voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:02

Hallo jongens, ik heb net een boomloos startrekk westernzadel aangeschaft via bokt voor mijn arabische merrie, maar ben nog op zoek naar een goede pad voor eronder.Nou zou ik het liefst gewoon een pad willen die lijkt op een westernpad, maar weet niet of daar geschikte van bestaan.
Nou vroeg ik me af of de shockpads van just western
http://www.justwestern.nl/?catalogcateg ... lling.aspx
daaronder zouden kunnen.

En ik vroeg me ook af of de Aero pad uit deze advertentie:
search.php?keywords=verschillende+zadelonderleggers+17%2C5%2F18+inch.+gel%2Fbont%2Ffoam&terms=all&author=&fhk=on&sc=1&sf=all&sk=t&sd=d&sr=posts&st=0&ch=1000&t=0&submit=Zoeken

geschikt zou zijn :) (of dat de aero pad zelfs tussen startrekk en een gewone westernpad zou kunnen)

Alvast bedankt voor jullie reacties. Als het niet kan neem ik denk ik een officiele pad en maak er dan zelf een mooie stof overheen of een schapenvel.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:06

tja, er zijn natuurlijk ook een boel prutzadeltjes en mensen die boomloze zadels verkeerd gebruikt hebben.

mijn da was eerst ook wantrouwig totdat hij me zag rijden en heeft daarna nog even in het paard lopen prikken. hij kende het alleen van iemand die er een paard mee de vernieling in had gereden, maar dat het ook zo kon wist hij niet.

zadelmakers vragen zou ik persoonlijk nooit doen, zij verdienen geld aan het verkopen van boomzadels.

boomloos en boomzadels zijn nooit goed of slecht, dat ligt aan de mensen die ze gebruiken.
een boomzadel kan knijpen of drukken, een boomloos kan schuiven of (in het geval van slechte prutzadels of zonder inlages rijden) drukkingen veroorzaken.

het is jouw zaak als ruiter om het zadel goed uit te zoeken en je in te lezen.

maar goed, ik ben pro-boomloos maar niet anti-boom :P

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:06

set_elkol schreef:
Hallo jongens, ik heb net een boomloos startrekk westernzadel aangeschaft via bokt voor mijn arabische merrie, maar ben nog op zoek naar een goede pad voor eronder.Nou zou ik het liefst gewoon een pad willen die lijkt op een westernpad, maar weet niet of daar geschikte van bestaan.
Nou vroeg ik me af of de shockpads van just western
http://www.justwestern.nl/?catalogcateg ... lling.aspx
daaronder zouden kunnen.

En ik vroeg me ook af of de Aero pad uit deze advertentie:
search.php?keywords=verschillende+zadelonderleggers+17%2C5%2F18+inch.+gel%2Fbont%2Ffoam&terms=all&author=&fhk=on&sc=1&sf=all&sk=t&sd=d&sr=posts&st=0&ch=1000&t=0&submit=Zoeken

geschikt zou zijn :) (of dat de aero pad zelfs tussen startrekk en een gewone westernpad zou kunnen)

Alvast bedankt voor jullie reacties. Als het niet kan neem ik denk ik een officiele pad en maak er dan zelf een mooie stof overheen of een schapenvel.

Grandeur maakt pads met westernlook die er onder passen - exact op maat/ http://www.grandeur.de

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:36

Friesepoonie schreef:
Er was iemand die vroeg of een Cherokee ook voor mensen met korte benen kon; ik heb ook een cherokee en ben niet lang (1,65) met hele ronde benen. En ik vind hem heerlijk zitten en pas er goed in. Als mijn rug nu ook nog meewerkte....:d

Ik was dat :D
Eigenlijk zou ik alle BF's wel willen testen, haha. Ben nu op zoek naar zadel voor zusje & pony. Lastig, zij is groot en pony is klein :=
Of we moeten het roer helemaal omgooien en gaan mennen. Dilemma's, dilemma's.

Die Barrydale lijkt inderdaad groot, maar dat was met de London op mijn pony ook zo. Kan geen kwaad, maar een mooie zadel/paard verhouding is het niet meer. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:55

Wendy_Chewie schreef:
shyla, het zadel is maat 2.

Zou jij in een maat 1 passen? Dan zou ik namelijk voor een maatje kleiner gaan.
Dit ter zodat je straks niet een geschuurde plek aan de achterkant krijgt omdat het zadel eigenlijk te lang is.

@Buitenzinnig Ik ben het tot op een hoogte met je eens, we hadden pas iemand op stal die chiropractor/osteopaat was en ook zich in zadels had verdiept omdat hij zei dat het ook bij zijn behandeling hoorde net als een goed passend hoofdstel erg belangrijk was.
Er zitten dus wel "goede" mensen bij ;)
Zelf heb ik me na 8 jaar wel redelijk geschoold in het passen van zadels en kijken of en combi wel of niet kan, al ben ik ook zeker niet perfect :n

Friesepoonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:01

@ safiera jammer dat je zo ver weg woont; anders mocht je komen proberen...

