[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 20:33

Bellen en vragen - en slim vragen, want hier in NL hadden ze een paar antwoorden waar je broek vanaf zakte.
V. waaraan moet dan volgens jullie een zadel voldoen?
A. Nou, u weet toch wel hoe een dressuur zadel er uit ziet?
V. Jawel, maar welke eisen zijn er - minimale lengte zweetblad, kleur, kussens of niet?
A. Nou een zadel moet van Engelse makelij zijn...... |o
mijn broek hangt nog steeds op mijn enkels...dus Zaldi, Kiefer, Stübben mag allemaal niet meer??? Want die worden niet in Engeland gemaakt?????? -O-

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 20:38

Haha ja euhm ik zou meteen de hoorn ingehaakt hebben hoor. Zo onduidelijk :o

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:49

Euhm... Effe vanonder mijn steen kruipen... Ik heb anders wel een bruine Ghost Roma verkocht aan iemand die LRV gaat rijden. Hoop voor die mens dat ze hem niet gaan tegenhouden. :D

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:56

In Nederland zijn de Ghost modellen met lange zweetbladen wel toegestaan op wedstrijd. Heb ik nog nagevraagd bij KNHS. De modellen met korte zweetbladen niet.
Ik weet natuurlijk niet hoe dat in België is, maar je zou het de Belgische KNHS inderdaad kunnen vragen (geen idee hoe het daar heet :P

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:02

Afbeelding

Afbeelding
Hierbij 2 foto's van de rug van mijn (29 jarige ) pony na 2 uur/13 km rijden met de kifra pad. Pony loopt er heerlijk onder. Gisteren hetzelfde verhaal en ook een keurige afdruk. +:)+ pony was overigens niet helemaal bezweet. Ik heb er memory foam inlagen in zitten en een heel klein stukje extra opvulling vanwege zijn hoge schoft. :o

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:09

Buitenzinnig schreef:
In Nederland zijn de Ghost modellen met lange zweetbladen wel toegestaan op wedstrijd. Heb ik nog nagevraagd bij KNHS. De modellen met korte zweetbladen niet.
Ik weet natuurlijk niet hoe dat in België is, maar je zou het de Belgische KNHS inderdaad kunnen vragen (geen idee hoe het daar heet :P

KBHS???? *\%/*

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:25

Jongens, jullie hebben het wel over Bélgië hé. Dat houdt in dat er verschillende wedstrijd-organisaties bestaan (VLP, LRV, UDR, KR...) met elk hun eigen reglement. :D

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 07:35

Maar stel dat je gewoon in de B ring met een "verkeerd" boomloos zadel wil gaan rijden. Zetten ze je er dan gelijk uit of krijg je punten aftrek? Heb er geen ervaring mee en heb met mijn ghost ook gewoon een B proef gedaan maar ja dat was onderling en dan kan ik zelfs met mijn western zadel een B proef rijden als ik dat zou willen. Wel een stuk leuker hoor dan al die regeltjes bij een bond :o

Gelijk nog even een vraagje is er een "goedkoop" hulpstukje om van een western singel bevestiging naar een engels singel te gaan? Zag er wel een op internet maar dat was een stukje leer voor een dikke 40 euro :o En dan heb je er twee nodig dan is het goedkoper om een western singel te gaan halen. Heb volgens mij ooit bij buitenzinnig zoiets gezien stukjes leer met een bandje maar kan het nu nergens meer vinden.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 08:32

jokari schreef:
Jongens, jullie hebben het wel over Bélgië hé. Dat houdt in dat er verschillende wedstrijd-organisaties bestaan (VLP, LRV, UDR, KR...) met elk hun eigen reglement. :D

Dwarskoppen ;)

Ik heb ze niet Jomaro, maar misschien kan Kwetal mee helpen,aangezien zij eerst BZ had?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 08:35

Als je nog een paar oude beugelriemen hebt kan je daar evt iets mee maken..Ik heb het een keer gedaan en dat werkte prima..Je kan dan met een gaatjestang gaatjes maken net als bovenaan de off billet en het vastmaken met een stevige veter..

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 08:46

Buitenzinnig schreef:
jokari schreef:

Dwarskoppen ;)

Ik heb ze niet Jomaro, maar misschien kan Kwetal mee helpen,aangezien zij eerst BZ had?

Heb die van de VLP en die van de KBRSF (koninklijke belgische ruitersport federatie) in geen van beide reglementen staat duidelijk het woord boomloos. Zal naar de VLP een mail sturen. Dan ben ik veel beter geholpen vermoed ik

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:17

Mijn dochter rijdt wedstrijd bij VLP, LRV en WVUR, daar wordt voor de regionale categorieën met geen woord gerept over het zadel hoor. Enkel als je nationaal of internationaal wedstrijden zou gaan rijden, zijn er strengere regels voor het harnassement van je paard. Maar ook daar geen woord over al dan niet/wel boomloos.

