:
Ze wist niet wat voor boom erin zit dus geen idee of die past of niet. Hoe kan ik dat zien? Het zadel oogt te passen en hij liep er heel ontspannen mee. Heb alleen blauwe plekken op mijn bovenbeen van de stijgbeugelriemen.

Hmm twijfel heel erg of ik door moet gaan met dit zadel of niet. Mijn paard is jong en groeit nog daarom zou dit zadel wel fijn zijn omdat je hem zo kan aanpassen, ben alleen bang voor de extra hoge kosten.

Als je dit zadel laat aanpassen voel je je beugelriemhaken niet meer.
Er zit nu gewoon te weinig lucht in.

Zonnetje97

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 07:59

Afbeelding
Afbeelding

Paardje loopt wel heel fijn onder het zadel, ik zit alleen nog heel erg in stoelzit.. kan dit mede door het zadel komen?
Ook schuiven mijn dekjes naar achteren, erg jammer dat ik die nergens aan vast kan maken.
Nu met zachtere stijgbeugelriemen had ik er totaal geen last van gelukkig.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 08:02

Op welke haak zit beugelriem?
Als zadel goed is afgevuld, dan ook grote kans dat jij recht zit
Je vormt leuke combi met je paard

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 08:28

Idd je stijgbeugel riemen op de achterste haak en als ze daar al zitten aan je zit gaan werken. Je dekjes kan je 'vastmaken door de lus van je dekje tussen het voorkussen en het zweetblad te leggen, er goed diep invouwen dan klemt het zweet blad je dekje vast

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:01

Dat wordt werken aan mijn houding
De riemen zitten al op de achterste haak. De lus had ik idd onder zweetblad tussen de kussens maar denk niet diep genoeg, want ze schoven eronder uit.

Als hij volgende week weer zo lekker loopt ga ik de gok wagen en een passer erbij laten komen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:23

:D ja dan wordt het een gevalletje meer voorin gaan zitten en je voeten onder je kont houden, ik zie het bij meer mensen met een wow, je wordt er echt op afgerekend met je eigen balans.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:42

Ik kwam er niet uit, uit die stoelzit. Zo gauw ik op een ander zadel zat was het gelijk veel beter. Kennelijk zat ik gewoon nooit goed in balans op mijn wow.

Dekjes die schuiven herken ik ook. Is hier al eens eerder een discussie over geweest. Dat als het zadel in balans ligt dat niet zou gebeuren. Maar ik heb het nooit goed gekregen mbt de dekjes ( en mijn houding ).

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:52

Het kan echt, je moet er wel de juiste tips bij krijgen, veel mensen gaan teveel spannen en knijpen zichzelf daarmee in de stoelzit, steunen op je stijgbeugels benen los en je voeten onder je lichaam plaatsen, rechtstandig zitten, als je paard onder je verdwijnt op je voeten landen- vergelijk het met zitten op een kapperskruk.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 11:02

knollentuin schreef:
Het kan echt, je moet er wel de juiste tips bij krijgen, veel mensen gaan teveel spannen en knijpen zichzelf daarmee in de stoelzit, steunen op je stijgbeugels benen los en je voeten onder je lichaam plaatsen, rechtstandig zitten, als je paard onder je verdwijnt op je voeten landen- vergelijk het met zitten op een kapperskruk.

Ja, ik had toendertijd al gevraagd of niet wilde verhuizen naar ergens hier in de buurt ! :+ Jouw tips waren altijd heel fijn.
Ik denk dat bij mijn wow de voorzijde van het zadel gewoon (te) hoog lag. Er zat een maat 0 headplate in en mega veel lucht aan voorzijde. Ik werd gewoon naar achteren geplaatst erdoor. Denk ik....

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 11:04

Jup, dat is heel goed mogelijk, dan rol je naar achteren, zadel zou zo niet moeten liggen

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 12:27

Ik zit wel recht op mijn WoW en dekjes schuiven ook niet, laat ca twee keer per jaar aanpassen qua lucht
Mijn merrie is er gevoelig op, iets teveel lucht is no go

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:04

mijn dekjes schoven ook en ik heb nu andere kussens en ze schuiven niet meer.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 14:11

Ik heb denk ik vrij veel mazzel, want die van mij heb ik zelf aangemeten en ik pas zelf ook de lucht aan, gezien het gebrek aan zadelfitters hier in Namibie. Mijn dekjes schuiven niet en mn paard loopt er nog steeds top op. Heb er wel eens een ander zadel opgelegd onder het mom van " dan kan de enige zadelmaker in Namibie er tenminste naar kijken", maar dan loopt ie gelijk 10x minder fijn, dus gewoon WoW er weer op en naar mn paard luisteren.
Hij is ook een ontzettende piet lut, dus als er maar iets niet fijn zit merk ik het gelijk aan hem.
Enige nadeel is dat ik mn zadel aan moet passen als ik wedstrijd heb aan de kust. Vanwege het gigantische verschil in hoogte is de luchtdruk daar veel lager en heb ik bijna een leeg zadel zodra ik het daar uit de auto haal.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 07:16

Ow dat is appart dat je dat zo merkt.

