Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Elevien

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 14:08

Die van mij alleen bij de plekken rondom zijn bit. Hij schuimt enorm tijdens het rijden, dus dat gaat denk ik kriebelen.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 16:24

Wisselende ervaringen dus. Volgens de filmpjes zou het namelijk wel zo moeten zijn als het hoofdstel goed werkt. Had eigenlijk gehoopt dat iedereen hier zei dat alle paarden niet meer schuren ;).

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:18

Maar het blijft nog steeds leer waar ze onder gaan zweten, dat zweten is wel aanzienelijk vermindert. Dus hij schuurt niet het hele jaar door en ook niet elke training.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:00

Moderatoropmerking:
Zojuist heb ik een aantal berichten verwijderd. Het is niet toegestaan om op het forum artikelen te koop te vragen of te koop aan te bieden. Hiervoor kan je terecht op de BoktMarkt.

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 10:44

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 10:51

Ik ben zeer tevreden Noiske, dus dat andere topic laat ik maar met rust ;-)

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:48

:)
Ik vermoed ook wel dat de ervaringen vooral positief zijn, maar het is niet goedkoop, dus ik wilde graag ook de contra's doornemen.
Misschien toch maar eens wat dieper struinen in de 140 pagina's hier.

In afwachting van aanschaf van een kaptoom of Micklem, longeer ik mijn merrie met een gewoon hoofdstel. Ik had gisteren het geweldige idee om de longe aan het lusje van de neusriem (waar de sperriem normaal door gaat) te hangen. Op zich ging dat wel, maar de hele neusriem verschoof er wel door. Vandaar dat ik me o.a. ook afvraag of dat bij de Micklem niet gebeurt?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:13

Bij mij verschoof het niet, de Micklem heeft een andere vorm dan een gewoon hoofdstel. Dat zal er zeker mee te maken hebben.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 23:07

Noiske schreef:
:)
Ik vermoed ook wel dat de ervaringen vooral positief zijn, maar het is niet goedkoop, dus ik wilde graag ook de contra's doornemen.
Misschien toch maar eens wat dieper struinen in de 140 pagina's hier.

In afwachting van aanschaf van een kaptoom of Micklem, longeer ik mijn merrie met een gewoon hoofdstel. Ik had gisteren het geweldige idee om de longe aan het lusje van de neusriem (waar de sperriem normaal door gaat) te hangen. Op zich ging dat wel, maar de hele neusriem verschoof er wel door. Vandaar dat ik me o.a. ook afvraag of dat bij de Micklem niet gebeurt?

Het verschilt heel erg per combinatie denk ik wat prettiger is. Ik had een mooie academische kaptoom voor mijn pony gekocht, maar voor ons werkte dat gewoon niet. Pony werd er heel erg drammerig van. Aan een touwhalster kan ik met haar veel beter werken. Misschien dat je beide opties eerst kan uitproberen? Kan je een hoop geld schelen als het achteraf toch niet blijkt te werken ;)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 07:51

Volgens mij is het net als bij de fairfax singel. De één heeft een halleluja effect, de ander negatief en de ander gewoon. Ik denk dat elk paard verschillend reageerd op druk op de neus en achter de oren, waar een gewoon hoofdstel eigenlijk geen druk heeft.
Als ik de bitloze manieren probeer, reageert mijn paard op sidepull minder goed en op kingekruisd het beste. Ook dat zal per paard verschillen.
Ik las in het andere topic nog iets over kartonleer en dat de olie niet goed wordt opgenomen, ik heb daar geen last van, misschien wordt er tegenwoordig ander leer gebruikt? Ik heb dus wel wat schade naast het ringetje van het longeren, maar dat soort beschadigingen (dat het grijs wordt) heb ik ook bij mijn zadel. Mijn nieuwe Schutte zadel.. nou ja, daar is ook niet bespaard op kwaliteit en dat komt puur door de wrijving van leer tegen leer..

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 22:30

Of het wel of niet bevalt zal inderdaad per paard verschillen. Wel merk ik als leverancier, dat er meer positieve dan negatieve ervaringen zijn.
Ik heb in al die jaren dat ik het nu verkoop (vanaf dat het net uit was) twee keer meegemaakt dat het leer bij het ringetje scheurde, waarvan één zeer recent en één een paar jaar geleden. In beide gevallen overigens in een situatie waarbij er niet extreem veel kracht op de ring kwam. Ik heb dan ook het idee, dat dit te maken heeft met twee keer de pech van toch een wat minder stukje leer. Ik heb de eerste klant de service van een nieuwe neusriem kunnen bieden en hoop dat bij de tweede klant ook te kunnen doen (wat een beetje afhangt van of Horsware een losse neusriem in de juiste maat kan leveren) Overigens heeft Horseware geen garantiemogelijkheden hier op. Ik zou echter zeker contact opnemen met je leverancier, wie weet biedt deze dezelfde service als ik....

