Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zitouna

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:17

Francis zijn die Hidalgo zadels niets voor je?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:55

Kan dat geloven dat je zo aan haar gehecht bent! In Roemenië heeft de persoon die de trektochten doet, ook Hutuls. Echte coole werkpaardjes en er zitten echt mooie modelletjes tussen (hij vertelde me kruisingen met Lippizaners oa...).
Als je zo graag een HO endurance flex wil, moet je ervoor gaan. Mijn merrie is zadelmak gemaakt met een endurance equiflex, wellicht vergelijkbaar en ik vond het een zalig zadel!!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 22:39

Die zijn idd vergelijkbaar Cambiar,

Mocht ik binnenkort een baan vinden en dat zadel nog altijd te koop staan dan zal ik em zeker kopen (mits het idd past natuurlijk ;) ) maar voor nu kan ik beter even verstandig zijn en iets van 100 of 200 euro kopen. Heb al wat zadeltjes op 't oog. Ik heb er ook niks aan als ik 2 maanden eerder al niet meer rond kan komen en m'n paard weg moet doen...

Zitouma, de Hildalgo's ken ik niet, wel es langs zien komen, maar nooit i.r.l. gezien. Is het wat?

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 22:51

staat een aantal blz terug zelfs een filmpje van een hidalgo valencia
voor mij niet zo geschikt wegens stoelzit, maar wel leuke zadels
kijk maar eens bij
www.buitenzinnig.nl
www.hidalgo.de

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 23:39

Ik had ze idd gevonden. Thanks. Stoelzit is iets waar ik idd ook slecht mee overweg kan.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 00:14

ik ook, ben wel nog steeds op zoek naar zo'n soort zadel, maar weet ff door de bomen het bos niet meer te vinden

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 10:27

boomloos lijkt mij dan voor nu ook de oplossing,in betere tijden kan je altijd nog verder kijken.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:43

Ben inmiddels - oh afvallige :P - ook naar Wintec dressuurzadels aan't kijken. Boomloos kost ook nog wel aardig wat, wil ik iets met wat meer stabiliteit en een wintecje heeft in ieder geval een boom (na 12 jaar bijna niet rijden zal mijn zit niet meer helemaal 'onafhankelijk' zijn :o ) Door 't verwisselbare kopijzer kan ik die dan ook aanpassen aan Raya's rug naarmate ze verandert en op een dressuurzadel kan ik in ieder geval wel 'lang' zitten zonder stoelzit... Ik moet maar even 'for the time being' vreemd gaan... :=

Maarrr... ik stel het éven uit want ik ben net vanochtend via LinkedIn benaderd voor een vacature (ben er in shock van, dat een werkgever naar míj toe komt! Wel een lekkere ego-boost) en heb volgende week dinsdag een gesprek, dus wie weet kan ik straks toch nog iets meer uitgeven...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 15:29

Francis schreef:
Ben inmiddels - oh afvallige :P - ook naar Wintec dressuurzadels aan't kijken.

Prima idee, maar waarom dressuur? Ik zou zelf een veelzijdigheids- kiezen, ik vind dat je daar al een pak meer 'naturel' op kan zitten als op een Engels dressuurzadel.
Nu ja, kan persoonlijke voorkeur zijn ;)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 15:37

Dat schreef ik hierboven al Ruga, ik ben westernruiter en rijd (vroeger toen ik engels reed al) graag met lange beugels met mijn benen recht onder me. Doe ik dat op een veelzijdigheidszadel dan komen m'n benen bijna achter het zweetblad te liggen en daar is de geometrie van het zadel ook niet op gemaakt.
Ik heb niet voor niets een voorkeur voor niet-engelse zadels, dat heeft niet met 'uiterlijk' te maken maar puur met rijstijl. Die rijstijl kan ik in een dressuurzadel beter handhaven dan in een veelzijdigheidszadel, die toch nog weer meer 'voorwaards' gebouwd zijn. (tenminste, da's mijn redenering, wellicht zit ik er gigantisch naast maar gevoelsmatig denk ik in een dressurzadel beter m'n rijstijl te kunnen handhaven).

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 15:51

Francis schreef:
gevoelsmatig denk ik in een dressurzadel beter m'n rijstijl te kunnen handhaven.

Gevoels matig heb ik het omgekeerde. In een dressuurzadel kom ik in de meeste gevallen in de 'hol rugje en op je piep' positie terecht, terwijl ik op een veelzijdgheids of springzadel veel makkelijker met rechte rug en op de kont kan zitten. Ok zonder de afhangende benen, maar op vlak van bekken en rug bedoel ik.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 17:52

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:23

er staat geloof ik nu ook een lamicell westernzadel op de boktmarkt, midden/wijde boom. misschien is dat wat.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:17

Ik val - als trouwe meelezer - even binnen met 'n vraag.
Heeft iemand hier ervaring met de Marjoman Riano op paarden met redelijk wat schoft?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 20:24

Gimli_ schreef:
Ik val - als trouwe meelezer - even binnen met 'n vraag.
Heeft iemand hier ervaring met de Marjoman Riano op paarden met redelijk wat schoft?

