voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tass

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:08

Aahh dat vind ik echt tof :D. Dank je wel :D.

Ik ga in ieder geval voor een testzadel kijken :D. Eens rond rijden en kijken of het wat is :D.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:10

Wendy heb je al een maat 1 gepast?
Want heb even op je profiel gespiekt en volgens mij kun jij best een maat 1 hebben.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:16

Tass, ben benieuwd wat je er van vind, maar ik waarschuw je ik heb er twee weken over gedaan toen ik pas echt zoiets had van, zo dat zit lekker, wilde hem in eerste instantie weer weg doen, maar het vrouwtje waar ik het zadel gekocht heb zei dat ik echt nog even vol moest houden, heb toen maar gedaan, en ben super blij dat ik dat gedaan heb, want wil alleen nog maar barefoot.Alhoewel de freeform ook superfijn moet zijn, maar die is wat duurder en ik ben gewoon heel tevreden met een barefoot, vind het ook stoere zadels en passen wel op een stoere fjord of haf.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:17

Ik wilde hem de eerste ritten ook het liefst in de vuilbak trappen , maar na 2 weken was ik verkocht :j

(ging toch nog om een Torsion , Barefoot bestond nog niet)

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:21

Ik moet zeggen dat ik de keren dat ik op een boomlooszadel heb gezeten en wel wennen vond maar vond het niet vervelend... Zou er best aan kunnen wennen hoor :D.

Ik heb alleen een keer de Barefoot Cheyenne van een vriendin op mijn merrie gelegd en die zetten geen stap meer :=. Daarom er verder nooit over gedacht :).

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:21

@ pmarena,oh dus ik was niet de enige, Miriam heeft maar steeds op me ingepraat dat ik nog even aan moest kijken en de tijd moest nemen, en ik maar denken het word toch niks en nu......!!

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:23

Wendy_Chewie schreef:
Nee, helaas niet :(
Ik heb mijn eigen 'half pad' gemaakt, met katoenen borg onderzijde. Zou dit in combinatie met een gewoon dekje het glijden veroorzaken?

Ik denk dat hij zal blijven glijden, kijk maar hoe de singelstoten zitten na het rijden.. recht naar beneden.
Dus zoals ze horen en dus het zadel in die houding blijven trekken.
Ben bang dat het niet anders is.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:28

Tass schreef:
Buitenzinnig: Misschien dan toch maar kijken of ik iets kan regelen in mijn omgeving :).

Ik heb eventueel een equiflex (westernzadel) waar je wel op zou mogen uitproberen op mijn fjord, maar wel alleen als ik erbij ben wegens gebruiksaanwijzing. ;)

Ik sta bij buitenzinnig en dan is er vast wel iets te regelen dat je misschien ook andere zadels kan uit proberen. Maar dat moet je dan even vragen aan buitenzinnig. ;)

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:35

Ow dat zou ook top zijn :))..

Wat tof zeg dat ik zadels mag testen :D.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:59

Die rug is wel opgeknapt, zeg!

Vandaag heb ik voor het eerst gereden met mijn nieuwe Barefoot London op mijn bijrijdpaardje. Hij zat wel anders dan het testzadel, maar ik was er zo aan gewend. Ik had nu minder last van de pommel? Misschien zat hij bij het testzadel wel verkeerd om :P

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:27

Dat scheelt dat je minder last had van de pommel. Ik had 'm iig wel goed om gedaan, had er nog extra op gelet, haha. Wat is er anders dan het testzadel? Alleen de kleur hoop ik??

