Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 09:40

De asymmetrische singels lijken meer druk te hebben op de voorste gesp.
Denk dat dat de reden is. Verder ligt die wel mooi.

MarjanB

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 09:44

Ja achterste gesp ligt lager dus ongelijke druk.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 09:45

De gespen van die singels liggen inderdaad scheef en de singels komen dichtbij de oksel. Die 'crescent' heeft een mooie afstand van de oksels en de gespen liggen recht. Jammer dat er alleen een stukje afstaat. Hierdoor komt er wellicht meer druk dan je zou willen op bollende plek op de buik.

Overigens, het is inderdaad geen crescent singel. Het is gewoon een asymetrische rechte singel en dat kun je zien doordat de gespen loodrecht tegenover elkaar staan. Bij crescent liggen ze wat meer onder een hoek waarbij de achterkant van de singel dus langer is dan voor.

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 09:56

Je hebt helemaal gelijk Celebi. Hoe ik er nu bij kwam dat het een cresent is…

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 10:08

IwanLuver schreef:
Hier ook (weer) een singel vraag. Hoe vinden jullie deze liggen?
[ [url=m/y7Ra8v.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/7qSrq8.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/w8ygSg.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/0kskcu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het is deze singel
https://www.kramer.nl/Paard/Zadels-toeb ... .80..BR%3e

Hoe vond je de kwaliteit van deze singel, ik zit er ook aan te denken om deze een keertje te bestellen/ bekijken.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 20:01

SandraWierda schreef:
IwanLuver schreef:
Hier ook (weer) een singel vraag. Hoe vinden jullie deze liggen?
[ [url=m/y7Ra8v.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/7qSrq8.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/w8ygSg.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/0kskcu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het is deze singel
https://www.kramer.nl/Paard/Zadels-toeb ... .80..BR%3e

Hoe vond je de kwaliteit van deze singel, ik zit er ook aan te denken om deze een keertje te bestellen/ bekijken.

Opzich prima, gewoon een neopreen memory singel.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 20:45

marjor schreef:

De asymmetrische noem je crescent en de anatomisch rechte noem je asymmetrisch. Hihi, het is ook wel verwarrend hoor.

Ik denk inderdaad dat je richting asymmetrisch of (een echte) crescent moet, maar dan wel het liefst 80 cm, want wat betreft lengte vind ik die echt het mooiste, de 75 cm is op de foto nog net op het randje van waar die hoort te liggen. Mocht je paard elke winter nou veel afvallen, dan kan het nog, maar als je paard niet afvalt, dan zou ik toch richting de 8 cm gaan.

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 21:01

Daphara schreef:
marjor schreef:

De asymmetrische noem je crescent en de anatomisch rechte noem je asymmetrisch. Hihi, het is ook wel verwarrend hoor.

Ik denk inderdaad dat je richting asymmetrisch of (een echte) crescent moet, maar dan wel het liefst 80 cm, want wat betreft lengte vind ik die echt het mooiste, de 75 cm is op de foto nog net op het randje van waar die hoort te liggen. Mocht je paard elke winter nou veel afvallen, dan kan het nog, maar als je paard niet afvalt, dan zou ik toch richting de 8 cm gaan.

Ik was denk niet helemaal goed wakker meer. Je hebt helemaal gelijk.

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 21:53

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Ik vind het een beetje een log breed ding, maar dan komt wellicht ook omdat ik zelf dus een korte rechte singel gewend ben.

Hier ligt hij naar mijn idee wel aardig?
Afbeelding

Aan de andere kant waren de gespen alleen ongelijk... De achterste is of lager of hoger dan de voorste gesp. Als ik hem op het hogere gaatje heb dan voelt de druk wel gelijk over de hele singel.
Afbeelding

Afbeelding

Het gaat trouwens om deze singel: https://www.agradi.nl/norton-dressuursi ... -zwart.htm

[Edit] nu ik er zo naar kijk bedenk ik me dat ik morgen toch maar eens de singelstoten van mijn zadel goed ga inspecteren, het is toch raar dat dit niet symmetrisch is...

Ellekebr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 22:20

Daphara schreef:
Ellekebr schreef:
Ik ben op zoek naar een nieuwe singel en moest natuurlijk gelijk aan dit topic denken :D

Ik zoek een lange bruine singel, voorkeur voor een met elastiek. Hieronder een foto met m’n huidige simpele rechte neopreen. Ik zou graag iets willen met iets meer elleboog vrijheid. Ik twijfel of hij iets crescent moet zijn omdat hij iets naar voren trekt. Zo’n anatomische met een flap naar voren gaat afstaan (iig bij m’n vorige zadel met lange stoten). Ik heb de stubben Equisoft overwogen maar die vind ik toch echt te prijzig.

Iemand tips?