Ik pas mijn zadel ook zelf aan. En soms ook de fitter. Heb een hele ronde pony en als ze maar iets aan komt gaat zadel scheef hangen. Dus ik pas ook wel zelf aan.
Maar bij mij schuiven de dekjes niks. Ik kan ze er helemaal los onder leggen.
Wat stoel zit betreft als je zadel goed passend is zal je minder stoelpoten hebben denk ik. Als ik mijn zadel op onze groninger leg ga ik ook in eens in stoel zit zitten terwijl ik met zelfde zadel op mijn pony niet heb

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 11:41

Ik ben zelf fitter geweest en nooit heb ik dekjes gehad die verschoven, niet bij mijn paarden of die van anderen. Ligt toch echt wel aan de juiste kussens vaak in combi met te grote hp's.

Stoelzit kom je weer snel op de zitmaten, te groot te klein etc. Mss dat een reargusset kan helpen. Sommige mensen zijn ook die smalle twist niet gewoon en gaan daarom vaak meer naar achteren zitten om die steun te krijgen. De zit van de ruiter is voor een fitter het moeilijkste om aan te passen en dat heeft uiteraard ook de grootste invloed op de pannels.

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 12:15

Ja denk ook dat de dekjes schuiven omdat het zadel nog niet 100% past.
Ik ben nog aan het twijfelen of ik de jaarlijkse kosten vind opwegen tov het zadel en de eventuele kosten om het passend te maken. (Ik zal zelf naar de fitter moeten met paard en trailer, scheelt me 60eu reiskosten)
Ook twijfel ik of ik niet eerst nog een andere zadelpasser met 2e hands "goedkope" zadels moet laten komen om te kijken of er wat tussen zit.

Keuzes..

Zijn die woe zadels en onderdelen goed te verkopen?

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 13:07

Wolzadel moet je ook regelmatig laten aanpassen en bij ouder zadel vaak ook keer vulling vervangen die weer inklinkt en dus weer pas moet worden gemaakt. Dus onderhoud hou je toch

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 14:16

pantarhei schreef:
Wolzadel moet je ook regelmatig laten aanpassen en bij ouder zadel vaak ook keer vulling vervangen die weer inklinkt en dus weer pas moet worden gemaakt. Dus onderhoud hou je toch

ik had vaker een zadelmaker nodig bij mijn wow zadel dan bij een wolgevuld zadel. Dit omdat lucht zo ontzettend nauw luistert ( denk ik ).

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 20:06

koetjeboe schreef:

Valt wel mee, we zitten hier 1600 meter boven zee level en aan de kust gewoon op zee level, dus is niet zo gek dat de luchtdruk zo enorm anders is!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 21:17

Iriscope schreef:
koetjeboe schreef:

Valt wel mee, we zitten hier 1600 meter boven zee level en aan de kust gewoon op zee level, dus is niet zo gek dat de luchtdruk zo enorm anders is!

Klopt hoor, luchtdruk is op verschillende hoogtes anders , dat kan je bv ook zien aan een zak chips die op bepaalde hoogten strak staat en een stuk lager op de berg slap is

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 07:39

Ja dat geloof ik wel van die luchtdruk maar heb daar zelf nooit overna gedacht

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 08:07

Nee dat is logisch dat hebben we in Nederland niet. Wat sommige mensen beweerden dat je met kou of warm weer ook verschil kan voelen heb ik nooit ervaren

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 08:10

pantarhei schreef:

Dat klopt enige is dat ik voor een normale zadelpasser 60 euro betaal en voor wow 130. Dat id nogal een verschil..

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 08:25

Ik betaal €60 voor onderhoud en dan ga ik er zelf naartoe en komt er naast tijd nog ca €20 diesel bij

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 09:45

pantarhei schreef:
Ik betaal €60 voor onderhoud en dan ga ik er zelf naartoe en komt er naast tijd nog ca €20 diesel bij

Bij wie zit jij dan?