Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kitty_ schreef:Wubwub schreef:Even een pad vraagje, ben nu al een aantal dagen op zoek naar dé perfecte pad, western (liefst roundskirt) model. Mag geen leer en geen wol (of ander dierlijk spul) bevatten en moet verwisselbare inlages hebben en dan ook nog eens het liefste bruin of andere neutrale/natuur kleur hebben. Wie o wie kan mij helpen?
De Burioni Barrel pad zou misschien iets voor je zijn. Alleen geen verwisselbare inlagen
Kwetal schreef:En te ver naar voren - Trekker leg je neer zoals een boomzadel, 3-4 vingers àchter het schouderblad, niet er bovenop, zoals nu.
Bralindy schreef:Ik heb trouwens gemerkt dat aan de achterkant van mijn Atlanta de haren een beetje schuren en afbreken. Zadel ligt voor de rest prima (moet wel erg denken dat ik recht blijf zitten want hij schuift soms nog wel eens). Kan ik hier wat tegen doen?
@zinook erg gave pad (zat ik ook naar te kijken voordat ik maar de gewone standaard BF pad nam), is hij niet te hard of te ruw aan de achterkant?
Otti1977 schreef:Ik baal er zo van..lig ik weer op de grond. Midden op de hei. Er is gewoon iets mis met m'n zadel. Ik hoorde dat het gewoon mee schuift met mij...zou het door de nieuwe singel komen...was echt goed aangesingeld...het lag nu nog wel recht. Maar met mij gaat het minder. Flink op m'n rug gevallen..
Loes'sCorner schreef:Kwetal schreef:En te ver naar voren - Trekker leg je neer zoals een boomzadel, 3-4 vingers àchter het schouderblad, niet er bovenop, zoals nu.
Te ver Ja? Had hem echt wel achter de schouder liggen, hij heeft een steile schouder, zal morgen daarop extra controleren. Met lopen lag de schouder wel vrij heb ik nog gevoeld.
Maar pommel iets wijder toch?
Loes'sCorner schreef:Kwetal schreef:En te ver naar voren - Trekker leg je neer zoals een boomzadel, 3-4 vingers àchter het schouderblad, niet er bovenop, zoals nu.
Te ver Ja? Had hem echt wel achter de schouder liggen, hij heeft een steile schouder, zal morgen daarop extra controleren. Met lopen lag de schouder wel vrij heb ik nog gevoeld.
Maar pommel iets wijder toch?
Perryx schreef:Ik heb vanmiddag dit boomloze zadel aangeschaft, Maar nu zei iemand me dat je hiermee niet echt kan lichtrijden? dat het paard dan last van de rug krijgt, omdat de druk verdeling niet goed is.. Klopt dit? En hoe zit dit precies in elkaar met boomloos? Ik zou het liefst wel willen lichtrijden, is dat mogelijk met dit zadel?![]()
[ Afbeelding ]
Perryx schreef:Ik heb vanmiddag dit boomloze zadel aangeschaft, Maar nu zei iemand me dat je hiermee niet echt kan lichtrijden? dat het paard dan last van de rug krijgt, omdat de druk verdeling niet goed is.. Klopt dit? En hoe zit dit precies in elkaar met boomloos? Ik zou het liefst wel willen lichtrijden, is dat mogelijk met dit zadel?
xyzutu2 schreef:Ik kan het alleen maar met de anderen eens zijn:het zadel lijkt te ver naar voren te liggen en naar mijn mening zijn de kussens aan de voorkant ook teveel omhoog gekleed. In de zweetafdruk lopen de kussens aan de zijkant helemaal tot bovenaan de schoft. Het lijkt alsof je de ruggengraatvrijheid van voor naar achteren even breed hebt gemaakt (waarschijnlijk een cm of 6), terwijl dat kanaal bij dit paard met toch wel wat schoft aan de voorkant ruimer moet om ervoor te zorgen dat de zijkant van de schoft boven het schouderblad vrij blijft van druk.
Het zadel moet sowieso naar achteren en vervolgens moeten de kussens aan de voorkant een paar cm (hoeft niet veel te zijn als het zadel voldoende naar achteren ligt) omlaag. Als je de kussens lager vastplakt komt het zadel aan de voorkant ook lager te liggen, dus om dat te compenseren versmal je voorboom dan net zo lang tot het zadel en de voorboom weer netjes boven de schoft hangen. Het zou goed kunnen dat als je de kussens netjes schuin hebt liggen aan de voorkant, het zadel ook beter naar achteren blijft liggen. Als je het griezelig vindt om zelf te experimenteren dan zou ik er een boomloze zadelpasser bij halen, dan weet je zeker dat het goed ligt - en weet je ook zeker of dit zadel ook echt bij jouw paard past.
Als ik de foto's zie dan denk ik dat de Trekker wel bij jouw pony zou kunnen passen als ik je pony met Rio vergelijk: die heeft namelijk ook een naar voren gerichte romp met een smalle en hoge schoft die daar een beetje los van staat.
Heb je trouwens de officiele kussens onder je zadel zitten? Daar zitten namelijk een drukknoopje in het klittenband verwerkt dat je kunt gebruiken om de kussens links en rechts evenwijdig onder het zadel te leggen. Onder het zadel zitten namelijk ook 2 drukknoopjes. Je zou het knoopje van het kussen eens op het onderste knoopje van het zadel kunnen leggen, dan wordt het wervelkanaal aan de voorkant breder en toch evenwijdig. Misschien is een stand tussen die twee knoopjes in voor jouw pony het beste, maar zo heb je in elk geval een goed startpunt en weet je zeker dat je kussens evenwijdig liggen en dat ze het gewicht van de voorboom nog goed opvangen. Bij Rio liggen de kussens op de twee onderste knoopjes met daarboven een vrij smal geschroefde voorvork.
Loes'sCorner schreef:Wow thnxs voor de vele reacties!
Ja het zijn de officiële kussens en al in het laagste drukknoopjes wellicht dat het zweetband wat vertekend door het lamsvel eronder?