[ [url=m/fvTlu6.png]Afbeelding[/url] ]

Heb je ook standfoto’s van iets verder weg, hierop is de vorm van de buik heel slecht te beoordelen

Duurde even, maar bij deze een iets verder uitgezoomd.

Afbeelding

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 23:11

Mooi!!! Ik word zo blij van dit soort plaatjes :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 19:34

Rainer schreef:
[Edit] nu ik er zo naar kijk bedenk ik me dat ik morgen toch maar eens de singelstoten van mijn zadel goed ga inspecteren, het is toch raar dat dit niet symmetrisch is...

Ziet er heel comfortabel uit, het is een hulpmiddel, geen accessoire ;)
Je stoten zijn wel symmetrisch, maar je paard niet.

Moet je je geen zorgen om maken, daarom zitten er veel gaatjes in :P

@Ellekebr geheel off topic, maar doet het iets, die zitting? ( Stübben biomex)

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 22:10

Even een algemene vraag. Ik heb altijd geleerd dat de singel zowel links als rechts op dezelfde hoogte hoort te zitten. Dus bijvoorbeeld beide kanten op het vierde gaatje. En dan alle singelstoten op het vierde gaatje.

Het mooiste is natuurlijk wel om het zo gelijk mogelijk te hebben, maar is het heel erg als links beide op het vijfde gaatje zitten en rechts beide op het vierde gaatje? Of moet/ hoort alles gelijk te zitten?

Ellekebr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 23:41

Nielojram schreef:
Rainer schreef:

Ziet er heel comfortabel uit, het is een hulpmiddel, geen accessoire ;)
Je stoten zijn wel symmetrisch, maar je paard niet.

Moet je je geen zorgen om maken, daarom zitten er veel gaatjes in :P

@Ellekebr geheel off topic, maar doet het iets, die zitting? ( Stübben biomex)

Ik weet niet hoe het zadel zonder biomex zit naar het is nou niet bepaald een zacht zadel.. voor mij prima maar een zacht kussentje is het iig niet :+

Iemand nog tips voor de singel? Zou een lichte crescent beter liggen?
Ik zou eventueel ook een graag een singel met elastiek bij het borstbeen willen zoals de equisoft maar kom er nog niet veel tegen. Enkel de Fairfield maar die is uitverkocht in het bruin.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 08:13

Edix cresent?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 08:45

marjor schreef:
Even een algemene vraag. Ik heb altijd geleerd dat de singel zowel links als rechts op dezelfde hoogte hoort te zitten. Dus bijvoorbeeld beide kanten op het vierde gaatje. En dan alle singelstoten op het vierde gaatje.

Het mooiste is natuurlijk wel om het zo gelijk mogelijk te hebben, maar is het heel erg als links beide op het vijfde gaatje zitten en rechts beide op het vierde gaatje? Of moet/ hoort alles gelijk te zitten?

Ik probeer zoveel mogelijk gelijk.
Maar, als ik daarvoor te strak moet aansingelen laat ik gerust 1 kant een gaatje lager.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 08:50

Nibbit schreef:
marjor schreef:

Ik probeer zoveel mogelijk gelijk.
Maar, als ik daarvoor te strak moet aansingelen laat ik gerust 1 kant een gaatje lager.

Hier ook.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 11:14

Doe ik ook.
Ik ga niet extra strak of juist los laten voor 1 gaatje.

Denk dat dit meer bedoeld is voor mensen die rechts op de onderste doen en vervolgens alles links aan singelen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 11:34

Ellekebr schreef:
Ik ben op zoek naar een nieuwe singel en moest natuurlijk gelijk aan dit topic denken :D

Ik zoek een lange bruine singel, voorkeur voor een met elastiek. Hieronder een foto met m’n huidige simpele rechte neopreen. Ik zou graag iets willen met iets meer elleboog vrijheid. Ik twijfel of hij iets crescent moet zijn omdat hij iets naar voren trekt. Zo’n anatomische met een flap naar voren gaat afstaan (iig bij m’n vorige zadel met lange stoten). Ik heb de stubben Equisoft overwogen maar die vind ik toch echt te prijzig.

Iemand tips?

[ [url=m/fvTlu6.png]Afbeelding[/url] ]

Duurde even, maar bij deze een iets verder uitgezoomd.

[ [url=m/0tHLM3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je paard staat niet vierkant, maar het lijkt dat een asymetrische singel, die net iets meer ruimte voor de buik overlaat best wel eens fijn kan zijn voor je paard. Ik zou simpel beginnen:

https://www.agradi.nl/arma-singel-anti- ... -bruin.htm

https://www.agradi.nl/arma-singel-anti- ... -bruin.htm

https://www.agradi.nl/arma-singel-supaf ... -bruin.htm

https://www.agradi.nl/collegiate-singel ... -bruin.htm

https://www.agradi.nl/arma-singel-memor ... -bruin.htm

Ik zou zelf voor de laatste gaan, omdat die ook licht crescent is en aan je huidige rechte singel te zien, kan dat echt geen kwaad.

