Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 18:25

Gimli_ schreef:
Op aanraden van Rugo even wat foto's van het betreffende paard.
Deze zijn van afgelopen zomer, paard is inmiddels ietwat voller maar de schoft/schouder is hier goed zichtbaar.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-W6PRGJ78.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-DYHBDXAN.jpg

Iedere rug zijn probleem.. de meesten hier kampen met het omgekeerde van wat jij aan de hand hebt, een bol paard met een kort rugje en weinig schoft :D
Jouw paard heeft echt een hoge schoft, zo hoog dat ook een passend teruggesneden Enegls zadel vinden al niet evident is.
Hier is een link die je eens moet bekijken. Absoluut niet courant, en quasi onbekend in gebruik in West-Europa. Maar zij rijden wel met jouw type paard, halfbloeden en volbloeden met behoorlijke schoft.
http://www.opusztaszerimenes.hu/en/olda ... sprogramok
Ze hebben mijn nieuwsgierigheid wel geprikkeld. Ik zou heel erg graag eens een stukje willen rijden op zo'n zadel :D

Moragh

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:27

Zijn leuke zadels he, link is geloof ik al eens vaker voorbij gekomen. Doen me aan pakzadels denken qua constructie.
Zou er ook wel eens 1 willen voelen...

Eigenlijk zou ik een zadelmuseum willen beginnen. Heel veel verschillende zadels, maar dan ook de mogelijkheid geven om ze te laten voelen...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 20:57

Moragh schreef:
Eigenlijk zou ik een zadelmuseum willen beginnen. Heel veel verschillende zadels, maar dan ook de mogelijkheid geven om ze te laten voelen...

Ja dat zou te gek zijn, met zo'n mechanisch paard er bij die je zonder zorgen met gelijk wat kan opzadelen :P

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:59

Ja, die zadels zou ik ook wel es willen proberen Ruga, die zijn idd eerder voorbij gekomen hier.

Leuk idee Moragh, ik zeg 'Doen!'
Oh, en Ruga komt met een leuke aanvulling ook ;) Zoiets zat ik net te bedenken, op z'n minst een goede grote bok waar je op kunt zitten om die zadels te voelen.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 21:32

Ruga schreef:
Moragh schreef:

Ja dat zou te gek zijn, met zo'n mechanisch paard er bij die je zonder zorgen met gelijk wat kan opzadelen :P

Mechanisch paard wil ik zowiezo graag... maar zie er maar eens aan te geraken!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 21:55

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 21:57

Eigenlijk zoals de equisimulator, maar die 2e ga ik eens nader bekijken! (1e is voor jockeys, wel leuk trouwens. Wel eens gezien op een beurs!)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:10

Laatst bijgewerkt door Francis op 02-02-13 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:15

De 1e bedoel je? Mooi, ga ik die ook nog beter bekijken!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:18

Ik heb hier boven al 3 verschillende geplaatst (even onder elkaar gezet voor de duidelijkheid)
Als je naar 't tabblad Products en Services gaat krijg je een hele lijst verschillende.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:44

Francis schreef:
Ik heb hier boven al 3 verschillende geplaatst (even onder elkaar gezet voor de duidelijkheid)
Als je naar 't tabblad Products en Services gaat krijg je een hele lijst verschillende.

'k zie het!
Nu maar weer ontopic en mijn zadelmuseum opzetten...
Ships, heb ik groter huis nodig!!!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:12

Of een mooie verbouwde schuur achter 't huis.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:39

Francis schreef:
Of een mooie verbouwde schuur achter 't huis.

Moet je ook ruimte hebben he... Garage staat al vol met GD voorraad...

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 01:16

Ruga schreef:
Jouw paard heeft echt een hoge schoft, zo hoog dat ook een passend teruggesneden Enegls zadel vinden al niet evident is.

Het zal je misschien verbazen, maar hier heb ik dus nog nooit problemen mee gehad.
Heb dit paard met 3 verschillende Engelse zadels gereden, 'confectiemaat' met teruggesneden kamer - opzadelen, opstappen en wegrijden.
Ben ik toch weer de lastige trien die n zadel wil dat totaal niet bij de bouw van haar paard past. :=
Maargoed, als ik dan hier 'op stal' iemand met n korte bolle appaloosa al n jaar zie klooien om n geschikt zadel te vinden, en in dit topic evengoed, wordt t idd duidelijk dat alles z'n voor- én nadelen heeft!

Die zadels uit de link zijn echt gaaf, ga die site morgen vanaf de laptop eens doorlezen!
Er was hier toch ook iemand met n Tunesische berber op zadel-zoektocht?

