[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jokari

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:31

Bruine Kifra pad in da house. :D
Eens zien wat dat geeft op mijn picknicktafel maflinger in combinatie met de Ghost. :)
Helaas niet te testen op ijgenwijslander want die is voor máánden buiten strijd door de hoefbevangenheid, dat is na 3 weekjes wel al duidelijk.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:18

jokari schreef:
Bruine Kifra pad in da house. :D
Eens zien wat dat geeft op mijn picknicktafel maflinger in combinatie met de Ghost. :)
Helaas niet te testen op ijgenwijslander want die is voor máánden buiten strijd door de hoefbevangenheid, dat is na 3 weekjes wel al duidelijk.

+:)+ ben benieuwd!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:22

Omdat ik niet thuis ben in de wereld van boomloze zadels kom ik hier advies vragen.

Onlangs van een stalgenoot een barefoot cheyenne uitgeprobeerd.
Was wbt het zitcomfort blij verrast, rij met barebackpad maar voor de langere ritten ben ik op zoek naar een barefoot.
Alleen lag het zadel niet echt stabiel en comfortabel op mijn hafje, met de ruime keuze aan pommels en inlages in de pad niet zo verwonderlijk.
Na speurwerk op internet en bokt kom ik erachter dat er niet zoveel mogelijkheden zijn wbt het inschakelen van een passervice.
Ze bestaan uiteraard wel maar zitten een pokken eind bij mij vandaan.

Ik ben ook zoek naar iemand die me kan helpen om de juiste pommel en inlages te vinden, een cheyenne maat 1 zijn er genoeg maar het moet wel passend zijn.

Of bestaat er ook een passervice die voor 1 klant ver wil rijden?

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:25

Waar woon je Cissie? Ik kom ook voor 1 consult, ook al is het ver weg en probeer dan altijd te combineren om de reiskosten te drukken.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:28

Teteltee schreef:
Waar woon je Cissie? Ik kom ook voor 1 consult, ook al is het ver weg en probeer dan altijd te combineren om de reiskosten te drukken.

Paardje staat in Renkum, een plaatsje vlakbij Wageningen.
Zou top zijn als deze mogelijkheid bij jou er wel is!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:51

Misschien combineren met mij? Woensdag komt Teteltee naar Velp. Maar weet natuurlijk niet of dit nog in te lassen is?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 18:31

Zo spannend is het op zich allemaal niet hoor, de verschillende pommels en inlages zijn er voor de fijn-afstelling en voor wat moeilijkere ruggen, maar toen deze er allemaal nog niet waren ging het ook prima op heel erg uiteenlopende ponies / paarden / ruggen :)

Hiermee kun je zelf ook al een eind komen:
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Hoe-w ... goed-ligt/

Maar als je Lilianne kan laten komen dan is dat natuurlijk helemaal mooi, de enthousiaste ervaringen blijven binnenkomen hoor :)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:00

Bedankt pmarena :

Ga straks de link eens goed bekijken, had hm in mn speurtocht al eens voorbij zien komen.

Toch laat ik me liever adviseren door een ervaren persoon, tis toch een zadel.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:01

Marocje schreef:
Misschien combineren met mij? Woensdag komt Teteltee naar Velp. Maar weet natuurlijk niet of dit nog in te lassen is?

Misschien wel, ik stuur je straks wel een pb.

Bedankt!!

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:38

Ik vind het zelf altijd zo jammer dat er zo weinig 'klassieke' zadels boomloos zijn, zoals de Australian Stock Saddle oid. Is dat mogelijk om boomloos te maken?

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:12

Teteltee, ik heb je een e-mail gestuurd. Onze paarden staan in Zeist.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 10:37

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 10:46

Ja die zijn er ook wel, ook Spaanse zadels (sterker nog: ik heb er zelf één van Hidalgo), maar ander soort zadels, bijvoorbeeld Australian Stock Saddles of camargue zadels zijn er helaas niet.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 10:46

Mariett schreef:
Ik vind het zelf altijd zo jammer dat er zo weinig 'klassieke' zadels boomloos zijn, zoals de Australian Stock Saddle oid. Is dat mogelijk om boomloos te maken?

Als je kijkt naar de Hidalgo of de Trekker flexible saddle (inspiration, bascule) Die lijken al veel op normale engelse en barokke zadels. Ook zijn er al merken die westernzadels maken alsof het boomzadels zijn qua uiterlijk. Dus een 'boomloos' stockzadel zou moeten kunnen maar of het ooit op de markt komt vraag ik me af. Heb het idee dat dat niet gaat gebeuren.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 14:24

Ik ga vanavond even iedereen terug mailen/berichten, drukke klusdag vandaag!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 14:39

Zucht.. Recent mijn Trekker verkocht en nu een eigen pony.
Kreeg er een kieffer bij maar deze blijkt te lang.
Nu dus op zoek naar een max 15.5 inch zadel maar dat is dus echt knudde!
Zelf dacht ik een wintec te proberen krijg ik net weer te horen dat een stalgenoot haar paard kapot gereden zou hebben door een te smal kussenkanaal.