Safiera

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:06

Ja, dat probleem heb ik altijd, iedereen op bokt lijkt ver weg te wonen voor mij. Wel lief aangeboden, bedankt :)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:43

xsenny schreef:
Ik ga inderdaad eerder uit van me dierenarts als van de ruitersportzaak ofzo .
want die willen verkopen .
ik neem aan dat me dieren arts en zadelmaker hier wel voldoende verstand van hebben dit te beoordelen .
dus ja vertouw op het advies van me da .

Hehe, ik heb een heerlijke openminded zadelmaker.
Hij belde me ooit eens jubelend op: 'Puck! Ik heb jouw zadel gevonden, tweedehands, Massimo dressuur I, boommaat 34, 18". Zal ik m komen passen??? ' Hij kwam, zadel lag ge-wel-dig. Ik blij, dus heb m een maand mogen uittesten. Na een maand kwam de zadelmaker kijken of ie nog steeds paste... Niet dus.. Echt helemaal veranderd in bouw. In een maand :oo
Van een perfect liggend boomzadel naar een slecht liggend boomzadel...

Hij vroeg of ik mn Barefoot erop wilde leggen, ben daar mee gaan rijden. Hij riep: 'JA! Lekker boomloos blijven rijden jullie, jij zit mooi, hij loopt mooi, niets meer aan doen!!!'

_/-\o_

trijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:14

Mijn da rijdt ook boomloos :j

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:50

Woont hier iemand in de buurt van Bodegraven met een london?
Ik zou graag eens willen proberen, maar niet gelijk een testzadel aanvragen.

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:02

Puchje schreef:
xsenny schreef:
Ik ga inderdaad eerder uit van me dierenarts als van de ruitersportzaak ofzo .
want die willen verkopen .
ik neem aan dat me dieren arts en zadelmaker hier wel voldoende verstand van hebben dit te beoordelen .
dus ja vertouw op het advies van me da .

Hehe, ik heb een heerlijke openminded zadelmaker.
Hij belde me ooit eens jubelend op: 'Puck! Ik heb jouw zadel gevonden, tweedehands, Massimo dressuur I, boommaat 34, 18". Zal ik m komen passen??? ' Hij kwam, zadel lag ge-wel-dig. Ik blij, dus heb m een maand mogen uittesten. Na een maand kwam de zadelmaker kijken of ie nog steeds paste... Niet dus.. Echt helemaal veranderd in bouw. In een maand :oo
Van een perfect liggend boomzadel naar een slecht liggend boomzadel...

Hij vroeg of ik mn Barefoot erop wilde leggen, ben daar mee gaan rijden. Hij riep: 'JA! Lekker boomloos blijven rijden jullie, jij zit mooi, hij loopt mooi, niets meer aan doen!!!'

_/-\o_

ieder paard is inderdaad anders .
daarom dacht ik ook aan boom loos voor de mijne ze is immers al bijna 24 jaar .
dus lijkt me dat een ouder paard ook snel veranderd in bouw ,
maar mijn pony heeft ook een ingezakte rug en hoge schoft
daar door zou boomloos bij haar ook niet goed liggen

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:34

xsenny, dat hangt van het boomloze zadel af - waarom denkt iedereen bij boomloos direct aan een Barefoot???

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:45

Die zijn het meest gebruikt?

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:21

Buitenzinnig schreef:
xsenny, dat hangt van het boomloze zadel af - waarom denkt iedereen bij boomloos direct aan een Barefoot???

Voorheen was het Torsion en toen Barefoot en Randoll's, de rest wordt vaak vergeten :=

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:22

@ Maritje: Is dat zo? Volgens mij niet hoor....
Er zijn zoveel verschillende merken, ik vind persoonlijk Barefoot niet de fijnste.
Je zit zo breed :S

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:22

Ik heb ook een barefoot op mijn bijna 24 jarige liggen. Hij heeft een wat ingezakte rug, maar geen hoge schoft. Heb het zadel sinds afgelopen maart. En zijn bespiering op rug en schoft is verbetert!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:23

BZ : Net alsof Barefoot niks kan met een ingezakte rug - hoge schoft :P

Ik betwijfel overigens of mensen bij "boomloos" meteen aan Barefoot denken , ik kom echt heel vaak enorm vooroordelen over "boomloos" tegen of verhalen van slechte ervaringen van mensen en 9 van de 10 keer blijkt dan dat ze 1 of ander goedkoop prutszadeltje geprobeerd hebben of zomaar wat op de rug gekwakt hebben waardoor het geen goede ervaring werd en "boomloos" meteen als helemaal negatief gezien werd....en ook meteen extreem afgeraden werd aan anderen door zo'n "ervarings-deskundige" :P

Het blijft toch psychologisch gezien enorm interessant hoe mensen op 1 habbie-babbie-zadeltje of een suffe DA (die waarschijnlijk ook voor elke kwaal stalrust voorschrijft :P ) meteen heel "boomloos" afrekenen als zijnde slecht voor het paard.... terwijl ze meestal op stal op een armlengte afstand al zo 3 andere paarden hebben die problemen hebben gehad door boomzadels , maar dat heeft dan verder niet tot gevolg dat "boom" ook meteen afvalt.