Even opletten:
- Lengte zo lang dat je aan beide kanten op de bovenste 3 gaatjes van de singelstoten kunt aansingelen
- Elastiek tenminste 3 lagen dik en altijd gelijk aan beide kanten

_Jerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 12:14

Daphara schreef:
_Jerry schreef:
Mega interessant topic, lees al een tijdje mee. Het lijkt erop dat mijn paard uit zijn singel is gegroeid. Hij loopt er verder wel heel fijn mee. In het verleden wel eens een andere singel geprobeerd, (lederen anatomische singel) maar daar reageerde hij niet goed op: blokkeren op beenhulp, niet willen lopen. Paard heeft duidelijke mening over wat er op en aan zijn lijf komt :D

Huidige singel is een simpele Wintec van 65 cm met elastische kern. Ik neig naar dezelfde en dan langer, maar twijfel over de gespen die nu verschillende hoogte hebben. De zadelmaker komt 14 september, die wil ik dan vragen om wat singels mee te nemen, dan kunnen we meteen wat proberen. Suggesties welke te proberen?

[ [url=m/Vi4Ys2.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/wTkL8E.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik denk dat je inderdaad wel naar 80 cm mag.

Gezien dat de achterste gesp wat lager ligt, zou ik asymmetrisch adviseren. Bijvoorbeeld de Horka Anatomic, een fijne super zachte leren singel (die nu eindelijk ook in 90 cm te verkrijgen is, maar dat heb jij niet nodig)

Agradi heeft nu een sale op die singel: https://www.agradi.nl/horka-singel-anat ... ver-80.htm

Nou, dat was dus een no go for onze Jer. Op het oog lag alles heel mooi maar toch opgeblazen lopen en spanning, niet naar voren willen in de galop. Ik heb nu de Wintec in 80 cm besteld. De zadelmaker neemt deze de 14de mee.

Ellekebr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 13:43

Bedankt voor je tips Daphara! Die laatste lijkt me wel wat. Ik heb nu ook een bedrijf gevonden die misschien de StretchTec van Total Saddle Fit kan importeren, ik wacht nog even af hoeveel dat zou kosten.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 14:11

Ellekebr schreef:
Bedankt voor je tips Daphara! Die laatste lijkt me wel wat. Ik heb nu ook een bedrijf gevonden die misschien de StretchTec van Total Saddle Fit kan importeren, ik wacht nog even af hoeveel dat zou kosten.

Ik kwam bij shadowhorse (engeland) het goedkoopste uit!

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 14:16

Ellekebr schreef:

Wat ik zelf ook wel een interessante singel vond met elastiek is deze:

https://hypostore.nl/schockemohle-palla ... ingel.html

Ik heb hem nog niet in het echt gezien, maar vind het concept wel wat hebben en ben benieuwd hoe die in het echt zal zijn.

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 19:48

Zijn er hier mensen die overgestapt zijn van een rechte singel naar de Edix crescent? En die hier foto's van hebben? De voorbeeldfoto's van Edix zelf zijn van superfitte paarden en mijn tinkermerrie heeft niet helemaal die grootte en dat model :Y)

Ik heb de Passier blu wave geprobeerd, maar daar krijgt ze wondjes van. Alsof ze hiermee teveel "rimpelvorming" krijgt achter de ellebogen wat daardoor juist in de weg gaat zitten. We zijn dus nu weer terug bij de rechte neopreen maar ik ben toch benieuwd of de Edix een goede oplossing kan zijn.
(ik heb dus nog een bruine blu wave 65cm te koop voor de liefhebber)

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 20:03

Chantalla schreef:
Zijn er hier mensen die overgestapt zijn van een rechte singel naar de Edix crescent? En die hier foto's van hebben? De voorbeeldfoto's van Edix zelf zijn van superfitte paarden en mijn tinkermerrie heeft niet helemaal die grootte en dat model :Y)

Ik heb de Passier blu wave geprobeerd, maar daar krijgt ze wondjes van. Alsof ze hiermee teveel "rimpelvorming" krijgt achter de ellebogen wat daardoor juist in de weg gaat zitten. We zijn dus nu weer terug bij de rechte neopreen maar ik ben toch benieuwd of de Edix een goede oplossing kan zijn.
(ik heb dus nog een bruine blu wave 65cm te koop voor de liefhebber)

Op pagina 136 staat een foto van mijn haflinger met de edix crescent. In het begin een rechte singel gehad, hiervoor een anatomische en nu deze.