Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:54

Ik heb voor mijn paardje (1.60 m.) met cobmaat/kleine full een full gekocht en dat zit mooi bij hem. Het kaakriempje is wel wat aan de kleine kant.
Verder ben ik tevreden. Mijn paard schudt niet meer zo met zijn hoofd tijdens het omdoen en het rijden.
Het leer vind ik wel wat stug in vergelijking met mijn andere hoofdstel van Kieffer. Voor die prijs zou je wel wat meer mogen verwachten.

Afbeelding

Klasien

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:56

Het kaakriempje zit hier ook op z'n langst, past net. Bij de multi heb ik er een langer riempje aan laten zetten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 12:30

Ik heb er bij mijn jonge paard vorige week voor het eerst een bitje bij gedaan, maar ik krijg het niet mooi passend...
Ringetje van de neusriem heeft steeds ruzie met de bitring... :+
Ik heb 'm nu al 1 gaatje hoger gedaan, maar dan trekt de neusriem als het ware het bit al ietsje omhoog in de mondhoek, dus nog hoger kan niet...

Afbeelding

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 13:30

Ik zou je neusriem juist weer iets lager doen en de riempjes van je bit iets korter. Ik had namelijk hetzelfde probleem met deze bitringen en op deze manier heb ik het opgelost. Je kaakriempje zit nu ook vrij hoog.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 14:47

ja maar ik had 'm lager en toen zaten de ringen helemaal klem op het bit, zal zo even een foto zoeken...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 07:57

Ik snap je probleem, kan je misschien nog een gaatje ertussen maken?
Ik vind hem namelijk zelf ook net te hoog. Wellicht half gaatje langer bij de bakstukken en gaatje erbij maken bij de bitriempjes?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:30

MargrietJonk schreef:
[ Afbeelding ]

Nog steeds een hele tevreden gebruiker!

Is dit de tabacco?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:52

Nouvel schreef:
Ik heb er bij mijn jonge paard vorige week voor het eerst een bitje bij gedaan, maar ik krijg het niet mooi passend...
Ringetje van de neusriem heeft steeds ruzie met de bitring... :+
Ik heb 'm nu al 1 gaatje hoger gedaan, maar dan trekt de neusriem als het ware het bit al ietsje omhoog in de mondhoek, dus nog hoger kan niet...

[ Afbeelding ]

De hoogte van je neusriem is goed, daar zou ik niets aan veranderen.
Het lijkt wel alsof je frontriem een maatje groter is en het hele hoofdstel daardoor meer naar de kaak toe ligt.
Dat hoeft geen probleem te zijn, want anders zou je met de lengte van je keelriem in de knoop komen.
In jouw geval denk ik dat je beter een ander bit kan proberen, geen D-trens maar ronde ringen. Het is me sowieso al opgevallen dat het Micklem hoofdstel in combinatie met D-trensen vaker bij dat ringetje in de knoop komt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 11:57

Thanx voor het meekijken en denken!

De originele frontriem was voor zijn brede voorhoofd echt te kort, deze is al net aan...

Ik heb ook zo'n vermoeden dat het niet gaat werken in combinatie met een D trens, wel heel jammer, dat vind ik nl een superfijn bitje om met een jong paard mee te beginnen..
maar ik zou graag de teugels aan de neusriem doen en het bit er alleen in laten hangen om te wennen, maar dat wringt dus gewoon en ik krijg het niet mooi passend...

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:49

Ja Vera dat is de kleur Tabacco. Volgens mij niet meer leverbaar :n Zeg een vraagje. De stikjes van de riempjes van het bit gaan los. Hebben meerdere mensen hier last van? Het bestreft het riempje dat aan het hoofdstel zit, waardoor/ aan het riempje van het bit wordt aan gehangen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:57

Bedoel je die kleine smalle riempjes door de bitringen?
Bij mij blijven ze heel, geen problemen.
In vergelijking met anderen zie ik wel dat ik die riempjes andersom heb (gespjes naar boven) van het bit af.