Blijft bizar :+

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:31

habbie-babbie-zadeltje

hihi !!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:33

Dat is inderdaad vreemd, pmarena. De eigenaresse van mijn bijrijdpaarden was eerst ook sceptisch maar ik mocht het zadel op haar paard proberen en het viel haar alleszins mee :D. Ook een paar andere mensen heb ik weten te bepraten _O-

Ik heb filmpjes van mijn verzorgster de eerste keer op een boomloos zadel en de tweede keer op een boomloos zadel. En om eerlijk te zijn zie ik niet eens dat het boomloos is! Dit is haar topic: [RIJ-ITP] Les & Wedstrijd met Verzorgpaard Arwen @Manege en reacties vindt ze leuk :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:53

Wat een lief smoeltje heeft je paard Sheran , lijkt geen kwaad in te zitten :)

Sceptisch is ook prima :j

Als het maar wel eerlijk blijft :)

Nu zie je gewoon vaak dat iemand op een stal staat waar (zoals gewoonlijk) vrijwel iedereen wel eens een slechte ervaring heeft gehad met een boomzadel....maar als er dan eens een nichtje mee komt van iemand en die vertelt dat een klasgenootje van haar een buurvrouw heeft wiens kleindochter wel eens een boomloos zadel heeft geprobeerd....en haar paard begon daar onder te bokken waardoor zij er gigantisch vanaf getorpedeerd is...dan is ineens iedereen op die stal er van overtuigd dat "boomloos" niks is en slecht en gevaarlijk is :P

Sceptisch voor "nieuwe" of "rare" dingen is prima :j

Maar eerst zelf eens proberen en info vergaren , en DAN zelf besluiten wat voor gedachtes / gevoelens je er bij hebt , dat zouden meer mensen moeten doen +:)+

Als je het dan nog steeds niks vindt dan is het tenminste een eerlijke , gefundeerde mening geworden , niet iedereen vindt hetzelfde immers fijn :P

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:15

Citaat:
BZ : Net alsof Barefoot niks kan met een ingezakte rug - hoge schoft

En zo bedoelde ik het ook duidelijk niet - maar het valt me op dat mensen bij "boomloos" direct aan Barefoot denken (en dan Barefoot over 1 kam scheren met een slecht gemaakt kopietje) Ik heb ook succesvol Torsion aangepast op paarden met een hoge schoft. Maar er is meer onder de zon in "boomloosland" dan alleen Torsion/Barefoot en de daar van afgeleide modellen. Dat is wat ik er mee wilde zeggen.

Uiteraard kan niet elk paard ter wereld overweg met 1 type zadel, net zo goed als dat de ruiters dat niet kunnen....

En idd: wanneer er een keer iets fout gaat met boomloos wordt dat in zijn geheel afgeschreven en alle rugkwalen die ontstaan zijn door verkeer aangemeten/slecht passende boomzadels worden in de doofpot gedaan. :(

Blijft er nog 1 stelling over. Het maakt niet uit wat voor zadel je er op legt - in 99,9 van de 100 gevallen gaat het pas fout zodra er een ruiter op gaat zitten :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:25

Snap ik hoor :P

Maar ik merk dat niet zo , ik merk juist dat het wat vage gepraat over "boomloos" vaak gaat over de habbiebabbie zadeltjes...
(of de wat suffe ruiters die er zo maar wat op gooien , ongehinderd door enige kennis van zaken....)

Inderdaad , met gewicht er op wordt het penibel :P

Maargoed daar heb je toch al snel mee te maken met een zadel , hihi.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:40

Ik had het niet zozeer over gewicht, maar dat de al dan niet aanwezige rijkunst ook veel doet voor (of tegen) de paardenrug. }>

(en ik sluit mezelf daar niet bij uit!!!) :o

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:51

En hoe vaak ik mensen tegen kom met een oud versleten 2dehands Barefoot en geen pad....
En dan gek vinden dat ze drukkingen krijgen of iets kapot gaat.

Echt iedereen wil voor een duppy op de eerste rij!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:08

Ben bang dat dat dezelfde categorie mensen is die een goeiekopie westernzadeltje op een paard gooien met alleen een dunne blanket of dressuur-dekje eronder :=

ZO zonde.... want het ligt dan natuurlijk niet aan hun eigen onnozelheid , maar meteen zijn westernzadels (of boomloze zadels , in dat geval) rotdingen die slecht zijn....