Ik wil wel echt een fatsoenlijk zadel en liever geen barefoot achtige zadels.
Een ghost zou een optie zijn, heeft iemand nog andere tips voor goed betaalbare zadels?
Ik zoek iets voor echt max 500 euro, thorowgood schiet daar voor het ponyzadel al overheen. :(

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 14:43

Wintec en Thorowgood zijn boomzadels.... Hidalgo zit ook over je 500 euro grens, en Barefoot wil je niet...Ghost zit er ook overheen, maar niet zo veel....

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 14:58

Ja dat snap ik dat het boomzadels zijn, lijkt me vrij logisch.
Heb me enkel nooit verdiept in kleine maatjes, ik kom van een tank af met boommaat 35 lol.
Barefoot is voor mij een soort laatste optie.
Het zadel wat hij nu heeft is 50 of 51 cm en de osteo die is geweest, ik hem hem net een week zegt dat deze zeker 2 cm te lang is.
Een Barefoot maat 0 zou dus een grensgevalletje zijn of het kan of niet, dat hangt af van de pad of die het geheel langer maakt ja of nee.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 15:11

Op het achterste deel van een Bf komt geen druk mits je normaal in het zadel past en niet op de cantle zit. Een te lange pad geeft evenmin druk op de lendenen. En mocht je daarmee helemaal op safe willen spelen kun je de inlages inkorten aan de achterkant zodat er alleen stof van de pad overblijft :)

Pas jij in een maat 0? Boommaat zegt overigens niet veel over de grootte van het zadel. Dat is puur een indicatie hoe breed de takken van de boom uit elkaar staan. Inchmaat zegt daarentegen wel wat over de grootte/lengte; maar dat is alsnog meer een maat die voor de ruiter moet passen.
(zo heb je -over de rug gemeten- korte en lange 16 inch zadels bijv. terwijl die voor de ruiter vergelijkbaar zijn qua ruimte)
Voor je pony is het draagvlak wel van belang, maar vooral voor boomzadels.
Bij veel boomloze zadels komt de druk niet overal onder de kussens of inlages -de druk wordt wat uitgestreken maar komt niet veel verder dan waar jij zit. En de druk wordt als het goed is weggehouden van de ruggengraat en schoft natuurlijk :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 15:57

Het zadel mag echt niet langer uitkomen als 48 cm. De maat 0 is dat al en dan ligt er nog geen pad onder. Ik pas in een 16.5 inch ik heb zelf maat 36. Het issue is dat ik nu een ruitertje heb, maar als ik de barefoot kids al zie past zij daar waarschijnlijk niet meer in. Of net wel maar dan moet ze ook echt niet groeien, en dat gaat ze geheid. De pony moet nog doorgereden worden en ik heb graag dat zij dat doet omdat meneer best bijdehand is.

nataslloyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 16:50

Hallo,

Misschien zit ik hier niet helemaal goed, maar aangezien jullie t allemaal over barefoot zadels hebben.

Ik wil ivm rugproblemen over gaan op op een boomloos zadel. Nou is er iemand komen passen, en komt er dus uit dat ik op zoek ben naar een bij voorkeur barrydale zadel, en anders de London,, maar 2.

Dus mocht iemand er eentje te koop hebben of iemand weten??? Graag pb!!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:11

Moonfish - verdiep je er eens in en laat anders Tetelee langskomen met diverse boomloze zadels

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 18:36

De barrydale maat 2 zoek ik ook al een tijdje..niet 2ehands te vinden helaas.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 19:36

Afbeelding

Vandaag een schaapzitting ontvangen voor op mijn ghost van Buitenzinnig..Ik heb hier mijn grandeur pad eronder,hij is voor het mooie net wat te kort voor de kussens in verhouding met de inlages dus let daar maar niet op :o

Ik kreeg hem en dacht mwa,weet niet of het wat is..Maar toen ik hem op mijn zadel(basis) had gedaan zag het er al anders uit..Het rijdt ook super lekker moet ik zeggen!Deze heeft hele platte wrongetjes waar je weing aan hebt,toch zit het wel erg stevig..Wel is het zo dat de wrongen van mijn quevis wel ideaal zijn voor rare sprongen en dat je dan net wat steviger zit..Al bij al ben ik er heel blij mee en ben nu toch wel erg fan van de ghost zadels :j

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 19:57

@pleiada
wat stoer zeg met dat schaap erop!
mag ik vragen welke maat grandeur pad je hebt gekozen?
en voor welk model zadel?
heb je een picallo zadel van ghost nu of een "normale" maat
haha wat een vragen in 1