Afbeelding
Dit is mijn vorige paard, maar bij mijn huidige paard heb ik het precies zo.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 18:32

Zo heb ik de riempjes ook geloof ik. Het riempje zit aan het bit in ieder geval.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:45

ow dan heb ik ze precies andersom gedaan, riempje aan het hoofdstel, maar omdat ik nu nog hoofdzakelijk zonder bit werk liggen die riempjes iedere keer overal, dan is het inderdaad handiger om ze aan het bit te doen...

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:40

Naar aanleiding van jullie tips heb ik bij de mijne de neusriem ook maar een gaatje langer gezet. Als ik foto's terug kijk vind ik 'm toch vrij hoog zitten, de neusriem. Vandaag zonder bit gelongeerd en morgen even kijken hoe het dan zit met het bit. Ik had daar ook best wel wat probleempjes mee.

Nu lijkt het hoofdstel wel beter te zitten. Ik heb bij de kaak ook ineens meer lengte over, logisch natuurlijk, die zit nu ook op een smaller deel van haar kaak. Ben benieuwd of ik het mooi passend krijg met bit morgen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 16:08

Mijn paard heeft denk gewoon geen rambo hoofd... :+

vandaag ander bitje er in gedaan, maar nog krijg ik het niet netjes met de ringen van de neusriem en het bit... -O-

of de neusriem trekt het bit omhoog, of alles zit op en over elkaar...

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 23:07

Hoi Myca. Nee ik bedoel het gespje, riempje dat aan het hoofdstel vast zit, en waaraan je het riempje van het bit aan gespt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 23:55

Snel vraagje .. zijn er hier mensen met ervaring met het kaakgekruist (ev. kingekruist) rijden met de Rambo?
Tot nu toe heb ik hem als sidepull gebruikt maar zit me af te vragen of een ander systeem niet beter werkt voor ponylief.. Kan het natuurlijk gewoon zelf proberen, maar ervaringen of eventueel dingen waar ik rekening mee kan houden zijn altijd leuk :Y)

(ga morgen ook eens het topic doorspitten, maar het is best uitgebreid geworden ondertussen :+ )

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 07:07

Ja, sidepull doet die van mij het niet zo op. Kingekruist wel, omdat dit voor ons het prettigst werkt heb ik kaakgekruist nooit meer geprobeerd.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 09:42

Even een vraagje, voor een D pony die normaal een cobmaatje heeft, maar vaak de neusriemen wat te krap heeft, welke maat bevelen jullie aan?
Cob of toch een full?

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 09:57

Die van mij heeft met hoofdstellen altijd maatje full van neusriem en frontriem, de rest moet eigenlijk maat cob. Van de Rambo heeft hij standard horse en dat past perfect. Neusriem zit mooi op derde gaatje o.i.d. en het kopstuk op het kortste gaatje. De keelriem is alleen wel iets te kort...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 10:18

Ok, dus in principe zou een full moeten passen? Ik zie trouwens dat je in groningen woont <<) <<)
Als ik hem echt wil gaan aanschaffen, zou ik hem dan een keertje mogen passen?

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 10:25

Tuurlijk mag dat!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 10:50

ah super! deze week zijn we even uit de running ivm examen van mij, en vrijdag gaat hij naar de osteopaat, maar over een week kunnen we dan weer aan de slag! dus mss rond die tijd dan even?

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:58

Ben je extra riempjes nodig om er kingekruisd van te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 12:18

Voor kingekruist heb je zo uit mijn hoofd dat korte extra riempje nodig.. Maar heb het zelf nog nooit echt bekeken :+

@ Jotoma : dus jij hebt goede ervaringen? Ook qua release enzo? Herinner me namelijk vaak dat de release van kin- & kaakgekruist niet zo schitterend was? Denk dat ik het daarom nog nooit geprobeerd heb. Maar nu ben ik eigenlijk eens nieuwsgierig of hij misschien toch niet anders/beter reageert op 1 van die opties..