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 10:18

Gimli ja ik ben ook eigenlijk altijd wel op zadel zoektocht := we hebben meerdere Berbers/Berber-Arabieren op stal staan, waarvan de helft nog niet zo lang ohz is en dus nog flink zal veranderen.. Heb er twee net als jou met een wat hogere schoft, dat zijn ook net de twee grootste (een van 1.57 en een van 1.60 ongeveer), op hen ligt allebei m'n orthoflex endurance cutback wel goed (met heul veul ruimte voor schoft, daar had echt nog wel 2x zo veel schoft ingepast), die ligt trouwens ook op de arabier die weer amper schoft heeft goed. De andere paardjes hebben ook niet zoveel schoft, ze zijn wel allemaal heel kort, voor hen ligt die orthoflex dan ook al zowat op hun kont.
Heb een Spaans zadel, ligt ook alleen op die twee grootste goed, voor de anderen is hij te lang en te breed. Heb nog een kort westernzadeltje, die gaat ook nog wel op twee van de kleinere.. Gebruik vaak een boomloos zadeltje voor de kleintjes, is toch wel makkelijk nu ze nog zo in de groei zijn en zadelmakers heb je hier toch niet dus het zal nooit helemaal op maat zijn. Dan nog een paar Engelse zadels, en nog een soort trekkingzadel maar stel eigenlijk m'n vragen bij de kwaliteit dus die hangt er eigenlijk maar bij. Had nog een Costa Ricaanse Mclellan, zoiets als HC op de eerste pagina liet zien, maar die was hier te smal en te lang voor alle paarden.. Heb hem vorig jaar omgeruild voor een antiek Berberzadel, die gebruik ik niet voor het rijden maar is meer voor de heb :+ je kan er nog wel mee rijden, maar ik vind het maar niks.. Hieronder met andere beugels eraan, de jongen erop had een wond aan z'n been en die andere beugels zijn echt heel erg onhandig en zwaar..
Afbeelding

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:17

Prachtig zeg, die foto hierboven! Lijkt me nog niet zo verkeerd, met blote voeten. :D

Hier in de buurt staat een Malibaud te koop, maatje small, hebben die ruimte voor veel schoft?
Zo zien ze er wel uit namelijk, maar ik ken alleen iemand met een randonnee op 'n bol paardje zonder schoft.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 12:37

moet zeggen dat die zadels er allemaal mooi uitzien. heb zelf dus een australian stockzadel in de verkoop staan. super zadel alleen te groot voor mijn dochtertje. vandaar de verkoop. is heerlijk op lange buitenritten. nu heb ik een BF en deze is meer geschikt voor onze kleine ruiter en ik kan er ook goed mee rijden. dus als iemand interesse heeft .......

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 19:16

Gimli_ schreef:
Prachtig zeg, die foto hierboven! Lijkt me nog niet zo verkeerd, met blote voeten. :D

Hier in de buurt staat een Malibaud te koop, maatje small, hebben die ruimte voor veel schoft?
Zo zien ze er wel uit namelijk, maar ik ken alleen iemand met een randonnee op 'n bol paardje zonder schoft.

Ik heb jaren op mijn Hongaarse halfbloed gereden met een randonnee, ook geen typisch paard om dat mee te doen, dus ik ga niet meteen 'te klein' roepen. Voor mijn paard was de breedte van de boom op het randje. Paste prima hier in Limburg, en in ons vast ritme van boswandelingen, maar toen ik verhuisde naar een streek met steile hellingen, en een weide op een 'bergflank' paste hij er na een maand of twee niet meer in. Zijn schouder was stevig uitgezet door achter mijn twee jonge paardjes aan op en af die helling te racen :Y) Nu zou ik dan zo'n forty kunnen proberen, maar ondertussen is hij bijna 28, en z'n rug begint wat te zakken.. dat gaat dan ook niet meer lukken.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:51

Scheelt dan alweer dat Gimli 24/7 in de Limburgse heuvels bivakkeert en ik niet van plan ben om m te verhuizen. :')
Ik heb met mijn zadelmaker overlegd en voorgesteld om de malibaud uit te proberen.
Verkoopster woont vlakbij dus bij niet passen kan hij dan, als zij akkoord gaat, gewoon retour.

En wat heerlijk zo'n oudje van bijna 28! Actief pensioen?
Zo eentje hadden wij ook in de kudde vorig jaar, Arabische merrie van 28, die sjeesde mij menig rit voorbij in haar onvoorstelbare enthousiasme. :))

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 09:08

Gimli_ schreef:
En wat heerlijk zo'n oudje van bijna 28! Actief pensioen?

Ja hoor, hij heeft een leuke verzorgster die hem aan de gang houdt, en ik 'longeer' wat tussendoor (zonder touw). Het is nog steeds geen paard voor beginners :Y) (als je echt wil rijden, wat rondsloffen wil hij met iedereen wel even).

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 10:57

Weet iemand wat voor zadeltje dit is? Western zonder skirt (lijkt beetje op die goedkope Mexicaanse westernmodelletjes, dus vroeg me af of dit aan te raden was)? Kwam het tegen op zoek naar een Berbermerrie en zag deze foto's toevallig staan. Dit zadel lijkt me ideaal voor m'n vriend om mee te gaan op buitenritten, zo iets heb ik nog niet, dus interesseert me wel:
http://i41.servimg.com/u/f41/13/41/83/89/photo_14.jpg
http://cavaliersdelisere.meilleurforum.com/t14682-phadela-d-albassatine-jument-barbe-noire

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:50

het lijkt eerlijk gezegd gewoon op een zadelmarkt zadel die ze zelf hebben verbouwd:'). dat baseer ik op de witte stiksel die langs het randje zit.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:25

Er zijn wel dure zadels die dat soort lacing hebben (maar dan is het van rawhide, niet van plastic), maar in dit geval lijkt 't me idd een flutzadeltje. Zou er niet aan beginnen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:27

Niet doen. De goedkoopste soort ellende zadels. Kan je nieuw voor 150,- kopen, zag ik ooit.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:52

Oei, neen, zeker niet! Zadel hoeft die lacing niet te hebben, maar vond de opbouw wel leuk, vooraan lijkt het beetje op een vaquera zadel maar met weinig leder aan zoals van een McClellanzadel, lijkt wat steun te geven aan onervaren ruiters.