Bitloos is iets anders, maar dat is hier niet aan de orde ;)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:39

@jomaro - ik kan me niet herinneren dat ik ooit een singelstootconverter heb verkocht. Daar op Googlen levert me vragen op hier op Bokt - geen antwoorden :/ En een paar websites waar ze op staan, allemaal buitenland (Australië, VS) Als me te binnen schiet waar ik ze vandaan had, laat ik het weten.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 09:49

Ik heb ooit singel converters van Nicky's Keet gehad, maar waar die nu te vinden zijn, geen idee... Die waren van nylon en nieuw 30 euro voor 2 stuks, maar na een paar keer gebruiken begon het al te rafelen en vielen de ringetjes eruit dus dat was dan weer een beetje jammer.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:52

Ik zou lekker een paar Singelstoten aan die ring zetten....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:15

Ik heb bij mijn BF Arizona de westernsingelstoten van de D-ring afgehaald en er aan beide kanten gewoon een beugelriem omheen geslagen als een omgekeerde V zeg maar :)

Gesp er af snijden zodat je alleen een leren riem overhoudt, gaatjes er in prikken en en je hebt glijdende V-singelstoten +:)+

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:25

pmarena schreef:
Ik heb bij mijn BF Arizona de westernsingelstoten van de D-ring afgehaald en er aan beide kanten gewoon een beugelriem omheen geslagen als een omgekeerde V zeg maar :)

Gesp er af snijden zodat je alleen een leren riem overhoudt, gaatjes er in prikken en en je hebt glijdende V-singelstoten +:)+

Dat bedoel ik :D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:58

Marein schreef:
Mijn dochter rijdt wedstrijd bij VLP, LRV en WVUR, daar wordt voor de regionale categorieën met geen woord gerept over het zadel hoor. Enkel als je nationaal of internationaal wedstrijden zou gaan rijden, zijn er strengere regels voor het harnassement van je paard. Maar ook daar geen woord over al dan niet/wel boomloos.

Bitloos is iets anders, maar dat is hier niet aan de orde ;)

Denk dat de jury het dan nog niet echt opgevallen is.

Heb een mail terug gekregen zojuist. Hun antwoord was heg volgende:

Dit is een zeer specifieke vraag. Ik leg dit voor aan de VLP dressuurcommissie. De volgende vergadering is 15/06, nadien informeer ik je verder.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:14

Zover ik weet mag je in België net als hier gewoon starten hoor met een zadel dat er uit ziet als een Engels (dressuur) zadel.

Hier mag je ook met een veelzijdigheidszadel starten, en zelfs in de hogere basisklasses rijden nog wel mensen met een springzadel ook....dat lijkt net zo veel genoeg op een Engels (dressuur) zadel als bijvoorbeeld een Barefoot Cheyenne die ook gewoon mag, simpelweg omdat het niet specifiek uitgesloten wordt :)

Het zou wel vrij bizar zijn als een Ghost met lange zweetbladen niet zou mogen.

Alleen in Duitsland zijn ze strenger, daar schijnen mensen echt niet met Barefoots e.d. te mogen starten heb ik van de bazin van Barefoot begrepen.....

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:31

Hallo,

Ik lees al een poosje in stilte mee met dit topic. Ik heb een boomzadel (Zaldi Karat Change met een medium kopijzer), het zit heerlijk en volgens mij past het prima. Maar…. Toch ben ik altijd aan het kijken naar iets ‘beters’. Zo heb ik eens een Libra BBP gekocht, maar dat is echt niks voor mij. De zachte zitting vinden mijn billen fijn, maar ik vind het zadel echt veel te weinig steun geven. Ik ben toch wat meer voor een echt zadel. Verder heb ik heb een Alta Escula, twee Doma Vaquera’s, een Kieffer Wien en Garmisch, en een ‘goedkoop’ boomloos westernzadel. En nog niet tevreden.

Mijn ene paard is een PRE hengst van 5 jaar oud, 1.58. Nog niet echt breed, maar het ligt wel in de lijn der verwachting dat ie dat wel een keer wordt

Mijn andere paard is een PRE merrie van 3 jaar oud. Al behoorlijk breed (maar natuurlijk nog niet vol aan het werk), zij is 1.61.

Mijn hengst doet, als ik met het zadel aan kom, altijd een stap opzij. Dus helemaal leuk vindt ie het niet. Met rijden merk ik daar niets van, maar toch….

Ik heb zelf op de Zaldi het gevoel dat ik niet helemaal in balans zit (voor/achterover). Op de merrie heb ik daar trouwens geen last van; veel meer paard onder me en andere gangen.

Het fijnst zit ik in dressuurhouding op een dressuurzadel. Voorheen was dit in boomloos niet te vinden (voor mij); voor mijn gevoel was BL meer iets voor endurance/recreatie en niet voor ‘serieus dressuur rijden’. Ik heb het idee dat dat inmiddels aan het veranderen is. Zo zag ik de RWC Dressage, Ghost Roma (mogen de zweetbladen nog iets langer? Of lijkt dat maar zo?) en zadels van Hildalgo (ik weet dat daar een lederen boom in zit).

Wat zouden jullie mij aanraden? Ik denk dat eerst proberen en daarna pas eventueel kopen verstandig is. Zit er iemand met deze zadels in de buurt van Zeist? Zou ik me nog op andere merken/modellen moeten oriënteren?

Ik ben heel benieuwd. Alvast hartelijk dank voor reacties en sorry voor de lap tekst.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:36

RoyalMemory : Teteltee laten langskomen voor een passessie. :D Verschillende merken, verschillende modellen van 1 merk en uitleg in 1 klap. :D

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:37

@RoyalMemory: misschien Teteltee (op Bokt) eens langs laten komen voor een pasconsult?

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:46

Ben te langzaam met typen maar was ook bezig om als advies Teteltee te geven.

Andere bedankt voor het meedenken en advies om van de western singel naar engels te gaan.
We nemen een duik in de kast op zoek naar beugelriemen.
De western singel zal er vast wel komen maar eerst zeker weten of het zadel niet te lang is en of ik er lekker in kan zitten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:51

Klinkt als een klant voor Lilianne inderdaad :D
(poeh wat een zadelverzameling zeg...heb je daar een apart aanbouwtje voor :P )

Sowieso zijn Engelse singels toch fijner vind ik, veel meer modellen en mogelijkheden :j
Ik ben gek op mijn Tixerant singel, vandaar de ombouw :)

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 13:34

@pmarena grote zolder :)