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 12:39

Ik heb een vraagje, voor de pony's heb ik al enkele jaren een MMB, waar ik erg tevreden over ben.
Nu wil ik er één voor mijn paard aanschaffen, maar ik twijfel over de maat...
Heb een groot paard van 1.78 en ik begreep dat er een verschil van 4 cm in zit tussen maat "gewoon paard" en "groot paard".
Kan iemand mij vertellen hoe ze uitvallen t.o.v. een "normaal" hoofdstel of zelfs ervaringen met paarden met een grote schoftmaat?
Ik kan natuurlijk wel een hoofdstel dat goed past op gaan meten, maar de MMB zijn toch iets anders, dus ik weet niet of dit geen vertekend beeld gaat geven.
Alvast bedankt voor de te nemen moeite!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 12:44

Mijn paard is ong. 1.72 en ik heb een extra full genomen. De keelriem kan alleen dicht op 1e gaatje. Voor de overige riempjes is er nog ruimte voor groei :+ (wat niet echt nodig is). Geen idee of bij de full die keelriem korter is dan die van de extra full?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:07

Bij mijn vorige paard van 1,60 had ik een cob en bij mijn huidig paard van pm 1,64 heb ik een full (SH).
Voor zo'n groot paard zou ik zeker voor een extra full gaan.

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 09:05

Iemand hier enig idee waar je ze vindt in België? (regio Brabant, Limburg, Luik, eventueel Nederlands Limburg)
Zou liever het hoofdstel zelf even in handen hebben en niet via het web bestellen...

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:54

Afbeelding

Nog steeds een hele tevreden gebruiker!

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:07

@ avaluna, Ik heb maat full (normal horse), en die is gebruikt voor een paard van 1,80 met een best wel groot hoofd, een volbloed type met een fijn hoofd, en nu voor een haflinger................
Ik vind dat ze vrij groot vallen.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:39

Ik heb een standard horse...

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:41

Dat hoofdstel staat je paard goed MargrietJonk, mooie foto!

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:34

*D Dank je Myca!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:21

Ik had de micklem multi en nu de competition besteld. Beide zelfde maat, maar de competition is een stuk kleiner. Bij alle riempjes moet die twee gaatjes korter, dan is hij al op zn langst. Competitiom is ook smaller en zachter leer.. De teugels vind ik 3x niets :)

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 23:19

Ziet er goed uit magrietjonk!!!!

Ik heb er ook 1 :D een zwarte FULL multi
Zal morgen eens fotoos maken ter beoordeling of ie zo goed zit :o

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 07:52

Jotoma schreef:
Ik had de micklem multi en nu de competition besteld. Beide zelfde maat, maar de competition is een stuk kleiner. Bij alle riempjes moet die twee gaatjes korter, dan is hij al op zn langst. Competitiom is ook smaller en zachter leer.. De teugels vind ik 3x niets :)

Hier hetzelfde. Ik had de multi en nu ook de competition. Het verschil is hier geen 2 gaatjes, maar 1. Het hoofdstel is een stuk fijner vind ik, het leer is mooier, zachter en het is smaller en dus mooier om te zien, vind ik. Ik heb hem 2e hands, geen teugels erbij, want die gebruik ik toch niet. Ik ben verslaafd aan mijn anky teugels ;)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 08:07

Ja, wellicht als hij wat minder stug/strak is dat ik hem nog een gaatje strakker krijg. Maar het paste nu maar net :)
Ik vind hem ook mooier om te zien, behalve dat ik het jammer vind dat het rvs gespen zijn en niet goudkleurig.
De teugels zitten er standaard bij, maar ik heb dus andere besteld (net als de frontriem) omdat ik alles in zwart/goud heb en voor een concourhoofdstel moet natuurlijk alles wel zwart/zilver zijn ;)

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 08:12

Ik heb de competition juist vanwege de rvs gespen ;) Ook hier een andere frontriem er aan, de originele zit net wat strak.