Ja, en dat gaat niet lukken.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 00:35

Ik heb er eentje gehad, die hier verkocht is via bokt. Is enkel geschikt voor paarden met weinig schoft.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 14:23

Bedankt, die had ik stiekem al zien aankomen. :D

Ik ben op zoek naar een zadel voor (academisch) dressuurwerk en buitenritten.
Liefst een zadel zonder veel poespas wat mij onafhankelijk laat zitten, met name mijn benen de vrijheid geeft (dus geen wrongen daar) maar wel wat 'steun' aan de voor- en achterkant.
Een model als de riano spreekt mij erg aan, is er iemand die meer weet over de Ludomar Castellana of Alhambra?
Ludomar zou dezelfde 'maatvoering' hebben als Zaldi en dus wellicht meer opties voor een schoft-paard.
Mijn budget is niet extreem hoog, maximaal 1000 euro, en mijn paard is een warmbloed met redelijk wat schoft.
'Mijn' zadelmaker maakt Recado zadels from scratch, maar deze vallen helaas compleet buiten mijn budget.
Daarbij weet ik niet of 'n recado geschikt zou zijn voor mijn paard, ik heb toch het idee dat hij voor méér dan korte afstanden de stevigheid van 'n boom prefereert.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 14:40

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 14:44

Die had ik al gezien, maar ik vrees dat de boom te wijd is.
Zal deze week even een draadmal maken van de schoft en kijken wat de boommaat van mijn oude zadel is.
Inderdaad een erg mooi zadel en qua 'model' wel wat ik zoek.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 15:14

Op aanraden van Rugo even wat foto's van het betreffende paard.
Deze zijn van afgelopen zomer, paard is inmiddels ietwat voller maar de schoft/schouder is hier goed zichtbaar.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-W6PRGJ78.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-DYHBDXAN.jpg

Dit doe ik dus op mijn engelse zadel :+

http://www.mijnalbum.nl/Foto-VFIDCW8S.jpg

Deze heeft mijn zadelmaker destijds nog gemaakt voordat we weer aan het werk gingen na 'n lange stop.
De asymmetrie in zijn lijf is hier duidelijk te zien. :D

http://www.mijnalbum.nl/Foto-QBCWI4PY.jpg

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 15:56

Francis,
Na mijn mislukte zoektocht naar het perfecte alternatieve zadel binnen mijn budget heb ik uiteindelijk ook een dressuurzadel met verwisselbaar kopijzer gekocht. Ik ben er erg tevreden over. De mijne is een Bates (wintec) caprilli. Die heeft niet zo'n dwingende zit. Ik kan er in ieder geval prima op zitten. Het Wintec 500 veelzijdigheidszadel was voor mijn zit minder goed.

Ooit komt er ook voor mij nog wel een heel mooi alternatief zadel. Maar voorlopig ben ik heel blij met de Bates.
http://s3.beta.photobucket.com/user/Mal ... sort=3&o=1

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 16:06

Vriendin van mij heeft idd ook een Bates waar ze heel blij mee is, maar zij gebruikt die dus juist niet voor de buitenritten, daar gebruikt ze een VZH zadel voor omdat die 'zekerder' zit vindt ze. Denk dat dat ook wel hele persoonlijk is wat je prettig vindt.
Ik hoop dat de Wintec Endurance die me per PB aangeboden werd niet te lang blijkt, dan lijkt me dat een ideaal alternatief voor mij. Die heeft ook wat bredere plattere kussens, waarvan ik denk dat dat beter past op Raya 's rug. Ik ben benieuwd...

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 16:11

die op MP had ik ook gezien alleen jammer genoeg is die veel te smal voor de mijne
ik zit nu aan dit te denken, omdat die van mij zoveel verandert iedere keer
ik weet dat het boomloos is, maar vind hem hier toch passen
http://www.hidalgo-sattel.com/products/ ... addle.html

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 16:41

Francis schreef:
Vriendin van mij heeft idd ook een Bates waar ze heel blij mee is, maar zij gebruikt die dus juist niet voor de buitenritten, daar gebruikt ze een VZH zadel voor omdat die 'zekerder' zit vindt ze. Denk dat dat ook wel hele persoonlijk is wat je prettig vindt.
Ik hoop dat de Wintec Endurance die me per PB aangeboden werd niet te lang blijkt, dan lijkt me dat een ideaal alternatief voor mij. Die heeft ook wat bredere plattere kussens, waarvan ik denk dat dat beter past op Raya 's rug. Ik ben benieuwd...

Mijn ervaring met de Wintec endurance zadels is dat ze vrij lang zijn (zowiezo is Wintec niet heel kort)
Alleen het echt hele oude endurancemodel is kort.
Maar die leven bijna allemaal niet meer ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 17:02

Gimli_ schreef:
Mijn budget is niet extreem hoog, maximaal 1000 euro, en mijn paard is een warmbloed met redelijk wat schoft.
'Mijn' zadelmaker maakt Recado zadels from scratch, maar deze vallen helaas compleet buiten mijn budget.
Daarbij weet ik niet of 'n recado geschikt zou zijn voor mijn paard, ik heb toch het idee dat hij voor méér dan korte afstanden de stevigheid van 'n boom prefereert.

Aan de beschrijvingen van recado's te lezen zijn ze niet geschikt voor paarden met (veel) schoft. Vandaar dat ik er ook niet verder naar ben gaan kijken. Kennelijk valt mijn criollo niet onder de normale qua rugvorm voor recado (misschien wel daarom geexporteerd?).