@ iedereen: Jullie gaan wel heel snel in eens zeg! Moet moeite doen om alles bij te lezen :j

Wou dat ik niet zo verstoten woonde van andere bokkers wat betreft zadels passen. Ga morgen weer naar pony trouwens. Hopen dat hij normaal doet én niet meer zo erg kreupelt én het droog is.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:28

Hij was nog nieuwer denk ik, nog niet zo 'ingeklonken' of hoe je het maar wil noemen :). Maar hij zat prima hoor, verder was alleen de kleur anders! Hij is top!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:34

Was even bang. Gelukkig maar, ingereden wordt hij vanzelf :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:35

Dat denk ik ook wel! Paardje liep er in elk geval heel fijn onder! :). Ik ben helemaal blij. Bij mijn bijrijdpaarden ben ik heel tevreden en bij mijn eigen paard ook.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:49

Shyla25 schreef:
Wendy_Chewie schreef:
Nee, helaas niet :(
Ik heb mijn eigen 'half pad' gemaakt, met katoenen borg onderzijde. Zou dit in combinatie met een gewoon dekje het glijden veroorzaken?

Ik denk dat hij zal blijven glijden, kijk maar hoe de singelstoten zitten na het rijden.. recht naar beneden.
Dus zoals ze horen en dus het zadel in die houding blijven trekken.
Ben bang dat het niet anders is.

Dus je denkt dat hij op de goede plaats ligt, maar gewoon niet goed is? :\

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:25

Wendy_Chewie schreef:
Dus je denkt dat hij op de goede plaats ligt, maar gewoon niet goed is? :\

Soms zoekt een zadel een bepaalde plek op de rug op door de vorm van de rug in combi met het zadel.
En ik heb het vage gevoel dat dit nu ook het geval is, de singel zit namelijk netjes op de juiste plek en het zadel ligt achter de schouder.
Dus ja ik ben bang dat hij echt te lang is.

Soms kan dit goed gaan maar je kan er toch ook schuurplekken of drukkingen door krijgen.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 01:38

Kan iemand mij misschien uit ervaring vertellen of de Barefoot Barrydale misschien wat minder breed zit? De achterkant is bij de Barrydale niet opgehoogd, zoals bij de Lexington, toch?

lisa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 10:33

Ik heb een 2de hands barefoot arizona op het hoog, past een arizona op een paard met een hoge schoft ??????

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:00

dat ligt aan de pommel die erin zit :)

lisa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:09

misschien een domme vraag maar past iedere pommel op iedere barefoot (oud model of nieuw model)??? :o

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:18

zeker :)
maar voor een arizona heb je een fork nodig, maar kan ook gewoon een pommel in.
alleen zie je dan dan gat voor je.

lisa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:32

_/-\o_ Dank U dat weet ik dan ook al weer, ik ben een leek op gebied van boomloos maar ik ga toch de sprong wagen :)

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:38

minikatje schreef:
zeker :)
maar voor een arizona heb je een fork nodig, maar kan ook gewoon een pommel in.
alleen zie je dan dan gat voor je.

Dat is niet helemaal correct, een pommel is veel kleiner/smaller van vorm en zit dus ruim in een zadel met een fork en kan dus gaan schuiven.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:52

pmarena schreef:
Tja een Barefoot waar een knop op zit , die heeft natuurlijk een extra gat in het leer zitten waar de knop doorheen gaat , terwijl een Barefoot zonder knop dat niet heeft.

Je zou natuurlijk wel een Barefoot met knop kunnen kopen. En daar kun je fenders of beugelriemen aan hangen , dat is geen probleem om dat uit te wisselen.

Je kunt dan ook als je dat eens wilt de fork (met knop) er uit halen , en er een pommel (zonder knop) voor in de plaats doen , maar dan ziet het er natuurlijk niet zo mooi uit omdat het gat voor de knop toch zichtbaar blijft , dus je kijkt dan zo op de pommel door dat gat heen....

een oude quote van pmarena over dezelfde vraag.

maar goed, jij hebt ze ook veel in handen.

lijkt me btw wel vreemd dat ze zo verschillend zijn, aangezien er ook cheyenne's met knop te koop zijn.
daar moet dan extra een fork voor gemaakt worden, lijkt me niet echt financieel aantrekkelijk. :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 12:09

Mijn ervaring is dat echt niet elke pommel in elk zadel past :=
Heb wel eens geprobeerd een nieuwer model pommel in een wat ouder model zadel te stoppen. Nou, ging echt niet. Of heeft het er mee te maken dat dat zadel een maat kleiner was? Nee toch?